Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kysyin tuosta sykeasiasta lääkäriltä ja sanoi, että se ei pidä paikkaansa.

Vauvan aktiivisuustaso vaihtelee ja sattumaa mikä se juuri sillä hetkellä on kun sitä kuunnellaan. Netistä löysin tietoa, että jos sykkeitä seurattaisiin jatkuvasti niin pojalla olisi muistaakseni n. 5 lyöntiä hitaampi syke kuin tytöllä. Lyhyt hetki ei siis sen toteamiseen riitä.

vitsukka, minä olen tuntenut liikkeitä jo tosi pitkään, raskausviikolla 13+2 tunsin ensimmäisen kerran todelliseksi tunistamani liikkeen. Siitä lähtien tunsin ensin aivan satunnaisesti muutaman kerran viikossa, mutta nyt olen tuntenut päivittäin. Mutta siltikään en tune liikkeitä kuin pariin otteeseen päivän aikana. Olen pohtinut, että johtuisikohan siitä, että noin pieni sikiö varmaan nukkuukin vielä todella paljon?? En ole keksinyt muuta. Toki näillä viikoilla myös varmaankin vain ne kaikista selvimmät liikkeet tuntee eikä mitään pikkujumppaa :)

Ja vielä niillä on niin paljon tilaa liikkua ettei kaikki liikeet tunnu kun ovat niin pieniä kuitenkin vielä :) 

Täällä tänään ollut neuvola :) Nyt rv 16+0 ja painoa tullut 2.1kg ja vauvan sydänäänet löydettiin heti :) ja tunsimpas siinä samalla kun vesseli liikkui ja myöhemmin vielä dopleri kaikui kun niin kovaa liikuskeli tai potkaisi dopleria :) nyt ultra on 29.11 ja seuraava neuvola 10.12. Niitä odotellessa :)

3. Neuvolakäynti takana tänään.

Rv 18+3
Painonmuutos +1000g kuukaudessa.
Verenpaineet 115/79
Hb 142 (!)
Sf 17 cm
Syke +150

Vaikka minä en ole ensisynnyttäjä, niin menen synnytysvalmennukseen 17.1., koska en semmoisessa ole koskaan ollut. Esikoinen syntyi kaukana Kaakkois-Aasiassa, eikä siellä mitään valmennuksia sun muita ollut, joten koen tämän synnytysvalmennuksen nyt tarpeelliseksi.
Myös synnytystapa-arvioon menen jossain vaiheessa, koska esikoinen syntyi keisarinleikkauksella, eikä syitä tiedetä, miksi alatiesynnytys ei onnistunut jne. Mulla on vähän hämärän peitossa tuo esikoisen syntymä, kun ei ole mitään dokumentteja synnytyksen kulusta tms. Syntymätodistus sentään löytyy vieraalla kielellä tosin, eikä se ole englanti :D

Rakenneultra 21.11.
Seuraava neuvola 29.11.
Sokerirasitus 10.12.

Onko kenellekään puhuttu neuvolassa influenssarokotteesta? Meille ei ole kukaan sanonut siitä neuvolassa mitään. Itse en tiedä, uskallanko edes ottaa, vaikka aluksi ajattelinkin niin. Olen kaupassa töissä silloin tällöin, joten siellä kyllä pöpöt liikkuu. Satuin vaan löytämään netistä juttuja, että myös nykyinen kausi-influenssarokote voi aiheuttaa narkolepsiaa. Minulla on joskus ala-asteella ollut influenssa, sen jälkeen ei. Toki se on paha tauti, varsinkin raskauden aikana. Silti mietin, olisiko rokote kuitenkin pahempi :D

