Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja rozie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Samoin kuin Mami91:llä täälläkin sf-mitta kasvanut 6 cm viime kerrasta, rv 30+2 se on 33 cm. Neuvolantäti laittoi uuden ajan kahden viikon päähän ja sanoi, että jos silloinkin mitta on yläkäyrän päällä niin laittaa mut äitipolille käymään, että saavat katsoa tarkemmin. Olin vähän huolissaan uutisista ja tuli nukuttua vähän siten sun täten... Painonnousuni on ollut maltillista tähän mennessä mut nyt kolmen viikon aikana painoa on tullut yli tuon puoli kiloa viikkoa kohden :(
Muuten kokonaisuudessaan raskausaika on mennyt mukavasti ilman suurempia kremppoja. Täytyy nyt vaan odotella seuraavaa neuvolakäyntiä ja toivoa parasta. Onneksi tällä palstalla saa vertaistukea ja lukea muiden kokemuksista :D

2 viikkoa on tässä hommassa niiiiin pitkä aika ootella ja katella mitä tapahtuu ..:eek: Tsemppiä Madison! Ja kaikki ne (eli about kaikki? :grin ) joilla on jotain ooteltavaa et kattellaan miten homma etenee..

Mua kiinnostais toi ku lääkäri sano et antaa mennä vaan vaikka olis kipeitä supistuksia ja paikat auki, kyllä se siellä pysyy.. että viikkoja näky olevan jotain 30 kieppeillä.. et mitä ne on sanonu "turvarajaks" sille jos syntyyki?
Mulle sanottiin et 35vk on sellanen et käytännössä on jo vauva kehittynyt ja jos meinaa syntyä, niin ei sitä enää mitenkään estellä. Siis ennen 35rv täyttymistä sais ottaa niin rauhallisesti ettei kipeesti supista, koska VOI olla ettei se niistä vielä syntyis mutta voi olla että syntyykin ja sitä ei toivota.

Jonkun muun kk ssyntyvien puolellahan joku oli lepäilly ja tilanne rauhottu, kipeet loppu ja kohdunnsuu ei edenny lisäää. Sit oli alkanu touhuta tavallisesti kerta tilanne oli tasottunu ja vauva synty 2pv päästä.

Muokattu viimeksi:
Aeria: Lääkäri sanoi vain että yleensä vauva pysy masussa kolmisen viikkoa siitä kun paikat alkaa aueta,tietysti se on tapauskohtaista ja siinä huomioidaan koko raskausaika ja mahdolliset aiemmat raskaudet. Kaverille oli sanottu turvarajaksi rv 32, ja aika isoja eroja on lääkärien mielipiteillä noissa turvarajoissa. Mutta tosiaan joillakinhan paikat aukeaa jo melko alussa ja vaavi pysyy silti myöhäisille viikoille asti masussa,näin on ollut veljen vaimolla kaikissa 4 raskaudessa, esikoinen syntyi 3 viikkoa etuajassa, kakkonen 3 päivää yli lasketun ja kolmas tarkalleen laskettuna, neljäs viellä olla möllöttää masussa :) Ja hänellä on siis paikat aina ollu niin valmiit kuin olla ja voi jo rv 26. Sitten on taas yksi tuttava jonka kolmoset syntyivät rv 25, sairaalalevosta huolimatta. Toivottavasti meillä nyt kuitenkin kaikilla pikkuiset malttaisivat pysyä masussa viellä monta viikkoa :) Meillä tosin on melko paljon keskosia suvussa ja itsekkin olen syntynyt reilu 5 viikkoa etuajassa ja myös kaikki isoveljet ovat syntyneet 2-4 viikkoa ennen laskettua.

Neuvola taas takana. Täällä SF - mitta on taas hyvin alakäyrillä 25 cm (nyt rv 32+2) ja epäilivät joko pientä vauvelia tai sitten se sen asento on silleen poikittain. Mutta täälläkin sitten kahden viikon päästä kattellaan taas enempi tilannetta. Hirveesti taas tyyppi koitti monottaa neuvolantätiä, kun kuunneltiin sydänääniä. Muuten kaikki arvot oli ihan jees :). Toivotaan, että kaikki vauvat malttasivat edes marraskuulle asti venailla masuissa :).

