Neuvolakuulumiset

Aamusta oli meidän toinen neuvola käynti ja kaikki tuntu olevan hyvin. Oma neuvola täti ei ollu paikalla vaan sijainen, mutta mukavan oloinen oli hänkin.
Painoa oli tullu 2kg lisää vaikka oman vaa-an mukaan ei olis kun muutama sata krammaa, mut eipä sen niin väliä. Pissa oli puhdas ja verenpaineet hyvät. Sydän ääniä kuunnellessa joutui vähän etsiskelemään, kerkesin jo ajattelemaan, että entäs jos niitä ei kuulukaan, mutta sieltä ne löyty ja niin nätiltä kuulosti jälleen.

Seuraavan kerran kuulemma olis hyvä jos isäkin pääsisi mukaan. Kuulemma nyt ovat yrittäneet täällä ottaa myös isän paremmin mukaan odotukseen ja mittaavat häneltäkin ainakin veren paineen ja hb: n ja jututtavat meitä perheenä. Kuulostaa tosi ihan mukavalle, tuo uusi järjestely missä otetaan isää enemmän mukaan, ei tunne ihteensä niin ulkopuoliseks.
 
Tänään kävin neukkulääkärillä.
Kaikki ok!
 Kuulin ensimmäistä kertaa masuasukin sydänäänet, ja vahvasti jyskytti pikkuisen sydän <3

Tällä kertaa mulla on kivan oloinen lääkäri.
Ainut ihminen koko neuvolassa joka kysyi että miten jaksan, ja tarvitsenko apua asioiden hoitoon.
Tuli hyvä mieli, ja lupasin heti kertoa jos alkaa tuntumaan pahalta.

Ihan vain muistutukseki kerron että jäin yksinhuoltajaksi ja odotan yksin ..

Viiden viikon päästä on uusi aika neuvolaan, ja rakenneultra aika tulee sairaalasta aikanaan (pitäisi olla rv 20 paikkeilla).

Kyllä hymyilyttää :)
 
Mä olin kanssa yhtä hymyä maanantaisen neuvolan jälkeen :) Pääsi kuuntelemaan vaavin sydänääniä ja sitten se potki kovasti sitä anturia ja kuului oikein jykevä tumps tumps välillä :) Mulla oli omituista laskua tapahtunu arvoissa joka saralla...
            Nyt      (edellinen käynti)
Paino    65,4     (67,1 eli -458g/vko)
Hb        113      (128)
Vp        96/62   (115/65)

Neuvolapäivänä oli vkoja tasan 15+0

Painon putoamiseen nyt ainakin vaikuttaa tuo pahoinvoinnin loppuminen ja raskausdiabetes diagnoosin takia muuttunut ruokavalio.

Voi että kun vaan haluaisi päästä ultriin useammin, että voisi kurkkia Matosen puuhia <3
 
Moi!
Tänään oli taas neuvola. Kaikki oli hyvin.  Hemoglobiinikin oli noussut oikein 4 yksikköä :-D mutt miulle hyvä 124. Pulssi on täällä kohonnut yli 80, ku normaali on alle 60. Alkaa tuntua jo pahalle tuo jyskytys. Lääkäri sanoi, ett jos nousee vielä tai alkaa tuntua liian pahalle niin sitten beetasalpaajat käyttöön. Ei kyll tahtois lisää lääkkeitä, mutt ei tuo hakkaaminenkaan tunnu kivalle.
Saan ens ke koekäyttöön SI-tukiliivin tuon selän takia. Toivottavasti auttaa. 
Lapsen sykkeet oli hyvät ja huolet kaikkosi :-D
 
Meillähän ei täällä tunneta neuvolaa ollenkaan vaan kaikki käynnit lääkärillä.
Ja joka käynnillä ultrataan...Mikä näin ekaa odottaessa on tietenkin tosi kiva.Miestä meinaa joka kerta itkettää kun kuulee sydänäänet...onhan se ihnaa, mutta taitaa meillä miehellä olla hormooniheittoja.
Kyllä täällä kuitenkin kaipais sitä neuvolatätia ja hänen neuvojaan, täällä ei paljon lääkärit juttele tavan asioita, kielimuuri ja kulttuuri erot.