Mä oon aian ollu sitä meitl et en ota sitä rokotetta, sit täs raskaudessa mä päätin et otan ku olin koko aiak kipee, nyt vältyin sairastumiselta vaikka tyttö oli kipee ja mun mutsi, oon tullu alkuraskaudessa koko aika kipeeks jos joku o yhtää kipee, nyt vältyin nii päätin että en ota sitä! Neuvolassa mulle sitä suosittelivat mut jää kyl välii, multa sekä esikoiselta, esikoinen ei ole koskaa kipee, nyt oli kauhees kuumeessa mutta tää oli eka kerta ja ikää 1v1kk. 2-3viikkosena oli pahassa flunssassa , muuten aina terve

tokalla neuvolakäynnillä tänään. sydänääniä saatiin etsiä jonkin aikaa ennen kuin löytyi, voin sanoa että oli pitkiä sekunteja!! vaikka sanottiin että se on ihan normaalia, ettei niitä tässä vaiheessa niin helposti välttämättä löydy, olin ihan paniikissa heti. mutta siellähän se jumpsutti! <3

hemis oli tippunut 112:een, joten rautatabletit täytyy ottaa käyttöön. paino oli noussut viime neuvolasta (josta on 2 kk) vaan kilon! uskomatonta.

influenssarokotetta en aio ottaa. mulla ei ole koskaan sitä ollut, enkä sairastele juuri koskaan. *koputtaa puuta* (nyt saan tietysti kaikki taudit...)

pisku kirjoitti:
Onko kenellekään puhuttu neuvolassa influenssarokotteesta?

Itse otin tänään neuvolassa puheeksi. Täällä päin sitä aletaan "jakelemaan" ensi viikolla terveyskeskuksissa. Itse päätin ootella seuraavaan neuvolaan marraskuun loppuun, ja siis otan sen piikin silloin.

viime viikolla neuvola & lääkärintarkastus. sain kuulla sydänäänet, vaikkakin oli vaikea tietää löytykö niitä yksi vai kaksi =) lääkäri innostu sitten katsomaan vielä ultralla (sanoi että ei ole joka päivä kuin saa kaksosia tutkia) niin siellähän ne molemmat köllötteli. =) rakenneultra on 20.11.

Hui meillä on huomenna lääkärineuvola. Menikin tuo kuukausi taas yllättäen nopeaa.
Iso kysymys merkki: Mitä kaikkea lääkärineuvola pitää nyt sitten sisällään? 

Hellou,

täällä toinen neuvola käynti takana, jos ei ultraa lasketa. 140 löi syke pienellä. Kovasti jo rauhottunut jumputus ensimmäisen kuuntelu kerran jälkeen, viikolla 11 jossa 170. :) Hyvin oli kaikki muutkin lukemat, hemokin 133, joskin ihmetteli alhaisia verenpaineita 99/58. Painoa oli tullut kaikesta turvotuksesta ja ummetuksesta huolimatta vain +200g /6 vko:on.

Pikkuhiljaa alkaa maha kasvamaan mutta ei vielä niin paljoa että kukaan huomaisi jos ei tiedä. Yläosasto on kyllä kasvanut jo ihan höpelönä ja miten kipeät voivatkaan olla, öisin herää pelkästään kyljen kääntämiseen. Uusille liiviostoksille on jo joutunut lähtemään vaikkei viikkoja kovin vielä ole. Ensimmäisen kohdalla vastaava tapahtui vasta loppu vaiheessa. 

Muuten olo ihan ok. Joskin pitkään seisottujen työpäivien lopuksi painaa/jomottaa aika kivasti alavastaa. 

3. neuvolakäynti takana!

Rv 16+1
Paino + 1200g/kk (2 kg nyt yhteensä tullut)
Hb 148
Paineet 127/67

Sykkeitä ei taas saatu kuulumaan, ultralla sitten tarkistettiin että kaikki hyvin. Hienosti heilui ja vikutteli meille. :) Istukka edessä esti vielä sykkeiden kuulumisen, toivottavasti ens kerralla sitten jo kuuluu kun aina se vähän säikäyttää.. Lähete rakenneultraan saatiin, varmaan joulukuun puolelle menee aika. Sokerirasitukseen sain myös lähetteen nyt minäkin, iän takia (yli 25 v.) vaikka muuten asiat onkin mallillaan. Aiemmin en ole käynytkään.

Kaikki siis hyvin. Minulla onkin jo ihan selkä raskausmassu, varmaan tämä kun on kolmas jo niin maha pullahtaa nopeammin esiin. Ja olen myös aika pienikokoinen, niin pienikin kumpu erottuu aika selkeästi..

