Neuvolakuulumiset

Meillä ei oo ollut puhetta mistään pahoinpitelykyselystä eikä kyllä sen puoleen tosta streptokokki-kokeestakaan. Hassua kun on niin erilaisia käytäntöjä.
 
Ei meilläkään kummastakaan. Ja ärsyttää koko neuvola, kun ei osata tehdä töitä :| asioita unohdetaan kertoa ja ei anneta omia mielipiteitä asioista. Plaah, ärsyttää vaan. Neuvolan sijaintikin vaihtuu kauemmaksi ja synnytysvalmennuksesta ei tietoakaan. Menipä valittamiseksi :sad001
 
Meillä ei oo mies ollut mukana yhdessäkään neuvolassa, vaikka alussa terkka toivoi ainakin sille käynnille miestä mukaan missä käytiin niitä lapset puheeksi kaavakkeita läpi. Rv36 lääkärissä otetaan täälläkin streptokokki ja pahoinpitely kyselyä ei ole ainakaan vielä tyrkätty nokan eteen. Mulla huomenna lääkäri ja toiveissa on sairasloma äippäloman alkuun saakka.
 
Mun mies ei oo vissiin koskaan ollu mukana neuvolassa, joko ollu aina töissä tai muuten vaan ei oo päässyt.
Joo kuulin että joillekkin tehdään kotikäynnit ennen ja ja jälkeen. Mut ei meillä vissiin. Ja meidän kunta piirissä aloitetaan että kun eka koti käynti tulee niin perheneuvoja tulee mukaan kertomaan mikä vois helpottaa elämää lapsiperheissä ja et ei olis niin suuri kynnys pyytää apua.
Mut en tiiä sit kun terkat ei puhu.
Viimeks neuvolassa puhuin kuinka muo kiinnostais alkaa opiskelee terapeutiksi sit ku tää neiti olis vanhempi. Sìintä tulis pitkä koulutus .
 
Saatiin melkeen ekalla käynnillä mukaan kotiin pahoinpitely lomakkeet...mies ei ole kertaakaan ollut neuvolassa, ultrassa kylläkin:smiley-bounce012
 
Esikoisesta ekassa neuvolassa ja kaikkien kaikissa ultrissa ollut mies mukana. Niin ja yhdessä käytiin kerran synnytys valmennuksessa...oli aika turha reissu se.
Nuo neuvolakäynnit on jotenkin niin äiti/vauva keskeisiä niin en oo niiden takia vaatinut miestä mukaan(ja olemaan pois töistä). Mitä se siellä tekis? Tai siis kun on jo kolmas kierros menossa..Toki aina neuvolan jälkeen soitan ja kerron uutiset ja onko kaikki hyvin, ne häntä aina kiinnostaa.
Suunnittelin et kotikäynti ekaa kertaa tästä tulevasta pienestä kun syntyy, mutta voipi olla että haluan sittenkin lähtee neuvolaan yksin tai miehen kanssa autolla. Samalla käyn vaikka jossain kahvilassa herkutteleen :wink Kotona käy aika muutenkin pitkäks
 
Multa joku kerta silleen ohi mennen kyseltiin suullisesti se pahoinpitely juttu. MIes ei tässä raskaudessa ole ollut neuvolassa mukana kun on niin kiire töissä ni en ole viitsinyt vaatia sinne mukaan kun eihän siellä hänelle mitään ole muutakuin että kuulisi sydänännet. Ultrassa ollut kyllä aina mukana. En oo kuullukkaan mistään streptokokki jutusta... Naantalissa kun vielä asuttiin eikoisen aikaan niin siellä lasten neuvolan puolelta tuli täti meillä kotona käymään synnytyksen jälkeen, täällä Nousiaisissa en tiedä miten menee
 
Menen perjantaina terveydenhoitajan katsottavaksi. Mulla on niin kova turvotus jaloissa ja käsissä että tää ihan tuskaa. Tsekkaa peruskokeet ja pissan tietysti. Varmaan sydänääniäkin kuunnellaan. Halus mut sinne tarkistukseen kun oli noita näköhäiriöitäkin tossa. Käski lepään vielä enemmän ja juomaan vettä (yök, tulee korvista ulos).

Sit seuraavalla viikolla on painoarvioultra, se vähän jänskättää :)
 
Eilen lääkärineuvolassa rv 36+4 eli se oli toka ja vika lääkärikäynti ellei jotain pakottavaa lääkärin tarvetta ilmene. Pissa oli puhdas, verenpaine hyvä, painonnousu koko raskausaikana n. 15 kg, vauvan sykkeet hyvät, raivotarjonta, kohdunsuu kiinni mutta pehmeä ja lyhentynyt 3 senttiin. Mistään streptokokkitestistä ei ollut puhettakaan.
 
