Neuvolakuulumiset

Mullakin oli tossa neuvola, viikot 27+6, ja paino jatkaa nousuaan sillä +1000g/vko -linjalla. Mies sanoo aina, etten mä edes syö mitään (enkä oikeesti jaksakaan enää mitään älyttömiä määriä syödä, mahaan ei mahdu), joten en tiedä mistä noi kilot tulee.

Hb oli laskenut, ei oo ikinä ollut niin alhaalla kuin nyt on, 108. Lisärautaa pitäis syödä, katotaan kauanko menee että unohdan. Sf-mitta on tasoittunut, on nyt käyrillä eli 28cm. Verenpaineet oli kai ihan kohillaan ja muutenkin kaikki ok, tuli uusi käsky käydä verikokeissa ja kahden viikon päästä taas neuvolaan. Mulla siis seurataan raskaushepatoosin varalta sappihappoarvoja veressä, ne otetaan kahen viikon välein. Kahesti otettu nyt, ja molemmilla kerroilla arvot oli raja-arvojen sisällä, reilusti jopa alle ylärajan, ja nyt toisella näytteenottokerralla arvot oli jopa puolittuneet ensimmäisistä. Silti varmuuden vuoksi seurataan, koska uusimisen riski on 50%, ja ohjeeksi tuli, että jos alkaa kutinat (ainoa raskaushepatoosin oire äidillä), pitää samantien mennä lääkäriin, vaikka sitte päivystykseen. Mutta kaiken pitäisi siis olla kunnossa.
 

   Täällä oli kanssa eilen neuvola. Kaikki kunnossa ja Tyyppi on edelleen poikittain!! =D Miullakin oli painoa tullu 700g/viikko, mutta taisi olla vaan tasottelua edelliselle pätkälle, kun silloin oli muistaakseni vaan 300g...

   Alkaa nyt vaan pikkuhiljaa mietityttää, että mahtaako tuo kaveri kääntyä ollenkaan pää alaspäin. Itte olen perätilasta syntyny, niin taisivat sanoa, että on 50% mahdollisuus sen periytymiseen...

   Ja tuosta hepatoosista, miulla otettiin kanssa muutama viikko sitten noi kokeet, mutta arvot oli ihan kunnossa. Sinällään kettumaista, kun kutisen edelleen ihan julmetusti joka paikasta, myös käsi- ja jalkapohjista. Eikä ne sen suhteen mitään seurantaa määränneet, kun "entisyyttä" ei ole. Huolettaa sekin, että entäs jos se kutina sitten jossain vaiheessa johtuukin siitä? Krääh...
 
Neuvolassa taas käyty, viikkoja 29+4. Hieman jäi itsellä huolestunut olo neuvolan jälkeen. Terveydenhoitaja kun ei ole parhaimmasta päästä niinku jossain olen siitä maininnutkin, nuori ylimielinen ja kokematon. Kaikki tieto on niin ristiriitaista että pää tässä on ihan pyörällä ja stressi senkuin kasvaa..

Paino 68,4kg +380g/vk (6,4kg tullut siis alusta)
Verenpaineet 122/74 (edelleen korkeammat mitä alussa)
Turvotus -
Sf-mitta 25,5cm
Sykkeet 137
Liikkeet ++
Tarjonta VIISTOTARJONTA!!

Ihmetyttää tuo terkan toiminta, saarnaa siitä ku painoa ei ole tullut paljon ja sit se taas on laittamassa mua sokerirasitukseen.? What, päättäis nyt. Verenpaineista sanoi ensin et ei tarvi olla huolissaan vaikka vähän on nousussa (alussa 110/60 suurin piirtein) ja taas seuraavassa hetkessä se oli laittamassa mua makaamaan ja äippäpolille ja mulla oli melkeen jo vakava raskausmyrkytys. Sf-mitta oli kasvanu 1,5cm kolmessa viikossa ja sekin oli eka ihan ok kunnes sit sekin oli todella huolestuttavaa! Itku kurkussa sieltä sitte lähdin kotiin ku ei siitä saa mitään selvää. Varsinkin kun se tietää et mä oon kova stressaamaan ja huolestun välillä liiaksikkin. Pissasta löyty yhdellä plussalla leukkareita ja veinkin sit labraan uuden näytteen, siitäkin se oli aivan kauhuissaan. Aattelin ens kerralla sanoa et laita mut sinne äippäpolille tai jollekki toiselle terkkarille edes kerraksi ku mä oon aivan sekasin ja huolesta soikeena ku en tiiä missä mennään. Mielellään menisin sinne lisäultraan ja oikeesti ammattitaitoselle ihmiselle et mä saisin tän loput 10 viikkoa olla vähän turvallisemmin mielin!