Viimeksi ei otettu ollenkaan pissakoetta ja nyt huolestuttaa tietty, että onko kaikki ok. Käyn alkuviikosta uudestaan sairaalassa niin saan asian kuntoon.

Muutoin meilla molemmilla kaikki kunnossa, mitä nyt äitillä vähän painoa kertynyt alkuun...Oli huono olo ja taysin energiat pois joten ekat 3kk urheilut jäi oikeestaan kokonaan pois ja pahoinvointiin auttoi vaan koko ajan syominen. Nyt tilanne on eikä enään ollut noussut oikeestaan yhtaan. Hyva niin.

seuraavalla kerralla sitten katotaan hieman sukupuolta eli viikolla 20, tosi kivaa tietää kumpi tulossa, vaikka jotkut käskeekin olla katsomatta, mutta minua kyllä kiinnostaa.
Mutta seuraavaa kayntia odotellessa taidan tutustua synnytyspaketteihin ja hintoihin eri sairaaloissa....Täällä synnytys maksetaan itse, joten hintavertailu paikallaan.

 

Täällä neuvola takana:

Edelliset suluissa:

rv: 17+6 (14+3)
pissa puhdas molemmilla kerroilla
paino: 50kg eli 350g/vk (48.8kg eli 303g/vk)
ei turvotuksia
verenpaine: 111/66 pulssi 75(118/70 pulssi 84)
Hb: 128 (109) Eli tosi hyvin noussut, kun aloitin kuurin heti! :)
sf-mitta: 13cm eli noin navan korkeudella
syke + (+)
liikkeet +

Oli kyllä kiva käydä taas. Sain ajan rakenneultraankin, mulla se on maanantaina 17.10 eli tasan kahen viikon päästä. Sillon viikkoja kasassa 19+6 eli PUOLIVÄLI :D
 
Heipsis, 

Mulla kanssa takana toinen neuvola. Oli sitten kätilöopiskelija, joka hoiti käynnin vaikka olihan se omakin neuvolatäti koko ajan paikalla. 
Sydänääniä joutui hakemaan ja hakemaan ja hakemaan...ja juuri kun alkoi itseä hieman ahdistamaan että löytyykö mitään, alkoi pumputus kuulumaan. :) oli se ihanaa. Syke vauvalla 150. Huh, mikä helpotus.

Muuten aika hassu käynti kun opiskelija kovin kovin hiljainen ja vähän varmaan hukassa.. Hankalaa koska esikoistani odotan ja olin itsekin hieman ulalla. Välillä istuskeltiin hiljaa ja tuijoteltiin toisiamme... Mutta loppu hyvin kaikki hyvin, arvot kohdillaan ja painoakaan ei liikaa tullut alkupainoon nähden, +1,5 kg. 

Päänsärky vaivaa lähes päivittäin mutta eipä siihen oikeen muu auta ku lääke.. :( 

Nyt odotellaan sitten rakenneultraa joka onkin kolmen viikon päästä :) innolla odotan tietoa sukupuolesta :) 

Mukavaa syksyä kaikille! 



 
Moikka pitkästä aikaa,

Täällä voidaan hyvin kamalan pahoivoinnin loputtua.
Neuvolassa käyty pariin kertaan ja kaikki ok. Painoa on tullut 1kg ja hb on paras ikinä 128, ihmettelin terkalle että onko tämä varmasti mun arvo. Yleensä hb on ollut lähempänä 110, mut hyvä näin. Meidän pikku ystävän syke oli 145, sykettä oli kyl alkuun hankala saada mitattua kun liikkuu koko ajan :). Nyt sit vaan pitää odotella rakenneultraa joka on 27.10, että pääsee näkemään miten on kasvanut jne.
 
Kolmas neuvolakäynti takana ja kaikki niin hyvin, kun olla voi :) Hbkin 116 eli matalahko, mutta yllättävän hyvä mulle. Sydänkin jumputti ihanasti. Nyt oli ensimmäistä kertaa oma neuvolatäti ja oli kyllä kiva käynti. Ihmetteli mun korvan lukkiutumista ja aikoo ottaa neuvolalääkärin kanssa puheeksi tänään ja soittelee sitten mitä mieltä lääkäri oli. Olen kuulemma toinen tapaus keneltä hän on kuullut tästä vaivasta.

