Neuvolakuulumiset

Tervetuloa joukkoon, Iskallt! Ikäväkuulla että jouduit seurantaan, pistely ei oo kivaa. Pari hyvää vinkkiä mitä olen saanut sokereitten pysymiseen aisoissa: vähähiilarinen iltapala niin saa aamuarvoja alas, älä juo vettäkään paljoa ennen mittausta aamulla, ja ne hedelmät kannattaa jakaa eri aterioitten yhteyteen, ettei siis syö kerralla yhtä enempää, Ne kun terveellisyydestä huolimatta on luonnostaan sokerisia ja nostaa arvoja.

Itse lähden nyt juuri hakemaan apteekista guarem-rakeita - viimeinen yritys pysyä dieettihoidolla ennen insuliiniä!
 
Ei ollut onneksi mitenkään hälyyttävän korkeat arvot ja alkuarvo oli ihan normaalin puitteissa. Ensi viikolle vasta antoi ajan hakea mittari ja puhuttiin vain parista mittauksesta eli toivoa kai on?
Eikös omena esimerkiksi ole melko sokerista? Se sattuukin olemaan lemppari.. :grin Pitääpä siis aterian yhteyteen aina ujuttaa. Säännölliset ruoka-ajat kans on tärkeitä ja mieluiten ostaa aina täysjyvä jutskuja. Ehkä mä selviän! :)
 
Neuvolassa käyty 24+5, painoa tullut jo se +8kg, että kauhulla tässä oottelen kuinkas paljon niitä kerääntyy tässä raskaudessa. Aimmin siis paino lähtenyt nousemaan siinä puolen välin jälkeen, mutta nyt on noussut heti alusta lähtien.. vähän ehkä turhauttaa kun tuli tehtyä niin paljon töitä painon tiputuksessa..
Sf-mitta oli sen 23-24cm eli yläkäyrillä mennään jälleen ja lähetteen sokerirasitukseen sain rvko 29 (ehdin jo iloita etten joudu koko rasitukseen...) Kyselinkin että onko välttämätön, mutta tultiin lopulta siihen tulokseen että pienempi paha se on tarkistaa nyt, kuin sitten yhtäkkiä todeta että onkin ollut jotain häikkää. Ja aiemmissa raskaudessa ei oo ollut radia ja silti ihan hyväkokoiset muksut on syntynyt.
hB oli laskenut 116, ihmeen hyvä vieläkin, eli eipä tartte vielä rautaa alkaa popsia. Sydän ääniä kuunnellessa typy oli taas vauhti päällä ja liikkui minkä ehti :)
Ens viikolla pääseekin jo kontrolliultraan :Heartred
 
Iskallt, ei pahan kuulosta ollenkaan! Tsemppiä mittauksiin! \o/
Minä tulin eilen äippäpolilta radiseurannasta insuliinireseptin kanssa kotiin. Se on sitten piikittelyä loppuraskaus kun pari viikkoa oli kaikki aamuarvot koholla. >:-( Kokeilin muutaman päivän Guarem-rakeita, mutta ei niistäkään ollut tarpeeksi apua. Tänä iltana pitäs sit alottaa insuliini. Voi itku!!!
 
Onko muut joutunu täyttämään miehen kanssa kyselykaavakkeen, missä käydään läpi omaa lapsuutta, seksielämää, yhteiseloa, taloustilannetta ym.? Meillä viimeeksi oli ja piti ne siis kotona ennen viime käyntiä täyttää (mielellään eri huoneissa) ja sitten vastauksia purettiin, jos oli jotain poikkeavaa toisten vastauksissa.

Lisäksi sitten sain lähetteen sokerirasitukseen iän puolesta, samalla napataan kilpirauhasarvot ihan vaan oman mielenkiinnon vuoksi, kun ei niitä olla koskaan katsottu edes työterveydessä. Ensin täti sano et pyydän lääkäriä laittaan siihen lähetteen, mut totes hetken päästä et paskat lääkäristä, hän laittaa sen samaan syssyyn, kun rasituksenkin lähetteen :grin Sf mitta oli 19cm eli keskikäyrällä mennää, sydän jumpsutti menee välillä huimempaa vauhtia ja välillä rauhottu. Tää meiän täti tykkää kuunnella omasta mielestä mahottoman pitkää niitä ääniä, itse niitä sillon tällöin kotidoplerilla kuunnellu, vaikka potkut tuntuu selkeästi :) Paino on noussut 8kg lähtötilanteesta.


Keskusteltiin myös synnytyksen tuomista ajatuksista, joihin kerroin, että pelottaa kyllä. Ehkä eniten se, että mitä, jos itselle käy jotain niin miten mies ja vauva pärjää. Okei, on kaukaa haettu, mut ei voi mitää :p Mua ei edes pelota se, et vauva syntyis keskosena, niin edistyneitä ollaan nykyään laitteiston ja kaiken puolesta, jotta henkiin jääminen on melkeimpä taattua. itsehän olin siis keskonen ja siitä neuvolatäti halus tietää et miten aikasin ja miksi synnyin keskosena.