Tuota tarjontaa nyt seurataan vielä kaks kertaa, ja sen jälkeen koitetaan käännytellä jos ei siellä meinaa asettua. Kovasti kyllä liikkuu ja kääntyy ja potkii mihin sattuu ku oon ruvennu kunnolla seurailemaan. Tosi hankala siis sanoa miten se vaikka nyt siellä majailee.

Niin ja kysyin voisko tarkistaa miten mulla on tuo kohdunsuun tilanne ku on kuitenkin supistellut kivuttomasti mut tosi paljon, tuumas vaan et mä en rupee sitä kattomaan ja lääkäreitä ei oo nyt saatavilla. Ok, selvä - kyllä multa on tarkistettu ihan normaali neuvolassa entisessä paikassa jos oon halunnut tai supistuksia on tullu..

AAAARGH! Tää päivä on nyt sit makoiltu sohvalla ja mietitty laidasta laitaan murheita ja muita ku on nii sekava fiilis vauvan voinnista <3

 
milin: Harmillista, että siulle on sattunu tuollanen noin nuori ja ittestään vielä epävarma terkka. Miulla on sekä hoitaja että lääkäri muutaman kymmenen vuotta hommia tehneitä ja ovat molemmat sanoneet koko ajan, että ei vielä tässä vaiheessa (viimeksi tänään kävin lääkärillä 31+3) edes aleta seurata tarjontaa! Että katotaan vasta sitten viikolla 35... Miulla tosiaan Tyyppi on nyt neljä viikkoa köllötellyt poikittain, lääkärin sanojen mukaan "ei missään tarjonnassa"! Että sen puoleen en olis vielä ainakaan huolissani kaverin asennosta! =)

   Ja verenpaineista sen verran, että miulla oli alkuun alapaineet (yläpaineita en muista)jossain 70 luokkaa ja nyt on olleet 80-84, ja edelleen molemmat ovat olleet sitä mieltä, että ihan hyvät on!
 
Täällä on nyt pahoinvointien loppumisen jälkeen painoa tullu n. 150g/viikko ja terkka on oikein tyytyväinen. Silti sokerirasituksessa on nyt kaks kertaa käyty, kun kerta oli ennen raskautta ylipainoa (nythän olenkin jo lähes normaalipainoinen, kun paino tippui sen 12kg oksentelujen takia :D ). Ekassa rasituksessa arvot oli ok ja nyt toisessakin muuten, mutta paastoarvo oli just siinä ylärajalla (eli 5,3), joten nyt kotimittari käytössä. Kotimittarilla on tähän asti kaikki arvot olleet tosi hyviä, vaikken erityisesti edes ruokavalioon ole kiinnittänyt huomiota. Saattaa olla, että tota rasitusta edeltävänä iltana ei olis saanu antaa periksi joulusuklaahimolle (sitä ennen kun makeat eivät olleet maistuneet ollenkaan ja sinä iltana jostain syystä oli ihan jäätävä himo enkelikarkkeihin, joita mies toi kauppareissultaan :D ).

