Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään oli neuvola-lääkäri. Kaikki oli kunnossa, mutta sydänääniä ei saatu kuulumaan. Ilmeisesti taaksepäin kallistunut kohtu. Varattiin siis uusi aika 2 viikon päähän, jolloin kokeillaan josko saataisi äänet kuulumaan :) Maanantaina oli eka ultra, ja siellä oli kaikki hyvin. La on 24.4. kuukautisista laskettuna, mutta sikiön koko vastasi päivälleen hedelmöityshetkestä laskettua aikaa, jonka tiedän varmaksi :D. Laskettu aika siis kuitenkin pidettiin tuossa neuvolan laskemassa, kuukautisten mukaan.

Tänään käyty nyt toisella neuvolavisiitillä. Kaikki oli hyvin ja päästiin kuuntelemaan masuasukin sykettä joka löytyi heti. :) Varailtiin sitten uudet ajat ja helmikuulle perhevalmennukset. Tästä voi aika hyvin mielin jatkaa.

Tänään oli käynti neuvolassa ja pienellä pelon tunteella sinne menin, koska sain tietää np-ultran verikokeiden tulokset. 21 trimosomia oli 1:9300 ja 18 trimosomia oli 1: 100 000. Että kaikki oli siltä osin hyvin :) 
Vauvan sydämen syke kuulu selkeesti ja löi n. 148/min. Oli helpotus kuulla, kun välillä tulee pelko, että pienen sydän lakkaa lyömästä. Terveydenhoitajallekin sanoin, niin se tuumas, että jos kovin alkaa ahistamaan, niin puhelinsoitolla saa hänet kiinni, niin kuunnellaan ne sykkeet, ettei tarvi sen takia ihteensä ahistuksen partaalle ajaa :D 

Kaikki oli siis kunnossa vauvalla sekä mulla itellä. Seuraavaksi sitten ootellaankin innolla rakenneultraa, joka on 19.11.

Onko muilta tutkittu myös tuo trisomia 18 niissä verikokeissa? Minulle tuli kotiin lappu, jossa luki; ei kohonnutta riskiä 21 trisomiaan, eli Downiin. Ei ollut mitään muista trisomioista.

Terveydenhoitaja sano, että tuo on joku uus tutkimus, josta heillä ei oo ees mitään tarkempaa tietoa sanoa... paitsi tietty sen, että se raja on 1:150.

Pisku: Minulta tietääkseni tutkittiin molemmat, mutta myös minulla kotiin tulleessa lapussa mainittiin ainoastaan down. Ihmettelin sitä vähän itsekin, että miksi sitä 18-trisomiaa ei mainittu lainkaan...

Minniäinen: Muistelin itsekin, että jossain lapussa olisi lukenut että testataan ainakin nuo kaksi. Mutta tulos tuli tosiaan vain Downista. No, jos ne on testattu, niin tuskin niissäkään mitään ihmeellistä oli. Pitää kysellä neuvolasta, jos muistaa :)

pisku: kävin lukemassa jostain hus:n nettisivuilta, että ainakin pk-seudulla myös 18-trisomia tutkitaan aina downin lisäksi. mullakaan sitä ei ollut tuloksissa erikseen kuitenkaan mainittu.

Juu itse löysin meidän sairaalan nettisivuilta myös tällaisen: Yhdistetyllä veri - ja niskaturvotusseulonnalla havaitaan 80 - 90 % Down-oireyhtymää sairastavista sikiöistä. Lisäksi eräät vaikeat kehityssairaudet ovat todettavissa jo tässä raskauden vaiheessa.

Eli varmaan siinä näkyy joitain muitakin, mutta ei niitä ole erikseen ilmoitettu.

kävin tänään kolmatta kertaa neuvolassa ja kaikki arvot oli hyvin ja sain kuulla vauvelin sydän äänet.Kyllä taas on helpottuneempi olo. :) vaiks ei niistä ultristakaan kauaa oo..Mulla on vasta seuraavaks rakenne ultra 12.12 ja äitiysneuvola 17.12. Tuntuu et niihin o ikuisuus ku nyt mulla ollu paljon tasasemmi kaikkii käyntei ja nyt tulee noin pitkä väli. :(