Sain myös nettiosoitteen, jossa pitää käydä täyttämässä Taysin esitiedot synnytystä varten. Uudenlainen systeemi siis.

Seuraavalla käynnillä marraskuussa tuleekin sitten jo raskaustodistus ja kelalaput! Sitä ennen on toki rakenneultra 24.10.
 
Mulla oli toka neuvola viime viikolla (17+0). Kaikki oli ok. Hb 132. Painoa tullut 1kg siitä viikosta 8. Verenpaine ok ja pissakin puhdas. Vauvan sydänäänetkin kuulu hienosti, syke 145. Tosin sitä oon myös kotona ahkeraan kuunnellut.

Seuraava neuvola ja sitten samalla myös lääkäri marraskuun alussa. Silloin saa kaikki kela-paperit sun muut.
 
Mulla oli toka neuvola. Oli lääkärikäynti. viikkoja tasan 16. verenpaine oli ok. Hb:ta ei suostunut kattomaan vaikka pyysin. pissa oli puhdas. Painoa tullu 2,6kg viikosta 6. Sydän sykki komeesti pulssi oli 146.
 
Eilen toka neuvola. Viikkoja nyt siis tasan 16. Kaikki kuosissa, verenpaineeen pelkäsin nousseen kun huippaa aika rankasti välillä mutta sekin 122/78. Sydänääniä kuunneltiiin nyt ensimmäisen kerran. Ja itkuhan siinä tuli sekä multa että isännältä. Maailman paras ääni, joka hakkasi 150-155 kertaa minuutissa. Ihanaa saada varmistusta omalle pääkopalleen, että siellä mahassa jotain on kun en ole vielä liikkeitä tuntenut. Nyt tuntuu, et voisin kailottaa koko maailmalle, että meille tulee pieni. Kauhean moni kun ei vielä siitä tiedä. 
Seuuraava käynti kuukauden päästä heti rakenneultran jälkeen ja siitä kuukauden päästä lääkärineuvola.
 
Mullakin oli nyt sitte lopultakin se toinen neuvola, rv nyt 16+0. Itse asiassa tapasin koko neuvolatätin ekan kerran, sen ekan neuvolan aikaan hän oli lomalla ja neuvolan hoiti sillon sijainen. Kaikki oli ok, paino oli noussu mutta seki kuulemma selittyy ihan sillä että veren ja kudosnesteiden määrä nousee näillä viikoilla (varsinkin kun on takana jo useampi raskaus) radikaalisti. Mullakin oli Hb laskenu rajusti, sekin kai selittyy tolla nopealla veren määrän lisääntymisellä, mutta normaalin rajoissa sekin oli silti (158 -> 124 oli nyt). Verenpaineet oli 112/72, enkä muista että ne olis ikinä olleet noin matalat mulla. Ehkä toi Hb:n ja verenpaineen alhaisuus osaltaan selittää tätä mun iänikuista väsähtänyttä olotilaa, vaikka just nythän tässä pitäis olla menossa se iloisa, valoisa ja energinen keskiraskaus.

Vauvan syke oli 146, eli samaa luokkaa kuin on olleet noilla kahdella aiemmallakin. Seuraavana onkin edessä sitte rakenneultra 5 viikon päästä, ja aion kyllä kysäistä, näkyykö lapsen sukupuoli. En olisi aiemmin uskonu että tulisin sitä joskus kysymään, mutta on alkanut kiinnostaa ihan jo siksi, että kun ite oon niin varma siitä, että tämä lapsi on tyttö, mutta sitte on parikin tuttua, jotka on ihan varmoja, että tulossa olis poika (toinen sanoi nähneensä siitä unta, ja oli siksi ihan varma että meille varmasti tulee poika). Seuraava neuvola on sit 6 viikon päästä ja pitää sisällään kaiketi Kelan papereiden täyttämisen. Ja silloin alkaa mulla myös jo raskaushepatoosin varalta verikoeseuranta...
 