No niin, viimeinkin täälläkin käyty neuvolassa. Perjantaina oli lääkärille aika. Ja se oli ihan perseestä! Hoitaja ja lääkäri olivat erit kuin ennen ja mukana oli opiskelijakin o_O
Ensinnäkin pissanäytteessä oli jotain valkuaista vai mitä se nyt on. Eikä lääkäri edes selittäny mitä se tarkottaa. Sit mun verenpaine mitattiin heti ku olin tuolille istahtanu hengästyneenä veskireissusta. Sen verran mäkin teidän et pitää vähä aikaa oottaa ja istua rauhassa ja sit vasta mitata. Tämän takia verenpaine muka koholla. No näitten takia oli tänään sit onneksi tutulle omalle neuvolahoitajalle tarkistusaika! Ja nyt oli pissinäyte ja verenpaine ok :) Ja omahoitaja selitti sen valkuiaisjutunki.
Nii ja ois ollut niin ihana nähdä vaavi, mut eipä sitä ultrattu :sad001
Ja omaa painonnousua viitti edes aatella....
Muutoin kaikki oli ok. Sf-mitta menee lähes keskikäyrällä ja pikku sydän jyskyttää hienosti :love2 Kääntynytkin vaavi jo on ja monottaa hienosti (lue: kipeästi) mammaa ylävatsaan :p

Rv32+6 :) neuvola oli ti ja siellä kaikki hyvin. Paineet 112/72, kiloja oli tullut parissa viikossa ennätysmäärä +700kg/vko elikkäs nyt 65.4, lähtöpainosta kertynyt 10,4kg, tuli pikkusen hurja olo, että mitäköhän vielä, kun on toi makea alkanut maistumaan ihan kunnolla... Ja sitten on aina ollut niin kriittinen itestään.. Nooh jospa sitä ei nyt alkais miettimään sen enempiä. Sf-mitta 28 cm, oli tullut 2cm kasvua, ja nyt tasoittunut ( oli välillä yläkäyrillä) vauvan sykkeet ja liikkeet hyvät :love7 Vauva on pysynyt jo 1kk pääalaspäin.

On hurjaa ja kurjaa, että noita lääkäreitä ja hoitajia on niin eri kastiin, välillä tuntuu, että niitä ei edes koulussa opeteta toimimaan millään samalla muotilla.. Kaikki kokeilee pikkusen omia sovelluksia, luulis että perusjutuissa olis sama kaava.
Mulla oli silloin sen sokerirasitustestin kanssa epäselvyyksiä, kun ainoastaan 1 kätilö, 2 hoitajaa ja 1 lääkäri tuumivat erilaisia mielipiteitä minulle. Sitten lopuksi sanottiin, että no tee sinä itse päätös, että menetkö.. Hahaa, johan tuli luottavainen mieli..

rv 34+0 ja neuvolakäynti taas takana. Hemoglobiini 115 eli ihan hyvä, paino noussut viikossa taas kilon, verenpaineet hyvät, turvotusta tullut vähän, sf mitta 31,5 cm eli yläkäyrällä mennään mutta kuulemma ihan ok. Sitten ultrattiin ja tarkistettiin että vauva todella on pääalaspäin ja näinhän se oli. Kuulemma edelleen erittäin alhaalla johon neuvolatäti tokas et mahtaa olla jo aika kivuliasta kävellä (no kyllä on..! :D) Sydänäänet huiteli ekaa kertaa jossain 160? ihmettelin ite sitä mut neuvolatäti sanoi vaan et on ok.

