Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
vitsukka830 Ei kannata murehtia tuosta synnytyksestä kun siitä vaan tulee stressiä. Toivotaan ettei repeämisiä tuu ja että synnytys menisi hyvin vaikka sieltä tulisikin iso vauva :) Mulla on kyllä käynyt kaikkia samoja juttuja mielessä kun mullakin tullut reilut 12kg lähtöpainosta!! (55kg oli alussa ja nyt vaaka näyttää 67!!) Mutta yritän silti olla murehtimatta, koska en sillä mitään voita. Yritän vaan nauttia tästä raskaudesta ja tään jälkeen voin sitten murehtia siitä, kuinka saan ne raskauskilot pois..

Aika kummallista ettei se tehnyt erikseen vielä sitä sisätutkimusta, mutta ehkäpä se hyvin onnistunut ultraus riitti. Tuosta Sf-mitasta voin kertoa hyvän esimerkin siskostani, jolla Sf-mitta oli koko ajan normaalin yläkäyrän välillä ja rv39 syntyi 4750g ja 54cm tyttövauva :) Sf-mitta ei välttämättä liity mitenkään vauvan kokoon.

Kannattaa soittaa sinne neuvolaan sen ajan perään, koska täytyyhän se sulla olla tiedossa, koska seuraava kerta on.

be: joo, mä tiedän yhen tyypin joka repes niin pahasti et joutuu vaipoissa kulkeen, niin kai se on vähän säikäyttänyt. sit kun en oo koskaan jumppaillut lantionpohjalihaksia niin ne ei varmaan oo kauheen hyvässä kunnossa, enkä kyl osaiskaan jumppailla:D no, jotenkin elättelen toiveita et vauva tulis vähän laskettuaiakaa aikasemmin;)

kiva tietää et sf-mitta ei aina oo ihan verrannollinen vauvelin kanssa. mä varmaan ihan mielen rauhan vuoksi käyn yksityisellä kertaalleen loppuraskaudesta... oon alkuraskaudessa käynyt kans, t vähän hintaa tulee kun käy seamman kerran mut voi olla etten pysty olla menemättäkään...

Vitsukka830, Pikkulintu ja be: Täällä kans jo + 12 kg lähtöpainoon, joten samoissa lukemissa mennään! Lähtöpaino mulla 58 kg ja nyt painoa tasan 70 kg. Toivottavasti en oo mitään 5 kiloista jytkyä kasvattamassa...

Mua kanssa eniten painonnousussa jänskättää vauvan koko, miten sen pusken pihalle jos on joku yli neli kiloinen!

Tost pinon noususta. Mul oli viime raskaudes tullut täs vaiheessa se 12kg. Ja loppuu mennes oli ekrtynyt reilu 24, tyttö painoi 3834g eli ei edes sitä 4kg ;D vaikka olin iha varma et se o yli 4kg!

Mulla on huomenna lääkärineuvola ja onneksi, sillä viime aikoina on ollut paljon supistuksia ja mukava saada varmistus sille, ettei kohdunsuulla vain ole tapahtunut erityisempää edistystä...

Tänä aamuna oli lääkärineuvola, meikäläisen ensimmäinen laatuaan vaikka viikkoja menossa jo 27+1. Lääkäri oli hieman ihmeissään, kun kuuli, ettei mulla ollut aiemmin mitään lääkärineuvolaa. Eikä tämäkään käynti mikään niin kaksinen ollut. Jäi vähän orpo olo, kun ei edes hemoglobiinia tarkastettu. Viimeksi rauta-arvot olivat tipahtaneet kovin ja nyt olisi ollut kiva tietää, että missä mennään. Lääkäri ei kommentoinut mitenkään, kun mainitsin asiasta. Sf-mitan otti niin vauhdilla, että näinköhän se meni ihan tarkalleen... Vauvan sydänääniä kuunneltiin myös super nopeasti.

Kai se on niin, että jos ei erityisesti valita oireista ja vaikuta raihnaiselle, niin turhia ei kysellä eikä tutkita. Olisi vaan jotenkin toivonut edes vähän parempaa keskustelua. Nyt sitten pitää soitella hoitajalle, että koska sen luona pitää käydä seuraavaksi. Näinköhän me päästään edes mihinkään valmennukseen...

Sokerirasituskokeen saan ilmeisesti unohtaa, kun ei sitä vieläkään esitetty. Ajattelin, että sinne passitetaan ilman muuta, kun olen 35 vee ensiodottaja. Tai jos vielä aikovat sen joskus teettää niin, kohta alkaa olla hiukka kiire etten ehdi synnyttää ennen testausta... ;) 

Onko kukaan meistä huhtikuun odottajista vielä käynyt jossain ekoissa perhe/synnytysvalmennuksissa tai ylipäätään saanut niistä tietoa? 

