Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ensi viikon tiistaina mulla on kolmas neuvolakäynti, JESS ! Viime neuvolasta tuntuu ikuisuus, oli joskus syyskuun alussa. Ois kaikkea kysyttävää, mm. kivut + supistukset (eivät onneksi ole niin kivuliaita kuin viime viikolla, lepo on tainnut auttaa), painonnoususta ja selkävaivoista tahtoisin puhua ja sen sellaisesta. Ja tietysti sitten innolla aina odotan niitä vauvan sydänääniä :)

Kävin tokassa neuvolassa tänään. Harmittaa, kun mies ei niihin pääse mukaan, kun kuunneltiin sydänäänetkin taas :( yhä se siellä hyvin sykki, 130-150 oli syke eli keskiarvolta 140.

Hemoglobiini oli laskenut 130een, mutta sekin siis ihan ok vielä ja päätettiin ettei mitään rautalisiä ainakaan vielä aleta syömään, vasta sitten, jos oikeasti tarvitsee.

Painoa tullut lisää 2.9 kiloa, eli oliko se nyt sitten 196g/pvä. Kuulemma ihan hyvin, vaikka omasta mielestäni olisi voinut tulla vähemmän, koska tuota ylipainoa oli jo entuudestaan kymmenisen kiloa.

Valitin myös kivuistani, ja sain vielä 3 päivää sairaslomaa, että saisin levättyä. Ihan mielelläni otin sen vastaan.

Seuraava neuvola onkin sitten uudessa paikassa, sillä meillä on muutto edessä. Ihan hyvä, että näin aikaisessa vaiheessa, kun en ole neuvolassa lääkäritapaamisella vielä ollutkaan, niin ei vaihdu sitten kesken kaiken.

Meilläkin muutto edessä.. Ja siis neuvolapaikka myös vaihtumassa :)

Tänään oli neuvola. Eteenpäin kallistunut kohtu, siksi näkyy vatsa jo niin hyvin vaikka painan puoli kiloa vähemmän kuin ennen raskautta.. Painoa ei siis ole tullut  yhtään lisää.. Olin huolissani siitä mutta neuvolatäti ei kuulemma näe siinä mitään huolenaihetta, lapsi voi kuitenkin hyvin, kohtu on kasvanut, lapsivettä riittävästi.. Joten kaikki hyvin :) Maha kasvaa eteenpäin.. Ennusti että mulla tulee olee aika valtava maha sitten lopussa, ei kiva.. Nyt jo selkäsärkyjä (olin jo varma "keskenmenosta" koska soitin päivystykseen ja synnärille perjantai-iltana ja sanoivat että supistuksilta kuulostaa.. Olin ihan paniikissa.. lopuksi synnärillä hoitaja "mukavasti" kertoi että mitään ei ole tehtävissä näillä viikoilla joten kotona pitää olla. Mikä dorka.. noh, onneks ne ei ollut supistuksia, niitä kipuja kesti kyllä paripäivää mutta lääkärin mukaan mulla oli todennäköisesti hermojumissa jossain tuolla, ja se aiheutti polttavaa kipua ala-selkään.. Kyllä tuli viikonloppu oltua niin pohjalla.. pelkäsin niin paljon et menetän tän mun sisällä potkivan pienen prinsessan.. Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin) niin saas nähä mitä ne selkäkivut sitten on tammikuunpuolesta välistä lähtien.. 

Mulla myös tänään neuvola. Muuten kaikki normaalit, mitä nyt painoa tullut aika reilusti, +600g/viikko edellisestä käynnistä. Hupsis. :D No neuvolassa sanottiin vain että onhan se runsaasti mutta tässä kohtaa sitä eniten tuleekin ja lähtöpaino huomioiden niin ei oo huolestuttavaa kunhan ei koko loppuraskautta pysy sama tahti.

Eilen oli neuvola, harmitti aika paljon kun oma terkkari oli saikulla :( sijainen oli muuten todella kiva, mutta aika uusi alalla ja minusta tuntui etten saanut suoria vastauksia mun kaikkiin kysymyksiin.. No onneksi seuraava on 3vkon päästä ja sillon myös lääkärin tarkastus. Vauveli oikein innostui liikkumaan ja potkimaan, oli ihana kuunella sydänääniä, syke oli 150. Mun hemoglobiini oli noussut 120 >143 !! Rautaa ei siis tarvita toistaiseksi. Sf- mitta oli 19.3. Jaa viiiiiimeiseksi mun paino :(( apuva, painoa oli tullut lisää 5,5 kg :o edellisestä neuvolasta on 9viikkoa. Njoo ei kuulemma oo paha, kun mun lähtöpaino on alhainen. Tämmöistä tällä kertaa :)

Aamu81 kirjoitti:
3. Neuvolakäynti takana tänään.

