Neuvolakuulumiset

Ompas joillakin ollut tympeitä kokemuksia.. :sad001 Meillä neuvolalääkärikäynti oli myös aika "turha" ja mies sitä nauroi/kirosikin sitten pois lähtiessämme. Saatiin sentään ylimäärästä ultrakuvaa pikkuisesta kun ei meinattu aluksi saada sykkeitä kuulumaan, niin tarkistettiin sitten silläkin että kaikki on ok. :) Lääkäri oli kyllä todella mukava ja asiansa osaava ja kyseli siinä sitten muutakin.

En tiedä onko täällä Oulussa sitten enemmän jotain määrärahoja tälle neuvolahommalle, koska minulla on ensi ke jo kolmas neuvola-aika ja viikkoja on silloin 16+5. Meillä mitataan verenpaineet, painot sun muut siinä hoitajan kanssa, pissanäytteet pitää käydä jättämässä neuvolaan tultua näytteenottohuoneeseen. Muutenkin on tainnut joka kerta mennä aikaa vähän ylikin, kun on jääty juttelemaan. Hoitajakin on semmoinen lupsakka keski-ikäinen nainen, ei mikään niuho vaan esimerkiksi ekalla käynnillä piti semmoisen pakurikääpä-luennon mahavaivojen hoitoon. :grin Että ei ole mikään pikkutarkka virkaintoilija-natsi. Onneksi, olen itse niin herkkä että menettäisin varmaan mielenterveyteni jos oma hoitaja olisi mitenkään päin ilkeä, kun tämä kaikki on niin uutta ja olen monen suhteen niin hukassa jo muutenkin..

Meillä saa myös hyvin soitettua neuvolaan ja palvelu on erinomaista! Saa kysellä tyhmiä ja nyt kun olen flunssassa sain todella helposti hoitajan todistuksen mm. harrastuspaikkaani kun jouduin perumaan tuntini myöhässä. Muutenkin puhelut ovat oikeita keskusteluja, eivätkä terveyskeskus-tyylisiä "sano äkkiä asias, joku kärttyinen matami päättää ettei sulla olekaan mitään ja puhelu loppuu".
 
Mulla tänään 18+3 ja eka neuvolalääkäri... Meillä Helsingissä piti ennen lääkäriä käydä itse tekemässä pissatesti, mitata verenpaine ja paino. Itsepalvelumeininkiä! Sen jälkeen itse lääkäri, joka ei tehnyt edes sisätutkimusta?! Mittasi vain kohdunpohjan ja kuunteli sydänäänet...totesi vaan että kaikki ok, seuraava lääkäri sitten viikolla 36...
 
Aika outoa, ettei tehnyt sisätutkimusta, kun käsittääkseni se on aika lailla se pääasiallinen syy koko käynnille. Nuo muut mittaukset ja kuunteluthan tekee terkkari ja myös minun terveysasemalla (Hesasta myös) pissanäytteet tutkitaan itse ja mitataan verenpaine ja katsotaan paino.
 
Meilläkään ei lääkäri tehnyt sisätutkimusta. Sanoi että jos ei ole mitään vaivaa sillä alueella niin ei turhaan mennä sorkkimaan sitä kohdunsuuta. Lääkäri ja terkkari oli molemmat siinä ja kuunneltiin sydänäänet ja juteltiin ja vastailivat kysymyksiin ja pissa tarkistettiin. Oikein kiva käynti.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Mulla oli tänään neuvolalääkäri, ja eka otin itse nää pissan, painon ja verenpaineen kuten tuolla aiemmin oli mainittu että täällä pitää tehdä. Lääkäri mittas masun ja hoiti pikaisesti 'sisätutkimuksen' eli vilkaisia että kohdunsuu on siellä kaukana jossain niin kuin kuuluukin vielä. Eipä ihmeempiä. Sain onneks vaihdettua seuraavan hoitsukäynnin samalle, joka hoiti edellisessä raskaudessa ja joka on esikoistakin tarkastellut. Tää jolla pari kertaa kävin, oli vaan niin ihme haahuilija, kun vaikka oli iäkäs ihminen, niin joutui koko ajan lunttaamaan netistä ihan perusasioita!!! Ja kiva että lapsillakin olis sitten sama neuvolantäti, jonka tiedän jo pidemmältä ajalta.
 