Ceelia, inhottavaa että sulle jäi huono fiilis lääkärin tarkastuksesta. 

Tiistaina mullakin oli tuo "puoliaika"tarkastus :D Ei ihan se mun 8 kg tähän mennessä osunut. Nyt on 10 kg tullu lisää ja viimeseen 4 viikkoon yli kg viikkoon :S En ole syönyt normaalia enempää, en liikkunut vähempää. Toisaalta melko hoikkanen olin ennen raskautta, toivotaan että 5 kg max. tulis nyt viimeisen 89 päivän aikana. Lisäksi mulla ei enää selkä kestä seisomista lähes ollenkaan. Eli nyt ollaan ainakin 2 viikkoa sairaslomalla, luultavasti tonne 7.2 asti kunnes jään sitten varhennetulle mammalomalle. Ei ihan noi 9,5 tunnin duunipäivät baarissa yksinvuorossa palvele selkää. 
Päivittäisistä harjoitus supistuksista huolimatta kohdun suu kiinni ja kaula pysynyt ennallaan. Nyt pitäs kuulemma vaan yrittää ottaa rennosti. Edelleen virtsis päällä, taitaa olla eka virtsis ollu viikolla 14-16 ja nyt mennään 27+2, eli uutta antibiootti kuuria vaan.

Ceelia facebookin puolella joku ainakin sanoi käyneensä jo valmennuksissa. Itsellä ois helmikuun 4. ensimmäinen.

Toivottavasti Bartenderilla alkaa antibiootit tehota.

Ceelia, tosi kurjaa kuulla et sulla on ollut tollainen lääkärikäynti. Luulen et noissa käyntimäärissä voi olla eroja paikkakunnittain. Itse käyn Kirkkonummella ja lääkärin tapaaminen on muistaakseni 2 (tai 3) kertaa, ekan kerran oli rv 13. Lääkäri teki sillon sisäisen tarkistuksen ja kuunneltiin hetki sykettä. Samalla kerralla oli ensin hoitajan tapaaminen joka katsoi perusarvot (paino + verenpaine + pissakoe) ja sen jälkeen oli lääkärille aika.

Mulla oli ensimmäisellä neuvolakäynnillä heboglobiini sen verran korkea (153) ettei sitä oo ollut tarpeen katsoa sen jälkeen kuin viime käynnillä (140), hoitaja siis tarkistaa sen. Sf-mitan hoitaja on katsonut ekan kerran viimeksi rv 22. Hoitaja (+ lääkäri) on tosi kivasti kysellyt vointia ja neuvonut, jos on ollut jotain vaivaa.

Perhe- ja synnytysvalmennukset on ens viikolla ma ja ti (sairaalakäynti tulee sopia itse ja hoiatjan kotikäynti on rv 36), mut noiden ajankohta riippuu varmasti paikkakunnasta.

Oon ymmärtänyt et sokerirasituskoekin riippuu paikkakunnasta, ainakin pk-seudulla ilmeisesti kaikki +25v. odottajat laitetaan testiin. Joillain paikkakunnilla passitetaan testiin vaan, jos on riskiryhmää. Kannattaa varmaan ite soittaa neuvolaan ja kysäistä et onkohan unohtunut laittaa sulle lähete sokerirasitukseen (jos sille on tarvetta) ja samalla voit tiedustella noista perhe- ja synnytysvalmennuksista :)

Ceelia:  Mulla oli myös aikaisemmin samanlainen fiilis. Tuntui että mulle ei kerrottu läheskään tarpeeksi mistään ja kaikki oli jotenkin vähän auki. Soittelin sitten itse neuvolaan ja kyselin, että onko mulle unohtunut kertoa siitä ja siitä. Ja viimeksi kk sitten neuvolaan otin hirveän kysymyslistan mukaan, että saan selvitettyä kaikki. Kyllä ne nyt on kaikki selvillä ja ihan ajallaan kaikki on hoitunut.
Paikkakuntakohtaisia eroja on kyllä tosi paljon. Siksi ei kannata välttämättä huolestua jos joku jossain muualla päin Suomea on jo käynyt monta kertaa lääkärineuvolassa tai terkkarilla tms. Suosittelisin kuitenkin soittelemaan ja kysymään, niin ei tarvitse turhaan miettiä :)

Oli aiemmin puhetta niistä ravintolisistä raskauden aikana ja niiden vaikutuksesta vauvan allergioihin, olin ostamassa kalaöljykapseleita tänään, enkä uskaltanu ostaa niitä kun kaikissa oli myös A-vitamiinia.. Luinkin sitten kotona ettei möllerin valmisteita sais raskaana käyttää, ootteko mitä itse käyttäneet, te jotka raskauden aikana ootte tuon lisänneet?