Jeppistä taas yks neuvolakäynti takana :) Kaikki oli ok eikä siel nyt taaska mitää erikoista ollu, toisaalta omalla kohdalla tuntuu välillä turhauttavalta käydä siel paitsi et tykkään mun neuvolatädistä :)

Rv 16+5 (12+5)
Paino +100g (+90g) painoa tullu kokonaisuudessaan nyt 1.9kg.
Verenpaine 121/80  (118/77)
Pissat puhtaat
Hemo 129
Syke n.140

Hassua miten osa on jo nyt käynyt kolmatta kertaa, itsellä kolmas kerta vasta marraskuun lopulla mutta kai ne on sitten näitä säästöjä. Ei voi oikein selityksenä olla sekään että pidemmällä olisitte kun mullakin tuo laskettu aika 1.4. :( Ois kuitenkin kiva kun ekaa odottaa että noita neuvoloita ois vähän useammin alkuunkin kun itse niin pihalla kaikesta.

Juu, PK-seudulla selkeästi säästellään neuvolakäynneissä. Itsekin kävin viikolla 7 ja seuraava on vasta marraskuun 5. päivä. Lääkärineuvolaa ei ole edes vielä tiedossa, vissiin joskus 20+ viikoilla...

Mä en oo pk-seudulta ja ollu rv 8 eka neuvola ja seuraava nyt ens viikolla rv 16. ja sithän ne on kuukauden välein siitä eteepäin tääl ja sit loppussa kahen viikon välein ja vikat viikot viikon välein.

Tänään oli kolmas neuvola, pissatulehdukseen on antibiootteja päiväjäljellä ja liuskatestit huutaa edelleen kahtaplussaa. Hb tippunut 127:stä 111:sta -> kokeillaan paikata ruokavaliolla 2 viikon aikana muuten rautakuuri päälle...voi pylly sanon minä. Mutta muuten kaikki hyvin.

Itsellä tosiaan kertynyt enemmän noita lääkäri ja ultrakäyntejä. Toivottavasti päästän normirytmiin. 

eilen neuvolakäynti nro 3.
painoa tulltu 3,5kg(huh! luulin et enemmän)
vauvaa katsottiin ultralla ja liikuskeli hyvin vaikken vieläkään ite tunne kun muutaman kerran vrk:ssa liikkeitä ja hennosti. muistelen et esikoisesta tunsin jo nyt hyvin ja jva:sti, josko se istukka onkin tällä kertaa edessä...(?)miten muute tunnette liikkeitä? tai kuinka usein?
pissa puhdas
on supistelut alkaneet, sunnuntaina illalla supisteli ihan jatkuvasti ja jopa hivenen kivuliaasti, mut rauhottui sitten. en tajua mistä johtui. mua peloteltiin neuvolassa jostain alapääinfektiosta, muttei tarkistettu mitään/mitään lähetettä laitettu... ei kyl oo mitään oireita. tiedättekö noista infektioista mtn?
keskusteltiin jos ynnytyksestä ja toiveista+peloista jne...
lisäksi ihmeteltiin kun aika menee niin nopsaan; seuraavalla kerralla onkin jo rakenneultra tehty ja täytellään kela-papruja:):) me like!

Eilen oli kolmas neuvolakäynti. Käytiin kuuntelemassa sydänäänet, kun kaksi viikkoa sitten niitä ei saatu kuulumaan. Tälläkin kertaa kesti melko kauan, ennen kuin löytyi. Syke oli n. 160 :) Katsottiin siinä samalla sitten verenpaineet ja paino. Kilo tullut lisää yhteensä koko raskausaikana. Kaikki siis kunnossa, ja seuraava käynti marraskuun loppupuolella.

Mulla oli tänään neuvolakäynti nro 2. Sydänäänet saatiin kuuluviin pienen etsinnän jälkeen. Syke oli 150.Paino on noussut nyt 3,5 kg! Hui kamala, miten paljon. Kai se silti ihan normaalia vielä on.
Seuraava neuvola sit 11.12.

Onko kukaan muuten kuullut siitä legendasta, että korkea syke viittaisi tyttöön ja matalampi poikaan? Siskoni sanoi heti kuultuaan tuon sykkeen, että tyttö meille on tulossa :D

Takaisin