Neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TsN
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa!

Täällä on kolmas neuvolakäynti takana, rv 22+1.

RR 127/69, melko samana pysynyt koko ajan
Hemoglobiini 124, en joutunut erilliselle rautakuurille, kun mun multivitassa on rautaa
Kohdunpohjan korkus oli 17,5 cm
Pienen syke 155 ja liikkeet ++
Painoa oli tullut viime kerrasta 196g/ vko ja yhteensä raskauden alusta reilu 2kg.
Mulle tökättiin samaan syssyyn vielä kausi-influenssarokote, niin eipä tarvitse sitäkään erikseen hakea.

Saatiin raskaustodistus ja täytin heti Kelan hakemukset, eli nyt vaan odotellaan suuren laatikon saapumista kotiin. <3 Seuraavaksi onkin sitten neuvolalääkäri ensi vuoden puolella ja neuvolakäynti tammikuun puolessavälissä. Tai perhevalmennusta on vielä ennen sitä. :) Kivaa, kun on kaikkea, mitä odottaa: ensi viikon 4d ultraa, äitiyspakkausta, joulua, maaliskuuta.. :)

Hyviä vointeja ja iloista odostusta marraskuun pimeydestä huolimatta! :)

Tänään oli vihdoin neuvolalääkäri RV 27+6. Kaikki oli siellä hyvin.

Kohdunsuun totesi jonkin verran pehmenneeksi, pituutta noin 3cm ja hyvin kiinni eli kuulemma OK.

Ihanaa kun pääsi näkemään vauvan taas ultraäänellä vaikka ei tuo niin selkeä ollutkaan kun ne aikasemmin katotut. Painoarvioksi tuli 950g, kuulemma vähän keskikäyrän alapuolella, lopulliseksi painoksi se arvioi tässä vaiheessa 3-3,5kg. Herra makoili siellä pää ylhäällä vasemmalla puolella ja peppu alhaalla oikeella. Tätä olen itsekin uumoillut liikkeistä päätellen. Kunhan nyt sitten viitsisi kääntyä ajoissa.

Painoa on tullut yhteensä 8kg (hui).
Verenpaine on ollut koko ajan hyvä.
Hb:ta se ei nyt kattonutkaan mutta tasasena pysynyt aiemmin.
Pissa puhdas.

Eli tästä taas jatketaan onnellisena odottelua!

Hyviä vointeja ja joulun odotusta!

Neuvolalääkäri ohi ja saikku jatkuu äippäloman alkuun saakka.

Verenpaine oli koholla, mutta siitä ei lääkäri ollu huolissaan. Sanoi, että yks mittautulos ei kerro vielä mitään, mutta voin kotona seurailla.
Hemoglobiini oli rautakuurista huolimatta laskenut ja oli nyt 111.
Painoa oli tullut 50g/vko, eli nou hätä sen puoleen. Kokonaisuudessaan painoa on tullut ennen raskautta olleeseen painoon verrattuna yht. vajaa 9 kg.
Pikku-ukon painoarvioksi lääkäri antoi 1481g.
Raskaudessa ja vauvalla kaikki hyvin, si-nivelet ja häpyliitos vaan ratkeilevat, joten niiden vuoksi saikulla.
Sokeriarvot ovat myös ok kotimittailun perusteella, mutta silti pitää sinne äippäpolille mennä..

Neuvolalääkäri nro 3 takana.

Viikot 27+0.

Verenpaineet 117/69
Hb 114
Paino +400g/vk
Sf-mitta 23
Pissa puhdas

aika karua, kun sydämensykkeen kohdalla on -. Varmaan unohtanut siitä sen toisen viivan, koska kyllä se ihan hyvän kuuloista jumputusta oli :)
Olisi ihana saada painoarvioita vauvasta joskus, mutta ei. No synnärillä sen sitten kuulee, kun syntyy. Kohdunsuu edelleen kiinni ja mittaa sama 3cm. Eli kaikki ok.

Mulla olis kans takana ensimmäinen lääkärineuvola tässä raskaudessa. Näitä on kai vielä yksi, tai sitten ei ole, en tiedä. Viime raskaudessa olisi toinen lääkärineuvola ollut joskus rv 35 paikkeilla, mutta mä olin sillon jo ollu 7 viikkoa äitiyspolin asiakkaana raskaushepatoosin takia, joten en käyny enää neuvolassa ollenkaan. Katotaan miten nyt käy.

