Neuvolakuulumiset

En olettanutkaan lääkärin niitä tekevän, vaan terkkarin, jonka pakeille piti mennä sen lääkärin jälkeen. Kysyin vielä lääkäriltä että otetaanko ne normimittaukset, niin sanoi että terkkari ottaa, samoin kun kertoo sikiöseulonnan tulokset ym. No seulatulokset kertoi juu, mutta mittauksista tuumasi vaan että eipä noissa tainnu viimekerrallakaan mitään olla niin ei niitä nyt tartte ottaa! Muutenkin on monta asiaa pitänyt kyselemällä kysellä, kun oikeesti on se tunne että minun oletetaan tietävän/muistavan kaikki jutut edellisen raskauden jäljiltä.
 
Pysy iskallt tiukkana sille nalkkunalle :D
Joo, jos sattuu vielä kohdalle :D onneksi kk päästä on terveydenhoitajalle aika, ei tarvii silloin ainakaan nalkkunasta stressata :grin

Iskalltt: Meillä ainakin saa vaihtaa hoitajan, soittaa vain ja pyytää toista. Ja lisää kuituja ruokaan niin vatsa toimii helpommin :)
Onneksi ei ole vielä edes tiedossa aikaa tuolle nalkuttajalle ja luultavasti kun terveydenhoitajan käynnillä varataan uutta aikaa sitten neuvolaan, niin voin todeta että ei tuolle kiitos :alien

Ja kuituja pitää näemmä taas lisätä. Melko pitkään toimi maha ihan moitteettomasti. Saattoi toki olla maha kovalla, mutta tuli sentään useammin kuin kerran viikossa :cool01
 
Eleanor: Okei, sori kirjoitit vaan et kävit neuvolalääkärin tarkastuksessa eikä sydänääniä ei kuunneltu, painoa ei mitattu, ei myöskään verenpainetta tai hempparia niin tuli vaan mieleen ettei ne sen (lääkärin) juttuihin kuulukkaan. :)

Mut ei mulla edes ekassakaan raskaudessa joka kerta otettu kaikkia (se riippui siitä oliko niissä ollut jtn häikkää, ja koska edellinen kerta ollut, tuntuu et sillon oli useammin aikoja kuin nyt).
Täällä on ainakin kiristetty niin paljon noitten neuvoloiden määrärahoja, etteivät edes mittaa painoa, verenpainetta, kato pissasta protskuja vaan ne pitää tehdä itse ennen hoitajan tapaamista.
Esikoisen aikaan ne vielä kuului hoitajan juttuihin, vaikke siitä nyt niin kauaa aikaa edes ole (2012).

Noi neuvolalääkäri käynnit koin itse ihan turhiksi jo ekaa odottaessa, meni kutakuinkin niin et sisään, housut pois, "ok, kaikki kunnossa" voit poistua, vika neuvolalääkäri käynti ennen synnytystä (vk37) lääkäri ei edes löytänyt(?!) kohdun suuta ettei osannut sanoa onko auki/pehmennyt.
 
Neuvolalääkärit on aika vitsi :) nehän ei ole millään tavalla erikoistuneita koko hommaan. Synnytystapa arvion ja jälkitarkastukset hoidan itse yksityisellä kun Neuvolalääkärit eivät ole edes tajunneet kohtutulehdusta kahden synnytyksen jälkeen vaikka valitin kipuja, kuumetta ym. Ihan vitsi.
 
Niin ja ne antaa väkisin käteen minipilleri reseptin vaikka sanoisi ettei halua. Niille on neuvottu että niin pitää tehdä. Näin kävi ainakin minulle, jälleen molempien synnytysten jälkeen, vaikka tiukasti sanoin että ei kiitos. Laittoivat silti sähköisen reseptin.

Imetyksen aikana ei kannattaisi käyttää kelrarauhashormonia eli minipillereitä, sanoi perinatologian professori minulle kun puhuin imetysaikana ehkäisystä. Aiheutti rottakokeissa kuulemma uusimpien tutkimusten mukaan poikasille myöhemmän iän kehityshäiriöitä. Jaiks.
 
