Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin oli tänään se kauan odotettu eka neuvola :) Joskus aikanaan kun sen varaili, niin tuntui, että ikuisuushan tuohon on, mutta niin se aika vaan kului :P Aika perussettiähän se sillain oli, lappusia ja juttelua ja muutamat kokeet. Täti oli oikein mukava ja neuvola itsessäänkin jotenkin söpön pieni. Oli jotenkin tosi kiva, että saatiin saman tien sovittua niskapoimu-ultra (5.10.), lääkärineuvola ja labra-ajat. Eipähän tarvi jäädä odottelemaan kutsuja :) Hemoglobiini oli jostain syystä tipahtanut 116:sta, joten rautakuurille jouduin :( Hassua kun jotenkin kuvittelin, että seuraavaa aikaa saa odottaa tosi kauan, mutta kuukauden päästä on jo lääkärineuvola. Siellä sitten kuulemma pääsee jo niitä sydänääniäkin kuuntelemaan <3

tuln aikaTänään oli eka neuvola,eikä se täti mulle mitään lukemista kotiin antanu. Olin vähän pettynyt.
Sydänääniä yritettiin kovasti ettiä mutta ei niitä vielä löydetty (viikkoja nyt 9+3) voi tietysti johtua siitäkin kun tuota ylimäärästä tossa vatsassa on aikas reilusti.

Np-ultraan tulee kuulema kutsu postissa mutta aika menee varmasti jonnekkin lokakuun 2.viikolle eli ainakin 3vko pitää vielä odottaa..
Ensviikolla pitäis mennä verikokeisiin. nyt täti mittas hemoglobiinin ja se oli 120 mikä on ihan ok, mutta aikasempien raskauksien alussa se on ollu vähintään 140

Painosta mainihti vielä sen verran että sitä ei sais tulla ollenkaan lisää nyt raskausaikana ja makeen syönti on kokonaan kielletty :(

Eka neuvolakäynti oli maanantaina ja meni ihan hienosti, vaikka vatsa kuralla sitä jännitinkin... Tunti nelkytminuuttia juteltiin kaikista asiaan liittyvistä asioista, kerroinmm. että pelkään jo synnytystä ja terkkari suhtautui asiaan ihan asiallisesti ja sanoi, että voi äitiyspolille mennä josain vaiheessa asiasta juttelemaan. Terkkari ei ruvennut moittimaan mua reippaasta ylipainosta, vaan suhtautui asiaan ihan asiallisesti ja kertoi, että täytyy välttää isoa painonnousua raskausaikana, minkä jo tiesinkin. Hemoglobiini oli 152, eli saa rauhassa laskeakin, eikä tarvii rautakuurille ruveta. Verenpaine huiteli sellaisissa lukemissa, että nousta ei sais yhtään, ettei tuu ongelmia. No, täytyy vaan jatkaa liikunnan harrastamista ja vältellä suolaa ja yrittää olla stressaamatta töissä ym. paikoissa. Nt-ultraan pitäis tänään varata aika parin viikon päähän ja lekuri on kolmen viikon päästä. Otan miehen ultraan mukaan, niin pääsis näkemään hänkin oman pikkuisensa ekan kerran <3. Mä näin jo pienen vilauksen, kun neuvolan täti kokeili ultralla vatsan päältä. Sydämen syke oli ihana nähdä! Alkaa jotenkin tulla jonkunlaista käsitystä siitä, että hei, siellähän on varmaan ihan oikeesti joku asustamassa. Neuvolakäynnin ilta oli ihan outo, kävin ihan ylikierroksilla koko ajan, kuuntelin vaan yhtä ihanaa cd:tä ihan täysillä ja tanssin... Tänään on täynnä 10+0.

Tänään oli eka neuvola. Hemoglobiini 118, olo onkin ollut melko väsynyt. Viime raskaudessa oli Hb non alhaalla vasta puolen välin jälkeen. Toivotaan ettei pahemmin enää tuosta laskisi. Minulla tosin on krooninen sairaus, jonka vuoksi kaikki ravinteet ei kunnolla imeydy.

Huomenna minulla on kontrollikäynti gynellä polin puolella, siellä ilmeisesti samalla ultrataan, joten näkee onko siellä elämää vai ei.

Eipä kai neuvolassa sen kummemmin mitään uutta, tunti siellä meni keskustellessa. Ensi kuun alussa sitten neuvola+lääkäri.