Ens kerralla onkin sitten lääkärin tapaaminen ja katotaan kohdunsuun tilanne, Onneksi sain itse valita hoitavan lääkärin ja halusinkin saman, mikä viimeeksi. Sitä ennen napataa verikokeita pari putkellista ja toisesta sitten eritellään vauvan veriryhmä. Hiljaa mielessäni toivon, että olis sama, kuin itsellä niin ei tartteis niitä vasta-aine tekijöitä pistää. Toki jos näin tapahtuu, niin ei haittaa. En pelkää neuloja, mutta ei sitä ilosta hypi, jos joutuu neulatyynynä olemaan.
Sokerirasitus vähä jänskättää, se on ens viikolla. Vaikka arvot paastoissa on mallillaan, niin silti jännittää, kun viitearvot raskaana oleville on tiukemmat kuin muille. Tokihan sen ymmärtää, parempi katsoa kuin katua.
 
Mä olen kaikki kaavakkeet systemaattisesti unohtanut ja hukannut, eipä ole sitten neuvolassa viitsineet niitä ikinä sen enempää kysellä :D
Joku alkoholi-kyselykin on tullut välillä vastaan.?
 
Sain muuten jo lähetteen ja esitietolomakkeen kotiin Kättärin pelkopolille, aika Tammikuun puolivälissä. Sinänsä minulla ei mitään synnytyspelkoa ole, istukan irtoamisongelmista sinne menossa keskustelemaan..ja mahdollisuudesta sterilisaatioon heti synnytyksen jälkeen. Nukutus heti synnytyksen jälkeen kuulostaa jopa mukavalta :D riippuen tietty miten muuten hommat menee...mutta tuskin vaikuttaa imetykseen kun ensin toki vauva saa olla tissillä kunnes torkahtaa, ja nuo meidän pojatkin nukkuivat synnytyksen jälkeen pitkän pätkän (niinkuin yleensä käy)..eli isin vahtivuoro nopean nukutuksen+leikkauksen ja mahdollisen kaavinnan ajaksi riittänee.
 
Täälläkin on kaavakkeita täytelty ja ne käytiin läpi terkkarin kanssa..lääkäri halus kans ne sitte vilkasta, mutta mitään "ala"tutkimuksia ei oo olluo_O en nyt tiiä olisko pitäny, koska mitään sellasia oireita ei ole ollut. Molemmat ultrat vatsan päältä ja lääkäri kuunteli vaan sydämmen.... esikoinen tulos ja viikkoja 21+5
 
Tänään käytiin Tiiveröisen kanssa neuvolassa ja rv on 23+1. :)

Sydänääniä, kun alettiin kuuntelemaan niin heti löytys paikka ja pumppu jyskytti pari sekunttia ja sitt kaveri päätti lähtee karkuun. Tää meidän Tiiveröinen on aikast vilkasta sorttia. :grin

Se raskaustodistus lähti eteenpäin, jonka myötä voipi hakea äippälomaa yms. Ja muutenkin oli niistä juttua. Hurjan äkkiä menee aika ja masukin on jo kivasti esillä. Tosin rautatabletit lähti mukaan. Eipä ihme, kun on tuota väsymystä ollutkin. Nyt pitäisi varata aikaa sokerirasitustestiin.

Sf -mitan viiva menee keskitasolla ja painoakin tullut +1kg viikossa lisää. Huih! Jos nyt hieman katsoisi mitä suuhun pistää... ja joulukin on tulossa. Voi voi.. :confused:
 
Päihdekysely saatiin heti alussa ja nyt on annettu täytettäväksi joku Voimavara-kysely, joka oli mielestä aika huuhaata.

Mua harmittaa kyllä aika paljon, kun huominen neuvolakäynti on peruttu... Ei mua muuten, mutta kun olisi niin paljon kysyttävää ja haluaisin jo tietää tarkemmin rakenneultran tulokset!
 
Harmittavaa kun tulee peruutuksia. :/

Saitko uuden ajan lähipäiville vai venyykö pidemmälle? Voisithan vaikka soitella heille ja jutustella sen kautta. :)
 
Me saatiin aluks kanssa toi päihdekysely ja voimavarakysely. Viime kerralla täytin ite neuvolassa lisäks jonkun perheväkivaltakyselyn... Ja kuulemma myöhemmin tulee uus voimavarahommeli vielä..
 
Täällä rv23+6 ja eilen oli lääkäri vaikka aluksi siitä kieltäydyin.. tullut kaikenlaista vaivaa niin käytinkin ajan hyväkseni :)
Sf-mitta 20, eli ei mikään kovin iso kohtu, sisätutkimuksen myös teki ja tuloksena kohdunkaulaa n.2cm ja kiinni/ylhäällä, harkka supparit siis lyhentäneet vain reilun sentin, kaikki siis hyvin.

