Neuvolakuulumiset

Meilläkin pojilla ollu samaa sykettä eli 145. Ja tää tytteli pyörinny samoissa lukemissa mut tää on kyllä 10 kertaa vilkkaampi kuin pojat aikoinaan.
 
Onko teillä muillakin tuon kela-neuvolakäynnin (missä siis saa raskaustodistuksen) jälkeen kuukauden päästä jo seuraava aika? Jäi mietityttää kun th sano et varaa ajan "kun haluaa kuulla kuulumiset". Ymmärsin et toisen raskauden aikana käyntejä on tosi harvakseltaan, ja mietin et onks tää nyt sitä tehostettua seurantaa...
 
Mulla oli kelaneuvola 30.10 ja nyt seuraava on ekalääkärikäynti 3.12 ja sitten terveydenhoitaja käynti 23.12 :)
 
Musta tuntuu ettei neuvoloita ole paljon yhtään, kun olen uudelleensynnyttäjä enkä kuulu mihinkään riskiryhmään, ku olen nuori, terve ja normaalipainoinen. Toisaalta olis kiva että vähän joku seurailis juttuja, mahan kasvua ja tollasta(sf-mittaakaan ei ole vielä otettu kertaakaan) ku ei mulla kotona ole edes vaakaa, ku en normaalisti tartte mihinkään. Vaikka kyllähän ne käynnit sinne loppua kohti sitten tihenee...
 
Eilen oli eka lääkäri ja oli kyllä turha käynti! Koviin migreeneihin määräs lääkettä, jota en kyllä ees uskalla ottaa! Hirveitä sivuvaikutuksia, ennemmin makaan kyllä pimeessä ja yritän nukkua. Migreenit siis alkoivat melkeen heti plussan jälkeen ja kestää 2 pvää, kovimmillaan tuli kerran viikossa:schocked028 nyt onneks on helpottanu vähä. Muuten se vaan kysy miten menny ja onko liikkeitä. Otti rr+p ja kuunteli pikkusen sydäntä. perjantaina sitte ru:happy7
rv20+1:Heartred
 
Neuvola takana. Aluksi todettiin, että on sitten nykyiseen ohjelmaan kuulumaton käynti. Edellisellä kerralla oli joku sijainen, joka ei uudesta ohjelmasta ollut ietoinen, mutta oli se ihan kiva nähdä tuo omakin terkkatäti taas vaihteeksi. Tänään siis rv 26+4, pissa oli puhdas, Hb 126 eli ei tarvetta lisäraudalle, verenpaine 116/66, sf-mitta 24 ja sikiön sykkeet vaihteli kovasti. Riehumisen aikaan nousi heti, mutta pääasiassa oli rauhallisena, jolloin syke +130. Seuraava neuvola sitten vähän ennen joulua.
 
Miten usein teillä uudelleen synnyttäjillä sitten on neuvola? :eek: itse ensimmäistä odottelen ja neljäs neuvola käynti (sis 1 lääkäri käynti) kun 22+3 täynnä..
 
Mulla sama homma tämän esikoisen kanssa, olen siis käynyt 2 kertaa neuvolassa ja kerran lääkärillä. Kolmas neuvola on 24+3...
 
Tämän mukaan pitäisi mennä Helsingissä ja ei tuossa näytä olevan uudelleensynnyttäjillä kuin yksi käynti vähemmän. Minkä minä nyt siis kävin ylimääräisenä. Takana siis 4 neuvolakäyntiä ja 1 lääkäri + 2 ultraa.

Terveydenhoitajan vastaanotot äitiysneuvolassa
Käynti-
kerta
E = ensisynnyttäjä
U = uudelleen-
synnyttäjä
Raskaus-
viikot

1. E, U 8–10
2. laaja terveystarkastus E, U 13–16
3. E, U 22–24
4. E 26–28
5. E, U 30–32
6. E, U 37
7. E, U 39
8. E, U 41
9. kotikäynti E, U synnytyksen jälkeen
10. jälkitarkastus E, U 5–12 viikkoa synnytyksen jälkeen
Sikiön seulontatutkimukset E, U 10–13+6
19–21

Lääkärin vastaanotot äitiysneuvolassa
Käynti-
kerta
E = ensisynnyttäjä
U = uudelleen-
synnyttäjä
Raskaus-
viikot

1. laaja terveystarkastus E, U 16–18
2. E, U 35–36
3. jälkitarkastus E, U 5–12 viikkoa synnytyksen jälkeen
 
Mulle kans hoettu joka kerta et uudelleen synnyttäjänä ei ole sitten näitä neuvolakäyntejä niin paljoin kuin ekassa. tähän mennes oon käyny ainakin yhtä usein kuin ekaa ootellessa... et empä sit tiiä. Viikon päästä olis seuraava neuvola
 
Ehkä musta sit ekan kanssa vaan tuntui että niitä olis ollu useammin...nyt toisaalta just kohta neuvola tulossa niin edellisestä on jo vierähtäny aikaa ja siks tuntuu että harvemmin on...
 