Ceelia: Tosi ikävää tuollainen. Mulle kyllä annettiin tosta perhe- ja synnytysvalmennuksesta laput jo ennen joulua, mutta meillä se alkaa tosiaan vasta 12.3 eli olen jäänyt jo äitiyslomalle silloin. Tosi myöhään se meillä ainakin alkaa, et saattaa olla teilläkin niin myöhään ne et ei oo sanoneet vielä. Mutta määkin kyllä suosittelen ottamaan puheeksi nämä neuvolassa ja tuo muistilista on tosi hyvä. Itse tein sellaisen kans viimeksi kun mulla alkoi kans oleen sellainen olo et jotain jää aina käymättä läpi, niin muistaapahan kysyä ainakin :) 

Pikkulintu: Itse ainakin käytän Multitabsin raskaus omega-3:sta joka on tarkoitettu käytettäväksi raskaus ja imetys aikana. Sitä suosittelivat mulle ainakin apteekissa.

mami-83 kirjoitti:
Pikkulintu: Itse ainakin käytän Multitabsin raskaus omega-3:sta joka on tarkoitettu käytettäväksi raskaus ja imetys aikana. Sitä suosittelivat mulle ainakin apteekissa.

Pikkulintu: Mulla on sama purkki. Ethän vain ole vahingossa katsonut kalanmaksaöljyä, niissä on A-vitamiinia, mutta kalaöljyssä ei pitäisi olla.

Me oltiin miehen kanssa tänään synnytysvalmennuksessa meidän terveyskeskuksessa. Valmennus oli jaettu kahteen osaan ja tällä kertaa käsiteltiin synnytystä ja kivunlievitystä. En tiennyt oikein mitä tuolta tilaisuudelta odottaa, mutta koko valmennus oli suuri pettymys. Tilaisuuden pitänyt neuvolan terveydenhoitaja ei ollut valmistautunut esitykseensä ollenkaan. Aluksi kesti kauan ennen kuin hän löysi tietokoneeltaan sopivan power point-esityksen ja sen jälkeen luki tekstit läpi hirveällä kiireellä. En saanut mitään sellaista tietoa, jota en olisi voinut lukea esim. netistä. Ajattelin, että synnytysvalmennus voisi tehdä hieman varmemman olon ja poistaa pahimpia pelkoja synnytyksen suhteen. Pelkään synnytyksessä ainoastaan kovaa kipua (esikoinen tulossa) ja tämä päivä vain pahensi sitä.

Toivottavasti muut saavat synnytysvalmennuksesta enemmän irti.. 

Kiitos teille mami-83 ja Aamu81, täytyykin heti tänää mennä apteekkiin, en eilen jaksanut erikseen sinne lähtee, varmaan sitten samalla sekotin tuon kalaöljyn ja kalanmaksaöljyn keskenään:)

Ceelia: Mulla oli kans vasta tänään eka lääkärineuvola, vaikka rv jo 28+2. Tosin mulla piti olla tää käynti jo viime viikolla, mutta jäi sillon väliin, kun lääkäri oli tullu kipeeks.

Kaikenkaikkiaan käynti oli mullakin tooosi tylsä. Lääkäri tarkisti just tasan tarkkaan vain ne jutut, jotka sen oli pakko ja oli selvän haluton keskustelemaan mistään muusta. No, pääasia kuitenkin, että kaikki oli kunnossa: kohdunsuu ja -kaula normaalit, sf-mitta 25, lapsiveden määrä normaali, syke 140-150 ja liikkeet ++. Ja aika oireetonhan mä oon tässä viime aikoina ollutkin, ajoittaisia harkkasupistuksia lukuunottamatta, joten mikäs siinä, näillä mennään...

Bartenderille + kaikille muille vastanneille: :)

Muillakin siis on ollut näitä "liukuhihna" -lääkäritapaamisia. Varmaan olisi tosiaan hyvä laittaa etukäteen ajatuksia listalle ja kysellä enemmän, mutta tuon lääkärin kanssa tuli sellainen olo, että on ihan sama edes yrittää luoda sen parempaa keskustelua... Ensi kerralla tapaankin sitten uuden neuvolan tädin, joten katsotaan sattuuko sitten vähän innokkaampi ihminen kohdalle! 

