Neuvolakuulumiset

Pikkumyy88, siis oliko kaulan pituus 0,5 cm vai lyhentynyt sen verran, eli pituus jotain 3 cm? Miulle ainakin sanottiin et rv33 paikkeilla aika monella alkaa pehmenee/lyhenee ja ihan normaalia on.. Mutta jos on kaulaa 0,5 cm niin sit on kyllä varmaan synnytys jo lähellä ja ois ne siulle kortisonipiikin tökänny.
 
Noniin neuvolakäynti takana 35+2. Lääkäri ei millään meinanut saada painoarviota tehtyä kun tämä pikkunen täällä mahassa oli kovasti sitä mieltä, että ihan turha kuvailla ultralla mitään. :joyful:

Noh jonkun näköset mitat saatiin ja paino tällä hetkellä 2740g eli arvio semmonen rielu 3kilonen tulossa. :rolleyes:

Sitten kertokaas ny mulle viisammat kohdunsuu oli pehmeä= mitä se tarkoittaa? kuitenkin kiinni ja pituus kohdassa oli 2cm.

Verenpaine 115/80, sama kun viimeksikin eli hyvä. Pissa puhdas.

Seuraava käynti ois terkalle 10.2 jälleen.
 
Siis tehääkö kaikille se painoarvio :0 ku mulle ei o tehty ollenkaan sitä painoarvioita. Mulla oli neuvolalääkäri tiistaina eikä siin katottu ku vauvan asento ja sf mittaa ja vauvan syke.
 
Dotyatu, mulle ei olla kertaakaan tehty painoarviota sikiöstä, ei edes ultrissa merkattu äitiyskorttiin mitään. Neuvolan hoitajan mukaan painoarvioita tehdään meillä vasta siinä vaiheessa, jos oletetaan sikiön olevan liian suuri tai pieni.
 
Kohdun kaulahan voi olla "hävinnyt" ja mennä vielä useampi viikko ennen kuin synnytys käynnistyy. :)
Vk 30 eteen päin monella on paikat jo pehmenneet, varsinkin uudelleen synnyttäjillä.

Painoarviota ei tehdä kaikille. :)
"Ongelma" raskauksissa seurataan, Riippuu paljon myös siitä missä asut, meillä neuvolalääkärillä niin vanhat ultrauslaitteet käytössä, hyvä että erottaa onko pää vai peppu et sillä ei mitään mittoja oteta.
 
Se oli siis lyhentynyt 0,5cm, eli 2,5cm jäljellä :) onneksi! Kiva kuulla ettei ole paniikin aihetta. Tuo ei ollut se virallinen lääkärikäynti vielä, mutta halusivat tarkistaa tilanteen kun on noita suppareita ollut aika paljon.
 
Juu täällä ollut jo n.rv20 vajaa 2cm kaulaa jäljellä ja raollaan paikat :) tosin kolmas raskaus, mutta ei tarkoita mitään. Ei ole ollut kivuliaita supistuksia joten ei riskiä todettu.
Parin viikon päästä lääkäri ja voi olla ettei kaulaa enää yhtään, mutta veikkaan että lähelle laskettua aikaa menee tämäkin.
Muistaakseni esikosta ja kakkosesta oli myös varhain paikat pehmennyt ja vain 2cm kaulaa.. syntyivät 39+4 & 40+4. Joillakin voi olla kaulaa 3cm ja synnyttävät piankin, on vissiin aika sattumanvaraista ja tapauskohtausta...
 
Meillä kävi eilen neuvolantädit oikein kotikäynnillä, kun ei oikein muita synnyttäjiä tässä kyläpahaisessa ole samaan aikaan. Mulla nyt menossa 32+4 ja vähän saarnasivat että saikulle vaan, kun kerroin että viime aikoina ollut vähän tukalampia olotiloja. Mutta en oikein viitsis ottaa saikkua. Hyvä ettei hermostuneet :) Teen siis toimistohommia ja koko päivän istun koneella. Viime aikoina alkanut pitkät istumatuokiot olemaan vaikeita. Joutuu melkeen makuuasennossa olemaan siinä tuolilla, vauva ei nimittäin tykkää kyllä yhtään mun kippura-asennoista. Ja sitten kun kotiin on päässyt on ilta mennytkin sohvalla kylkiasennossa. Tänäänkin taisi tulla soffalla makoillessa 5 supistusta aika tiheeseen tahtiin. Mutta ei ne kyllä sattuneet juurikaan. Kiinnostaisi mennä lääkäriin varmistamaan kohdunkaulan tilanne.. Kun se on katottu vaan kerran joskus rv 21.
 