Mä pidin tota mun neuvolalääkäriä ekan käynnin perusteella tosi kivana, mut edellispäivänä se olikin tosi ankea :/ Puhuin kans siitä, et noita kivuttomia supistuksia tulee nykyään joka päivä useita ja joukossa on ollu kivuliaampiakin (ainakin oletan supistuksiks, kun niihin liittyy myös menkkamainen jomotus selässä) eikä se lääkäri kommentoinut MITENKÄÄN niitä. Oon nyt ollu viikon flunssassa ja koska en oo saanu henkeä, oon iltasin käyttäny Otrivin -nenäsumutetta. Noh, enhän mä tienny, ettei sitä suositella raskausaikana käytettäväksi (ei siis tullu mieleenkään, et joku, mitä sumautan niin pienen tipan NENÄÄN, vois mitenkään vaikuttaa mihinkään muualle kuin sinne nenään), siitä sain sitte kauheen saarnan; "sitte jos sun vauvassas onkin syntymän jälkeen joku vika, niin sitä sitten mietit, et ootko tehny itte jotain väärin raskausaikana" ja blaa blaa. Toki tiedän, et noinhan se on, mut tuskinpa kolmena iltana käytetty otrivin nyt vielä mitään vaurioita aiheuttaa! Etenkin, kun sanoin sitte heti, et "ok, tukehdutaan sitte" eli en siis aio käyttää sitä enää. Mihinkään muuhun sitte en kommenttia saanukkaan. Sairaslomaa sentään kirjotti tän flunssan johdosta viikon, ettei tarvii töissä käydä mummoja nostelemassa tässä kunnossa. Niin ja jotain kortisonisuihketta nenään, jossa siinäkin luki, että käyttö raskausaikana pitää punnita tarkkaan, eli onko varmasti hyötyä enemmän kuin mahdollisia haittoja.....kaiken lisäksi se ei edes avaa nenää vaan "vaikutus on enemmänkin pitkäaikainen ja tulee vasta noin viikon käytön jälkeen". Oletettavaahan on, että tää flunssakin jo paranee viikon kuluessa, joten aivan turha koko sumute!

Kohdunsuun tarkisti ja se oli kiinni eikä muutakaan häikkää siellä osastossa. Mutta sitten sain taas oudon kommentin vauvan tarjonnasta (viikkoja siis 30+3 tuolloin): "se ei ole vielä mailla eikä halmeilla. Seuraavan kerran, kun tavataan, sen pitää sitten jo olla raivotarjonnassa tai sitten sitä pitää ruveta kääntämään" Ihan niinkuin mä voisin sen nyt määrätä kääntymään siellä! Mun ilme alkoi ilmeisesti tossa vaiheessa jo olla aika tympääntynyt, koska sitte se lääkäri ihan ilman mun mitään kommenttia totes, että "kyllähän ne tässä vaiheessa vielä voi olla missä asennossa vaan". Ota sitte siitäkin lekurista selvää :D 

Onneks sentään toi terkkatäti on oikein mukava ja kuuntelee ja antaa neuvoja :)
 
Mykkyrä ompas helpottavaa kuulla, juuri tollaista terkkaa kaipaiskin. Harmittaa ku edellisellä paikkakunnalla oli mitä mainioin neuvolan henkilökunta - toista se on  täällä!

Varsinaisesti tää ei kuulu tähän osioon mut kirjotampas tässä samalla, mulla on alkanu tosi inhottava kohina, humina päässä/korvissa. Varsinkin nukkumaan mentäessä ku on hiljaista niin aivan häirittee.. Oon kuullut et joillakin se tulee vaivaks loppuraskaudessa ja kestää synnytykseen asti. Toivottavasti tähän tottuis.. Jos mä tosta neuvolantädille sanoisin nii varmaan luokittelis mut melkein kuolleeksi. Jos mä vielä raskaana joskus olen ja täällä asutaan niin kyllä mä pistän terkan vaihtoon saman tien :)
 
Ei ollut täälläkään neuvolakäynti ihan ihanteellinen tänään. Mulla oli siis sijainen ja aika oli vartin myöhässä. sijaisella oli sitten kaikki tavarat hukassa ja joutui siirtämään sitä potilasvuodettakin, kun halusi välttämättä kuunnella sydänäänet mun oikealta puolelta. Hb:n mittasi niin, että pyyhki ensin veren paperiin ja puristi sitten uuden tipan vaikka mun oma terkka on aina sanonut, ettei missään nimessä saa puristaa, kun vereen pääsee sitten kudosnestettä ja se laskee tulosta. Tulos siis 107 ja epäusko, että enkö syökään sitä rautaa sitä 200mg päivässä. No syön joka ikinen päivä!