Muistelisin et ne tekee sisätutkimuksen, kokeilee kohdun kokoa ja muutenki et kaikki ok, eli kohdunkaulan pituus ja yleisesti et alakerta "siisti" :D siis lähinnä aistinvaraisesti ettei tulehduksia tms ja sit toki niiltä voi kysyä mieltä askarruttavista asioista. Tämä siis vähintäänkin pitäs tehdä, usein kuitenkin vissiin "housut pois, nopee koplaus/vilkaisu, kiitos ja anteeks" :D
Muita kokemuksia?
 
Mulla oli just tuo, hyvin nopee sisätutkimus ja katsoi myös ultralla. Olis varmaan vastannut johonkin kysymyksiin jos mul olis ollut mutta eipä ollut niin samantien pääsin pois :D
 
No oliskin ultra! :) Helsingissä ei vaan taida olla missään...siks jätän koko käynnin väliin. Vielä 3,5vkoa RU:hun! Mulla se vasta rsskausviikolla 21..ei malttais!!
 
Muokattu viimeksi:
Meillä oli hyvin erilainen lääkärinkäynti. Kyllähän meille oltiin kerrottu että kyseinen lääkäri on mukava ja asiansaosaava reilun 30vuoden kokemuksella mutta ei osattu odottaa että kuuntelee ja ois niin asiakaspalveleva :) kyseli paljon terveydestä, menneistä taudeista ja tärkeimmistä sairauksista ja leikkauksista. Puhuttiin mielipiteemme myös mm seulonnoista yms.. jolloin kertoi että sisätutkimus on nykyään vapaaehtoinen ja se tehdään vaan jos äiti kokee haluavansa tai tarvitsevansa sen. Kuunneltiin sydänääniä kans. Ennen lääkäriä nähtiin toki myös hoitaja, joka mittas verenpaineen sekä hemoglobiinin ja otti painon. Oli kyllä tosi positiivinen käynti!! :)
 
Kuulostaapa ihanalta! Missä päin asut? Usein pienemmillä paikkakunnilla löytyy tuollaisia helmiä..ainakin pikkupaikkakuntalaisten ystävien mukaan. Iso plussa kun ei mene niin liukuhihnalla!
 
hoitaja on siis juuri mitannut nää tarvittavat mutta on se kyllä ultralla katsonukkin tarvittaessa. Neuvolassa lähinnä kuunnellaan vain sydänäänet mutta ultra ajat erikseen.
 
Pikkukuntapa hyvinkin! :) joskus asiat menee päin seiniä mutta välillä (hyyyyvin harvoin!) saa helmiä :)
 
Meillä vähän sama homma kuin Liljuskalla, mukava lääkäri ja mukava hoitaja. Painoa ei mitattu kuin ekalla käynnillä, hoidan painon ilmoittamisen oman vaakan mukaan, kun sillä sitä painon nousua seuraan aamuisin.
Viime käynti oli lääkärikäynti, sitä ennen hoitaja haastatti voinnit, otti verenpaineen ja olis ottan myös hempparin, mutta sanoin et se vast ikään työpaikan terveystarkissa otettu muutamaa päivää aiemmin, niin riitti hänelle sen tulos.
Lääkäri sitten haastatti suvun sairaudet, meidän sairaus/leikkaushistorian, terveyskäyttäytymisen ym, isännälle vähä naljaili tupakoinnista, mut mua se nyt ei haittaa, kun ei sisällä polta eikä mun lähellä.
Sitten kuunneltiin sydänäänet. Meillä päin kanssa tuo sisätutkimus on vapaaehtoinen, lääkäri vaan sanoi, että jos alkaa mitään infektion oireita olemaan niin heti lääkäriin tai valkovuoto lisääntyy suuresti. Muuten eivät ala ehdoin tahdoin ronkkimaan. Etenkään ekalla kolmanneksella, koska sillä saattaa olla tutkimusten mukaan riski keskenmenoon, niin eivät sitä mielellään tee ja tää siis mulle tuli uutena tietona.
Positiivisia on kaikki käynnit ollu ekaa ultraa myöten,.Nyt sit odotellaan muutama viikko kolmatta neuvola käyntiä ja RU:aa :)
 
