Neuvolakuulumiset

mammasmurffi: älä välitä, mullakin menee varmaan pian rikki toi 100kg. Kyllähän se toisaalta ahdistaa, mutta jos vaikka osa jäis laitokselle. Sulla onkin näköjään 2 matkustajaa ja mulla yksi. Hyvä että kaikki oli hyvin sulla neuvolakäynnillä. :)
 
Heips. Mäkin kävin neuvolassa tänään eli 31+6 . Paino oli noussu 400g kuukaudessa. Hg oli sama mikä viimeksikin 118, vielä pärjänny ilman rauta lisää. Verenpaine oli hieman korkea 122/ alapainetta en nyt muista.mut olin syöny just matkalla salmiakkia.
Mut se nousi muutenkin edellisis raskauksissa loppua kohden. Turvotusta on hieman. Sykkeet oli hyvät vauvalla ja pää alaspäin
Sf mitta oli tasan 29cm. Koko raskauden kulkenut ihan keskikäyrää pitkin.

Jouduitteko täyttämään pahoinpitely kyselyn? Mä olin iha ihmeissään siitä. Onhan se hyvä että kyselevät. Mun uus neuvola täti oli ihana. Semmoinen jolle on helppo puhua. Taidankin vaihtaa lasten neuvolankin sinne. Ja sain 2viikon päästä uuden ajan. Vaikka seuraava olis ollu se 36viikon lääkäri. 36 viikolla pitää käydä myös verikokeessa ja vissii pissanäyte.
 
Joo verikoe otetaan 36-käynnillä. Multa on otettu pissanäyte joka kerta, mutta sitä hemoglobiinia taas ei kuin kerran.
 
Mulla oli joku pahoinpitelykysely täytettävänä neuvolassa jo aika aikaisilla viikoilla.

Ylihuomenna on seuraava neuvola, siellä on taaas uus täti. Aina etukäteen jännittää että millanen on.. Neuvolaa odotan muutoin jo kovasti, tuntuu että edellisestä on liian kauan kun se oli jo ennen joulua. Vaikka sama välihän se on kuin aina ennenkin :)
 
Pahoinpitelykysely? Ei ole tarvinnut täyttää eikä ole ollut moisesta puhettakaan. Mikäs juttu se oikein on?
 
Se oli samantyyppinen kyselykaavake kuin se voimavarakysely mikä miehen kanssa täytettiin mutta tässä kyseltiin jotain kotiväkivallasta että onko joutunut kotona johkin uhkaaviin tilanteisiin ym. En muista kovin tarkkaan kun se oli tosiaan ihan siellä ekoilla käynneillä mulla.
 
Joo siis ei meilläkään mitään pahoinpitelyy oo koskaan ollu. Mut nykyään se lomake olis kaikille tehtävä raskaus aikana kun niin moni joutuu sen uhriksi. Mun lähipiirissä on monia jotka on joutunut kärsimään sellaisesta.

Siinä kysellään minkälainen suhde on miehen kanssa, onko joutunut pahoin pitelyksi, onko mies pakottanut väkivalloin seksiin, onko mies tukistanut, lyönyt, onko koskaan tuntenut olonsa ahdistuneiseksi , onko mies ollu väkivaltainen lapsia kohtaan tai jotai tollaisii kysymyksii.

Kuulemma nyt on ollu niin paljon pahoinpitelyitä. Joka 5 nainen tai äiti joutuu sellaisen uhriksi.

Mä toivon ettei kukaan tarvis kokea sellaista.
 
mulon yksvaantulossa ja rv 28+0 . painoa kertynyt +15kg . nestettä kertyy . täytyy yrittää juoda ja juosta wc ssä :dance018
 
Mulla oli eilen neuvola (31+5) ja painoa oli tullu viimekäynnistä +600 g /vko :confused:. Aika paljon ja kaikenkaikkiaan n. 10 kiloa. Sokerien kotiseurannassa arvot ollu hyviä ja silti käskettiin jatkaa mittausta yhtä tiuhaan ku ennenki. Sormet on kovilla... Tuommoisesta pahoinpitelykyselystä en ole ennen kuullutkaan! Mut hyvä et kyselee kun tuntuu olevan aika kasvavasta ongelmasta kyse. Seuraava neuvolakäynti olis sit jo parin viikon päästä koska täti ei saanut tunnustelemalla selville, miten päin pötkylä on. Mun mielestä se on edelleen pää ylöspäin ku potkut tuntuu voimakkaammin tuonne alas.
 