No, mutta tällaisia mittauksia ja tuloksia tuli:
viikot 27+0
verenpaineet 116/64
hb 117
paino +1000g/vko (joo, mä olen sotanorsu)
sf-mittaa ei lääkäri mitannut, mutta se oli jo edellisessä neuvolassa 26cm, joten eiköhän edelleen huitele omissa sfääreissään. Olen edelleenkin sotanorsu, ja ihmiset luulee mun jäävän äitiyslomalle tammikuun alusta.

Mulla oli uusi lääkäri tässä neuvolassa, ollaan oltu täs neuvolassa asiakkaina jo 5 vuotta niin aika hyvin on kaikki työntekijät tulleet tutuiksi. Oli kiva juttu, että oli naislääkäri, mut oli vähän huvittavaa kun tää lääkäri oli ihan into pinkeenä kun siinä vastaanottohuoneessa sattuu sijaitsemaan myös ultraäänilaite :) nää pari raskautta tässä neuvolassa käyneenä tiedän, että "vanhat" työntekjät pitää tota ko. laitetta ihan surkeana ja selittelevät aina, ettei sillä oikeen mitään edes tee, paitsi nyt tarkistaa edes sen että onko kohdussa alkiota vai ei jos sitä tarvii epäillä (kuten mulla alkuraskaudessa oli, kun rv 7 alkoi verenvuoto, tolla laitteella katottiin tilanne silloin), mutta että kyllä ne kaikki tarkemmat tutkimukset tehdään aina lähetteellä äitipolilla, siellä kun on ne paremmat laitteet. Ja on tuo laite oikeastikin joku vuosia vanha ja "periytetty" tonne meijän neuvolaan sen jälkeen, kun käytännössä kaikki uä-tutkimukset keskitettiin äitipolille jokunen vuosi sitten. Sitä ennen tutkimukset oli keskitetty yhteen äitiysneuvolaan, ja kun niitä ei siellä enää tarvittu niin niitä sitten siirreltiin eri neuvoloihin. Toimiihan se, kuva näkyy ja kaikkea, mutta olihan se huvittavaa, kun toi lääkäri halusi välttämättä ultrata ja pyöritteli niitä kuvia ja mittaili kaiken mitä pystyi - hän ei ilmeisesti sitä oo päässyt paljon tekemään :)

Pojalta se meidän tulokas näytti näissäkin kuvissa, siis jopa mun silmään, ja painoa olis hänellä 900g. Mulla kohdunsuu ja muut härpäkkeet on edelleen napakasti kiinni, ja mihinkähän ne siitä aukeaiskaan kun ei supistuksiakaan oo tullut ainuttakaan. Mittaa oli "vaan" 1,5cm, mutta kaiketi se on ihan normimitta kun on kyseessä jo pari lasta pyöräyttänyt nainen. Ainakin ton lääkärin mukaan kaikki on ok ja kunnossa.

Noniin nyt on lääkärineuvola takana. Kaikki kunnossa :)

Viikot 26+5
Paino +497g/vko (5,5kg alusta)
Verenpaineet 128/78 (normaalia korkeammat!!)
Hb 122
Sf-mitta 24
Sykkeet +153
Liikkeet ++

Lapsiveden määrä normaali ja vauva PERÄTILASSA edelleen.. Jospa se siitä vielä kääntyis, nimittäin mä en mielellään haluais synnyttää peppu edellä, kokemusta tosin ei ole mut se kuulostaa niin karulta!

Lääkäri ultas pikasesti, kyseli kumpaa meille on ennustettu, rupes vaan nauramaan ku sanoin et tyttöä on ennustettu ja kyselin et kumpi siellä sen mielestä näky. Naureskeli edelleen ja sano vaan et huono ultralaite nii en sano mitään. Nyt jäi häirittemään et kumpi siellä sit todellisuudessa on ja todennäkösesti huomenna varaan yksityiseen ultraan huvikseni ajan. Täällä saa 50€:lla ultran..

