Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja rozie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä takana rv38+1 neuvolakäynti...täti oli ihmeissään, että vieläkö mä tulen ja antoi kyllä ensviikollekin keskiviikolle ajan, mutta totesi, että kyllä se vauva jo sitä ennen ulos tulee :grin. Kaikki taas hyvin, paino noussut 1,5 viikossa 100g eli ei vieläkään yli 10kg ekasta neuvolakäynnistä (ainakaan näin aamuisin, iltaturvotusten kanssa on sitten ihan eri asia), pissa puhdas, verenpaine 112/74, sf-mitta 34cm (supisti kyllä siinä kohtaa aika tavalla), liikkeet ok, vauvan syke 125-135. Kyl taas niin leperreltiin mun massulle,että ihan hymyilytti...
Mä kyllä ajattelin pönkästä sen vauvan maailmaan vasta ensi maanantain jälkeen, kun on menoa... (joo, niinku se olis mun päätettävissä). Et jos sit vaikka tiistaina tai keskiviikkona :grin Mul on aika hyvä olo, tosin supistelee iltaisin ja kramppaa, mutta nyt ei jaksa enää stressata moisista...vauva tulee kuitenkin aika pian ulos jo eli kestetään nyt hetki vielä tätä yksin kotona olon ihanuutta (tosin koirat käyttäytyy ihan hölmösti, roikkuu mussa kiinni koko ajan eli synnytys lähestyy...)

Nyytikki: Hölmö kysymys, mut onko oikeesti merkki synnytyksen lähestymisestä tuo koirien käytös?! :oops:
Siis kun meillä on lapsen isän kaa omat asunnot ja sillä on koira, ja se koira oli mulla täs muutaman päivän hoidossa ja se kiehnäs kyljessä kiinni koko ajan!! o_O Mä sillon jo mietin, et vaistoaako se jotain?! Aina se on ollu hellyydenkipeä koiruus, mut nyt jotenkin extrasti! :grin

Mullakin oli positiivinen toi streptokokki nyt tässä raskaudessa. Viimeks ei kyllä edes testattu. Täällä meillä päin on nyt jo ilmeisesti se käytäntö voimassa et kaikki odottajat testataan lloppuraskaudessa.

GBS on se lyhenne mikä siitä tulee eli Group B Streptococcus = B-ryhmän streptokokki. http://www.thl.fi/fi_FI/web/infektiotaudit-fi/b-ryhman-streptokokki Tuollakin oli aika hyvin kerrottu aiheesta.

Eli mullekkin tiedossa siis antibioottia suonensisäisesti synnytyksen aikana.

Kiitti infosta! :) joo ei meillä mitään tämmösistä ole puhuttu.. Pitääkin huomen kysästä kun käyn neuvolassa :)
Meillä porukoiden koira alkoi aina sekoilemaan tuossa 20 viikon jälkeen :D sama tapahtu samoilla viikoilla kaverille joka myös raskaana. Koira on ihan ylisuojelevainen sitä kohtaan..
Kissakin on vatsasta hieman ihmeissään, varoo sitä eikä tule sen päälle..

Meillä tosiaan toi strepto-näyte otettiin ihan neuvolakäynnin yhteydessä, lääkärin toimesta kylläkin kun se perätilaepäilyn takia mulla oli tavallaa ekstra lääkärikäynti.

Minust tuntuu et nää "maalais" neuvolat tulee niin perässä kaikessa näissä :D Se hyvä puoli näissä on, että jokainen neuvola kerta kestää sen 20-40min :) Ja sama täti ollut harjottelija sillon kun meijän äiti on neuvolassa käynyt :) ..aivan ihana tyyppi. Suhtautuu joka asiaan tosi vakavasti ja kuuntelee :)

Rv 38+5 ja neuvolakäynti takana, itkupotku raivareistani huolimatta oli neuvolantäti sitä mieltä ettei ylimääräistä ultraa tarvita. Arveli vauvan olevan alle neljä kiloa kun syntyy... Kumma kun sen mieli muuttuu joka viikko... Ja erittäin mukavana yllärinä pitää mennä huomenna labraan otattamaan maksa- ja sappiarvoja... Kun tää vatsa kutii niin paljon et meinaan raapii sen verille ja kaiken lisäks jalanpohjat kutiavat myös. Neuvolantäti sanoi soittavansa huomenna iltapäivällä labratuloksista ja jos jotain poikkeavaa on niin synnytys voidaan käynnistää jo huomenna :o Mut siis kaikin puolin muutoin hyvin neuvolassa :D

Mä olen kanssa huomannut koiran oudon käytöksen, jotenkin viikon sisällä vielä muuttunu enemmän.. Olen ajatellutkin, että taitaa aavistaa, haistelee ja tulee kattoon masua välillä ihan ihmeissään ja mä saan pusuja mitä ei yleensä anna mulle :) niin ja sitten on kokoajan mun tien tukkona.. Vartioi mua ja vauvaa, hih. Siis koira on itse 5kg :)

Niin ja täälläpäin taidetaan ottaa toi streptojuttu kun menee synnytykseen ,koska mulle ainakin eilen kertoi siellä päivystyksessä asiasta, että se tarkistetaan rutiinitoimintona kaikilta. Sitten ei otettu, koska ei ollut synnytys käynnistynyt.

Mulla otettiin toi streptokokki-näyte nyt ku kävin siel synnärillä, neuvolassa se otettiin viikolla 33 kun mulla niitä kipeitä supistuksia on ollu läpi raskauden. Neuvolatäti tuumas et sitä ei automaattisesti oteta kaikilta, mut nyt maanantaina synnärillä kätilö sanoi et kaikilta pitäis neuvolan toimesta ottaa viikoilla 35-37... kova luotto tuota omaa neuvolaa kohtaan...