Juu ei oo tullut tuollainen kysely vastaan...karseeta että niin moni joutuu perheväkivallan uhriksi :/
Tosin väkivalta ja päihteiden alaisena varsinkin ei taida olla harvinaisuus. Monet naisuhrit lapsineen kuitenkin antavat ihan liikaa anteeksi tuollaiselle miehelle ja pelkäävät usein yksinjäämistä enemmän kuin turpaan saamista..Surullista ja vaikeaa
 
Heips vaan täältäkin! Tänään paukahti 31 vkoa täyteen ja eilen oli neuvola. Painoa on tullu melko maltillisesti, joku vähän päälle 100g/vko. Oon nyt 3-4 kg kevyempi, kuin aiemmissa raskauksissa näillä viikoilla, joten toivon kovasti, ettei paino nousisi kovin paljoa päälle 70 kg:n. Ois sitten miellyttävämpi lähtötilanne normaalipainoon hakeutumisessa! :grin Muutenkin kaikki oli kunnossa, mitä nyt meinasin pyörtyä sydänäänien kuuntelun aikana. :eek:Terkan mukaan poitsu ois pää alaspäin, mutta se pää liikkuu kyllä vielä ihan vapaasti, kun oli tuolla vasemman nivusen tienoilla. Sais jo valahtaa alaspäin, kun meinaa happi loppua koko ajan ja lisäks välillä tulee ylläriähkyjä, kun just syönnin jälkeen päättääkin pyllähtää mahalaukun päälle. :rolleyes: Tosiaan, sykkeitä kuunnellessa terkka vähän töytäisi nyrkillä poitsua liikkeelle, niin heti reagoi ja ilmeisesti liikahti niin, että meni keuhkot kasaan tai jotain vastaavaa ja saman tien näkyi tähtiä...ei kauheen kiva... :grin:wacky:

Oon kyllä itte jo ihan valmis synnyttämään, kun en jotenkin nyt osaa "nautiskella" tästä raskausajasta ollenkaan. Haluaisin jo niin oman kropan takaisin, että voi liikkua ja urheilla ja pukeutua ja istua ja ylipäätään elää ihan normaalisti, eikä niin, että on joku jäätävä valasolo koko ajan, kun ei taivu mihinkään... :rolleyes:
 
Tuusulassa ei oo teetetty tuollasia pahoinpitelykyselyitä. Tuli mieleen, että onko teillä jotka sen täytitte, ollut mies koskaan / usein mukana neuvolassa? Tuli vaan mieleen, että nehän tarkkailee useampia juttuja kuin mistä avoimesti on puhe. Minulla mies mukana lähes joka neuvolassa, niin näkevät ainakin että tullaan toimeen... Kun esikoinen synty, th kävi kotona ekan käynnin, ja vaikka siitä oli etukäteen puhuttu että se on ajateltu et helpompaa tuoreille vanhemmille niin, niin lähtiessä kiitteli kovasti että sai tulla ja vihjaili suoraan, että kyllähän he näin saa "luottamuksenosoituksen" ja paremman kuvan kotioloista monessa mielessä. Että se on isompi juttu kun mitä annetaan ymmärtää...
Tuli vaan ekana epäluuloselle mieleen...
 
Ainiin, ja se streptokokki-testihän tuli viime käynnillä sit kans mukaan, uus juttu! Saitteko te muut sen? Oiskin kiva tietää etten oo jostain syystä joutunu yksin jollekkin tauti-epäilylistalle! :eek:
 
Täällä kuulemma otetaan kaikilta se streptokokki-näyte..

Joku kysymys oli parisuhdeväkivallasta, ehkä tosiaan ei kyselyä oo tarvinnu täyttää kun mies käy mukana neuvolassa.
 
Täällä otetaan tava neuvolassa, oisko ollu rv 36..
 
Mulle varattiin viime kerralla aika lääkärineuvolaan vkolle 36 ja neuvolantäti sanoi tuosta streptokokkitestistä että sitten otetaan. Ja sanoi että otetaan automaattisesti kaikilta. Se on joku mikä voi tarttua sitten vauvaan ja aiemmin on hoidettu vaan tulleita infektioita mutta nykyään kun se voidaan tutkia jo raskausaikana niin se voidaan ennakkoon hoitaa pois ettei tartu sitten syntymässä vauvaan tms. Mikäli oikein ymmärsin :)
 
En ole minäkään kuullut streptokokkitestistä, mutta ainakin jotain kokeita otetaan lääkärineuvolassa rv 36.

Tuosta pahoinoitelykyselystä, ei ole tullut meillekään Lahen neuvolassa sellaista eteen. Mies oli ensimmäisellä käynnillä mukana, jolloin täytettiin niitä ruoka- ja alkoholi yms kyselyitä. Tosin myös meidän neuvolan alueella asuu aika paljon sellaisia, joilla asiat ei ole niin kovin hvin, joten ehkä erotutaan joukosta "normaaleina" :).

Onko teille kellekään tullut neuvolasta ehdotusta kotikäynnille ENNEN syntymää? Kun kuulin tällaisesta käytännöstä toiselta, pieneltä, paikkakunnalta. Meillä ei ole ollut puhetta, mutta joka kerta kyllä keskustellaan, että mitä on hankittu ja miten menee yms.
 
Meillä lukee tossa yhessä lapussa, joka saatiin alkuraskaudesta, et ois kotikäynti rv 30.. Ei kyllä oo ollu mitään puhetta semmosesta.
 
Takaisin
Top