Seuraavan neuvolan määräsi jo kolmen viikon päähän ja se nyt jäi mietityttämään et miksikäs noin aikaisin.

milin: mäkin sain seuraavan ajan 3 viikon päähän. Johtuu varmaan siitä, että meillä kummallakin on silloin suunnilleen viikot 30+0 ja sen jälkeen ne alkaa tiheentyä. Sain jo siitä seuraavankin ajan, joka on sitten 2 viikon päästä. Eli siellä saa taas alkaa ravaamaan joka välissä :D

Jännä, jos teidän lapsen sukupuoli onkin "vaihtunut"! Tule sitten ihmeessä kertomaan, jos käyt ultrassa että mitä sanottiin :)

Heippa :)

Meillä oli neuvolalääkäri rv26+2. Mulla painoa tullut raskauden alusta saakka reilu 4 kg, itseä vähän mietityttää minne ne kaikki mun syömiset katoaa :D Mussa ei ole isontunut oikeastaan kun maha.. Verenpaine oli 116/72, hemoglobiini 127, pissa puhdas, sf-mitta 25, lääkäri sanoi kohtuni olevan rakenteellisesti isompi, siksi huitelee käyrän yläreunoilla ja käyrät nyt on vaan käyriä, vauvan syke + ja liikkeet ++. Vauvan painoarvioksi lääkäri mittaili 830g, joka kuulemma vastaa hyvin viikkoja. Lapsivettä normaalimäärä. Vauva oli ultran aikana peppu tukevasti alaspäin, mutta meillä ainakin niin kamalat jamit joka päivä, että kääntyy ympäri hetkessä :)

Mulla ollut kamalasti supistuksia, suurimmaksi osaksi kivuliaita, viikoilta 21+0 saakka. Sen takia olen joutunut ravaamaan lääkärillä useammin. Mitään muutoksia supistukset ei kuitenkaan ole aikaiseksi saanut, joten ei hätää.

Madie ompas kiva kuulla et sullaki aikasemmin neuvola, hätäännyin jo et onkohan mulla sittekään kaikki kunnossa - tällanen armoton stressaaja ku olen! :)

Nyt en todellakaan uskalla ostaa ainuttakaan vaatetta vauvalle ennenku oon käyny uudestaan ultrassa, vaikka eihän se pääasia tosiaankaan oo et sukupuolen tietäis.. Mies on nyt täysin varma et siellä köllötteleekin poika ja meinas et ultraan ei mennä mut minähän en luovuta :) Vaikka joululahjaksi...

mä tajusin tänään että se neuvolalääkärihän kirjoitti mulle viikotkin ihan väärin äitiyskorttiin. Ei oo vielä 27+0, vaan eilen oli vasta 26+0. Mulla on seuraava neuvola jo kahden viikon kuluttua, ja siitä eteenpäin jatkuu kahden viikon välein, plus että tästä eteenpäin mä käyn antamassa verikokeet raskaushepatoosin varalta kahden viikon välein.

Kviini, multa taas kysyi vanha neuvolantäti, joka siis oli edellisessä raskaudessa mulla ja jonka tapasin sattumalta tänään, että edelleenkö mulla kasvaa maha mun omalla käyrällä :D Mulle ei oo kukaan puhunu mistään kohdun rakenteellisesta erilaisuudesta eli oletan sen olevan kuten muillakin, mutta mulla se vaan kasvaa ihan omalla käyrällään ja huitelee jopa käyrän ylärajan yläpuolella. Neuvolasta on todettu toistaiseksi vaan, että kun vauvalla on kaikki hyvin, lapsivettä on tarpeeks eikä liikaa ja sf-mitan kasvu on tasaista, kaikki on ok.

ISO HUOKAUS näin aluksi..Eilen oli rv 27.
eilen oli neuvolalääkäri ja muutenkin haluaisin vaan unohtaa koko eilisen!

Mulla ollut jo jonkin aikaa kovia kipuja (ajattelin niitä liitoskivuiksi) sekä supistuksia tullut.. ei kivuliaita tosin. Tukalia ja ahdistavia vaan. Kerroin näistä lääkärille joka suurinpiirtein nauroi että nämähän raskauteen kuuluu. Päätti kuitenkin lähettää mut pissakokeeseen labraan kun sitä pyysin ja melkein vaadin!
Sitten päästiin mun lemppari-aiheeseen.. tai ainakin neuvolan! eli painoon. Mulla tullut 2 kiloa viime neuvolasta lisää eli raskuden alusta 9kiloa.. Ai hyvä helvetti ku sain taas kuulla kunniani ja muutenkin näytteli taas omenalappusia että syö näitä.. blaa blaa blaa..Sanoinkin neuvolalääkärille että niin kauan ku minä ja vauva voidaan hyvin niin ei saarnaa. kerran on hyvä puhuakkin ruokavaliosta mutta toi jokakertainen mussutus käy hermoille.. Ja ku siis kaiki arvot on hyvät ollu ja sokerirasituksessakin oli huippuarvot niin.. OIKEESTI!