Noniin pääsen itsekkin vihdoista ja viimein tänne kirjottelee :D

Neuvolassa kävin nyt 19.9 ja mikä on hyvää on se, että neuvolatäti on mun miehen kummipojan äiti :D Ni oli jotenkin vielä rennompaa juttelee asioista. Koko 1,5h siellä meni ja lappuja tuli ja muistettavaa kauheasti ! Oon ihan SEKASI siitä kaikesta informaatiosta, minne pitää viedä pissanäytteet, minne pitää mennä verikokeisiin jne ! :D

3.10 olis neuvolassa lääkärille aika ja päästään siinä kattomaan sitten vastaako viikkoja sikiö vai ei. NIIIN IHANAA, odotan tuota kuin kuuta nousevaa koska mun etomisetkin on jo vähentyneet, sijoittuvat vain aamuun jolloin en ehdi syömään ennen töihin lähtöä (typerää) joten odotan innolla, että näen sykkivän sydämen ruudulla !!!! Ensimmäisellä neuvolakäynnillä mies ei ollut mukana, mutta tulee kyllä tuonne ultraan ja jatkossa mukaan, mikä on todella ihanaa ! 

Onko täällä ketään muita Riihimäeltä ? :D Olisin vaan halunnu kysyä tarkemmin näistä kaikista käytännöistä, että missä verikoe (hämeenlinna?) minne pissanäytteet (TK ?) ihan hukassa :D huoh. Niin joo nt-ultra on sitten 16.10 ja Hämeenlinnaan mennään, tosi kiva saada sekin pois sitten alta vaikka pieni pelko toki koko ajan on, että kaikki ei oo hyvin mutta onneks kohta se ultra niin näkee taas, että kaikki on hyvin !!!

-E

Huh. En enää valita pääkaupungin sekavuudesta. En ikinä kestäis, jos pitäis lähtee ultraan/verikokeisiin toiselle paikkakunnalle. Huh. vetää sanattomaks. Oon aika kärkäs kommentoimaan politiikasta, mutta ehkä nyt oon vaan hiljaa.
Tsemiä siis Elyzeelle ja muille sellaisille, jotka reissaa pitkin maakuntia näissä asioissa. Niin väärin.

Se on Huuhkaja ihan normaalia täällä kehäkolomosen ulukopuolella,että ultrat ja muut on keskitetty isompiin kaupunkeihin. Meilläki on täällä nt-ja rakenneultraan 100km matka. Mutta kun asia on ollu tällä mallilla jo monta kymmentä vuotta niin ei sitä oo ees ajatellu et voi ku ois ultrat täällä. Kaikkeen tottuu. emoticon

Elyzee: Mä oon Riksusta! Laitoin sulle yksityisviestiikin mutta... Mulla ainakin on toi eka ultra Hämeenlinnassa tiistaina. Mut kun mä joudun tietyistä syistä käymään äitiyspolilla ni en tiiä onko sulla sama juttu, luulisin kuitenkin niin. Eiks ainakin noi jotkut toiminnat oo nyt olleet siirrettynä H-linnaan (jotain sellaista muistelisin)? Mun pitää käydä tos Riksun Terkkaril ottaas ne kokeet ja seulat. Oon jo pariin otteeseen siel käyny mut epäonnee ollut matkassa ja ma taas meen uudelleen. Ois pitäny siis käydä viikkoo ennen ultraa, mut nyt ei vaan oo onnistunu. En oo silti soittanu sinne polille midist kun en halua et ne siirtää sitä aikaa. Oon venannu sitä kuitenkin kuin kuuta nousevaa...

Nyt unten maille (ts. sänkyyn pyörimään: unettomuus vaivaa täälläkin ja pahasti!!). emoticon

pittunen kirjoitti:
Se on Huuhkaja ihan normaalia täällä kehäkolomosen ulukopuolella,että ultrat ja muut on keskitetty isompiin kaupunkeihin. Meilläki on täällä nt-ja rakenneultraan 100km matka. Mutta kun asia on ollu tällä mallilla jo monta kymmentä vuotta niin ei sitä oo ees ajatellu et voi ku ois ultrat täällä. Kaikkeen tottuu. emoticon

Juu en mä ees oo stadilaista syntyperää, vaan muuttanut tänne kymmenisen vuotta sitten. Siis kommenttina tuohon Kehä III ulkopuoliseen elämään. Kaikki ystävät asuu muualla Suomessa, mutta eivät hekään ole käyneet eri paikkakunnalla ultrissa tms. Kai hekin sitten ihan isoissa kaupungeissa asuvat :D

heips. täällä on nyt käyty neuvolassa ultrassa  toista kertaa jo.! viikot siirtyi viikolla pidemmälle eli nyt ollaan menossa jo rv. 9+3..  veristä vuotoa oli päivää ennen ultraa ja ultrassa selvisi että yksi kolmessta ruskuaispussista oli tullut pois (tyhjä).. :) eli ei vaarallista. eli tämän hetkinen tilanne tuolla masussa on että yksi pienokainen siellä kehittyy hyvin ja varmasti vahvalla sydämen sykkeellä ja sitten on yksi ruskuaispussi vielä massussa missä ei pienokainen ole lähtenyt enää kehittyy eteenpäin.! nyt ollaan onnellisia tästä yhdestä pienokaisesta joka jaksaa pinnistellä. :) ja odotellaan vain seuraavaa ultraa joka on 11.10.2012, jossa selviää onko mikä tilanne.! :)