Seuraavalla kerralla sitten synnytystapa-arviointia marraskuun puolella. JIppii, näin se synnytys vaan lähestyy! :)

Miten teillä kenellä on jo aikaisempi/aikaisempia synnytyksiä takana, tehdäänkö teille ultraa vielä joskus rv37 tietämissä? Siis synnytystapa-arviointia ja painoarviota? Olin aivan järkyttynyt kun minulle viime ultrassa rv 28 sanottiin, että enää ei ultraan tarvetta, eli seuraavalla kerralla sairaalaan kun synnytys käynnistyy. (meillä ei neuvolassa ulraa edes ole)

Järkyttyneenä en edes osannut kysyä eikö ultraa siis todellakaan voi tehdä jos epäillään vauvan olevan iso kokoinen lähempänä synnytystä? Esikoinen oli syntyessään pieni 2890g ja ei mahtunut alakautta kunnolla tulemaan, epparilla ja imukupilla lääkäri ulos auttoi. Nyt sf mitattu viimeksi rv 29 ja se oli silloin 29cm! Ja vatsan päältä tunnustellen tämä tuleva lapsokainen tuntuu jo nyt isommalta kuin esikoinen ennen syntymää rv 39. Painoa minulle on tullut vaan 3kg tähän asti, olen kärsinyt pahoinvoinninsta koko raskausajan. Alan vaipua jo epätoivoon jännitykseni kanssa, josko tuleva vaavi onkin jättiläinen! :eek:

Taikku: Mulla ei ole edellisiä lapsia, mutta ilman pelkopolilähetettä olisi rakenneultra ollut se viimeinen ultra :eek:...

Tänään käyty viidennen kerran neuvolatädillä. Sf -mitta jatkaa yläkäyrän yläpuolella :sad001, mikä tietty huolestuttaa meikäläistä (ei tosin neuvolatätiä). Hb oli noussu vähän (102 -> 108). Alapaine oli koholla (kotiseuranta). Vauvan sykkeet löyty jälleen vaikeesti, mutta oli hyvät ja tasaset. Tädin mielestä vauva on edelleen pää alaspäin ja painaa päällään mua johonkin hermoon, joka aiheuttaa kamalaa särkyä vasemmalle alavatsaan. Tämä saa ilmeisesti samalla kohtulihaksen siitä kohtaa krampiin, mikä sattuu sitten lisää :gen113. Seuraava aika katotaan sitten, kun pelkopolin ajat selviää.

taikku, ei meilläpäinkään kuulu kuin kaksi ultraa, np- ja rakenneultrat. Tietenkin sitten ultrataan, jos jotain erityistä tarvetta on.

Tällä viikolla ois mulla sitten synnytysvalmennus :). Ja nyt on vauvaa varten kaikki tarvittava laitettu valmiiksi, peti pedattu ja vaatteet lajiteltu koittain eri lipaston laatikoihin. Huhhuh, kun sitä vaatetta on kertynyt :D. Koko lipasto täyttyi jo 56-62 kokoisista vaatteista (täytyy toivoa, että näille on kuitenkin pitkään käyttöä ;) ). Sitten muutama hyllyllinen isompia kokoja :). Kestovaipat on kertaalleen pesty. Ootteko muuten muut käyttöönottopesseet uudet vauvanvaatteet? Meillä on lähinnä kaikki käytettyä, mutta mietin noita äp-pakkauksen vaatteita ja muutamaa muuta uutta vauvanvaatetta, että olenko joku hirviömutsi, jos en pese niistä niitä "myrkkykemikaaleja" pois? Eihän noista siis suuri vaiva olis pyöräyttää konetta, mutta mun mielestä uudet vaatteet on itelläkin niin kivoja päällä nimenomaan ennen pesua... :D

Ok, kiitos vastauksista! Olin tuudittautunut ajatuksissani niin täysin siihen että vielä ne sen koon ulralla arvioivat ennen synnytystä joskus rv 37, mutta siis ei.. Täytyy kai tyytyä kohtaloon! Huoh... :oops:

