Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Syönkin jo raskausajan monivitamiinia, missä tulee D-vitamiini, sen lisäksi juon paljon maitoa niin neuvolan mukaan D-vitamiinin saanti on taattu:) Oon kuullu tutkimuksesta jonka mukaan kalaöljy vaikuttaa lapsen älykkyyteen jo kohdussa, en tiiä uskonko, mut oon syöny alusta saakka, nyt ainakin jatkankin loppuun asti jos se vielä johonkin allergiaankin vaikuttaa! Sitten vielä lisään tuon maitohappobakteerin niin eiköhän se loppuajaksi riitä:)

Juu, minäkin olen kuullut maitohappobakteerien ehkäisevän lapsen allergioita loppuraskaudessa syötynä. Aloitin jo itsekin, kun ei niistä tosiaan mitään haittaakaan ole :) Kalaöljykapselit aiheuttaa mulle iljettäviä kalanmakuisia röyhtäyksiä, niin mieluummin vaan syön kalaa pari kertaa viikossa. Saa luvan riittää :)

Neuvolassa kävin eilen 3. kerran (rv 22+1).

Verenpaine oli 113/72, Hb 120. Sf-mitta oli 18. Painoa oli tullut 493g/viikko, mutta täti sanoi, että se on täysin normaali nousu. Synninpäästö siis saatu jouluherkuttelulle ;) Vauvan syke 153 ja liikkeet ++. Eli kaikki hyvin :)

Sain myös lähetteen sokerirasitukseen :/ Pitää vissiin mennä heti tammikuun alussa. 

Ja laittaa vauvan vaan sinne ei-desinfioidulle lattialle pyöriin, niin saa siitäkin sitä vastustuskykyä, ja allergiat vähenee. Ja kesällä  vaan nurmikolle pyöriin :D :D
Kalaöljy tietääkseni on hyväksi silmien ja aivojen kasvulle/kehittymiselle. Tuskin sillä älykkyttä nostetaan heh.

Asiaan. Mulla oli Lääkäri-neuvola tänään, 25+5.
Painoa oli tullut ihanat 70g/viikko
RR 110/74
Hb 114
Pissassa nyt kolmannen kerran peräkkäin proteiinissa + ja veri++ (=aamulla pissanäytteet labraan. Todennäköisesti virtsatietulehdus, tosin oireeton).
Sisätutkimuksessa kaikki ok, ja kohdunsuu napakka!
Vauvan sykkeet +150
Liikkeet ++
Sf 25

Sokerirasituskokeen tulokset 0h:4 1h:8,3 2h:5,5

Synnytysvalmennus 17.1.
Seuraava neuvola 22.1.
Kontrolliultra 14.2. (seuraavassa kuussa jo laskettu aika!, hui :))

4. Neuvola + Lääkäri

Oon todella pettynyt koko käyntiin, ensinnäkin oma terkkari ei ollut vaan sijainen TAAS. Sijainen tuntui olevan ihan pihalla kaikista asioista, oli vaikka mitä tietokone ongelmia ettei minun asioista ehditty paljon mitään puhua kun olikin jo seuraavaksi lääkäriaika.
Lääkäri taas puolestaan ei puhunut melkein mitään, ihan mykkänä siellä ja piti koko ajan itse kysellä mitä tekee ja onko vauvalla kaikki hyvin. Ei ollut kyllä suomalainen, mutta olisin varmasti ymmärtänyt jos olisi yrittänyt edes jotain puhua..Sisätutkimus kesti minuutin ja vauvan sykettä kuuneltiin 20sec ja se olikin siinä.

Arghh, oon vaan niin pettynyt kun kaikilla tuntui olevan kiiiiiiiiiretttääää!!! :( Ärsyttää hirveesti kun näitä ei muutenkaan ole niin usein ja sitten meneekin tolla tavalla..Oma terkkari on onneksi mukava ja hänen kanssa on aina kiva nähdä ja jutella, mutta oli valitettavasti lomalla.. No seuraava neuvola onkin 21.01, jolloin me viimeinkin nähdään hänen kanssaan:) Hui, silloin onkin viikkoja jo 30+1 :P

Tässä lyhyesti tosta käynnistä:

rv 26+4

Pissa puhdas
Hb 122 
RR 110/79
Paino +750/viikossa ( HUPS :D)
Syke +135
Liikkeet ++
Sf-mitta 24
Sisätutkimus OK

Aamu81 kirjoitti:
Pissassa nyt kolmannen kerran peräkkäin proteiinissa + ja veri++ (=aamulla pissanäytteet labraan. Todennäköisesti virtsatietulehdus, tosin oireeton).

