Neuvolakuulumiset

Mulla on tullut painoa nyt 1-1,5 kg, viikkoja siis 14+5. Mahaa ei näy edelleenkään yhtään. Oon yrittänyt tosi tarkkaan katsoa mitä syön, ei siis herkkuja. Toisaalta se on ollut kyllä helppoa koska makeeta ei tee mieli yhtään. Ehkä se paino alkaa nyt nouseen kun maha alkaa kasvaan, pakkohan sen on jo kohta pullahtaa esiin :D
 
Normaaliahan nää nousut painossa on, en minä sillä..mutta jostain syystä nyt tunnen itseni valtavaksi kun tosiaan kolmas kierros ja nyt kyllä tuntuu että kaikki olis menny pers-reisiin ja kylkiin kun pojista paino nousi ihan samalla tavalla mutta näkyi lähinnä mahassa+tisseissä :smiley-angry016
Ehkä tää on tosiaan tyttö tai ehkä suurempi syy on kolmas raskaus ja se että kehon kudokset on jotain Ihan Muuta kuin kolme vuotta sitten :grin Silti ahristaa tää muutos...raskausaika ei oo mua varten..

Ehkäpä se sitten on viite sukupuolesta :) Minulla esikoinen on tyttö ja silloin levisin joka suuntaan. Samoissa kilomäärissä mennään nytkin, mutta mahan muoto on ihan erilainen. No, maanantaina on rakenneultra, jolloin asia kohdaltani toivottavasti selviää :grin
 
Meillä ei taida olla edes mahdollisuutta sähköiseen asiointiin, tästä ei ole ainakaan kerrottu mitään kummallakaan neuvolakerralla. Eli olisivat varmana kertoneet, jos sellaiseen olisi mahdollisuutta.

Tosiaan kävin tänään toisella neuvolakäynnillä ja oli taas uusi terveydenhoitaja. Tämä oli kyllä opiskelija niin se sopi minulle, sillä täytyyhän heidänkin jostakin aloittaa. Sain onneksi loppuvaiheessa keskustella oman terveydenhoitajan kanssa, koska opiskelija ei osannut antaa neuvoa monissa asioissa eikä ihan hallinnut sydänäänien kuuntelua (ne kuunneltiin siis kahteen otteeseen). Minulla meni siis kauemmin kuin aikaa oli varattu, joten sain ylimenevän ajan olla oman hoitajani kanssa eli kaikki hoidettiin kuitenkin loppuun asti kiireettä, mikä oli kiva juttu. Oma hoitajani on vanhempi ja aivan ihana sekä fiksu nainen, jonka kanssa on aina mukava asioida. Toki opiskelijakin oli mukava, mutta koska kaikki on itsellekin uutta niin kokemuksen syvää rintaääntä ei voita mikään.
 
Niin tuosta painonnoususta..mulla oli paino laskenut 400g edellisestä mittauksesta (nyt rv 13+6). Pahoinvointi selittää asian ja terveydenhoitajan mukaan tämä on ok. Ultrassa todettu normaalisti kasvava sikiö ja muutenkin kaikkien tulosten kuten tämän päivän mittausten mukaan kaikki arvot edelleen samat eli tosi hyvät niin mitään paniikkia asiasta ei tullut. Seuraava käynti kuukauden päästä eli eiköhän siihen mennessä asia ole jo korjaantunut :)
 
Jos on normipainoinen niin se on plussaa vaan jos ei paino nouse juuri yhtään puoleenväliin mennessäkään :grin
Ystävälläni joulukuussa la ja puoleen väliin mennessä ei ollu paino noussu yhtään. Mut jos bmi about 20-25 niin eipä siitä mitään haittaa ole, äidille eikä sikiölle.

Joo, tää on varmaan sellanen "Leviää ku jokisen eväät" -raskaus :grin eikös sitä sanota myös että tyttövauva syö äidin kauneuden tms.?
 
AavaEveliina, tosi jännää, jos sun kaverin paino ei ollut noussut edes puoleen väliin mennessäkään :grin Saa nähdä miten itselle käy, kun tosiaan syön kuitenkin tosi usein, että paha olo pysyisi poissa. Mutta kertamäärätkään ei kyllä päätä huimaa, kun tulee se stoppi sitten yhtäkkiä. Muuten suvun naiset ovat aivan varmoja, että meille tulee poika :confused4 Itsellä siis alusta lähtien ollut tyttöfiilis, vaikka sillä sukupuolella ei ole mitään väliä. Eli jos sun merkit pitää paikkansa niin tiedä, vaikka meille tulisikin se poika..jännäksi käy :happy090 Miten muuten sen sun kaverin kanssa, kysyikö se jo tulevan lapsen sukupuolta?
 