Ohjelman mukaan ollu mulla käynnit, tänään just viimeksi. Seuraava sitten tammikuussa rv jotain 30+.

Tässä rv22+0 tulokset: Sf-mitta 19,5cm, verenpaine 105/60 (vaikka juoksin sinne suoraan salilta), hB 132. Pikkuisen syke sama mikä aina 140. Se on jännä, meidän pojillakin oli sama aina!! Vaikka tääkin selkeästi oli hereillä ja potki.

Sain lähetteen fysioterapeutille lonkkasärystä, jospa teen salilla jotain väärin tms..varmaan tarvii ostaa tukivyö.
Lähete laitettiin jo nyt myös Kättärille aiemmista istukan irtoamisongelmista konsultoimaan ja samalla neuvottelemaan sterilisaatiosta! Jep, tässä on meidän lapsikiintiö täynnä (3kpl) ja en suostu e - pillereitä ym hormonijuttuja enää itseeni ottamaan (ei sovi). Kunta maksaa sterilisaatioon yli 30v/3-lapsen äidille :)
 
Niin! ja lääkärillekin menen 2vkon päästä erikseen kun oikean rinnan sivussa maitorauhaset hellänä ja kovana :/ ihmetyttää kovin et mitä tämäkin nyt on... onko muilla ollut samaa? samaa tuntumaa oli esikon kanssa kun sain rintatulehduksen.
 
En onneks öisin heräile, tällä hetkellä nukun kuin tukki heräämättä, edes vessaan ei tuu juostua! tää tulee kyllä loppua kohden muuttumaan :D

Olin mammografiassa viime talvena ja juuri varsinkin tässä oikeassa rinnassa näkyi paljon kalkkeutumaa :/ kävin yksityisellä spesialistilla Bulevardilla ja ko.lääkärikään ei osannut sanoa mitä tuo tarkoitti. Kuulemma vanhuksilla normaali löydös (!). Olin juuri lopettanut kakkosen imetyksen. Minulta tutkittiin varmuudeksi kolesterolit ym.mutta ne oli kaikki ihan huippu luokkaa. Ei siis viitteitä verisuonitauti riskiin. Nyt jänskättää et onko siellä pahojakin tukoksia kun koskeminen tunnahtaa, ja kun painelen rintarauhasia niin osa todella kovemman tuntuisia. ..noh, toiv saan rintojen ultraukseen lähetteen ja tutkivat kunnolla kun niin lähellä kainaloa, pelottaa että siellä kystia tms.tukoksia/kasvaimia päässyt kehittymään.
 
Mulla on rinnat tosi kipeät ja rauhaset tuntuu myös. Myös kainalot on turvoksissa ja kipeät, maitorauhaskudosta on siis sielläkin. Viimeksi kun maito nousi, niin mulla oli ihan selkeitä patteja kainaloissa, mut ne hävisi parissa viikossa kun maidon tulo tasaantui imetyksen alettua.
 
Kiitos summersun! eli voi olla ihan normi juttua...ihmetytti vaan kun ekaa kertaa tällaista tuntemusta, tosin aiemmat raskaudet ja imetyksetkin olleet niin erilaisia että miksipä ei tämäkin! Aina tulee uusia yllätyksiä...

Kalkkeutuneet tissini silti edelleen ihmetyttää, mutta sivuseikka kunhan imetys vaan taas sujuis ja ei vaikuta muuten terveyteen.
 
Kiitos Iskallt ja tsemppiä sokerirasitukseen! Muista ottaa eväät mukaan, heti kokeen jälkeen on hyvä syyä. :D

Ja Mörri-möykylle kiitos, tajusin listaa katsoessa että tuon oon jossain nähnyt aiemminkin. Mutta eipä sitä kaikkee aina muista.. Hassua miten nopeesti aika on mennyt. Kun ekaan ultraan asti yritti vain olla ajattelematta koko raskautta, niin tuntuu et se alkoi vasta siitä ja nyt ollaan jo pitkälti yli puolen välin!!! Nyt menossa rv23+5. Johan se pian alkaa viimenen kolmannes... ;-)
 
Kiitos Iskallt ja tsemppiä sokerirasitukseen! Muista ottaa eväät mukaan, heti kokeen jälkeen on hyvä syyä. :D
Rasituksessa käyty ja seurantaan joudun... Meni ihan hyvin tuo rasitus, ettei tullut mitenkään hirveän huonoa oloa. Ja eväät oli tosiaan matkassa ja tuli hedelmiä vedettyä ihan kaksin käsin :D
 
Takaisin
Top