Nooh, sisätutkimuksessa kaiki hyvin. paikat kiinni ja on niinkuin pitääkin! Sf-mitta 26.
Se neuvolakäynnistä..

Iltapäivällä aloin vuotamaan verta ja tunsin viiltävää ja todella piustävää kipua alapäässä. Soitin naistenklinikan päivystykseen ja sanoi että pitääkin tulla sinne sitten mahd. pian.

Naistenklinikalle päästyämme vauvalta otettiin sydänkäyrä (?) siis puolen tunnin ajan seurattiin sykkeitä. KAIKKI onneksi hyvin vauvalla. ja sitten otettiin verikokeet ja tulehdusarvot sun muut.
Ultrattiin päältä ja sisältä ja hetken epäiltiin että multa tihkuis lapsivettä.. :/ Lapsi tosin oli kasvanut hyvin ja painoarvio oli 1060g.
Nooh, se väite kumottiin vääräksi!
Ja loppupeleissä selvisi että mulla on PAHA oireeton virtsatientulehdus joka aiheuttaa kipua ja supistuksia enemmän kun pitäisi.. ja verenvuotoa!
Ja mikäli tätä ei olisi huomattu niin ei tiedetä mitä olisi voinut käydä. Kätilö vaan sanoi että ONNEKSI tultiin nyt!
Sain kaksi lääkekuuria ja nyt vaan toivotaan että tepsii..

Pelästyin niin kovin.. ja olenkin itkenyt eilisen päivän.. Onneksi minulla on ihana mies joka piti mut edes vähän järjissään.. Pelko pikkuisen puolesta on niin kova!

henskumaija: eikö neuvolan pissanäytteessä ollut mitään bakteereita?
Oli kyllä tosi onni, että pääsitte käymään sairaalassa ja tuo tulehdus selvisi! Tsemppiä sinne ja toivottavasti lääkkeet tepsii :)

Kävin katsos antamassa sen näytteen vasta eilen neuvolan jälkeen aamulla ja tulokset
saatiin illalla naistenklinikalla..
Nyt vaan odotellaan! Onneksi pikkuinen on ERITTÄIN vilkas tuolla masussa niin tää äippä voi edes vähän hengähtää! :)

Neuvola käynti takana...

Vk 27+2
RR 101/69
Hb 111 (lisärautaa suositteli..)
Sf-mittaa ei otettu...tai lääkäri mittasi, mutta sitä ei ole merkattu neuvolakorttiin ollenkaan :/
Paino +290g/vk (pelkäsin että hirveästi enemmän, jääny hyötyliikunta pariksi viikoksi kun alakerta sen verran kipiänä ollu...) Alusta on tullut yhteensä + 7,6kg
Vauvan liikkeet ++, sykkeet 140 ja raivotarjonnassa tällähetkellä oli.

Toivoin että sitä lääkärin tekemää sisätutkimusta siirrettäväksi, mutta se ei käynytkään :O Itku silmässä siinä sitten, kun teki niin kipeää ja lääkäri karjuu vaan että rentoudu. Kyllä joo, sehän kävi todella helposti emoticon

Henskumaija: Juu meilläkin on tuota hössötystä ollut. Jotenkin naurattaa kun sillon kesällä olin sanonu et sillon tällön olen viinilasin kera polttanut savukkeen. (Siis ennen raskautta) En ole koskaan polttanut säännöllisesti. Nyt kysellään että oletko pystynyt olemaan polttamatta ja ONNEKSI OLKOON, hienoa että olet voinut.. Hyh, en vois kuvitellakaan polttavani :D Ja miehelle motkotetaan olemattomasta alkoholinkäytöstä.. Tällasta tää on, ja 9kg ei oo paha, mun kaveril (jolla LA helmikuussa) oli täs vaihees +16kg! Uskon, että mutkat matkassa on ennemmin sääntö kuin poikkeus, älä ole turhaan huolissas tulehduksista <3 huh, mul ois eka neuvolalääkäri sitte huomenna…>