Sf-mitaksi sai 30cm ja ihmetteli, että voiko se olla niin paljon. Haki kokeneen terveydenhoitajan paikalle, joka sai mitaksi 33cm(!!!) ja sanoi, että jos ihan piukaksi mitan laittaa niin 32cm. Laittoivat korttiin kompromissiksi 31cm. Eli 8cm lisää 3 viikossa ja yläkäyrän yläpuolella reippaasti! Luotan kyllä tähän jälkimmäiseen mittaajaan, koska mittaaminen oikeasti sattui ja hänkin sanoi, että siitä yleensä tietää, että lähtee mittaamaan oikeasta kohtaa. Viimeksi kun lääkäri mittasi, niin ei tosiaan sattunut eli sai varmaan liian pienen mitan.
Nyt sitten jännitetään 2 viikkoa, että millaisen tuloksen oma terkka saa ja siitä sitten kasvukontrolliin, jos lukema on vieläkin iso. Vähän pelottaa, että millainen jytkäle siellä mahassa on :s ei kyllä kuulemma tuntunut käteen erityisen suurelta. Painoa ei onneksi ollut tullut enempää kun 477g/vk vaikka oli joulu välissä.
 
Onpas teillä ollut kökköjä käyntejä neuvolassa :(
Sen kun pitäis olla (mun mielestä) sellainen mukava "missä mennään" -hetki.

Mä olin kans tänään influessan kourissa neuvolalääkärissä ja:

rv: 28+1
paino: -162/vko (:D ruokavalion ansiota, kun en ole liikkunut lainkaan)
verenpaineet: 81/60
hemppa: 140
sf: 26,5
vaavin sykkeet: 140

Niin ja "ilokseni" kuulin, että tämän influenssan oireisiin kuuluu väsymys ja unettomuus :/
Mä olen nyt 2 vrk menny nukkumatta kunnolla ja voin sanoa, että näiden särkyjen kanssa on aikas tuskaista.
Onneksi vanhemmat pojat lähti snoukkaopetukseen viikonlopuksi ja mä saan vaan levätä ja löhötä.
 
Toisaalta huojentavaa, että täällä on toisillakin kökköjä kokemuksia neuvolakäynneistä, mutta tosi kurjaa!

Madie, me varmaan käydäänkin samassa neuvolassa, mikäli muistan oikein asuinpaikkasi :) Paluumuutettiin Annalaan syyskyyssa Kangasalta, siellä kerkesin käymään ensimmäisen neuvolakäyntini ja siellä terkka oli aivan ihana, harmi kun jouduttiin vaihtamaan neuvolaa :(

Nykyinen oma terkka on nuori, mutta vaikuttaa ihan mukavalta. Oman lääkärin olen tavannut vasta yhden kerran ja siitä jäi jotenkin kylmä fiilis. Eka lääkärikäynti ajoittui juuri viikko ennen np-ultraa ja kappas kun oman neuvolan ultrat ja doplerit on sitä luokkaa, että ne sais heittää mappi Ö:hön. Doplerin johto oli teipattu ilmastointiteipillä metrin matkalta ja ultrassa oli joku ihmeellinen musta viiva näytössä, "joka ei vielä ainakaan ennen kesälomia siinä ollut". Ei kuullut täti sydänääniä saati nähnyt kohdussa yhtään mitään. Siinä sitten pahinta peläten viikko eteenpäin ja odottaan että pääsee ultraan keskusneuvolalle, jossa kaikki sitten onneksi paremmin kuin hyvin. Mutta elämäni kamalin viikko, kun joutuu miettimään, että onko siellä masussa ketään ja lääkärikin vain totesi, että ei pidä huolestua, vaikkei hän mitään tällä ultralla näekään! No mitä muutakaan siinä voi kun huolestua!?!