Jaahas täällä ollaan toivuttu eilisestä taas melkoisesta ronklaamisesta :oops: Nuori lääkäritär ei löytänyt tällä erää ensin koko sykettä :eek: Etsi toodella pitkään, kunnes koitti vallan toiselta puolelta ja sieltähän löytyi tuttu ja turvallinen vahva jytke 134. Haukkui siinä sivussa sen dobblerin, että on kuulemma surkeita laitteita..Kovalla kädellä pitkään yritti selvittää vauvan asentoa. Lopputulos kysymerkki neuvolakorttiin ja lähete polille. Ilmeisesti ei olekaan enää raivotarjonnassa?, koska ei tuntenut alakautta päätä. Suu on edelleen auki sormelle ja kanavaa kuulemma 2,5 jäljellä käsipelillä mitattuna (Kyllä teki kipiää! :angry1 Olin aivan tuskan hiessä, kun nousin siitä "tuolista".)

Kohdunpohjan korkeus oli 32,5 ja se menee mukavasti keskikäyrän yläpuolella. Tosin lääkäri huokasi mulle, ettei hän tajua, miten tätä käppyrää pitäis piirtää tähän korttiin..hmm.. Muistaakseni tämä oli viim lääkärintarkastus ja toivon niin tai sitten en kyllä enää mene tälle, ei voi mitään, jos aina jää ikävä fiilis käynnistä. Noh hyvät puolet , että saan varmistuksen polin asiantuntevilta kätilöiltä :thumleft Nyt odottelen vaan soittoa.

Täälläkään päin ei siis normaalisti ole kuin ne kaksi ultraa eli nt ja rakenne. Loput mahdolliset käynnit tulee lähetteellä ja ne tulee maksaa itse (se ihan perus pkl-käyntimaksu) Minäkin kuvittelin, että tähän kuuluu automaattisesti synnytystapa-arviointi, mutta ei..

Neuvolatäti sanoi, että jos vauva päättää lähteä tulemaan, niin ei tarvitse enää pitää jalkoja ristissä, kun viikkoja jo tämän verran, joten ei hätää :) Eilinen oli kyllä sellainen jomottelupäivä, että..lisukkeena vatsa sekaisin, huonohko olo ja päänsärky.

Ainiin, rautapurkin sain kouraan, koska arvot olivat huonontuneet. Ei ihme , että on väsyttänyt...

Hups, olinki näköjään kirjoitellu tänne neuvolakuulumisiin sitten mun vauvavaatteidenviikkaus- operaatiosta :D. Noh, älkää huomioiko... :)

Cherry87: mun pitikin vastata tuohon sinun viestiin, että minäkään en pessyt ä-pakkauksen vaatteita, lakanat ja pyyhkeen vain. Joten jos se tekee hirviömutsin, niin sitten oon minäkin :wink Ja myös mulla melkein loput on käytettyjä :)

Miisa huh huh.. kyllä taitais jonkinlainen lisäkoulutus olla tarpeen tolle teidän neuvolaneidille o_O Hyvä et pääset tarjonnan tarkistukseen kuitenkin polille, siellä on kai kokenutta väkeä..
Täälläkin on vain 2 ultraa ja se loppuraskauden lääkärikäynti on kaiketi nimenomaan olemassa sitä varten että käsipelillä arvioidaan tarjonta ja käppyröistä ym se, että kasvu näyttää kutakuinkin oikean suuntaiselta.. ja sit jos asiasta ei päästä selvyyteen "ilman välineitä" tai vaikuttaa et käppyröissä on jotain tarkistuksen tarvetta antavaa, niin sit tulee lähete polille vielä ultraan/ lisäarvioon.

Muokattu viimeksi:
Mulla on ollu nt- ja rakennusultra, neuvolalääkärissä käydessä ultrasivat ja sitten ultraavat vielä synnytystapa-arviossa. Eli yhteensä 4 ultraa on mulla ja kaikki ilmaisia.

