Neuvolakuulumiset

Onko teillä muilla miehet mukana neuvolakäynneillä? Meillä ei ole ollut kuin ekalla kertaa, kun on koettu että aika turhaan siellä tunnin istuisi mukana, plus että olisi vaikeahkoa sovittaa työaikatauluja yhteen. Np-ultrassa, rakenneultrassa, 4D-ultrassa ja siitä aiheutuneessa kontrolliultrassa mies oli mukana.

Luin tuossa kanta.fi-palvelusta niitä neuvolatätin kirjotuksia omista käynneistä ja jokainen alkaa "yksin neuvolassa". Oon siis miettiny, että onko se nyt jotenkin sitten huono juttu vai mitä...
 
Meilläkin isäntä on ollut mukana vain yhden kerran, olikohan se toinen kerta ja sitten tietty ultrissa.
 
Meillä ei oo ollu mies mukana kertaakaan, koska en ole halunnut. Mielestäni aika on minulle ja minä saan puhua, ei tietenkään mitään salattavaa mieheltä....mutta ennemmin kerron kuulumiset kotona, eikä kyllä saatais ikinä varmaan aikatauluja niin että voitais mennä molemmat....Ultrissa on ollut tietenkin mukana:happy:
 
En oo tiennyt että tuolta kanta.fi:stä näkee käyntitietoja! Kävin kurkkaan niin mulla ei ollut neuvolakäynneistä mitään kummempaa tekstiä. Sen sijaan tavallisesta lääkärikäynnistä löytyi pidempi selitys. Mutta kiva tietää!

Yksin oon mäkin neuvolassa käynyt. En oo kuvitellut miestä kiinnostavan kuunnella, kerronhan sille sitten "parhaat palat" lyhennettynä versiona käynnin jälkeen :)
 
Mulla siellä on kaikki ne tekstit näkyvillä, ihan kiva lukea sitten itsekin, että mitä siitä käynnistä kirjotetaan. Viime kerran jälkeen esim luki noista sokerijutuista, että "pyrkinyt vähentämään herkuttelua" :D.
 
Useimmiten lähineuvolassa näkynyt tässä yli 4v aikana vain 1 vanhempi lapsen kanssa...Pääosin naisia mut kyllä isejäkin näkyy välillä yksin :)
Se on varmaan lähinnä just siitä kiinni että ihmiset on päivisin useimmiten töissä eikä hirveän tarpeellista ole että molemmat saisivat/ottaisivat vapaata käyntiä varten.
En mä tiedä ketään perhettä josta molemmat vanhemmat aina menis mukulan kanssa neuvolaan, saatika raskausaikana.?
 
Joo meillä kun ekaa odotettiin mies oli ekalla käynnillä ja ultrissa mukana ja lapsivesi tutkimuksissa mukana. Mut ihan turhaa. Eihän se siellä mitään tehny. Se oli vähän kuin kolmas pyörä. Nytkin kun neljäs raskaus ni kaikki jutut on jo tuttuja. Ja kerronhan mä kaiken aina miehellekin miten on kasvanu ja mitä puhuttiin ym. Et eihän ne neuvolas voi valittaa et ei mies olis tässä jutussa mukana. Suurimman osan ajastahan mies on raskaudessa mukana kun saman talon alla asustaa.

Keskiviikkona on neuvola 34+0 saa nähä mitenpäin neiti on silloin kun se pyörii vieläkin ympäri masua ja se kyllä tuntuu.
 
Meillä mies tulee neuvoloihin ihan oma aloitteitsesti mukaan. Lääkärineuvoloissa oon tässä raskaudessa käynyt yksin. Lasten neuvoloihin ollaan aina menty yhdessä. :D Toki mies tekee yötyötä niin senkin puolesta pääsee helposti mukaan.
 