Sain Vi-Siblin jauhetta ajoittaiseen ummetukseen/turvotukseen, olen sitä nyt lisännyt juoman sekaan.. Onko muilla kokemuksia siitä. ? Se on jonkun kasvin siemenen kuorta vissiin, hyvin kuitupitoista. Ja aika hyvänmakuista! Mulla siis noussut myös lähes 1kg/vko nyt paino vaikka syön aika kevyesti, selkeästi turvotusta myös. Kävely ei oikein auta kun kivuliaasti alkaa supistamaan ja häpyliitos kipeytyy pahasti. Tuloksena on että kävelen supistavan mahan kanssa kuin Ahtisaari konsanaan, nyt jo!!! Voi kun maaliskuu tulis jo Äkkiä!!! :D
Salille raahaudun edelleen viikoittain lihaksia ylläpitämään, mutta kävelyksi/aerobiseksi liikunnaksi riittää lasten päivittäiset tarhaan viemiset: yht.3,5km/pvä
 
Niin ja verenpaine oli huikeat 84/60... voiskohan se selittää tän väsymyksen.? Oon jotenki ihan raato kokoajan taas..meinattiin lähteä jouluks aurinkoon ulkomaille, se vois vähän piristää tätä väsynyttä mammaa :schocked028
 
"Kävely ei oikein auta kun kivuliaasti alkaa supistamaan ja häpyliitos kipeytyy pahasti. Tuloksena on että kävelen supistavan mahan kanssa kuin Ahtisaari konsanaan, nyt jo!!! Voi kun maaliskuu tulis jo Äkkiä!!! :D "

Sama täällä, AadaEveliina! Meikäläisellä tuo tukivyö auttaa kyllä niin ei ala kunnolla supistelee, mut vauhtia on joutunu hidastaa roimasti. Pikkusmurffin jumppa alkaa myös käydä rankaks kun siellä pitää juosta kaverin perässä ja tehdä melkein kaikki samat jutut ja tukee ja nostella poikaa siinä samalla. Onneks ens viikolla jo tulee setä kaveriks mukaan niin ei ite tartteis juosta niin paljoa.

Mies on saanu täällä piikittää minulle insuliineja, kun ekaks en ite meinannu uskaltaa ollenkaan. Istuin vaan piikki kädessä ja koitin sanoo kädelle että pistä! -mutta se vaan ei totellut. Ja sitten kun oon parina viimepäivänä onnistunu pistää itse niin sattu huono neula mikä oli kai osittain tukossa ja sattu ihan pirusti ja sit eilen tuli kauheesti verta, eli olin kai vaan onnistunu jotenkin munaamaan. Ei ihme koska jännitän aina ihan kamalasti ja suunnilleen hyperventiloin ja kädet tärisee.. Kaiken jännityksen lisäks se lääkeaina haisee ihan kauheelta! Et on sellanen kuvottava olo heti kun laittaa neulan paikalleen. Siitä pitää aina pikku tippa painaa testiks ja se haju leviää saman tien koko vessaan, missä yritän operoida. Voi, kumpa teistä ei kukaan muu joutus tähän kurimukseen, toivon sydämeni pohjasta et saatte hyviä tuloksia sokerirasituksesta!!
 
Mulla myös tullut nyt viime päivinä liitoskivut messiin. Teen pääasiassa istumatyötä, joka ei helpota...sattuu sekä häpyluuliitokseen että alaselkään. Koirien kanssa lenkkeily alkaa olemaan pakon edessä vaappumista muistuttavaa etenemistä. Salitreenissä kivut ei onneksi tunnu, eli jotain positiivista. Loppuukohan nää kivut ennen synnytystä enää?
 
Mä oon käyttäny Visibliniä jo yli 2 vuotta ihan säännöllisesti liian nopeesti toimivaan ja kouristelevaan vatsaan. Ilman sitä en pystyis oleen. Nykyään pystyn syömään normaalisti ja kaikkia ruoka-aineita. Aiemmin piti vältellä sitäsuntätä ja silti olla varuillaan ruuan jälkeen että vessa on lähettyvillä jos tulee kiire. Jatkoin käyttöö raskauden alettua vaikka neuvolassa ei ollut kuullut koko aineesta (?!). Sitä on muuten sokerittomana, huomasitkos Aadaeveliina? Mä laitan puuron päälle tai sekotan veteen tms.riippuu vähän mitä syön siinä samalla. Mulla riittää päiväannostukseksi puolikas sellanen mittalusikka. Ajatella ja vuositolkulla kärsin noista mahavaivoista ja näin pienellä vaiva korjaantui!! :)
 
Minullakin ollut visibliniä käytössä jo ennen raskautta. Söin alkuraskaudessa sitä kun ummetti ja nyt kun aloitin rautatabletit niin joutu taas alottamaan visiblinin. Oon laittanu tuota veteen, mysliin tai rahkan/ jugurtin sekaan. Nyt menee 2 mitallista päivässä, ja maha toimii!
 
Takaisin
Top