Täällä myös kolmas neuvolakäynti takana. Hyi kun pitää tuon pikkusen säikytellä!
Etsittiin ja etsittiin sydänääniä mutta ei vaan saatu kuulumaan, näki jo tätinki ilmeen muuttuvan vakavaksi. Meillähän ei neuvolassa ultra laitteita ole joten neuvolatäti sanoi että pitää alkaa varaamaan aikaa ultraan. Pyysi kuitenkin vielä toista hoitajaa kokeilemaan joka sitten löysikin äänet heti, hyvä, selvä ja vahva syke sielä jumpsutti (vielä yllättävän alhaalla?) 150 oli syke, (äitillä alko varmaan olla samaa luokkaa..)  kaikki muut arvot olivat hyvin kohdillaan, painoa tullut viime käynnistä 100g (raskauden alusta -3,9kg)  sokerirasituksen tulokset oli normaalit mutta silti pitää käydä uusi rasitus vielä Rv 26 :/    influenssa rokote laitettiin samantien, suositeltiin ehdottomasti laitettavaksi kun on ns "tuplariski"  astma+raskaus. Vähän juteltiin myös mahdollisesta ulkomaanmatkasta joka olisi tammikuussa, ainakaan näillä näkymin ei pitäisi mitään esteitä olla :)   

Mullakin oli eilen toinen neuvola. Viikkoja siis tänään 16+1.

Panikoin painonnousuani ihan hulluna etukäteen, mutta ekaan neuvolaan verrattuna (josta on 10 viikkoa) oli tullut vain 1,8kg. Jesh! Hemoglobiini oli 122, eli vielä ei lisärautaa tarvitse aloittaa. Verenpaineet 114/73, mikä on melkein täsmälleen sama kuin ekalla kerralla.

Sydänäänet löytyivät pieneltä, ja siellähän se jumpsutti 149 kertaa minuutissa. Kovasti hän oli liikekannalla, kun välillä kuului tosi selvästi ja välillä vaimeni kokonaan vaikka th piti doppleria ihan samassa kohdassa.

Influenssarokotteesta: Mulla terkkari otti asian esiin, mutta ei keskusteltu asiasta sen enempää, koska olin jo ehtinyt rokotteen ottaa työterveydessä. Raskaana olevat ovat riskiryhmässä, joten siksi sitä suositellaan. Ja se narkolepsiariski riippuu rokotteesta, kun niitäkin on useita. Eli kun varmistaa, minkä valmistajan rokote on kyseessä, voi senkin minimaalisen riskin minimoida. Itse olen ainakin sitä mieltä että riski siinä että jättää sen ottamatta on suurempi kuin päinvastoin.

Tänään oli neuvola.
Influenssarokotteesta ei puhuttu.
Kerroin päänsäryistä ja häntaluusta sekä selkävaivoista.
Sain lähetetteen fysioterapeutille ja Panacodia kovimpaan päänsärkyyn, tarvitsee kuitenkin ottaa varovaisesti tätä Panacodia, siinä oli joku ainesosa mikä ei ole kovin hyväksi,
mutta päänsärkykierre täytyy kuitenkin saada pois. Eli otankin tätä Panacodia vain jos päänsärky yltyy yhtä kovaksi kuin viime sunnuntaina, eli sai käydä ihan jo oksentamassa,
oli niin jumalaton särky! :(
Sain uuden ajan neuvolaan kähden viikon päähän, ihan juurikin noiden mun vaivojen takia, muutenhan se olisi ollut neljän viikon päästä.
Sydänäänet kuului hyvin ja ne olikin edelleen siinä 150 luokkaa. Kuului myös liikkeet hyvin,
kovin vilkas kaveri kuulemma. Vielä en tunne kuitenkaan liikkeitä, harmi.
Toivottavasti saan pian ajan fysiöterapeutille, jos sieltä saisi pikkuisen apua noihin hartiakipuihin ja sitä myöden päänsärkyihin, ainakin osaksi.
Puhuin myös tästä pitkään kestäneestä unettomuudesta ja sain numeron neuvolapsykologille,
jolle voin soittaa ja varata aikaa. Ihan kiva! :) Jos vaikka sen kautta saisi taas uniasiat hoitoon.
Tämän viikon sain sairaslomaa. Saa nähdä miten on ensi viikolla työnsuhteen, että pystynkö tuon selkäni kanssa siellä kassalla olemaan sen 6-9h päivässä ja unettomutt ja sen myötä kamala väsymys... huh. Vähän pelottaa, mutta yritän ajatella positiivisesti!