Aeria: Mä epäilen, että tämä meidän lääkärineito on ns pelkkä terveyskeskuslääkäri, koska tuntuu kyllä, että hän ei voi olla kovin erikoistunut..huhhuh. Tuolla ä-polilla sitten taas ei juur miltään tunnu esim. sisätutkimus, kun kaikki tuntuu olevan kyllä todella asiantuntevia. Saa samalla nähä vavvan ja kuulla tuon hänen tämänhetkisen painonsa ja ihan oikean varman tilanteen, onko hän tulossa mahdollisesti piankin tänne maailmaan :binkybaby Sullahan Aeria on ainakin nyt hyvä tilanne, kun on vavva kokonsa puolesta saanut luvan tulla tänne puolelle. :) :thumleft

Emäntä: Oho, no on näillä paikkakunnilla kyllä eroja, mitä tulee noihin maksuttomiin ultriin :eek:

No on todellakin eroja ultrien/ painoarvioiden suhteen. Mulla siis jäi viimeiseksi ultraksi rv28 ylim ultra jonka tekivät ennenaikaisuusuhkan viuoksi. Sitten seuraavalla viikolla siitä olikin ainut neuvolalääkärin aika (rv29), josta ei kyllä mitään hyötyä ollut. Meillä vaan terkka arvioi neuvolassa vauvan kokoa jatkossa käsipelillä vatsan päältä (ultraa ei edes neuvolassa ole)

Lääkäreiden sisätutkimusten teossa olen itsekin huomannut tosi paljon eroja olevan, varsinkin kun esikoisen aikaan oli rv26 viikolta ennenaikaisuus uhka ja sitten vähintään 3/krt viikossa tutkivat kohdunsuun tilannetta. Jotkin kerrat sattuivat ihan järkyttävästi ja joskus ei tiennyt kivusta/epämukavuudesta mitään.

Juu, meillä myös kaksi ultraa tarjotaan ja that's it. Ultrataan sitten äitiyspolilla, jos jotain poikkeavaa ilmenee. Mulle tuli pari viikkoa sitten polikäynti neuvolalääkärin lähetteestä, ja siellä sitten ultrattiin, koska kohdunsuun tilanne piti tarkastaa. Lasku tulee perässä. Onneksi vauva samalla mitattiin ja sain myös painoarvion. Synnytystapa-arviosta ei ollut mitään puhetta. Mullakin on aika pelkopolille, mutta sanoivat, että siellä vain keskustellaan. Mitään tutkimuksia ei kuulemma ruveta tekemään.

Ihmeellistä kyllä, ettei taikku pääse tsekkaukseen jos ekan vauvan kanssa on ollut tuommoinen tilanne. o_O

Miisa78: Jestas mikä lääkäritär tosiaan! Mulla muuten ihan samanlainen kokemus tuosta kohdusuun tutkimuksesta. Neuvolalääkäri ronklasi niin, että meinasi huuto päästä. Polilla sen sijaan ei tuntunut tutkimus missään. Hieman eroja skillseissä, juu! Mutta neuvolalääkärin epävarmuuden vuoksi mäkin sinne polille ja ultraan sitten päädyin, että ei pelkästään huono juttu tuo ammattitaidottomuus. :p

Mä oon ny hermoillu tota mun sf-mittaa ja guuglannu siitä paljon niin kyllä sitä on isoja vauvoja näköjään tullu kaikenlaisilla sf-mitoilla. Musta on kyllä tosi hurjaa, että synnytyksen venyessä vasta aletaan ihmettelemään, minkäkokonen pulliainen sieltä on tulossa - ja missä asennossa :gen113.

Mininen: Mulla on ekaks aika pelkopolille kätilölle ja sitten lääkärille - oletin, että lääkäri tekee ton synnytystapa-arvion siinä samalla :oops:.

Miisa: Meillä ainakin ihan tavallinen terveyskeskuslääkäri, joka tekee keikkaa neuvolassa.

Mua on sattunu raskausaikana kaikki alakerran tutkimukset ihan järkyttävästi :mad:. Oonki ollu ihan ihmeissäni ku yleensä ne ei oo tuntunu missään.

Takaisin