Meillä oli tänään toinen neuvolakäynti ja ihan kivasti meni :) Hoitaja on tosi mukava ja vaikka mulla oli paino noussut liikaa niin silti hän ei asiasta marmattanut vaan jotenkin asiallisen leppoisasti käsitteli asiaa. Oon meinaan kuullut kauhutarinoita noista marmattavista hoitajista niin oon kyllä tosi tyytyväinen omaani. Muuten oli aika rutiinijuttuja, verenpainetta mitattiin ja varattiin lääkäriaika kahden viikon päähän. Tietysti myös vauvan sykettä kuunneltiin ja lukema oli keskimäärin 158. On se vaan aina niin ihanaa kuulla se kova jyskytys :)
 
Täällä tänään 17+0 ja toinen neuvolakäynti. Minulla uusi täti ja kivantuntuinen oli hän! Juteltiin aiemmista synnytyksistä(2) ja kun minulla jäänyt istukka kiinni molemmissa niin ehdotti juttelua ja tapaamista KOS:illa kätilön kanssa. Luultavasti varaillaan aika sinne vierailulle rv30+ jotta varaudutaan jos istukka ei taas meinaa irrota. Tosi luottavainen olo tuli.
B-Hb oli 132 ja paineet 92/64, samalla kaavalla kuin aiemmatkin raskaudet :) painokin noussut about samaan tahtiin, n.+3kg. Vauvan syke 143, samalla linjalla sekin aiempien lasten kanssa, jotka poikia.
 
19+1, neuvolalääkärissä käyty. Painoa tullut jo 4,5kg, aivan ei tätä vauhtia tarvitsisi tulla. :)
hb oli 130, jota kyllä ihmettelin että oli niinkin korkea, kun yleensä mulla ei ole ilman raskauttakaan ole noin hyvä ja aiemmissa raskauksissa hb on ollut alle 100 luokkaa. RR 118/66, onneksi verenpaine on nyt noussut, ei niin paljon ole pyörryttänytkään.
Vauvan sykettä oli taas vaikea kuunnella kun niin liikkuvainen tapaus Hupsis on :D nyt oli syke 130 luokkaa, ihan selkeästi sykkeen tiheys vaihteli. Reipas kaksiviikkoa rakenne-ultraan :)
 
Meillä oli eilen lääkärineuvola missä oli lääkärin lisäksi se "perus neuvolatäti" ensin aloitettiin verenpaineen mittauksella ja punnituksella, sydän äänet kuunneltiin ja sit tehtiin sisätilatutkimus. Ihan positiivinen fiilis jäi vaikka en siitä ronkkimisesta tykkääkkään.
 
Mulla oli maanantaina ensimmäinen lääkärikäynti (rv17+4). Sisätutkimus tehtiin ja kaikki ok, eli kohdunduu kiinni ja kiinteä. Kai kurkkauttasin tilanteen joka tapauksessa, jos siis kysyttäs, että haluatko...? Verenpaineet ja paino pitää täällä Vantaalla mittailla itse, niin oli esikoisen kanssa Helsingin puolellakin. Josta siis esikoista odottaessa jäi juurikin se "sisään ja ulos" -kokemus; olin lääkärin huoneessa kokonaiset 13 minuuttia.
Nyt lääkäri kyseli esikoisen synnytyksestä, yleisestä voinnista raskauden edetessä ja useaan kertaan varmisti onko minulla jotain kysyttävää. Harmittavasti ei ollut kun en ollut varautunut, että oltaisiin kiinnostuneita. Annoin kyllä positiivista palautetta hänelle :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top