Rv 18+3
Painonmuutos +1000g kuukaudessa.
Verenpaineet 115/79
Hb 142 (!)
Sf 17 cm
Syke +150

4. neuvola

Minun oma neuvolantäti oli sairaana ja minulla oli sijaisena opiskelija! Ensin en pitänyt ajatuksesta, kun oli niin nuorennäköinenkin, mutta oli oikein kiva ja pätevän oloinen. Käynnistä tuli lyhyt, koska ei juteltu mitään henk.kohtaisuuksia, niinkuin oman nlatädin kanssa tapana.

Rv 22+6
Painonmuutos +2,1 kg edelliskerrasta (hyi)
Verenpaineet 109/72
Hb:tä ei otettu, koska ed. kerralla oli niin hyvä.
Sf 23 cm
Syke 145

Edelliseen viestiini en ollut muistanut kirjoittaa pissatestejä, ja siinä oli proteiini + ja tänään oli myös +, jonka vuoksi maanantaiaamuna labraan viemään aamupissat raskausmyrkytyksen poissulkemiseksi.

Otin influenssarokotuksen. Hieman aristaa pistoskohtaa, mutta eipä muuta, pää ehkä vähän kipeä.

Sain myös raskaustodistuksen, joten mm. äitiyspakkausta on nyt haettu! JEE!

Sokerirasitus 10.12
Lääkäri-neuvola 20.12.

Mulla oli järjestyksessään kolmas neuvolakäynti tänään.

Rv 22+3
Paino 67 kg (+ 3,5 kg edellisestä käynnistä)
Verenpaine 97/55 (ollu mulla aina alhainen, mutta nyt raskausaikana aivan erityisen alhainen)
Hb 85 (oon aina ollu myös anemiaan taipuvainen, mutta tää oli kyllä multakin pohjanoteeraus... ei muuta kuin rautaa poskeen ja äkkiä!)
Sf 17,5 cm
Syke 145-155

Sain raskaustodistuksen eli nyt sitten vain niitä Kelan etuuksia hakemaan. :)

Mullakin oli kolmas neuvolakäynti eilen :) 

Painoa tullut nyt yhteensä 5kg et 600g/viikko
Verenpaineet oli hyvät ja pissa puhdas.
Sf mitta 20 :)

Ens kuussa taas ohjelmaa kun alkukuusta sokerirasitukseen ja 15.1 lääkäri, puolessa välissä kuuta esikoisen 1v neuvola ja helmikuun alussa heti oma neuvola :) 

Tietääkö kukaan onko neuvolalääkärissä tapana, että siellä ultrataan? Olen kuullut, kun tosi moni on kertonut neuvolalääkärin käynnistä sekä ultrauksesta siellä..Riippuuko se tilanteesta, että jos epäillään jotain vai voiko sitä pyytää muuten vaan tekee? Varmaan riippuu myös ihan siitä onko niillä koko ultrauslaitetta siellä :D Itselläni on seuraavaksi neuvolalääkäri 27.12 ja asia kiinnostaisi =)

Se varmaan riippuu paikkakunnastakin, että onko siellä tapana ultrailla ja tosiaan onko sitä ultrauslaitetta saatavilla. Ainaki täällä perähikiällä neuvolalääkäri ultraa.. ainaki ultrasi, kun viimeksi kävin, joten uskon, että ultraa myös seuraavalla käynnillä. Ja minä ootan sitä aivan innoissani!! :) Mulle ei oo vaan kyseistä aikaa vielä edes annettu... 

Mulla tänään 3. neuvola. Sain aika paljon vastauksia terkkarilta, kun menin sinne pitkän kysymyslistan kanssa. Tämä oli siis eka kerta, kun oman terkkarini tapasin. Edellinen kerta oli neuvolalääkäri ja sitä edellinen eka neuvola muutenkin, ja silloin mut otti vastaan joku nuori tyttö.
No pistin heti kaikki Kelan hakemukset vetämään, toivottavasti pääsen pian penkomaan äitiyspakkausta <3
Kaikki muutenkin ok. Seuraava kerta on taas lääkäri, mutta kaikki lähialueen neuvolalääkärin ajat on täynnä, joten ne ilmoittaa sen mulle myöhemmin.
Mun pitäisi mennä tammikuussa valmennukseen, mutta nekin ryhmät on täynnä. Jos meen myöhempään ryhmään, niin oon sit joku 7 viikkoa muita edellä. Terkkari lupas ilmoittaa sen valmennuksenkin postitse, ne yrittää kai saada perustettua uutta ryhmää. Espoossa tosiaan olen ja täällä valmennuksia on 2 + sit joku seurakunnassa pidettävä parista perheeksi-ilta. En tiedä osallistutaanko siihen.
Varmasti ihan riittävä setti, ei tarvii mitään  ylimääräistä.

mulla neuvolakäynti oli viime viikolla. kesti 1,5h enkä edes kysynyt mitään:) en sitten tiedä miten se meni niin, jotenkin aika verkkanen täti mulla siellä. toisaalta ihan kiva. paino tullut tasan 10kg, pissa puhdas, vauvan syke 150 noin. kaikki hyvin. aika vähän yleensä liikuskelee, mut välillä se kyllä liikkuu ihan hurjasti päivisin... eli vaihtelee paljon! sf mitta muistaakseni joku 22,5, yläkäyrillä mennään jos ei niidenkin yläpuolella:)! toivottavasti vauvasta tulis ok kokonen synnytystä ajatellen.