Kävin eilen neuvolassa, rv 32+2, hemoglobiinia ei mitattu tällä kertaa, painoa oli tullut 50g viikko, koko raskauden aikana 9kg. Verenpaine oli ihan hyvä ja pissa puhdas. Sydänääniä kuunneltiin, se oli aika hauskaa kun pienellä oli kauhea meno päällä. Jouduin kanssa täyttämään sen väkivaltalapun, sain myös tulevan synnärin esitteitä ja ohjeet miten toimia jos tuntuu että vauva ei liiku. Sf mitta otettiin toisen kerran koko aikana ja se oli 28. Mulla on kyllä aivan ihana neuvolatäti :)
 
Niin mikä tää streptokokki juttu on? En oo myöskään kuullu koko asiasta....
Mörri-Möykky, sähän synnytät ihan justiinsa! Aikamoista :happy119
 
Mun muuten on pitänyt täyttää sellanen esitietolappu synnärille, sain sen ennen joulua ja viimeksi piti jo jättää se. Siihen kirjattiin siis omaiset, tiedot, toiveet jne. Onko muilla ollut vastaavaa?

Mä oon käsittänyt, etä se streptokokki otetaan verinäytteestä. Ja meillä se verinäyte otetaan lääkärineuvolan yhteydessä.
 
Juu lääkärineuvolassa verikokeella viikolla 36 streptokokkitesti :) TAYSissa täytetään toi esitietolomake sähköisen, viikolle 30 asti oli aikaa täyttää. Jossain toisissa sairaaloissa paperisena. En vaan osannut laittaa mitään siihen toiveisiin näin ensikertalaisena... Nyt jälkikäteen onkin tullut sit mieleen kaikkee mitä siihen ehkä olis voinut laittaa.
 
Mä kirjotin siihen vaan, että toivon ettei episiotomiaa tehdä ns rutiinina vaan pelkästään jos on oikea tarve. Muuta en keksiny, kun ainahan voi toivoa mutta synnytystoiveiden toteutuminen... :)
 
Mörri-Möykky, sähän synnytät ihan justiinsa! Aikamoista :happy119

Joo, ei ole enää kuin kolmisen viikkoa laskettuun aikaan ja odotan tän kyllä tulevan jo vähän aiemmin.

Mun muuten on pitänyt täyttää sellanen esitietolappu synnärille, sain sen ennen joulua ja viimeksi piti jo jättää se. Siihen kirjattiin siis omaiset, tiedot, toiveet jne. Onko muilla ollut vastaavaa?

Mä oon käsittänyt, etä se streptokokki otetaan verinäytteestä. Ja meillä se verinäyte otetaan lääkärineuvolan yhteydessä.

Ei ole tarvinnut täyttää esitietolappuja eikä toiveita ole kyselty. Tosin mitään erityisiä toiveita nyt ei olekaan vaan asiat saavat mennä omalla painollaan. Kättärillä kun synnytän, niin tiedän, että siellä suhtaudutaan rutiinina tehtäviin välilihan leikkauksiin kielteisesti.

Tuolla helmikuisten puolella tuo b-streptokokkitesti on otettu varmaan yli puolelta ja siellä kyllä on kerrottu, että näyte otetaan sipaisunäytteenä pumpulipuikolla alapäästä eikä verinäytteestä.
 
Eilen oli neuvola 34+0.
Kaikki ok hb oli noussut itellään 119->122, verenpaineet normit. Vauvan syle 135, sf-mitta vaan 31,5cm :)
Kahden viikon päästä neuvolalääkäri jos sit sais jonkin sortin painoarviota. Nyt nukkutäti kokeili vauvaa miten päin on niin heti tuumas että ei pää vielä alhaalla ole kun peppu tuntuu näin korkealla, mut sit lähti kokeileen päätä ja sanoi että hetkinen kyllä se pää täällä alhaalla jo on. Alkoi sit uudelleen mittailla tuota sf-mittaa :D mut kun nyt ei laskettuna hirmu paljon yli sen neljän kilon menisi niin ois aika kiva :)

Sairaalan esitietolomake ollaan jo rv30 viety neuvolaan ja sieltä se on mennyt sähköisenä sairaalaan. Mut laitoin siihen että mahdollisimman nopea kotiutus toiveissa. Ja että välilihan leikkausta ei kovin helposti tehtäis (jotain oli pakko keksi kun lappu tuntui niin tyhjältä) :D
 
Mä täytin viimeks sairaalaan esitietolomakkeen neuvollassa (rv30) ja ei siinä ollu mitään omia toiveita kohtaa... :eek: siinä vaan kyseltiin vanhempien tiedot, lapsen tuleva nimi, perheen terveystiedot ja tiedot edellisestä synnytyksestä
 
Niin miksi se streptokokki näyte otetaan? Uusi rutiini/seula?
Joo ei esitietoja olla täytelty, tosin ensi viikolla juttelemaan Porvooseen ja tutustumaan...toiveena synnytys ammeessa jos kerkiää ja muitakin juttuja.
 
Neuvola kuulumiset: pissa puhdas, verenpaineet, hyvät, hb 122, sydän äänet 130-140 välillä. Paino oli kyllä tullut reilusti lisää, liekkö tää turvotus syynä alaraajoissa.

Ens viikolla on tosiaan lääkäri neuvola jossa katotaan pienen painoarvio ja otetaan toi streptokkinäyte.
 
Takaisin
Top