Meillä on huomenna se kauan odotettu neuvolla. Kuukausi tässä on odoteltu ja kun ajan sain tuntu niin kamalan pitkältä ajalta tuo kuukausi mutta nyt se sitten on. Vähän kyllä jännittää vaikka siellä käydään nämä perusasiat läpi mutta kuitenkin. Mies on myöskin tulossa mukaan joka on ainaki itelle tosi tärkeä juttu. =) En sitte tiedä päästäisikö kuuntelemaan sydänääniä vai onko liian aikasta.Toivon ainakin että päästäisiin. Nyt jotenkin tällä viikolla on tullu sellasia oloja että onkohan siellä mitään,oonko mä oikeesti raskaana. Haluaisin kovasti varmistua että pikkusella on kaikki hyvin. 

Eka neuvolakäynti takana. Tästä se lähtee, tosin aika  harvaan tahtiin, kun seuraava aika on 19.11. Puoltoistatuntia siellä joristiin, aika paljon edellisestä raskaudesta ja synnytyksestä ja sen fiiliksistä. Oltiin koko perheen voimin liikenteessä. Mies on kyllä koko ajan osallistunut kiitettävän aktiivisesti kaikkeen.

Mun pyynnöstä yritettiin kuunnella sydänääniä, ehkä ne siellä takana häivähti, mutta ei saatu kunnolla esiin (tänään rv 8 + 6). Lupasin terkalle etukäteen olla hermostumatta vaikka eivät kuuluisikaan (enkä hermostunut).

Täälläkin eka neuvola takana. Oli kyllä hiukan pettymys. Neuvolatäti oli kyllä mukava. Sydänääniäkin yritettiin kuunnella mutta ei tahtonut löytyä. Sit vielä ultrattiin vatsan päältä ja alakautta. Jotain kuulemma näky mutta kunnolla ei saanu selvää. :/. Ruskuaispussi näkyi ja jotain liikettä. Mietittiin että viikot nyt ainakaan ei ole kohdillaan. No kuitenkin saatiin viikon päähän uus ultra aika jos sitten vaikka pikkunen suostuis näkymään. Onneksi ei tarvi kauan odotella. Alko kyllä pelottamaan onkohan siellä mitään elämää. Toivon että on. 

Ei ollut kyllä minullakaan mikään mieltä ylentävä lääkärikäynti tänään. emoticon
Lääkäri yritti varmaan viisi kertaa ottaa papa-näytettä, mutta ei onnistunut, koska kohtuni on kuulemma niiiiin niiiiin kovin taaksepäin kallistunut. Sitten yritettiin kuunnella sydänääniä, eikä niitäkään saatu kuulumaan. Syynä voi olla tämä taaksepäin kallistunut kohtu. Toivottavasti se on vain sitten syynä, eikä mitään muuta kamalaa... en uskalla edes ajatella mitään muuta. Huh huh. Viikkoja kuitenkin jo 13+.

Täällä toinen neuvolakäynti takana. Pissassa oli hiukan proteiinia, mutta saattaa johtua valkovuodosta. Verenpaine oli hyvä, painoa oli tullut 500g nyt neljän viikon aikana, sekin on kyllä turvotusta. Ja pikkuisen sydänäänet saatiin kuuluviin heti :))

Diijalle ja aamulle tsemppejä! Tuo on kyllä niin kamalaa kun joutuu oleen epävarma asioista.  :(

Aamu81: Miten sulta raskaana otetaan papa koetta ? :O Mä en kerinny esikoisen jälkee käyä ja sanovat ettei raskaana sitä sais ottaa niin meen vasta tän toisen jälkeen siihin.

Kiitos Pikkus :)
Joudun olemaan epävarmuudessa yli viikon. Sain lääkäriajan vasta ensi viikon torstaille, eli 4.10. Sitten yriteään taas saada sydänäänet kuuluviin. (meidän pikku neuvolassa siis ei ole ultrauslaitetta, vaan sekin on keskitetty :/ ) Ohhoi, miten kestän... tuntisi edes liikkeet, vaan eihän sitä vielä voikaan.

heidh kirjoitti:
Aamu81: Miten sulta raskaana otetaan papa koetta ? :O Mä en kerinny esikoisen jälkee käyä ja sanovat ettei raskaana sitä sais ottaa niin meen vasta tän toisen jälkeen siihin.

No en minä kyllä tiiä.
En tiedä papan ottamisesta mitään, mistä kohtaa se esim otetaan... kyllä mä vähän kauhistelin siinä kun se lääkäri laitto ne instumentit sisään, että apua.
Pitäiskö tässä alkaa googlaileen. Vai onko sulla heidh tietoa, miksei sitä voisi ottaa?

Mä en tiedä tuosta papa jutusta, mutta mulla viimeks otettiin papa koe ultrauksen yhteydessä, kun lääkäri kysyi onko multa koskaan otettu.. vaikuttaako se sitten johonkin jos sitä ottaa raskauden aikana? :o

Takaisin