Tänään (rv 23+5) oli kela-neuvola, jossa paikalla sijainen. Pissan proteiinit ja sokerit normaalit, verenpaine tsekattiin ja oli kunnossa, alapaineet hieman alhaiset, mutta niin ne on aina. Hemoglobiinia ei ole tarkistettu sitten alkuvaiheen labrojen. Ilmeisesti sitten ensi kerralla. En kyllä koe siihen mitään tarvettakaan, kun ei ole mitään erityistä väsymystä tms. anemian merkkiä ja normaalisti hb on aina ollut ylärajoilla. Painon osalta koettiin todellinen ylläri, sillä neuvolan vaaka (sellainen perinteinen) näytti että edellisestä kerrasta paino olisi noussut vain pari kiloa ja siis alkupainoon nähden + 7 kg. Kotivaaka on sellainen elektroninen ja sen mukaan painoa oli pahimmillaan tullut 12 kg, tosin nyt kun kävin tämän neuvolan jälkeen kotivaa´alla näytti sekin "vain" + 10 kg verrattuna aloituspainoon. Eli ota nyt sitten noista selvää. Ilmeisesti meidän vaaka vähän reistailee.
Sf-mitta oli 21 ja poika ei ollut yhtään yhteistyöhaluinen sykkeiden kuuntelun osalta. Lähti heti karkuun ja monoa tuli siihen malliin, että terkkariakin nauratti. Lyhyen hetken kuuntelulla sai sykkeeksi 130, mutta virhemarginaalia on.

Sain siis raskaustodistuksen kelaa varten ja pitihän sitä sitten heti pistää hakemukset verkossa menemään. Muutin sitten mieleni sen äitiysavustuksen osalta ja päätinkin ottaa pakkauksen. Se olisi sitten muutaman viikon kuluttua tulossa :)
 
Torstaina (rv 18+2) oli ensimmäinen lääkärineuvola ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Mulla on jostain syystä aina neuvolassa verenpaine vähän koholla ja ollaan oman hoitajani kanssa sovittukin, että mittailen niitä omassa rauhassa ja otan sitten tuloksia aina mukaan käynneille. Sanoin tästä lääkärille mutta häntä ei tuntunut paljoa kiinnostavan ne mun omat mittaustulokset. Totesi vaan, että ihan hyviähän nää on mitä neuvolassakin on mitattu :confused: Sisätutkimus tehtiin, kohdunsuu kiinteä ja kiinni kuten kuuluukin. Tietysti kuunneltiin myös vauvan sydänäänet, oli keskimäärin 135-140 välillä. Vauva myös potki kovasti sitä anturia millä kuunneltiin :) Itse en vielä vauvan liikkeitä tunne mutta lääkäri sanoi, että ne oli selviä potkuja. Jotenkin tuli hyvä mieli, että vauva potkii ja liikkuu.
 
Minua niin harmittaa mun neuvola kun mtn apua sieltä saa, mulla rv 21+6 eikä vieläkään lääkäriaika neuvolasta saanut, vaikka mulla kivuliaita supistuksia ja liitoskipuja. Kävin viime viikolla erikoissairaanhoidon puolella lääkärissä näistä vaivoista jossa sanotti et varasin neuvolasta ylimääräsen lääkäri käynnin kun pitäisi vähän enemmän nyt seurata ettei paikat rupee aukemaan ja kun soitin neuvolaan sieltä vaan sanottiin ettei ei heillä o mtn lääkäriaikoja saatavilla ainakin koko seuraava kuukauden. Vähän kyllä ihmetelen koska onha ihmisil muutenki raskaana ainaki yksi tai jos odottaa esikoista kaksi lääkäri käyntiä neuvolaan mutta miksi mulle sitten näköjää o tulossa koko raskauteen mtn lääkärikäyntiä. Joudun menee yksityislääkärille taas :/ harmittaa.
 