Kohdunkaulaa ei ole kertaakaan tarkistettu, eikä ole tehty painoarviotakaan... nooh, ehkä sitte ku lääkärille pääsee. Rv 31+2 menossa:grin
 
Neuvolakäynti oli eilen, rr 135/75, Hb 129, pissa puhdas, sf 29cm. Sydänäänet kunnossa, raivotarjonnassa oli mukula.
Samalla reissulla määrättiin sairaslomalle, kun ollut enenevästi huonovointisuutta, vatsan kovettumista työvuorojen jälkeen, vatsan pistelyy, levottomat jalat iltaisin/öisin ja tykyttelyä.
Multa ei oo kertaakaan lääkärin käynneillä katottu tota kohdunsuun tilannetta, sanoi ettei oo tarpeen, kun ollut aiemmin pelkkii kivuttomii harkkasupistuksii..Saa nähä kattooko ens kerralla eli kolmen viikon päästä kohdunsuun tilannetta. Samalla napataa taas verikokeet, et selviää onko tullu vasta-aineita viime kerralla annetun vasta-aine pistoksen jäljiltä..
 
Mulla on kahden viikon päästä neuvola lääkäri ja ootan kyl mielenkiinnolla miltä kohdunkaula näyttää kun esikkoa odottaessa "katosi" ilman mitään supistuksia ja nyt on supistellu aikas paljonkin... Olis katottu se jo aikaisemmin mut ei tääl pienes kunnas oo resursseja järjestää ylimääräisiä lääkärikäyntejä ja en oo viitsinyt/jaksanut yksityiselle mennä kun ajattelin et jos sit oikeen kunnol alkaa supistella ni lähen sit synnäril.
 
Meillä oli tänään (kenties toiseksi viimeinen) neuvolakäynti, rv 32+4. Sopivasti viime yönä ahdisti niin paljon kohtu ja vauva palleaa ja keuhkoja, että en hengenahdistukselta oikein ollut saanut nukuttua... Mahassa kuitenkin kaikki hyvin, paineet 117/72, painoa tullut viime kerrasta 0,4 kg, sf-mitta 30 eli käyrillä mennään, syke 135. Edelleen pääalaspäin tuolla möllötetään.

Vähän oli sokeria pissassa, mutta koska mittausarvot on olleet kunnossa (ja tiedän että herkuttelin viikonloppuna...), niin ei tarvitse huolestua.
 
Täällä löyty väsymykseen syy: Hb notkahtanut 115, aloitin heti retafer-kuurin.
Typy oli hyvin hereillä kun kuunneltiin sykettä: 154 ja pää alaspäin raivotarjonnassa potki ja melskas menemään :) lapsivettä on kuulemma hyvin/normaalisti.
RR oli matala edelleen: 105/61....mitähän vielä...turvotusta jonkinverran, huomaa kun sormus ei meinaa irrota ja nilkat ei niin sirot, nyt siis rv33+4

muoks* niin ja sf mitta oli 29,5
 
Mulla oli tänään kans neuvola,33+1. Sf-mitta 30 cm eli ihan käyrällä. Aiemmin ollut siellä yläkäyrällä mutta ollut eri mittaaja niin kai niillä voi olla vähän erilainen ote :) Hemoglobiinia ei mitattu vaikka on keikkunut siellä alalukemissa. Vähän harmitti. Esitietolomake on jäänyt lähettämättä sairaalaan, lähetettiin nyt sekin. Vauvan syke oli 140 luokkaa. Oma paino oli +0,5/vko (aika paljon omasta mielestä) mutta tais siinä painaa vähän viikonlopun ravintolaherkuttelut :) Seuraava aika vasta kk päästä. Lääkäriaika on kylläkin kahden viikon päästä. Pitäis päästä kurkkaan masuun ultralla :Heartred
 
Apua, kaipaan nyt tukeanne siskot!