Suffeli80 aika jännä, mut ilmoitettiin suoraan helmikuun ryhmiin ja Espoosta myös. Kuitenkin mennään viel suht samoissa päivissä. Nyt alkaa sit epäilyttää että oonko mä hirmuisesti muita edellä siel. Ootko minne päin menossa valmennuksiin, me mennään Saunalahteen.

Ikuisuus: Me mennään Bemböleen. Aika jännä joo, mulla se terkkari oikein mietti et kannattaako mennä helmikuun ryhmiin, kun on sit niin myöhään. Mut en tiedä onko sillä oikeasti sit niin väliä. Täytyy nyt kattoa saako ne perustettua sen toisen ryhmän tammikuulle, muuten mekin mennään helmikuussa.

Tänään 3. neuvola, kaikki kunnossa, painoa tullut taas, mutta sivuutan sen stressaamisen, neuvolatäti ei sanonut siitä mitään, kysyin joko pitäisi huolestua niin kuulema ei, kuhan verenpaineet ei nouse liiaksi koholle ja oma olo on hyvä:)
Vauvan sykkeet kuului tosi napakasti, aina kuulunut ihan hyvin mutta vaimeesti, oli kyllä niin ihana tunne kuulla taas vauvelia<3
Ensi kerralla mullakin sitten se lääkäri, kysyin tuosta ultrauksesta niin, ei ainakaan meidän neuvolassa ole ultralaitetta, plaah.. kuulema ne on yleensä vaan sellasissa neuvoloissa jotka on terveysaseman yhteydessä. Kysyin myös pääsiskö kunnalliseen ultraan jos ite maksais niin ei oo mahdollista ilman lähetettä, aika ikävää sekin jotenkin! Kaksi kertaa on niin tavattoman vähän!

Tänään oli vaihteeksi neuvolassa käynnin vuoro. Kaikki oli kunnossa niinkuin aiemminkin on ollut aina eli ei mitään muutosta siellä. Tällä kertaa olin vain valmistautunut paremmin ja kirjoittanut kaikki asiat paperille ylös, koska tuppaa aina unohtuun kaikki mitä piti kysyä jne. Tämän vuoksi tuntui omasta mielestä paljon hyödyllisemmältä kuin aiemmat kerrat.

Saatiin aika perhevalmennukseen, joka alkaa meillä vasta maaliskuussa. Myös sokerirasitustestiin saatiin aika tammikuun puoleenväliin ja siitä heti seuraavalle viikolle lääkäriaika.

Valitin vähän tuosta ultraajasta joka meillä oli, niin arvasi heti kuka oli kyseessä ja sanoikin että hän on hyvin pätevä työssään, mutta ei ole oikein hyvä ihmisten kanssa.No joo ei todellakaan ole kovin hyvä ihmisten kanssa, kun ei pysty kysymyksiin vastaamaan niin että ymmärtäis.

Kysyin myös tuosta maitohappobakteerien syömisestä viimeisellä kolmanneksella, että onko siitä jotain hyötyä vauvan allergioihin ja hän sanoi että ei sitä ainakaan ole pystytty todistamaan, mutta eihän niistä mitään haittakaan ole jos niitä syö. Ajattelin itse ehkä alkaa niitä syömään, koska niistä ei ole mitään haittaa ja jos on pienikään mahdollisuus että niistä olisi hyötyä, niin sehän olisi aivan mahtavaa. Nykyään nuita allergioita on lapsilla kuiteskin niin älyttömän paljon, niin olisihan se mahtavaa jos niitä voisi ehkäistä nuinkin pienellä asialla.

Ai mihin allergioihin voisi vaikuttaa? En oo kuullutkaan tuommoisesta! Tosiaan mä myös alan niitä popsimaan jos siitä saattaa johonkin apua olla, vähän oon jopa pelännyt että mitäs jos lapselle tulee jotain kamalan hankalia allergioita, ei ois kyllä yhtään mukavaa! Onko siis sitten niin, että ne ei vahingossakaan edesauta jotain allergioita?

Minäkään en oo tosta maitohappobakteerien vaikutuksesta allergioihin kuullut, mutta kalaöljystä olen lukenut, että raskauden aikana nautittu kalaöljy vähentää lapsen allergiariskin lähes puoleen. Tosta on tehty monta tutkimustakin. Mä oon ottanut nyt raskauden aikana kalaöljykapseleita, kun en muuten syö kalaa kovinkaan riittävästi..

Mun täytyy kyllä sanoa et ei mullakaan sen enempää asiasta oo tietoa, mutta jossain niistä kovasti keskusteltiin että viimesellä kolmaksella kun niitä syö, niin helpottais allergioitten suhteen, mutta en kyllä edes muista mihin allergioihin sen piti auttaa. Ajattelin kuitenkin niitä alkaa syömään varmuuden vuoksi :)

Takaisin