Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei mulla mitää muuta tietoa oo ku itekki sitä ihmettelin että miksei vois ottaa.. En sitte tajunnu kysyäkkää.

Kyllä meillä päin ainakin otetaan papa ensimmäisellä lääkärikäynnillä! Eikä siinä pitäis kuulemma olla mitän muuta haittaa ku se että jos sattuu sen jälkeen tuleen jotain ongelmia, niin helposti sitte syyttää sitä papa-koetta. Näin kertoi TK-hoitaja mulle ku ois pitäny ottaa pap kesällä, mutta sovittiin että ei oteta sitä ku sillon yritettiin tulla raskaaksi, ku se sitte kuitenki otetaan sillon ekalla lääkärikäynnillä....

Kyllä multaki ainaki esikoiselta otettiin papa raskauden aikana, eikä se lääkäri mitään sanonu että siitä jotain vaaraa ois :o En oo kyllä kuullukkaan, että sitä ei sais ottaa raskaana. :o

Mä olen joutunut käymään papassa viimeisen  vuoden aikana tosi monta kertaa, koska sieltä löytyi solumuutoksia. Samaan aikaan yritettiin raskautua ja gyne sanoi että ihan alkuraskaudesta voi papan ottaa, mutta ei myöhemmin. Lisäksi mulle jouduttiin tekemään kolposkopia ja sähkösilmukkahoito, että tämä muutosalue saatiin poistettua ja tätä ei oltaisi tehty jos olisin ollut raskaana. Eli siis raskauskielto tuli muutamaksi kuukaudeksi. Tosin ei kyllä käytetty ehkäisyä tuona aikana.
Nyt mun pitää käydä kontrollipapassa puolen vuoden välein pari vuotta ja just ennen raskautta multa otettiin puhdas papa. Seuraava olisi tammikuussa, mutta siirtyy nyt reippaasti eteenpäin.
Aika hassua, että eri kaupungeissa on niin erilaiset käytännöt. Joku sanoikin että ekalla lääkärikäynnillä otetaan automaattisesti. Ainakaan pk-seudulla ei noin tomita.

Niin ja siis syynä siihen on, että raskauden aikana halutaan välttää kaikkea turhaa sörkkimistä tuolla alueella. Näin on sanonut mulle ihan Naistenklinikan ylilääkäri, joten häntä kyllä uskon enemmän kuin tk-lääkäreitä tai muita.

Suffeli80 kirjoitti:
Aika hassua, että eri kaupungeissa on niin erilaiset käytännöt. Joku sanoikin että ekalla lääkärikäynnillä otetaan automaattisesti. Ainakaan pk-seudulla ei noin tomita.

Joo mul ei papasta tietookaan, ekalla neuvolakäynnillä riitti että viimeisin papa on otettu heillä ja se oli noin 15kk sitten. Se kuulemma riitti. Jännä. En kyl yhtään pistä pahakseni, vaikkei tarviskaan nyt hetkeen sitä ottaa, se kun on mulla aina ollut hyvin epämiellyttävä ja kivulias toimenpide.

heidh: Meillä on tääläpäin ainaki tapana et papa koe otetaan raskauden aikana jos muuten ei olla otettu. Multa otettiin viikoll 15 kanssa kättärillä

Nyt on piinaava odotus ohi luojan kiitos. Kaikki on onneksi kunnossa. Vauvaki esittäytyi meille oikein kunnolla =) Kovasti se siellä touhus. Saatiin myös hirvittävä kasa kaikkea. Luulin viime kerralla ku saatiin muutama hassu paperi että tässäkö ne sitten oli? No eipäs ollu. =)

Kaikki arvot oli normaalit. Ja painoakin oli tullu kyllä huomattavasti lisää :D 
Nyt sitten odotellaan ultra postia. Pitäisi tulla kahden viikon sisään. 

LA muuttui sitten 26.4. Eli viikkoja nyt 10+3

Meidän neuvolassa ei ilmeisesti enää oteta papaa automaattisesti. Esikoista odottaessa otettiin vielä, eli n. 3 vuotta sitten.