No nyt sitten joulun jälkeen kävin lääkärikäynnillä, mutta paikalla oli sijainen, nuori venäläisnainen. Koko raskaus on kaikin puolin ollut helppo, mutta nyt joulun aikaan supistukset ovat lisäntyneet, kivuttomina, mutta tulevat tiuhaan tahtiin. Valitin myös sälkäsärkyä, johon minulla on taipumusta, monet iskias-kivut ja noidannuolet sairastaneena, eikä niiden syntyyn tarvita minun selälläni kuin pieni väärä liike, niin ollaan kävelemättä 2 viikkoa. Mutta kaikkihan nämä johtuivat vain ja ainoastaan siitä että painoa on tullut nyt 12 kg ensimmäisestä punnituksesta, lääkärikäynniläni olin rv 28+5. Ja tässä vaiheessä supistukset ihan normaaleja, kunhan eivät tule levossa. "Mutta kun sitä painoa on tullut ihan liikaa". Sitten mittasi sf-mitan ja sai lukemaksi 26-27cm ja vatsa kuulemma aivan liian suuri.Tämä lääkäri myös osasi hienosti merkitä kortin käyrille nämä molemmat mitat yhden pykälän liian korkeiksi, eli kortin käyrillä mittani olivatkin 27-28cm, jolloinka sitten mennäänkin hieman yläkäyrän yläpuolella. Lapsivettä oli kuulemma hirveän paljon, jonka vuoksi hän ei saanut selville vauvan tarjontaa. Neuvolakorttiin kirjoitti vauvan olevan kuitenkin raivotarjonnassa. Että ota nyt näistä sitten selvää!

Tässä tulee nyt vähän toistoa, kun mainitsin tämän jo tuolla supistuksia-osiossa....Mutta... maanantaina palasin töihin lomien jälkeen ja masua supisteli ihan hirveesti ja liitoskivut on välillä ihan kauheita. Olen töissä siis päiväkodissa, jossa koko ajan ollaan liikkeessä ja työnkuvaan nyt van kuuluu nostelua ja kyykkimistä. Olo oli tosi vaikea koko maanantain ja illalla sitten soitinkin taysiin kun olin huolissani vauvan voinnista. Tiistaina poikkesin neuvolalla hakemassa lisää liuskoja sokerimittausta varten ja omalle terkalleni kerroin tiuhaan tulevista suppareista ja liitoskivuista, mutta eipä se siihen muuta kuin voivotteli että niitä tulee ja toivotteli jaksamisia. Tänään kävin työterveydessä pitkään jatkuneen flunssan takia, mutta eihän mua mikään vaivaa. "Nenän tukkoisuus nyt vaan valitettavasti kuuluu raskauteen". Keskustelin hänen kanssaan myös suppareista ja kerroin että töissä on hankalaa ja kysyin voisiko kirjoittaa minulle sairaslomaa ainakin siihen saakka kun ensi viikolla olen menossa äitiyspolille. Ei kuulemma voi, kun eivät saa hoitaa raskausajan juttuja. Kehotti vaan lepäämään, josko ne supparit rauhoittuisivat viikonlopun aikana. Joo, no kyllähän ne rauhottuu kun saa levätä, mutta töissä ne onkin ihan toista luokkaa. Tarkisti kuitenkin kohdunkaulan tilanteen ja kaivoi niin lujaa että teki mieli purskahtaa itkuun kun teki niin kipeää. Kaiken lisäksi aloin vuotamaan verta, mutta tästäkään ei pidä olla huolissaan. Työterveydessä käynnin jälkeen soitin neuvolalle, jossa sain jutella vastaajalle. Vastajaan jätin sitten viestin, että maanantaina on päästävä lääkärille tai jollekin joka kirjottaa mulle sen sairasloman, että töihin en enää mene supistuksieni kanssa enkä ota riskiä että vauva syntyy ennen aikojaan! On kurjaa kun itse tuntee olevansa "työkyvytön" ja työkaverit on huolissaan ja patistaa hakemaan sairaslomaa että pääsee lepäämään ja huolehtimaan vauvasta ja itsestään, mutta kun sitä saikkua ei kukaan anna!