Olen pk-seudulta, joten siis se sokerirasitus olisi pitänyt kuulua kaiken järjen mukaan ohjelmaan. Toisaalta, jos tässä kaikki menee näinkin hyvin, niin ehkä voin unohtaa koko jutun. Meillä haastetta tässä lisää se, että muutettiin vuoden vaihteessa. Ts. loppuvuodesta aiemmassa neuvolassa ei oltu enää kiinnostuneita (kun kerran kuuluttaisiin kuitenkin kohta muiden hoidettaviksi) ja uudella paikkakunnalla ei sitten taas tiedetä meikäläisestä juuri mitään.

Soitin ja varasin seuraavan ajan hoitajalle, jolle kerroin samalla, että se hemoglobiinin testauksen puute jäi harmittamaan. Selvisi sitten, että jostain syystä heillä oli (uudessa paikassa) vain ihan mun ensimmäisen verikokeen arvot ja nehän oli vielä sentään himpun yli 120. Korjasin puhelimessa, että oikea lukema viimeksi oli kyllä 109... 

Kuun lopulla on sitten seuraava neuvola ja tuolloin ollaankin jo viikolla 30. Apua sentään, kohtahan tässä pitää alkaa oikeasti valmistautumaan vauvan tuloon! :)

Varpunen78 kirjoitti:

Kaikenkaikkiaan käynti oli mullakin tooosi tylsä. Lääkäri tarkisti just tasan tarkkaan vain ne jutut, jotka sen oli pakko ja oli selvän haluton keskustelemaan mistään muusta. No, pääasia kuitenkin, että kaikki oli kunnossa: kohdunsuu ja -kaula normaalit, sf-mitta 25, lapsiveden määrä normaali, syke 140-150 ja liikkeet ++. Ja aika oireetonhan mä oon tässä viime aikoina ollutkin, ajoittaisia harkkasupistuksia lukuunottamatta, joten mikäs siinä, näillä mennään...
Vaan eipä toi käynti sitten ihan noin putkeen mennytkään... Pari tuntia ton kommentin jälkeen joku mulle entuudestaan tuntematon terkkari soitti sieltä neuvolasta mun perään ja sano, et jälkeenpäin tätä lääkäriä, joka oli kuulemma aika kokematon, oli kuitenkin alkanu huolestuttaa joku mun kohdunkaulan mittaan liittyvä seikka ja et sen takii se haluis, et joku vähän kokeneempikin lääkäri tutkis mut vielä.

No mä sit tietty kysyin tältä terkkarilta, et voisko se kenties vähän täsmentää, et mikä tää seikka oikeen mahto olla ja ihmettelin, et onpas outoo, kun ei se lääkäri mulle mistään epävarmuuksista maininnu, vaan totes vaan ykskantaan, et kaikki kunnossa. Siihen tää terkkari vastas vaan, ettei se oikein osaa sanoo, mut et ei tässä varmaankaan mitään huolta kuitenkaan pitäis olla. Ei varmaankaan?! Sit se totes vaan, et seuraava vapaa aika tälle kokeneemmalle lääkärille ois ens keskiviikkona. Ens keskiviikkona?! Eli melkein viikon päästä? Eli se siis meinas, että mä ootan täällä viikon ilman, et mä tiedän yhtään, mihin tän lääkärin huolestuneisuus oikein liittyy! No siihen mä sanoin sit, et ok, varataan vaan se aika, mut et mä haluun myös, et tää lääkäri soittaa mulle asap ja kertoo ite, mikä sitä jäi vaivaamaan.

No sit mä oottelin jonkun kolme tuntia täällä sydän syrjällään tän lääkärin soittoa ja soittihan se sit lopulta. Ei kuulemma ollu ollu huolissaan mun kohdunkaulan mitasta tällä hetkellä. Oli vaan sitä tutkimusta tehdessään tuntenu vauvan pään niin alhaalla ja niin painavana, et oli sen takii jääny vielä miettimään, et pitäisköhän mut kuitenkin, ihan vain varmuuden vuoksi, tutkia vielä viikon päästä uudelleen sen poissulkemiseksi, ettei toi mitta sit oo lähteny lyhentymään. Eli loppujen lopuksi ei siis mitään hätää, ainakaan vielä. Mut arvaatte varmaan, miten ton terkkarin epämääräisestä puhelinsoitosta heräs ensin hirvee paniikki!

Varpunen78: No voi hyvää päivää, onpas siinäkin ollut ammattitaitoinen lääkäri! Olis nyt vaan suoraan sanonu siellä vastaanotolla, että mikä mietityttää, eikä olis valehdellut päin naamaa ja sit jälkikäteen kuitenkin tolleen huolestuttanut sua :/ Mut hyvä, ettei nyt ainakaan vielä ole mitään hätää!!

Takaisin