Ystävälleni sanottiin että tytöltä näyttää. Tosin kunnon pyllistys kuvaa ei kai saaneet. Useimmitenhan nuo ennustukset menevät pieleen helpommin juuri noinpäin, että tyttö onkin poika. Mutta saapi nähdä :) Heillä jo tyttö ennestään.
Tällä ystävällä elopainoa esim.minuun verrattuna ainakin +6kg enemmän ennestään(saman pituinenkin, ellei vähän lyhyempi) joten ihan tyytyväinen oli ettei paino noussut alkuun. Silti tietty bmi normi eli alle 25, muttei kovasti ylimääräistä rasvaa tms.olisi tarvinnutkaan.
 
AadaEveliina, hyvä tietää, että tyttöä on vaikeampi nähdä. Mulla seuraava ultra vasta marraskuussa eli aikaa on vielä kauan. Mullakin tuo bmi on normaali eli en ole alipainoinen, mutta koska olen pienikokoinen niin painoa kyllä saa tulla lisää jos on tullakseen (nyt alle 54 kiloa). Syön kyllä mahdollisimman terveellisesti, että sikiö saisi kaiken tarvitsemansa eli yritän välttää turhia kaloreita. Urheilenkin ilman ongelmia, tosin viime aikoina kevyesti, eli jatkan samaan tyyliin. Helpottaa vaan kuulla, että on muitakin samassa tilanteessa niin ei stressaa turhaan. Ja tosiaan kun neuvolakin käski olla huolehtimatta niin pitää vaan olla iloinen.
 
Kävin tänään ensimmäisessä neuvolalääkärin tarkastuksessa. Sisätutkimus tehtii ja isälle näytettiin vauvaa ultralla koska ei päässyt nt-ultraan mukaan (mikä oli kiva). Sydänääniä ei kuunneltu, painoa ei mitattu, ei myöskään verenpainetta tai hempparia. Jäi vähän outo tunne, miksi tuonne piti edes vaivautua?? Esikoisen kohdalla "huolenpito" oli ihan toista luokkaa, tosin neuvolakin oli toinen. Onko uudelleen synnyttäjät toisen luokan odottajia, kun "ne tietää jo tämän"??? Vähän ikävä maku jäi :sad001
 
Tänään oli neuvola, oli kyllä vähän pihalla se täti edelleen. Viimeks sähläs labralähetteen kanssa, nyt ei tiennyt milloin pitäis olla lääkäri yms...kysy vaan 'miten voitte' ja se oli siinä. Ei juuri keskustelua, mittas kyllä verenpaineen(alhainen) ja painon(58+kg eli jotain vajaa kilo tullu) ja kuunneltiin sydänäänet, mut ei mitannu hemoglobiinia, vaikka mulla oli viime raskaudessa tosi alhaiset ja sanoin siitä. Sai se sen lääkärin varattua kun eka tarkisti netistä millon se olis. Ei ihme että sille meidän edelliselle vakkarille on tunkua ja aina ajat täynnä jos muut on tollasia...
 
Joo voi ketun posket... Olipa mukava käydä neuvolassa. Minulla nyt vaihtuu neuvolatäti ja toivon todella ettei tämän kertainen raahka jää minulle vakituiseksi! :evil3 En ole käynyt varmaan viikkoon "kakkosella" ja paino sen vuoksi hieman yli 500g korkeampi kuin viime käynnillä viikkoja sitten. Hirveä mäkätys miten paino saisi nousta vain 500g/viikko. Voin sanoa että se vaaka näyttäs kilon vähemmän, kun kävisin tarpeilla. Ja tähän asti ei ole kuitenkaan paino noussut yhtään, niin sekö ei ole hyvä asia?! Mua niin riepoo tuommoset virkaintoset natsit mitkä mäkättää heti kun on vähänkään aihetta mäkättää!! Jäi vaan tämmönen fiilis: :finger005
 
Täh?! Ei mitannut edes verenpainetta? Ultraus iso plussa, pk seudulla ei ultria ole neuvoloissa. Mutta kaikki tärkeimmät jäi tutkimatta?? Outoa ja ammattitaidotonta.
Mulla ens viikolla aika, oletan että kaikki mahdollinen tutkitaan ja aion vaatia, kun seuraavan kerran käynti joskus ja jouluna.
 
