Neuvolakuulumiset

Kitty, mä pyysin erikseen, että ne testattais. Kävin siis jo astman takia neuvolan lääkärillä tarkistuttamassa lääkkeet ja kuulemassa ohjeet mitä lääkkeitä uskaltaa ottaa ja missä vaiheessa pitää mennä heti lääkäriin. Olen kuullut paljon juttuja siitä miten kilpirauhasarvot voi muuttua raskauden aikana, joten ne testattiin varmuuden vuoksi. Mulla ei siis ennestään ole ollut kilpirauhasen kanssa ongelmia, kyse oli varotoimenpiteestä. Joillakin voi alussa arvot laskea ja sitten nousta, mutta joka tapauksessa laskua pitää aina seurata. :angry4

"
Moni ihminen ei ole tietoinen että raskausaikana kilpirauhasen tulisi kiihdyttää toimintaansa jopa 50%.
Kilpirauhasen piilevä ja varsinainen vajaatoiminta ovat riski lapselle mikäli sairautta ei hoideta.
Kilpirauhashormoni on alkionkehityksen, sikiön kasvun ja ennen kaikkea sikiön aivojen kehittymisen kannalta tärkeä. Kilpirauhasen toiminnan häiriöitä esiintyy joka kymmenennessä raskaudessa."
 
Noku toi on juu tiedossa että arvot voi muuttua raskausaikana. Kilpparisairaudethan on vahvasti perinnöllisiä ja mulla on siihen siis alttius. Mitään tiettyjä oireita en osaa sanoo et olisko, nehän on aika vaihtelevia muutoinkin. Oireet siis. Ja oon miettiny että pitäiskö arvot varuiks testata. Pitänee pyytää ens neuvolakäynnillä?
 
Joo Kitty olet varmaan tietoinen tuosta, tarkoitin vain, että tuollaisten tekstien perusteella pyysin mittausta. Jos sulla on alttius niin itse pyytäisin mittaamaan. Mullakaan ei ole ollut mielestäni oireita väsymystä lukuunottamatta, mutta se kuuluu muutenkin raskauteen.
 
Juu kiitos Butterfly :) Mietin juuri tota että voinkohan pyytää vaan sukurasitteen takia sitä testausta vai pitääkö olla jotain oireita ennenkö tutkitaan :rolleyes: Mulla oli kaikennäkösiä epämääräisiä oireita ennen raskautta ja olinkin ajatellut mennä tutkituttaan jo sillon. Mutta kaikki ne oireet on poistunut raskausaikana. Seuraavaan neuvolaan aikaa vielä 3 viikkoo.
 
Kolmas neuvola takana, rv 22+3, sf mitta ei vielä katottu. Hemoglobiini oli laksenut 108 joten nyt pitäisi rauta tabletteja alkaa ottamaan. Tasainen ja hyvää syke vauvalla ❤ seuraava neuvola onkin lääkärineuvola joulukuun alussa.
 
Kilpirauhasongelmat voivat puhjeta myös täysin ilman mitään sukurasitteita. Täällä siis ei kenelläkään ole suvussa mitään kilppariin liittyviä ongelmia, mutta minulla sitten esikoisen syntymän jälkeen puhkesi se liikatoiminta, minkä seurauksena koko kilpirauhanen poistettiin. Ja mahdollisesti on siis jo raskauden aikana ollut jotain pientä säätöä niissä arvoissa, mutta jälkikäteenhän sitä ei pysty mitenkään varmaksi sanomaan, kun en silloin mitään sellaisia erityisiä oireita huomannut, joita olisin vaatinut selvitettäväksi, eikä labroja otettu.
 
Kitty, niin unohtui sanoa, että mulla oli siis myös iän puolesta halua tarkistaa nuo arvot. Sanotaan, että iän myötä voi tulla enemmän ongelmia. Ja tosiaan et tarvitse mitään erityistä syytä, pyydät vaan testien tekemistä. Kuten Mörri-Möykky kirjoittikin niin ongelmia voi tulla kenelle vaan ja nimenomaan aluksi piilevänä. Jos mainitset sukurasitteen niin saat sen varmana. Kaverilla on sukurasite ja hän on ihan sillä perusteella saanut kilpirauhastestejä, vaikka ei ole raskaana.

Tässä kävi monta ikävää sattumaa eli oma hoitaja olisi nähnyt tuon arvon alenemisen jo kuukausi sitten, mutta kun mulla oli se opiskelijahoitaja niin eihän se tajunnut mistään mitään. Uusintatestit olisi pitänyt tehdä 4-6 viikon päästä ja mulla siis meni vähän yli 2 kk. Eli koko asia olisi voitu tarkistaa jo kuukausi sitten :angry5 Mutta mulla on käsitys, että koska mun arvot ihan siinä alarajan tuntumassa niin mitään vahinkoa ei kai ole vielä ehtinyt tulla. Mutta ottaa päähän :smiley-angry019
 
Joo mullakin siis jo 36 mittarissa eli ikää löytyy :wink En muista tarkkaan minkä ikäisenä äitellä todettiin, jotain vähän alle nelikymppisenä kuitenkin. Hmmm pitäisiköhän soitella neuvolaan jo ennakkoon niin sais labroja vireille...
 