Meillä mies on ollut mukana kaikissa esikoisen raskaus- ja vauva-ajan neuvoloissa ja ultrissa. Lääkärineuvoloissa olin yksin, koska sanottiin et se on vain äidille. Neuvolassa sanottiin heti alussa et olis toivottavaa että mieskin tulee. Ja tunnollisia kun ollaan niin kiltisti tehtiin niin kyselemättä... Vaikka mies siellä harvemmin mitään puhuu, niin on se varmaan sellanen konkreettinen tapa osallistua odotukseen... Ja meidän neuvolatäti kyselee aina häneltäkin kuulumisia ja osoittaa selvästi useimmat kysymykset esikoisen asioista molemille eikä vain minulle. Nyt toisessa raskaudessa olen käynyt myös yksikseen jonkun kerran. Uskoisin, että kun nainen on aika hormonihuuruissa raskaus- ja imetysaikana, mies tavallaan toimii ulkopuolisena tarkkailijana myös äidin jaksamiselle ja on mukana suhteuttamassa asioita. Minun miehellä on aika joustava työaika, joten pystyy järjestämään niin että pääsee mukaan. Ja otetaankin yleensä aamun eka aika tai niin kuin tulevaan yhdistettyyn esikoisen 2v- ja minun rv35 -neuvolaan saatiin erikoinen ilta-aika, 17.15.

Radiseurannoissa olen käynyt itekseen. Niitä on niin usein ja aikataulut mättää useimmiten...
Eilen kävin taas, ja oli kyllä kivaa nähdä vauvelit siellä. Ekaa kertaa otettiin sydänkäyriä, tai siis yritettiin... :wink Tiku anto kiltisti ottaa mut Taku oli päättäny että häntä ei noin vaan panna mihinkään käyrille! Se melskas ja pyöri karkuun vaan ja potki anturia. Taitaa tulla aikamoinen jästipää siitä. :eek: Ei siis saatu ollenkaan käyrää Takusta vaikka tiedettiin tarkkaan missä asennossa siellä on. Molemmat pikkuoravat kasvaa edelleen keskikäyrällä, eilen oli rv 33+5 ja molemmat painoi 2,3kg. Isoja siis kaksosiksi. Mutta kivaa oli se, että lääkäri sanoi että saa syntyä jo millon vaan, ei tarvii enää pelkää isoja riskejä! :smiley-bounce013
Vaikka käynti olikin nimellisesti sokeriseuranta, niin hyvä että muistivat seurantavihkoa vilkasta.. heh. Arvot on ollu tosi hyvät nyt kyllä että sivuseikka se oli itellekin, pääasia et saa tietää pikkusilla olevan kaikki hyvin. Saatiin kuva, missä toiset on päät vastakkain. Ihan supersöpöä! :Heartblue
 
Töissä kun olen jutellut, niin kyllä yksi mun miestyökaveri kertoi käyvänsä kaikissa neuvolakäynneissä, hän koki ne tosi tärkeäksi. Meillä mies on ollut siis myös noi ultrat ja niistä on ajateltukin, että niissä saadaan sitä tietoa oikeasti tosi paljon. Nyt pohdittiin, tuleeko mukaan tuohon rv 36 lääkäriin. Riippuu hänen työaikatauluistaankin.

Ja viimeksi kun oli tuo lääkärineuvola, meillä siis jo rv 9, se kesti noin 10 min ja sisältö oli jotakuinkin "moi, ota housut pois ja avaa jalat, kaikki kunnossa, moi" :D. Toivottavasti ei oo nyt sama kuppanen vanha lääkärimummo.
 
Riippuu tosiaan lääkäristä...että kuinka turha reissu on. Ajattelin varata taas yksityiselle ajan kun siellä saa ihan kunnon tutkimuksen ja koko arvion. Meidän neuvolassa ei ultraa käytetä ja neuvolalääkärit ei oo gynekologeja :sad001 mutta onneksi monissa paikoissa varmasti on hyvät tarkastukset!

Olisihan tuo ihanteellinen tilanne että isä olisi aina mukana, en pistäisi itsekään vastaan :) tosin meillä se olisi niin hurjasti pois muusta ajasta(illoista ym.perhe ajasta) kun miehellä kädet täynnä töitä, etten koe tarvetta edes pyytää häntä mukaan. Osallistuu kyllä muuten ihan fifty/fifty lasten hoitoon sun muuhun. Sitten toisaalta me pidetään molemmat neuvolaa ja niiden ravitsemus yms vinkkejä lähinnä läppänä niin pidän itsekin siellä käymistä ns."välttämättömänä pahana" :grin mutta siitä sais jo oman aiheensa pystyyn...
 
Mä en tohon rv36 lääkäriin yksityistä jaksa varata, mutta jälkitarkastukseen meinasin ehottomasti mennä sitten omalle gynelle.
 