Suffeli80: Minulla myös löytyi solumuutoksia, ja minulle tehtiin papan lisäksi kolposkopia ja sähkösilmukkahoito. Minulla oli papa 2lk. jo tuolloin ekaa odottaessa. Nyt tämän vuoden keväällä tehtiin tuo hoito. Minulle ei sanottu mitään raskaaksi tulemisesta tai ehkäisystä. Nyt kuitenkin kävin viikko sitten papa kontrollissa, kolposkopiaa ei tehty, koska kaikki näytti hyvältä :) Papan tulokset eivät vielä ole tulleet, mutta jos siinä ei näy mitään, menen vasta muutama kk synnytyksen jälkeen kontrolliin. Onko sinulle sanottu, että sähkösilmukkahoidon vuoksi pitäisi käydä loppuraskaudessa ylimääräisissä ttutkimuksissa tms? Minulle sanottiin, että se saattaa aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen riskiä, mutta riski ei kai kovin suuri ole. Riippuu kuinka isot palat otettu pois. Kai tämä selviää sisätutkimuksessa, kuinka paljon kohdunkaulaa on jäljellä :)

Aamu81 kirjoitti:
Ei ollut kyllä minullakaan mikään mieltä ylentävä lääkärikäynti tänään. emoticon
Lääkäri yritti varmaan viisi kertaa ottaa papa-näytettä, mutta ei onnistunut, koska kohtuni on kuulemma niiiiin niiiiin kovin taaksepäin kallistunut. Sitten yritettiin kuunnella sydänääniä, eikä niitäkään saatu kuulumaan. Syynä voi olla tämä taaksepäin kallistunut kohtu. Toivottavasti se on vain sitten syynä, eikä mitään muuta kamalaa... en uskalla edes ajatella mitään muuta. Huh huh. Viikkoja kuitenkin jo 13+.

Tänään kävin uudelleen terkkarilla yllämainituista syistä, ja hän sanoi, että otetaan se papa sitten jälkitarkastuksessa.

Ja sydänäänet LÖYTYI!
Viikko meni alakuloisuudessa ja epävarmuudessa. Hennosti kuului äänet, ja terkkari epäili, että istukka on siinä etuseinässä välissä heikentämässä ääniä. Sikiö oikein monotteli välillä doppleria :)

Sydän löi 150 kertaa minuutissa.

Verikokeiden tuloksetkin sain samalla. 21-trisomia 1:64 000

Hyvä maanantai, tiikerikakku uunista ulos nyt! :)

pisku: juu eli sama hoito sulle tehty kun mullekin tammikuussa. Kyllä siitä puhuttiin, että riski ennenaikaiseen synnytykseen on tuplaantunut, joskin silti vielä pieni. Mulla selvisi sen sähkösilmukkahoidon jälkeen patologin lausunnosta, että sitä muutosaluetta ei ollut enää kolposkopian jälkeen edes jäljellä, joten mulle tehtiin se hoito ihan turhaan!

Mä kans varmaan menen seuraavaan kontrollipapaan sitten synnytyksen jälkeen, onneksi heinäkuussa otettu papa oli puhdas.

Mä olen ilmoittanut neuvolaan, että mulla on tällainen tapaus, niin hoitsu buukkas sen neuvolalääkärin mulle jo viikolle 16 ja se tsekkaa sit sen alueen. Se hoitsu sanoi että loppuraskaudesta ei tarvisi enää niin tarkasti tutkia, mutta tiedä nyt sitten mikä on totuus, jos sulle kerta on kerrottu toisin. No, eiköhän se selviä sitten myöhemmin.

Suffeli80: Ei minulle oikeastaan kummemmin sanottu mitään, että pitäisi tarkemmin seurata missään vaiheessa. Itse vaan kysyin asiasta, ja neuvolassa kysyivät otettiinko iso pala pois. Ilmeisesti siis se vaikuttaa asiaan, koska kohdunkaulahan tuossa toimenpiteessä lyhenee jonkin verran. Minulla neuvola-lääkäri vähän yli viikon päästä jo. Jospa siellä selviää sitten enemmän tosiaan :)

Heippa! 
Itselläni ensimmäinen neuvola oli 11.9. siellä kurkattiinkin ja syke löyty. :) 24.9 oli sitte niskaturvokeultra ja turvoketta oli 0.8 :) Vilkutteli vain, ensin nukku käsi poskella :) 
Tämä on siis toinen raskaus. :)

Moikka! Toinen neuvolakäynti takana. Sokerit plussalla, maanantaina pitää viedä testattavaksi virtsanäyte, toivottavasti paasto-arvot ei ole plussalla.

Yritin kysyä np-Ultran suhdelukua mutta neuvolassa eivät tienneet sitä. Np oli 0,8 mutta olisi kiinnostanut tietää se suhdeluku veriseulan kanssa koska ikää on. Saan kuulemma tietää seuraavassa ultrassa, eli marraskuun lopulla!

Moikka! Toinen neuvolakäynti takana. Sokerit plussalla, maanantaina pitää viedä testattavaksi virtsanäyte, toivottavasti paasto-arvot ei ole plussalla.