Eipä ollut mukava neuvolakäynti... Terkka runnoi mahan niin huolella, että vieläkin sattuu ja välillä kivistää! Meinasi itku päästä, kun niin kovakouraisesti paineli... Ja sattui sydänäänien kuuntelukin, kun piti sitä piipin doppleria sulloa selkärankaan asti! :mad: Ei tarvii enää kenenkään koskea mun mahaan jos se pitää noin lujaa tehdä!!
Tuli ihan päiväuniinkin tuo kipu.. Näin unta, että alkoi jumalaton verenvuoto..
 
Kitty, ai katos joo :wink Soita ihmeessä ja tarkista varmuuden vuoksi. Iskalt, no ei sunkaan kohdalle ole sattunut hyvä hoitaja, jos ei osaa olla hellävarainen.
 
Edelleen on alavatsa kosketusherkkä sen runnomisen jäljiltä... Ihme ettei kuitenkaan mustelmia tullut. Sattuu hellävarainen silityskin :angry2

Kuukauden päästä on uusi aika, en kylläkään tiedä kenen luokse.. Jos on sama terkka niin mainitsen kyllä ettei tarvitse runnoa niin kovaa ja pahoinpidellä dopplerilla.
 
Nyt viimeksi oli kyllä niin turhauttava neuvolakäynti, opiskelija mittasi paineet ja kuunteli sydänäänet, sit istuttiin vaivaantuneina hiljaa. Sitten kun oma täti tuli, se vaan tulosti raskaustodistuksen ja oli silleen, et kelan sivuilta löytyy sitten tiedot miten päivärahaa haetaan, kiitos heippa. Jäi kyllä semmonen olo itelle, että miksi ees vaivauduin.. Ja kun ei niistä kelan jutuista ota mörkökään selvää, pitää varmaan käydä siellä tai jotain.. Rasittava laitos.
 
No eihän se toki olekaan terkkarin asia niitä kaikkia kelan kuvioita selvittää, vaan se on tietty kelan virkailijoiden asia. Neuvolan tehtävänä on vain antaa kelaa varten todistus siitä, että raskaus on kestänyt laissa säädetyn vähimmäismäärän, se on todettu (neuvolassa käyty) riittävän ajoissa ja että näiden puolesta on siis oikeus äitiysetuuksiin.
 
tuskin Häini sitä pelkästään tarkoitti, varmaan jengi täällä tajuaa itsekin mitkä asiat hoidetaan kelan kanssa :D tosin neuvolasta nyt yleensä saa noihinkin asioihin vähän osviittaa, ainakin itse sain.

Mulla reilun viikon päästä neuvola, siellä tuskin mitään erikoista taaskaan tapahdu. Lähinnä jos raskaudessa ongelmia niin tuo vähän väliä käyminen hyvä homma...
 
Meille sanottiin, etteivät just sen takia ala neuvolassa opastaan, kun Kelan säädökset sun muut vaihtuu niin tiuhaan ettei perässä pysy. Varmaan joudutaan mekin Kelalla asioimaan, jos ei saa papereista mitään tolkkua. En ymmärrä miten on edes mahdollista saada niin vaikeaselkoista kapulakieltä aikaan :D
 
Mielestäni ne hakemukset olivat hyvin selkeitä ja helposti täytettäviä. Netissä ne täytin ja siellä oli vielä ohjeita niiden täyttämiseen. Lisäksi Kelan nettisivuilta löytyy paljon tietoa ja Kela-kertultakin voi kysyä.
 
Ei ne kelan työntekijätkään tunnu aina tietävän miten hommat toimii :D lisäselvityksiä joutuu lähes aina tekemään vaikka menis ohjeiden mukaan. Mulle tuli viimeksi äitiysrahat myöhässä vaikka hain niitä ajoissa, kun oli kuulemma ruuhkaa ja olivat sössineet tukihakemukseni (toisin sanoen eivät muistaneet vissiin käsitellä niitä?). Byrokraattinen laitos, what can i say :D
 
nyt kun olen vielä YEL-vakuutettu yrittäjä ja tuloni katsotaan vakuutuslaitoksen tulotietojen mukaan, niin olen aika varma että kelaan saa soitella pariin otteeseen perään että saavat tukeni katsottua oikein :wink mutta pidän varpaatkin ristissä ettei tarvisi ja että tuet alkaisivat juokseen ajoissa tällä kertaa!
 
Meillä oli kela-neuvola tänään, ja voi että oli ihan turha reissu kyllä, ei tiennyt neuvolatäti mitään yrittäjän saikku- tai tukijutuista. Anto vaan jonkun esitteen ja sano että kysy äitiyspolilta ja kelasta. 1,5h meni taas kun se on niin kova jaarittelemaan, vaikkei asiaa niin tuliskaan... poika meinas hermostuu täysin vaikka isä leikitti parhaansa mukaan. Pikkusten sydänäänien kuuntelu oli sentään jännää kaikkien mielestä. :Heartred Vahvistu pikkusen tieto siitä et tulee tyttö ja poika, kun toisen sydän hakkas 155 ja toisen 135 - pojilla ja tytöillä on kuulemma aina vähän eri sykkeet. :D
 
Nuista sykkeistä..meillä pojilla oli masussa korttien mukaan aina n.140 syke, ja tällä typykällä tismalleen samaa ollut joka kerta :D hirveen tasasta sakkia!
Tosin tyttö mm.ultrissa ollut vilkkaamman oloinen ja syke silti samaa luokkaa(ultrissa katsottu myös aina syke), joten olisko levossa oikeasti hitaampi syke? Hmmm...
 
Takaisin
Top