Ei ollut mitään tulehduksia, tai muutakaan hälyyttävää.

Heips kaikille pitkästä aikaa. Mulla oli tänä aamuna sokerirasitus ja viikkkoja kasassa 24+5 Edellisessä neuvolassa kävin 11.12 jolloin viikkoja oli 22+2 Kaikki.oli kunnossa. Pissasta ei löytyny mitään epämääräistä ja hemoglobiinikin oli 121 Painoo on tullu koko raskausaikaan 1,5kg ainoat asiat mistä terkka oli huolissaan oli miun jatkuva Vasemmanpuolen alavatsakipu ja sf mitta joka oli 26cm. Seuraava käynti onkin sit neuvola+lääkäri 3.1-13 ja 4.1-13 Ihteenikin hirvittää tuo sf-mitta kun tää vatsa tosiaan on aika ISO... :-\

Mullakin oli tänä aamuna se sokerirasitus. Ei se ollut niin paha kuin etukäteen pelkäsin. Juoma oli onneks kylmää ja meni alas ihan ok, mitään pahoinvointia ei tullut ja pari tuntia vierähti uutta joululahjakirjaa lukiessa. Masuasukki tosin tuntu saavan litkusta melkoisen virtapiikin... Oli pari tuntia aikamoista menoa!

be; tosi ikävä toi sun neuvolasi! Inhottavaa kun ei ikinä pääse sille omalle terkalle, joka kerta joku sijainen, eikä ne tunnu ikinä tietävän mitää.. Ja vielä toi lääkärikin tollanen, mitenkään olematta rasisti kyllä se vähän itseäkin inhottaa jos oot menossa lääkäriin valittamaan vaivojasi ja vastassa on, varmasti aivan pätevä, ulkomaalainen lääkäri, joka vaan ei ymmärrä mitään mun selityksestä, mulle käynyt niin miljoona kertaa kunnallisella terveysasemalla vantaalla, se on turhauttavaa selittää ongelmiaan ihmiselle joka ei tunnu ymmärtävän sanaakaan ja sitten ihan ihmeellisiä hoitoja ehdottaa vaan lopuksi!

Munkin pitäisi varata se sokerirasitus, alkanut vähän jännittää kun en tiiä yhtää niistä tuloksista mitää.. sen tiedän mitä voi pahimmillaan aiheuttaa, mut en mitään siltä väliltä, jos joku tai jotkut arvot vaan vähän pielessä niin mitäs sitten? Ja mulla on se joskus tammi- helmikuun vaihteessa, niin voisinko reilussa kuukaudessa jotenkin edesauttaa ettei tulokset vahingossa ois huonoja, vai voiko niihin edes itse vaikuttaa yhtään?

Pikkulintu: Jos arvot on vain vähän pielessä, niin käsittääkseni tilannetta yritetään silloin korjata puhtaasti odottajan ruokavaliota muuttamalla. Eli ilman lääkitystä siis. En tiliä, voitko nyt enää reilussa kuukaudessa vaikuttaa noihin arvoihisi, mutta luulisin, ettei terveellisestä ruokavaliosta ja liikunnasta ainakaan mitään haittaa ole. :)

Mul oli tänään taas neuvola. Oli ihan mukava käynti, mut tajusin vasta myöhemmin, että oiskohan mulle pitäny tehä sisätutkimus ja mitata se sf-mitta? Mistä lähtien noita tehdään? Itellä ny 23+1 ja ymmärsin et joillekin tehty jo aiemminkin. No, kaipa si ens kerralla (helmikuussa) kun on lääkärineuvola.

Syke vaavalla oli 135 ja sehän liikkua myllertää minkä kerkeää joten ne olivat ++, itelläni verenpaine 107/70 (selkeesti noussu viikonlopusta) ja hemoglobiini 125. Pissassa oli valkuaisaineet jälleen kerran plussalla, mutta neuvolatädin mukaan ei ollut ihan sitä ekaa vihreää, vaan keltasen ja vihreen väliltä niin ei laitettu sitten jatkotoimenpiteitä.. Mullahan oli viime viikollakin to plussaa ja pe oli puhdas näyte, niin aattelin et kävisin täl viikol viel itekseni pissaamassa tikkuun, ku meillä noita tuolla terveysasemalla vessassa on ihan vapaasti.