Sain myös nyt selkeät ohjeet tuohon sokerirasituskokeeseen :)

Influenssarokotteesta. Otin sen 2 viikkoa sitten. Ajattelin, että koska kuulun viralliseen riskiryhmään, mahdolliset haitat on takuulla hyötyjä pienemmät. Eikä itse rokotus aiheuttanut kyllä mitään ongelmia. Enkä kyllä jaksa uskoa, että just mulle tulis narkolepsia. Ja nyt pitäisi olla aivan eri sidosaineet sun muut.

Viimeisin neuvola oli siis 1.11, raskausviikkoja tuolloin 18+1.
Paino +117 g/vko, RR 109/66, Hb 105, vauvan sydämen syke 150/min. 

Meillä on voimavarakäynti, eli olimme täyttäneet miehen kanssa erilleen valmiiksi kyselylomakkeet meidän perheestä yms, jotka käytiin sitten terkkarin kanssa läpi. Oli ihan mukava keskustella meidän perheeseen liittyvistä asioista ja siitä, millaisista asioista me saamme voimaa. Ja toisaalta asioista, jotka aiheuttaa arjessa ristiriitoja meidän vanhempien välille.

Influenssarokotteita onkin siis tosiaan kahta lajia, toinen on ainakin varmemmin "turvallinen". Ja siis tuossa jutussa luki, että saattaisi mahdollisesti lisätä aiemman sikainfluenssarokotteen ottaneilla narkolepsian riskiä. Tottakai jokainen ottaa jos siltä tuntuu. Pitää katsoa, kumpaa meidän terveyskeskuksessa on tarjolla, ja sen mukaan sitten miettiä. Itse aikoinaan otin sikainfluenssarokotteen.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/lehdet-nykyinenkin-influenssarokote-voi-aiheuttaa-narkolepsiaa/2012/10/1634953

Perjantaina kävin neuvolassa. Kaikki ihan ok, paineet tavallisen korkeella, muuten kaikki ok. Sykkeet kuului komeasti, hakkas 140 lyöntiä minuutissa. Sain kehuja, kun oon saanu painoni pidettyä nousematta, vieläkin on 1,3kg miinuksella verrattuna ekaan neuvolakäyntiin, eli hyvä fiilis jäi. Päänvaivaa aiheuttaa se, että on ihan kuin virtsatietulehduksen kaltaisia oireita- yhtä mittaa pissatta, siis todellakin yhtä mittaa, ja kun pissan tulo on lakkaamassa, niin tuntuu ihmeelliseltä, ei nyt varsinaisesti kirvele, mutta melkein. Kävin antamassa pissanäytteen ja se oli negatiivinen. Nyt mietitään, mitä tehdään.

Nyt on käyty toisessa neuvolassa ja kolmas on tasan kk päsätä =D
Nii ja ultra 27pv!!
Nyt siis rv18.
Oli kyl mielenkiintoista käydä taas. Oli tuossa kuokkalassa kaikilla muilla jo vauva sylissä tai käsipuolessa kinini, et olin ainoa odottava äiti odotushuoneessa =D Mut oli ne vana sulosia vaikka ääntä lähtikin =D
Oli kaikki omat tulokset ollut negatiivisia, eli ei ole mitään hätää itselllä tai lapsella. veriryhmäkin tuli vihdoin selville. pitäs varmaa noistakin joskus vähän lukea =D
Mitattiin Sf-mitta joka oli 16cm. Eli ihan normaali ja hyvä aloitus ^^
Pitääkin laittaa tuosta nykyisesta vauvamasusta kuvaa taas tuonne kansioihin.
Pikkunen oli sydänääniä kuunellessa ainakin täydessä vauhdissa, oli ilmeisesti aamujumpa menossa, mut oli kyllä hyvänkuuloinen ja selkeän tasainen syke pikkusella. Saatiin sykeeksi 145 vaikka vähän piti odotella et jumpaamine taukoisi kun jumpattiin niin paljon et saatiin 154 sykettäkin =D.
Mut voi vitsit, oli niitä ihana kuunnella taas ^^
ei voisi viikkoa paremin aloittaa!! Onessa oon kyl ihan todellakin!!

Takaisin