Olipas vuodatus. Kaikesta huolimatta, hyvää loppiaista kaikille, voikaa paksusti ja hyvin :)
 
Pilgrim, mä oon myös Tampereelta ja mulla oli tuo samainen nuori venäläinen naislääkäri. En tiiä onko se meidän neuvolassa vakkarina, koska oli ensimmäinen lääkärikäynti tuolla. Mullakin sai sf-mitan yläkäyrille ja varoitteli, että täytyy sitä seurailla että voi olla iso vauva. Itse oon hivenen epäilevällä mielellä koko sf-mitan suhteen koska oon siitä niin ristiriitaisia kommentteja kuullut. Lisäksi esikoisen aikaan mulla se mitta sahaili ihan miten sattuu, vissiin loppuajasta tasoittui jonnekin vähän keskikäyrän alapuolelle. Lisäksi mulla vauva oli tuolloin lääkärikäynnin aikaan perätilassa ja sekin kuulemma nostaa mittaa (tämä lääkäri ei kylläkään asiaa mulle kertonut). Ja mulla siis esikoinen oli täysiaikaisena syntyessään vajaa 3kg ja tää vauva vielä rakenneultrassa tosi tarkasti samoissa mitoissa kuin esikoinen, niin en jotenkin uskoisi että ihan jättiläiseksi olisi päässyt kasvamaan. Ja mun suvussa jostain syystä on syntynyt aika pieniä vauvoja. Kun sanoin lääkärille, että ultrassa vauva ollut kyllä pikkaisen viikkojaan pienempi, niin veikkasi että ehkä mulla sitten on vaan rasvaa vatsassa niin paljon että sf-mitta on iso. Jäi aika inhottava fiilis koko käynnistä, varsinkin kun oma neuvolatätikään ei ole niitä suosikki-ihmisiä. Voi tietysti olla, että lääkäristä sai tylymmän kuvan, koska ei puhu suomea äidinkielenään, eikä siksi ehkä saa selitettyä asioita niin selkeästi. Siltikään ei tunnu kivalta kuulla kantavansa jättiläisvauvaa lievästi ylipainoisen rasvavatsansa alla, varsinkin kun kiloja mulla tuolloin oli kertynyt 3 ja oon ollut tarkka syömisistäni. Lääkäri sanoi myös, että jos vauva on iso niin en mä siihen pysty enää mitenkään vaikuttaa syömisilläni. Siitäkin jäi vähän sellainen fiilis, että oletti automaattisesti, että mulla on tosi huonot ruokailutottumukset koska oon "lievästi ylipainoinen". Nojoo, ehkäpä otin turhan herkästi itseeni, mutta olis kiva jos välillä kuulis tsemppausta ja jotain positiivista. Tuntuu, että usein on niin että jos asiat on ns. niin kuin pitää niin sitä ei sitten kommentoida mitenkään, mutta kaikkeen vähänkin poikkeavaan reagoidaan suurieleisesti ja usein vähän syyttävästi. Tottakai se on hyvä että tarkkaillaan ja puututaan, mutta ite ainakin oon niin herkkä huolestumaan, vaikka kuinka yrittäisin ajatella järjellä:) Ja varmaan aika monella raskaana olevalla on samaa taipumusta huolestumiseen, joten olis kiva jos raskaanaolevia hoitavat ihmiset osaisi ottaa tämän asian huomioon...
Kuulostaa tosi inhottavalta toi, ettei saa saikkua vaikka olisi tarvetta. Ite olin ekan raskauden aikana myös päiväkodissa töissä. Sillon ei supistellut ku harvakseltaan, mutta nyt en kyllä vois kuvitellakaan olevani päiväkodissa kun supistelee pitkin päivää, vaikka kivuttomia ovatkin. Riittää toi yhden lapsen nostelu ja perässä juokseminen:)
Ikävää kyllä että niin monilla on huonoja kokemuksia neuvolasta tai lääkäreistä... Onnittelut niille kellä näin ei ole!:)
Mulla oli tänään myös sokerirasitustesti ja selvisin oksentamatta! Jostain syystä on nimittäin aamuoksentelu alkanut taas satunnaisesti. Tai no taas on vähän väärä sana, koska en mä alkuraskaudessakaan oksentanut kuin kaksi kertaa vaikka huono olo olikin. Maanantaina saan soitella sr-testin tuloksia, toivotaan että kaikki ok. Se lääkäri sf-mittoineen sai pelkäämään että mitä jos onki sokereissa jotain häikkää ja vauva kasvanu isoks... Mutta ehkä yritän olla stressaamatta maanantaihin! Mistä mun muuten pitää soitella niitä sokerirasituksen tuloksia? Oon koko ajan aatellut että neuvolasta, mutta aloin miettiä että saako ne jotenkin sieltä labrasta tai jostain... ?
Mut nyt painun saunomaan! Öitä ja jaksamisia kaikille kanssakasvaville!:)
 