Eilen oli neuvola käynti rv 17+4.
Kaikki oli hyvin pikkuisella ja minulla. :) 
Rakkauspakkauksen syke 150 ja löyty samantien ku osasin neuvolatädille kertoa
missä tyyppi uiskentelee tällähetkellä. :)

Mulle tullut painoa 1,8kiloa VAAN ja olinkin siitä todella iloisesti yllättynyt! :)
Vielä ku neuvolatäti sano että se on oikein hyvä.. (minä kun ensimmäistä odotan niin en tiedä paljonko painoa missäkin aiheessa pitäis/sais nousta..hih)

Näillä tunnelmilla onkin hyvä mennä 2viikon päästä rakenneultraan! :)

 
Täälläkin eilen kävästy neuvolassa, kolmas kerta ja viikkoja 19+3. Kaikki vaikuttaa olevan hyvin eikä verenvasta-aineetkaan olleet muuttuneet suuntaan eikä toiseen, seuraillaan siis yhä kuukauden välein (ilmeisesti sama vasta-aine löytyi myös isän verestä..en siis edelleenkään ymmärrä koko asiasta mitää, kumpikaan ei ole verensiirtoa koskaan saanut, mitä koko ajan kysellään.)
Pikku sydän jumputti 150, kyllähän taas kummasti helpotti oloa vaikka pikku kaveri välillä kovastikin ilmottaa olemassa olostaa
 
Hassua miten sitä viidessä vuodessa onkaan ehtinyt unohtaa millaista tämä on..
Ens tiistaina ois sit rakenneultra ja seuraavalla neuvola käynnillä täytellään kelalle papruja..
Puoliväliin pari päivää..kylläpä aika kiitää, mutta silti odottavan aika vaan on mahdottoman pitkä, isikin jo niin yks ilta totes..
 
Heippa! Me käytiin eilen ja en oikein Muita lukuja muista mutta HB 133 ja paino +3kg (ei haittaa :)) ja vauvvan syke 154 eli aika kova tahti kaverilla! :)
 
eh heeh heh:

rv: 16+1
paino: 72 (+9,5kg ja 589g/vko) huuups...
hemppa: 133
verenpaine: 111/73
vauvan syke: 150
turvotus: +

Kaikki hyvin siis (paitsi tuo paino on pikkasen liian hurjassa nousussa...toivotaan, että tasaantuu pian!)
Seuraavaksi:
ens viikolla sokerirasitus (pyysin päästä' jo nyt)
10.11. rakenneultra
24.11. neuvola ja kelapapereita sitten täyttelemään


 
Perjantaina oli neuvola, sillon rv 19+3. HB 119, verenpaine 113/72, vauvan syke 146.
Paino 69.3, ennen raskautta 77.5. Ihmetteli neuvolatäti kovasti että miten on noin paljon paino pudonnut. Ja nyt pitää pitää huolta että se lähtis nousuun.. ;P 

Hihii, huomenna olis sitten se odotettu rakenneultra :)
Ja seuraava neuvola 7.11. jolloin myös sokerirasitus ja Kelan ihanat paperit :P
 
Tänään oli neuvola, 18+4.. Niituli taisi raskausoireissa kirjoitella siitä korkeasta sykkeestä ja täällä on sama vaiva! normaalisti leposyke n.70, nyt 80-100!! Tosin tämän päivän sykkeistä en ole aivan varma näyttikö oikein (99!!!!), pyöräiltiin tytön kans neuvolaan vastatuulessa ja päästiin suoraan terveydenhoitajalle.. En tiedä olisiko pidempi levähtäminen laskenut sitä.. Kuitenkin jokatapauksessa maanantaina otetaan varalta verikokeet mahdollisesta kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminnasta. Nyt on sitten aamunpäivän saanut huokailla ja haukotella että hengitys normalisoituisi :)

HB 126
Verenpaine 106/64
Paino 62,7kg +200 (62kg alussa)
Sf-mitta 16,5
Sykkeet +145
Liikkeet ++

Seuraava sitten oliski viimeinen päivä rakenneultra ja kovasti jännittää!! :) Kuukauden päästä neuvola sit uudella paikkakunnalla.
 
Meillä oli keskiviikkona neuvola. Hb oli laskenu eli nyt joudun syömään rautapillereitä, muuten kaikki hyvin, lukuun ottamatta niitä eilisiä supistuksia joista kerroin tuolla rakenneultrassa. :( :) Seuraava neuvola 15.11.
 
Takaisin
Top