Joo.....mulla ittelläni on jatkuva lähete labraan ton virtsatietulehduksen takia, koska tuola neuvolassa ne ei lähetä niitä näytteitä viljelyyn. Olen ollut viikon tiputuksessa sairaalassa, koska se pika liuska näytti joka kohtaan miinusta, päivystykseen mennessä lääkäri päätteli liuskan miinuksista, virtsatietulehduksen oireista, selkäkiivusta ja kuumeesta, että mulla on klamydia ja selkä jumissa........Viljely ku tehtiin ni oli selvä tulehdus. Loppujenlopuks oli tulehdusarvot yli 200 ennen, ku sain lääkkeitä. Kuvitteli vissii luulosiaraaks ennen sitä. :D
Et oikeesti, jos tuntuu siltä, et on virtsatietulehduksen oreita, ni menkää terkalle, siellä tekevät viljelynkin. Tai jos käytätte yksityistä, ni pyytäkää erikseen se viljely. Mulla jääny hienoiset traumat. :D

Neuvolassa käyty.

Rv: 29+0
paino: 54,0kg (331g/vk)
RR: 110/66
Hb: 110 (vähän noussut, mutta edelleen rautaa pitää syödä)
SF: 24cm (muuttu nyt alakäyrille ennen mennyt keskellä)
Syke kuulu.

Tosiaan kaikki muuten tosi hyvin, paitsi tuo sf mitta ei ollu oikein noussut. Ens viikolla ultraan ja sitten kahen viikon päästä neuvolaan. Tarvittaessa lääkärille, jos ei ala nousemaan tuo mitta, tarkistetaan, että pikkuisella kaikki hyvin. Vähän huolestuttaa, mutta toivotaan, että vauva ois ollu vaan jossain eri asennoss, kun sekihän vaikuttaa palio tuohon sfmitan tulokseen. Muuten tosiaan kaikki hyvin, erittäin aktiivinen kaveri säntäili koko ajan kun sydänääniä kuunneltiin. :)

Onko muita ketkä olis saanut supituksien estolääkitystä? Miulla on nyt ollut tuosta perjantaisesta äitiyspolin käynnin jäljiltä. Päätti, ett pitää syödä koko ajan. Mutt helpottanut hieman liikkumista, ku ei joka hetki supistele ku liikkuu. Ainut vika vaan, ett noi on tarkoitettu ensisijaisesti verenpaineen hoitoon ja miulla on matalat paineet muutenkin niin välillä on vähän höntti ja väsynyt olo. Huomenna taas neuvolaan ottaan piikkiä, B12-vitamiini sekä kertomaan ä-polin kuulumiset. Ja 5.1 taas ä-polille. Ja sitten tiedetään, ett käynkö vallan siellä vaan kontrolleissa. Miulla kun on tuo kohtu todella taaksepäin kallistunut niin eivät saa käsipelillä oikein tutkittua kohdunsuuta. Pitää aina ultrata.

Mutta tsemiä kaikille!!!!

Täällä kans neuvolakäynti takana ja:

rv: 26+2
paino: 459g/vko (viimeksi yli 1000g/vko!)
sf: 28

Verenpaineet korkealla ja protskua pississä, mutta eipä hätiä - en ollu ehtinyt juomaan ennen käyntiä ja valvoin viime yön kinkun kanssa, kun muut nukahtivat..

Elikkä jatkuu samalla meiningillä ja lääkärikäynti olis 5.1. ja muuten odottelen diabeteskäyntiaikaa Tammisaareen.

jepsan, eli mulla noussut paino alun jälkeen kokonaisuudessaan 1,5kg viime neuvola käynnillä ja siitäkös ne jaksaa nähdä vaivaa.... Vauva kasvaa kuitenkin ihan normaalisti ja kaikki hyvin, joten en jaksa ressata suotta. Neuvola tädeille kun ei taas tunnu mikään olevan ok vaikka syön ihan normaalisti ja liikaakin .... nyt viikkoja 29+2, ja seuraava neukkari aika ois 3.1. eli katsotaan mitä ne siel sit sanoo....

Takaisin