Painoa tullu nyt 5,6 kiloa yhteensä lisää, eli 385 grammaa viikossa. Yhyy, toivottavasti ei nyt enää paljoa nousisi :(

Sain myös sen raskaustodistuksen, ja töissä meninkin sitten heti innoissani kelan sivuille täytteleen hakemusta, ja sainkin ihan ok sen äitiyspakkauksen haun täytettyä, mut si ku menin vanhempainrahahakemukseen, ni menikin kaikki ihan pieleen, ku meil on töissä organisaatiomuutoksia niin en ees tiedä enää mikä mun työnantaja on, enkä todellakaan, mikä olis osoite. No, pomo on keskiviikkona töissä niin eiköhän siltä saa tiedot. Samalla voi sille sitten sanoa että äitiysloma alkaa 22.3.! Jeiiiii ^____^

Huuhkaja ei välttämättä vielä ole tarvetta tuollaisia odotella.

Itsellä siis myös lääkärineuvola tänään ( 27+0), ensimmäinen sisätutkimus ja ja toista kertaa otettiin sf-mitta joka oli 22.5. Kaikki oli oikein hyvin, verenpaine 108/68 ja painoa tullut taas +659, hupsis. Ei kuulemma haittaa siltikään kun lähtöpainosta on varaa tuota keräillä. Pulssi 140 ja kaikki muu ihan normaaleja.

huuhkaja: Meillä ainakaa täälä enuvolat tee mitään sisätutkimuksia, ainoastaan lääkärineuvola. Sf mitta mul otettii ekas raskaudes 27 tai 28 viikolla. Nyt mul otettii jo rv 22 ja se paska neuvola ei ekrtonut sitä mulle eikä kirjottanut ees ylös!

Mulle tehtiin eka sisätutkimus vkolla 16 kun oli ensimmäinen lääkärineuvola. Toinen oli sitten rakenneultran yhteydessä ja kolmas parin viikon päästä. Mulla kuitenkin on erilainen tilanne sen vuoksi, että on kohdunkaula on jo valmiiksi lyhyempi vuosi sitten tehdyn toimenpiteen vuoksi, joten sitä on tarkkailtu nyt enemmän kuin mitä olisi, jos tilanne olis normaali.

Huuhkaja, eipä oo mullekaan tehty noita sun mainitsemia juttuja, mut lääkärineuvola on tosiaan vasta parin viikon päästä. tosin joiltakin on siis näköjään mitattu sf-mittaa jo aiemmin, multa ei kertaakaan. mun maha on kyllä ollutkin ihan olematon, mutta nyt se jo näkyy! \o/
sisätutkimusta ei ole siis tehty ollenkaan koko aikana, mikä on mun mielestä vähän hassua. ainoastaan varhaisultran yhteydessä eli yksityisellä se tehtiin.

ja sokerirasituksesta ei ole puhuttu mitään, vaikka se pitäis tässä muutaman viikon sisään tehdä. edellisessä neuvolassa mullakin oli sijainen, joka oli ihan ihme sählääjä. laski viikot ja painonnousun/vko ihan pieleen ja sotki sen mun neuvolakortinkin ihan hirveen näköseksi. :) liikkeisiin oli merkattu vaan yksi plussa, en tiedä miksi?? mitään se ei asiasta sanonut, kun kerroin miten oon liikkeitä tuntenut.

aamu: jäätiinkö tota pissalöydöstä(prot ja veri+) mitenkään seuraamaan enää vai ajateltiinko että siinä ei mtn ollut? Itellä ollut pari kertaa myös prot + ja vähän miettinyt, mut terkkari sanoi et voi johtua valkovuodosta...(?)