Meillä neuvolatäti pyysi miestä käymään joku kerta raskauden aikana. Oli viimeksi mukana ja täti keskusteli miltäs nyt tuntuu -juttuja miehen kanssa ja otti verenpaineen, kun olin pissanäytettä antamassa. Lasta pyysi myös mukaan jollekin loppuajan käynnille. Täytyy katsoa jos vaikka ensi kerralla reilun viikon päästä saisin pojan mukaan. Silloin olis rv 35+
 
SInne neuvolalääkärikäynnille ei kyllä kannata ehkä miestä vaivata mukaan... Ne on varannu sen 15min tietääkseni ja siihen kuuluu sisätutkimus normaalisti. Lääkäri kyllä kyselee voinnit, mut ne ei kai yleensä oo kiinnostuneita muista kun sellasista asioista mitä varsinaisesti on lääkäriasioita. Mut ei mitään erityisempää rupattelua, muilla neuvolakäynneillä tietääkseni normiaika on tunti, ja siellä on sit lupa kysellä ja marmattaa ja valittaa pienistäkin vaivoista. :p
 
Neuvolassa käyty rv 37+2. Pissa puhdas, verenpaine 122/74, sf-mitta 37, rt, mutta ei kiinnittynyt, sikiön sykkeet oli +120. Totesi sikiön olevan jo melko alhaalla, kun kuulemma mun kylkikaaret näkyi jotenkin hyvin (?) ja kyseli, että onko hengittäminen helpottanut. Totesin, ettei sen kanssa ole ollutkaan mitään ongelmia :p

Seuraava neuvola 10.2., jolloin olisi rv 39+3 ja yhdessä pohdittiin, että mahtaako käynti toteutua. Kierrosta laskettuna kun tuolloin olisi rv 39+5 ja esikoinen on syntynyt tuolloin. Tosin toivon kyllä, että tulisi jo vähän vielä aiemmin.
 
Toivottavasti ei mene ainakaan kovin yli lasketun ajan Mörri-Möykky! Ne vikat päivät on piiiiitkiä
Mä jotenki odotin myös että kakkonen olisi tullut ajoissa kun ekan synnytys alkoi 39+3, mutta ei: alkoi ja syntyi 40+4 :grin
Tästä kolmannesta en odota yhtikäs mitään, voi syntyä vaikka rv42, tai sitten 38....niin kovin osaavat vauvat yllättää :rolleyes:
 
Toinen neuvolalääkäri käynti takana. Rv 35+0. Rr 111/82. Hb ei mitattu. Vauva on raivotarjonassa. Sf on 32. Sisätutkimusta ei tehty vaikka useasti supistelee, lääkäri sanoi että näin hyvät viikot jo et jos vauva halusi nyt syntyä saisi syntyy mutta tuskin vielä syntyy kun kovin ylhäällä eikä pää o kiinnittynyt :). Vauva syke 150. Seuraava neuvola kahden viikon kuluttua. Paljon turvotusta on mutta pissaa onneksi puhdas :)
 
No niin... nyt on neuvola käynti takana rv 34+0. Paino noussu 70kiloon.eli 12kiloa noussu. Nyyh...nyyh... pissa puhdas , verenpaine 119/72 eli korkea mulle.,kohdun korkeus 31, syke 140 ja perätilassa. Hitsi se neuvolatäti säikähti, se oli et voi ei nyt se on perätilassa. Lääkäriaika 11.2 eli siellä katotaan onko mitenpäin. Ja jos tytsy ei ite käänny ni se käännetään sairaalassa rv 37. No kyl mä luulen et kääntyy vielä ihan hyvin kun tilaa siel on.
 
Tänään kävin neuvolassa, testitulokset oli ok eli missään ei ollut huomauttamista. Paino noussut 4,5 kiloa alkupainosta (rv 32), masu ja paino onkin kasvanut vasta tässä loppuvaiheessa. Sf-mitta 26,5 ja pikkuinen oli niin piilossa ja oudossa asennossa, että hoitaja ei ollut ihan varma raivotarjonnasta. Mutta koska tilaa liikkumiseen on vielä niin paljon niin katsotaan uudestaan seuraavalla kerralla :)
 
Mulle muuten maanantaina neuvolalääkäri totesi että kohdunkaula on lyhentynyt 0,5cm. Ei kyllä sanonut mitään et pitäis säikähtää mut aloin vaan miettimään että kuuluuko sen lyhentyä jo tässä vaiheessa :| nyt siis 32+4. Onko muilla todettu vastaavaa?
 
Takaisin
Top