No aika erikoista toimintaa :/ kyllähän niillä aina jotain kiire-aikoja pitäis löytyä! jos kivuliaita supistuksia ym huolestuttavia tuntemuksia niin hakeudu terveyskeskuksen lääkäriin tai päivystyksen kautta? Tiedän tavallaan kuinka inhottavaa tuo on, tosin mun ongelmat tuli vasta synnytyksen jälkeen...eikä neuvolan kautta saanut apuja..
 
Ymmärsinkö oikein, että jotkut joutuu normaali neuvoloissakin mittaamaan itse painon ja verenpaineet? Vai onko näin vain neuvolalääkäri käynnin yjteydessä? Meillä oli pikakeikka terkan luo neuvolalääkärin yhteydessä, joka tsekkas ne perusjutut... Sisätutkimusta ei täälläkään enään "turhan päiten" tehdä, mulle kuitenkin tehtiin kun otettiin Papa koe.
 
Mä ainakin joutun ihan itse mittamaan oman verenpaineen ja painoon, viimeksi kun olin unohdanut vaakata ittees niin terveydenhoitaja huomautti että ensi kerralla käy vaakalla ennen vastaanottoa, ;D, vaikka eihän se nyt hirveesti lisäaikaa vie kun terveydenhoitaja huoneessa astun vaakalle.
SIis voi vitsi en saanut edes terveysasemalta lääkäri aikoja, kun sielläkään ei ole kuulema koko viikon vapoi aikoja, sieltä vaan hoitaja että lepäät nyt vaan kun mulla viellä tämän viikon perjantai saakka sairasloma ja et soitat maanantai kiirellisen ajan jolloin sairasloma jatkon arvio. En kyllä jaksaa uudestaan soittaa, varaan huomenna ajan yksityisasemalle. Kunnalliset palvelut toimii hyvin. Oon koko raskaudeen lääkärikäynnit hoidannut yksityisasemalla, saa paljon positiivisempa palvelua :), ainoa miinus et lompakko ei kauheesti tykkää..
 
kuullostaa jotenkin oudolta mun korvaan että RR ja paino joudutaan itse mittailemaan saatikka sitten jotain muuta viel lisäksi kun täällä se tehdään neuvolatätin kanssa. Ajan saa aina samalle päivälle jos tulee jotakin, puhelintunnilla saa kysyttyä mikä huolettaa ja antaapa hoitaja siitä sitten eteenpäin ohjeet ja arvion tarvitseeko käydä. Ei ole tarvinnut yksityiseen turvautua
 
Loisto: asut loistavien palvelujen kunnassa siis...meillä helsingissä neuvolantäti viitsii (ehkä, riippuu tädistä)verenpaineen mitata, mutta muuten kaikki itse... tosin en nyt harkitse yksityistäkään, koska sain onneksi vaihdettua samalle neuvolantädille joka oli esikoista odottaessa ja jolla olen esikoista sittemminkin käyttänyt. Täällä ei kuitenkaan sitä omaa neuvolantätiä tavoita ihan noin vaan, vaan soitetaan keskitettyyn ajanvaraukseen ja keskitettyyn neuvolapuhelimeen. Sähköpostia tai jotain vois kai lähettää, mut mitä hyötyä siitäkin on jos pikkuvaivaan joutuu odottamaan vastausta esim just viikonlopun yli? Onneks on vakuutus, niin voi käydä yksityisellä jos lapsi on oikeesti kipeän oloinen, ja pikkuvaivoista voi soitella lähipiirin lääkäreille...
 
pienellä kunnalla asun, tyytyväinen siihen. Esikoista odotan ja kyllä on aina tullut vaikka minkälaista kysymistä ja tiedon tarvetta, hulluksi oisin jonkun kerran tullut jos apua en oisi saanut, eikä lompakko riitä yksityisellä käydäkkään kovinkaan monesti. Toivottavasti sielläkin palvelut parantuisi(inhimillistyisi) vaikka toisaalta ymmärtää kun onhan siellä ihmisiäkin paljon enemmän.
 