Täytyy sanoa, että olen ensisynnyttäjänä täysin pettynyt neuvolan toimintaan ja puhumattakaan keskussairaalan toiminnasta. Vielä jos olisin jo kokenut synnyttäjä niin jaksaisin katella tätä pomputtelua, mutta en nyt, koska en edes tiedä mitä odottaa ja mitä minulle oikeasti kuuluisi! En ole saanut neuvolasta mitään tukea! :sad001

Ja nyt vielä keskussairaalasta minulle kerrottiin, että rv 36 lääkärikäynnit ja ultrat on lopetettu! Siis mitä?!:mad: Olen päässyt lääkärille juuri ja juuri yhden kerran ja sekin muuttui "normi käynnistä" (mikä se on?) kontrolliultrakäynniksi, johon olin myös pettynyt venäläisen lääkärin takia. Tähän asti olen ollut luottavaisin mielin, mutta näköjään Mikkelin seudulla ei ainakaan mitään tukea saa ensisynnyttäjä!:sad001:mad:
Kertoisitteko minulle mikä on synnytystapa-arvio ja mitä siihen kuuluu? Ja oletteko saaneet sen?:confused005

Lisäksi meidän tuppukylässä ei ole ketään ensisynnyttäjää kuin minä ja meidän perhe, joten meille ei edes aiottu järjestää varsinaista synnytysvalmennustakaan. Onko muilla lähiaikoina esim. ensikuussa synnyttävillä jo pidetty nämä valmennukset?

Entäpä miten keskussairaalaan tutustuminen? Järjestetäänkö teille tutustumisia synnytysosastolle?

Eli koen olevani ihan yksin koko synnytysasian kanssa:sad010 (teidän tukeanne ja tietojanne lukuunottamatta).:)
 
Toi on kyllä tosi kurjaa. Mulle ei esikosta tehty neuvolassa mitään synnytystapa arviointia (tehtiin tyksissä samalla kun oltiin kontrolli ultrassa katsomassa miten päin vauva on ku epäiltiin perätilaa) ja en oo kavereiltakaan kuullu et olis kenllekkään tehty täällä päin.
 
Mä en Lahtelaisena ole ainakaan saanut synnytystapa-arviota, mutta en tiedä kuuluuko se jotenkin tohon rv36 lääkärikäyntiin. Oon ajatellut, että se annetaan, jos vauva on perätilassa tai on muuta poikkeavaa. Käyntejä ei tosiaan ole montaa minullakaan ollut. Kuulostaa ihmeelliseltä, että toi rv36 lääkäri ois peruttu? En puhelimella nyt googleta, mutta etsiskelisin tuosta kyllä itse tietoa, että onko se ns valtakunnallisesti pakollisena ja olisin yhteydessä potilasasiamieheen. Kuulostaa törkeältä.

Synnytysvalmennukseen ja mahdolliseen sairaalaan tutustumiseen olisi meille annettu ajat toissapäivänä neuvolasta (rv 32+4), mutta me on päätetty jättää ne väliin.
 
Neuvolan kautta ei kunnon synnytystapa-arviota anneta, harvemmin ne edes nykyään sisätutkimusta tekee kuuleman mukaan. Yksityisellä olen itse käynyt rauhoittaakseni omaa mieltä ja saamassa palvelua/tietoa. Neuvolan lääkärit harvemmin on gynekologeja. Nyt tosin saan HUS:in kautta kunnon arvion synnytyslääkäriltä Porvoosta rv37 kun menen sinne synnyttämään. Ja lisäks on 2vkon päästä neuvola lääkäri joka on aika varmasti turha reissu.

Eikös tosiaan 2 lääkäri käyntiä ole vakio raskaana neuvolan kautta? Ja kyllä kai synnärille pitäisi päästä tutustumaan? Jospa Mikkelissä järjestetään myös valmennusta?
 
Ei meilläkään neuvolan kautta puhuttu synnärille tutustumisesta mitään, netistä sairaalan sivuilta luin että siellä on kerran viikossa esittely. Tays kyseessä siis. Ehdottomasti ollaan menossa!
 
Takaisin
Top