Hui kauheeta millaisia terveydenhoitajia teillä on :eek: Mulla on vaan 2 neuvolakertaa takana, mutta joka kerta on mitattu arvot ja viime kerralla vielä mun pyynnöstä mitattiin hemoglobiinikin, kun ollut tuota pahoinvointia (sitä ei käsittääkseni ihan joka kerralla tarvi mitata). Mun terveydenhoitaja sanoi vielä, että mielummin mitataan ja tarkistetaan niin ei tarvi ihmetellä.
 
Heips, pitkästä aikaa.täällä ei olla keretty käydä lukemassa juttuja. Väsymys jatkuu ja jatkuu... viikkoja 17+ neuvolassa käyty paino noussut 2,8kiloa alkupainosta. Sikiön syke 145.
Muo kanssa harmitti kun ei saatu vanhaa terkkaa jonka kanssa juttu luisti. Nyt saadaan juuri ja juuri puhuttua, jankataan asioista jotka on jo käyty läpi. Huolestutaan semmoisesta mikä ei nyt niin tärkeää ole edes. No onneksi käyntejä on niin vähän.. jihuu.. ylätty kuinka aikaisin tunsin liikkeet. No ihan normi aikoja mun mielestä uudelleen synnyttäneillä on. Eli vähän pihalla koko terkka. No mitä tässä valittamaan. Verenpaineet liuhottelee matalalla, veriarvot hyvät. Harjoitus suppareita vähän väliä tulee, sen jälkeen masu tosi arka. Yks ilta nukkumaan mennessä tuntu painetta kohdussa, luulin että nytkö se haluaa jo ulos sieltä. Suppareita kun tulee useita kertoja päivässä. Ne eivät ole kivuluaita mutta todellakin huomaan kun tulevat. No kunhan pysyis sisällä vähän pidempää... pikkuinen on kovin liikkuvaa sorttia... terkka sanoi kun soitin noista et jos kovia tulee niin päivystykseen ja katsotaan tilanne...
 
Herttinen minkälaisia neuvolakäyntejä. Itsellä on kyllä kaikki tarvittavat mittaukset otettu kummallakin kerralla. No Painohan se on sellainen josta ainaan tuntuu sanomista löytyvän(ylipainoa löytyy) 9kg endimmäisen kolmanneksen aikana lähtenyt niin ei hermostuta paljoa. Olisi se ikävä joutua itse sanommaan tai huomauttamaan jostain asiasta mikä on itsestään selvää useammalle( eri arvojen mittaukset).
15+
 
Muokattu viimeksi:
Mulla kolme raskautta ja kaikissa tuli se 20+kiloo eikä mulle pahemmin valitettu. Kyllä ne raskauden jälkee tippuu kunhan jaksaa liikkua ja jatkaa terveellistä ruokavalioo. Mulla alkupaino silloin oli noin 53-54. Nyt oli 57.
 
kiva kuulla, itsellä lähtöpainoon vaikuttanut ruokailutottumukset vaikkei ne niin epäterveellisiä ollut. Jotenkin saanut eritoten uutta puhtia ja ajatusmaailmaa näin pikkuasukin myötä :) toki ajatus raskauvenaikaisesta diabeteksestäkin sai vähentämään herkuttelua, vaikken ihan kokonaan ole sitä lopettanut. Eikä imelys pahoinvoinnin aikana maistunutkaan.
 
Eleanor:
Meillä ei koskaan neuvolaääkäri ole ottanut painoa/verenpainetta/hemppaa yms.
Sen tekee vain hoitaja, kun taas se hoitaja ei ultraa eikä tee sisätutkimuksia. :)
Pk-seudulla ainakin on erikseen lääkärille ja hoitajalle ajat.

Iskalltt: Meillä ainakin saa vaihtaa hoitajan, soittaa vain ja pyytää toista. Ja lisää kuituja ruokaan niin vatsa toimii helpommin :)
 
Takaisin
Top