Ei minua ainakaan haittaa se painon ja verenpaineen mittaus itsekseen. Mihin siinä sitä terkkaria tarvitsisi? Tosin monesti olen tullut sen verran viime tipassa, etten ole ehtinyt kuin pissanäyteet tsekata, joten muut on sitten kuitenkin hoidettu terkkarin huoneessa. Verenpaineen osaltahan monella on vielä "valkotakkikammo" eli paineet nousevat, kun niitä mittaa joku muu.
 
mörri-möykky: Helppoja ne on itse katsoa, (onko kaikille)? toisaalta niissä ei aikoo mene montaa minuuttia vaikka hoitajan kanssa katsoisi. Monet mittailoo paineita kotona juurikin sen takia kun toiset jännittää lukemaa/hoitajaa valmiiksi, ihan niinkin sanoit.
 
Muokattu viimeksi:
Tänään neuvola takana, tuli niin hyviä kuin vähän tylsempiä uutisia. Paino noussut ja muutenkin kohtu kasvanut hyvin. Meillä hoitaja mittaa verenpaineen, painon ja virtsatestit, mitkä kaikki oli kunnossa. Meillekin on kuulema tulossa laitteet, joilla itse mitataan nuo virtsatestin arvot. Sikiön sydänäänet 136-149 eli samaa luokkaa kuin viimeksikin. Sain lähetteen sokerirasitustesteihin, niitä kuulema suositellaan kaikille yli 25 vuotiaille eli menenpäs sinne.

Mutta.. mulla on siis tosi hyvä hoitaja, olen kyllä ollut tosi tyytyväinen siihen. Samaa ei nyt voikaan sanoa neuvolalääkäristä, johon olin tyytyväinen ennen. Mun hoitaja sanoi, että mun kilpirauhasarvot oli alle viitearvojen. Lääkäri lupasi soittaa, jos arvoissa on jotakin häikkää. Sanoin silloin lääkärille, että soita, jos ne on viitearvojen alle..vaikka ero olis kuinka vähän. No eipä lääkäri soittanut ja nyt hoitaja hoiti mulle uudet testit. Jos kilpirauhasongelmat voidaan selvittää yhdellä verikokeella niin on se perhana ettei äidin ja nimenomaan sikiön turvallisuus lääkäriä kiinnosta. Olen kuullut juurikin siitä, että kilpirauhasarvot voi laskea raskauden aikana eli niitä todellakin kannattaa seurata, jos vähänkään on siihen tarvetta. Olen hyvin pettynyt, menen varmaan yksityiselle lääkärille, joka on erikoistunut kilpirauhasongelmiin, kysymään mitä mieltä se on mun arvoista. Tällä hetkellä vielä kun on lääkärien kesken menossa pientä kädenvääntöä kilpirauhasongelmien hoidon suhteen. Toiset aloittaa heti hoidot, jos vähänkään laskeneet. Vähintä mitä voi mielestäni tehdä on seurata tilannetta ja edes sitä se venäläinen lääkäri ei tehnyt. Luottamus meni siihen lääkäriin ja mietin tietenkin muutenkin sen ammattitaitoa. Olen ehkä liian kärkäs, mutta oman lapseni turvallisuutta en halua vaarantaa millään tavalla.
 
Täällä aina terkka on katsonut pissat, painon ja mitannut verenpaineen. Siksi varmasti kuulostaa hullulta, että itse pitää nekin tehdä (tulee mieleen, että säästäminen taas viety huippuunsa). Kauanhan noissa toimenpiteissä ei mene, mutta ne suoritetaan ainakin meillä leppoisasti kuulumisia jutustellen. Mukavampi siinä samalla jutustella :)
 
Onko sulla Butterfly ollut jotain oireita että epäiltiin kilpirauhasarvoissa hämärää vai otettiinko ne jonkun muun testin yhteydessä?
 
Takaisin
Top