Yritin kysyä np-Ultran suhdelukua mutta neuvolassa eivät tienneet sitä. Np oli 0,8 mutta olisi kiinnostanut tietää se suhdeluku veriseulan kanssa koska ikää on. Saan kuulemma tietää seuraavassa ultrassa, eli marraskuun lopulla!

Sintukka, kuulostaa nyt kyllä aika oudolta, etteivät neuvolasta tiedä suhdelukua / seulontatulosta. Kai sinun pitäisi jostakin se tulos saada tietoon?? Oletko käynyt niskaturvotusultran lisäksi niissä seulontaverikokeissa?

Minulla oli viime viikolla lääkärineuvola. Oli mielenkiintoista, terveydenhoitajalla oli espanjalainen terkkariopiskelija, joten hoidettiin homma englanniksi. Lääkärillä oli sitte 2 kandia, toinen mies. Hän oli aika vaivautunut, kun riisuin housut ja pistin hajareisin tutkimuspöydälle... :P Hemoglobiini oli 111, se selittää ainakin osittain tätä tajutonta väsymystä. Täytyy alkaa käyttää rautaa. Painoa oli tullut 285 g / vko eka käynnistä, ei kyllä tarvis tulla vielä tuotakaan. Ruokavalio on "vähän" lähtenyt käsistä... Vauvan syke löydettiin ihan mielettömän etsinnän, kesti varmaan 10 minsaa, jälkeen. Kun ensin ei millään saatu kuuluviin, teki lääkäri ensin sisätutkimuksen, ja etsi äänet sitten. Syke oli 160. Mikä ihmeellisintä, mua ei stressannut se äänien kuulumattomuus ollenkaan! Mulla on NIIN mieletön rintojen arkuus edelleen, etten ole epäillyt hetkeäkään keskenmenoa.

Nyt on vatsa alkanut selkeästi kasvamaan. Minulla on hyvin voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu ja siksipä aiemmin ei ole näkynyt yhtään mitään. 

Mulla oli tänään neuvolalääkäri ja koko reissu oli vähän pettymys.
Jotenkin odotin vähän enemmän. No kuitenkin, paino katsottiin, oli noussut viime käynnistä 300g (hyvä ettei sen enempää, kun painoa on ennestää pikkuisen liikaa),
verenpaine mitattiin ja oli hitusen korkealla (käääks!) ja sitten pienokaisen sydämensyke.
Hyvin saatiin kuuluviin ja tasaisesti löi. Jos en ihan väärin muista, se oli jotain 150 paikkeilla.

Onko muilla verenpaineet olleet koholla raskauden aikana, tämän tai edellisen raskauden??

Mulla oli melkee koko viime raskauden mun mielest aika korkeet paineet, ei ne ikinä sanoneet et ne olis liikaa, mut kyl ne oli msut aika kovat ja samoin mnu äidin mielestä

Täällä käytiin tokalla neuvolakäynnillä tänään, yhdistetty terkkari+lääkäri käynti. 
Eka kerralla oli sijainen, miljoona muistilappua oli itselleen laittanut että kaikesta muisti kertoa :D  asiaa tuli hurjasti ja sydänäänetki kuunneltiin, etsimisen jälkeen löytyivät vaikka viikkoja oli vain 10+1 :)   Tänään terkkarikäynti oli todella pikainen mutta tapasin ainakin "oman terkkarini" , hänelläkin oli opiskelija mukana. Verenpaineet ihanteelliset ja paino   
-4kg mikä on kohdallani hyvä juttu kun on tuota ylipainoa. Lääkäri oli sitämieltä että painoa ei saisi tulla yhtään koko raskauden aikana! apua!   
Sydänäänet löytyivät helposti ja syke oli 150 luokkaa <3   

Perjantain aon sitten eka kunnallinen ultrra, mutta OLIN niin jännityksessä maanantaina kun ei niitä oireita enää ole, että varasin neuvolaan doppler kuuntelun (yllätyin että sinne voi mennä vaan kuuntelemaan sydänääniä vaikkei varattua tapaamista ollutkaan )

SIELTÄ NE KUULUI <3 voi luoja miten onnellinenolo tuli...ensin se etsi ja etsi ja ei kuulunut kun huminaa...sitten sieltä kuului tsup tsup tsup tsup...hihiii :)) Kylläpä stressi lähti :D
Tänään 11+ 3 ja perjantaina on se ultra ja tulee vihdoin se 12 vkoa täyteen ja voi huokaista helpotuksesta :)

Mukavaa viikkoa kaikille!

Takaisin