3.1 oli lääkärineuvola ja kaikki kunnossa. liikkeet on nyt oikeestaan vasta pari viikkoa tuntuneet tosi tiheesti ettei enää mieti et koskahan viimeksi niitä potkuja tuli. ilmeisesti eteisistukka vaimentaa ja lääkäri totesi et voi olla ihan tempperamenttierokin esikoiseen:)

liikkeet++
ultraus norm:vesi norm, liikkeet, hengharj.liikkeet näkyi, mitat oli n.28+0, eli viikon pidemmällä(ei kutienkaan ilm voi arvioida raskaudenkestoa tässä vaiheessa enään).
toivottavasti ei tuu kovin isoa kaveria:)

pissa puhdas
rr alhainen(meinasin pyörtyä ultrauksen aikana toistuen ja lääkäri kävi lopulta hakemassa mulle appelsiinimehua kun en pysynyt tolpillani:D
sf mittaa ei otettu! se on ollut kyl korkea:/
sisätutkimusta ei tehty.

sokerirasituksen tulokset piti jo olla tulleet, mut eivät olleetkaan:( paastoarvo kuitenkin oli 4,7.

teille on kaikille tullut niin vähän painoa, kun itellä jo n.12kg tullut...apua!!!!!
seuraavaan neuvolaan en saanut aikaa vielä..hmm. koskakohan sen pitäis olla?

Mulla kans ollut pissassa joka kerta vähän prot+, neuvolatäti sanoi et voi olla valkovuodosta ja toisilla on luonnostaan vähän koholla, ei vakavaa jos ei muuten oireile tulehdusta.
Ja mullakin vitsukka830 tullu painoa n.11 kiloa joten aika samoissa.. Välillä itteä inhottaa, mutta kai se lähtee pois kun on tullutkin, neuvolassa viimeiks sanoi, että ei pidä huolestua, toisilla noin vain käy.. Sitten vasta huono jos nostaa verenpaineet tai muuten huonontaa omaa oloa. Jostain syystä toisille tulee enemmän kun toisille, ollaanhan me ilman raskauttakin kaikki erilaisia :)

vitsukka830 Oon ihan kateellinen sulle tuosta ultrauksesta!! Kaks ultratutkimusta on mielestäni ihan liian vähän :( loppuraskaudessa olisi voinut olla vielä yksi! Pikkuista on jotenkin ikävä ja mietin kyllä että menisinkö yksityiselle ultraan.

Aika outoa ettei neuvolalääkäri tehnyt sulle sitä sisätutkimusta :o Eikö siinä juuri olekin tarkoitus, että kohdunsuuta tarkistetaan ja ennenaikaisen synnytyksen riski? Mitäs sulla toi Sf-mitta on aikaisemmin sitten ollut?

pikkulintu: joo, ainakin esikoisesta lähti kaikki paino mitä tulikin 2kk:ssa, joten oon aika luottavaisin mielin. imetys on yllättävän tehokas keino, vaikkei saisi sillä varsinaisesti laihduttaakkaan, ainakin niin mulle neuvolassa snaoivat esikoisen aikaan. mut minkäs teet jos paino sillä lähtee...

be: joo, oli kyllä kiva saada painoarvio vauvasta ja tietää et missä mennään, ja oon kans miettinyt et se loppuraskauden ultraus ois kiva sen painoarvion takia. mulla on jostain syystä hirvee repeämispelko! vaikkei ekassa raskaudessa tullut kuin 4tikkiä. mut ehkä se et meijän esikoinen oli tosi sellanen siro, pienipäinen jne niin ajattelen et sit kuitenkin repeen ihan hirveesti tässä synnytyksessä jos poika on vähänkin kookkaampi. äh. no ei auta murehtia.

en ymmärrä miksei sitä sisätutkimusta tehty, enkä osannut/uskaltanut sitä pyytääkään/ihmetellä ääneen...kattoi se ultralla kyllä sen kohdunkaulan pituuden et oli ok. mut esim entäs jos vaikka valkovuodon takana olis joku infektio jota en itse osais tulkita...hmm.

sf mitta tais olla joku 18cm(jos oikein muistan) silloin joku 17viikolla ja se huiteli ihan yli käyrien ja sit seuraava mittaus oli muistaakseni 22,5cm oisko ollut 22 tai 23 viikolla, se oli sit siellä yläkäyrän paikkeilla:)

koska teillä on seuraava neuvolakäynti? mä en saanut aikaa siihen niin pitää varmaan soitella perään...

viewlä tosta painosta. yks työkaveri totes ennen joulua ruokalassa et "kylläpä sulla on mahaa tullut ja naamakin on niin pyöristynyt..."(heh. ihanaa kuulla, kiitos.)

Takaisin