Minä nyt tänne kirjotan tällasen pikakatsauksen tästä odotuksesta elikkäs supisteluita ja sairaslomaa lukuunottamatta melko normisti on sujunut, 17 viikolla oli jotain veristä vuotoa joitakin päiviä ja sen vuoksi käytiin ylimääräisessä ultrassa. Siellä jo selvisi sitten että kolmen pojan jälkeen meille on tulossa pikkuinen tyttö <3
Painoa on tullut ekasta neuvolasta n. 5 kg, tästä siellä aina mainitaan mutta kun ei nouse niin ei nouse. Vauva kasvaa kuitenkin keskikäyrällä samoin kun sf-mitta (viime neuvolassa 36+1 oli 33 cm). Maanantaina synnärillä lääkäri ultrasi ja kysyi että mitä veikkaan painoksi, vastasin että maksimi 2800 g...no painoarvio oli sen 2, 8 kg :) syntymäpainoksi on lääkäri arvioinut hieman vajaa 3, 5 jos laskettuun aikaan saakka mahassa pysyy. Niin pieni olen itsekin (154 cm) että enpä paljon sen isompaa haluaiskaan kokeilla synnyttää!
Kahteen otteeseen ollaan saatu ihastella tytyä 4D ultrassa ja viimeksi lääkärikin totesi että ihan on äidin näköinen tyttö tulossa :)
Seuraavan kerran neuvolaan ensi maanantaina (jos mun toiveista huolimatta vauva ei suostu syntyy ennen sitä...)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Niin ja täälläpäin taidetaan ottaa toi streptojuttu kun menee synnytykseen ,koska mulle ainakin eilen kertoi siellä päivystyksessä asiasta, että se tarkistetaan rutiinitoimintona kaikilta. Sitten ei otettu, koska ei ollut synnytys käynnist

Meillä on 3 kissaa ja yksi koira, joista 2 eli narttukisut on kyllä nyt niin mun perääni. Pahimmillaan änkevät samaan aikaan sylkkyyn, vanhempi käyttää masua tyynynään ja toisella tassulla ikäänkuin halaa masua :love017 Olen lukenut, että eläimillä vois olla joku vaisto ja varmaan onkin. Joku kirjoitti, että kissa oli tuijottanut ja seurannut häntä jatkuvasti päivää ennen synnytystä :eek: Spooky...

Multa otettiin kans se streptonäyte siellä synnytystapa-arvion yhteydessä. Tulosta en itse tiedä, mut pääasiahan se on, et se näkyy sit synnärin tiedoissa, kun sinne tästä joku päivä päästään. Tietävät sit hoitaa lääkityksen jos se on tarpeen.

37+5 neuvolassa käyty. Kysyin siitä streptokokista, niin se näytti jonkun paperin joka oli tullut sairaalasta. Siinä vain oli ettei tällä alueella siihen testaukseen lähdetä, koska vakavasti sairastuneista vauvoista yli puolet äitien näytteistä oli ollut kuitenkin negatiivisia rv 35-36. Mut jos aikasemmin on sellanen ollut niin se otetaan. Mut toi meijän täti ainaki sano heidän pissaliuskojen olevan sellasia, että niistä ilmenee jos sellasta olis tarve testata.
Muuten neuvolassa kaikki kunnossa. +968g/vk xD 14kg tullut lähtöpainoon. Vp 108/66 ja hb 112. Sf-mitta oli 30cm eli 0,50cm tullut 2vkossa lisää mittaa (eli on se maha tipahtanut.)
Hohhoi, jokohan täs pääsis koht synnyttää :O

Mulla otettiin se streptokokki näyte kans synnytystapa - arvion yhteydessä..tuloksen kysyin neukku tädiltä ja se oli negatiivinen..täällä päin se ruetaan ottaan ens vuonna kaikilta äideiltä ilmeisestikkin neuvolakäynnin yhteydessä...mulla toi sf mitta oli eilen jo 35, 5 reippaasti yli keskikäyrän :eek:..tuntuu että se vaan joka kerta nousee..vauva on kyllä alhaalla mut pää vielä liikkuu kuulemma kun se neukku kokeili..
Mua kyllä niin jännittää ensi viikko että jos vaikka ne suostuis käynnistään synnytyksen...mut ei varmaan kannata liikaa innostua niin pettymys ei ole niin suuri :p

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Täällä otetaan toi strepto-näyte kaikilta. Tänään otetiin iteltä tuo näyte ja vastauksen saan ens viikolla neuvolasssa.
Oli kyllä harvinaisen tympeä ja kovakourainen näytteenottaja :/

Meillä on myös 2 narttukissaa ja kyllä ne tajuaa että joku otus tuolla masussa on, ei tuu enään tohon mahan päälle ja jos ne nostaa siihen niin kyllä pikkukaveri potkii ne pois aika äkkiä :grin Kissat on myös alkaneet seurata mua joka paikkaan. Käsittääkseni kissoilla ja koirilla on kyky vaistota tällaiset jutut, jotkut koirat reagoivat jopa ihmisten kuukautisiin.

Mun kissa ei kyllä oo musta reagoinut mitenkään.. :D se köllöttelee mielellään vattan päällä ja ottaa vauvan potkut vastaan.

Mä en tiiä tost meijän kissasta, et onko siit tullu ärsyttävä vai onko mun pääkoppa tehny siitä ärsyttävän :grin Kattii saa aina kompastella kun se kyhnää jaloissa ja hyppii kahvikupit nurin pöydälle :mad:

Takaisin