   Voi itku!! Mie olen niin pahoillani teiän kaikkien puolesta, kenellä on noin ikäviä kokemuksia neuvolasta! Oikeen itteensä hävettää, että olen ollut pahoillani siitä, että viimein pakottivat miun jäämään saikulle ja huolehtimaan ittestäni... =`( Tekee mieli ihan pyytää anteeksi kaikilta ja ihan varmasti lupaan osata arvostaa sitä hyvää kohtelua mitä itse olen saanut!! =)

   Sen verran tuosta venäläisestä kulttuurista... Itse joudun heidän kanssaan olemaan paljon tekemisissä työni puolesta ja voin sanoa, että mitä enemmän on heidän kanssaan ollut tekemisissä, sitä vähemmän jaksaa enää vapaapäivinä... =/ Valitettava tosiasia, joka ihan hävettää myöntää. Mutta siis siinä kulttuurissa ei tunneta minkäänlaista ns. "asiakaspalvelua". Esimerkiksi meet venäjällä kauppaan ja tarttet apua, niin sitä on ihan turha odottaa. Saati sitten myyjältä hymyä taikka kiitosta. Myyjä ennemminkin vaikuttaa sangen kettuuntuneelta, kun olet ilenny mennä hänen rauhaansa häiritsemään. Ja sama pätee kaikkiin muihinkin palveluammatteihin... Toi kulttuuriero on niin massiivinen, että meiän on todella vaikee sitä ymmärtää... =) Sen puoleen kannattaa jättää noiden venäläissyntyisten (ja löytyyhän näitä tietty myös suomalaisistakin) lääkäreidenkin töksäykset täysin omaan arvoonsa, niistä ei kannata mieltänsä pahoittaa!! =)

  
 
Neuvola rv 29+4:

Painoa tullut alusta 6.6kg
Verenpaine: 116/72
Hemoglobiini: 114
sf-mitta: 27,8
Pissa puhdas
Lapsivesi normaali
Raivotarjonta (vahvasti!!! vauva porautunut ja laskeutunut ihan alas, ihmettelin pari päivää pientä alavatsakipua. Samalla kun vauva tunkeutuu kylkiluiden väliin jaloillaan :D Vauva oli jo 28+2 lääkärikäynnillä raivotarjonnassa ja pysynyt sen jälkeen.)
Sydänäänet +
Liikkeet ++

Kovaa närästystä on ollut, neuvolakäynnin jälkeen oksensin. Terkkarille asiasta sitten kävin vielä sanomassa ja hän soitti lääkärille, joka ystävällisesti määräsi Nexium 20mg kuurin, jonka uskon vihdoinkin tuovan apua! Syön nyt Nexiumia yhden tabletin päivässä ja sitten kun tuntuu, että alkaa helpottamaan, otan joka toinen päivä. Ilmeisesti raskauden loppuun saakka.

Nyt tämä sitten alkaa, nimittäin neuvolassa ravaaminen.. Kahden viikon välein siellä, siihen lisäksi ensi viikolla alkaa perhevalmennus, yht. 4 kertaa, sitten vielä yksi virallinen lääkärikäynti silloin rv36 tienoilla ja yksi lääkärikäynti sairasloman vuoksi. Tuntuu siis, että joka päivä jotakin :D

Ilmottauduin täällä Lahdessa Wellamo-opiston järjestämään mammajoogaan, jossa lupaavat rentoutumista ja eväitä synnytykseen. Tunnin kerrallaan, viikon välein, kahdeksan kertaa ja vain 16€. Odotan innolla :)
 
Memi, ihan samoja ajatuksia pyörittelen mielessäni :( Mulle jäi siitä venäläislääkäristä sellainen olo, että pelotteli kaikesta mahollisesta, ja pelotteli myös sillä että vauva voi olla ainakin 5kg syntyessään, jos en nyt ala pitämään sokereistani huolta. Omat arvoni ovat olleet vallan hienosti viitearvojen alapuolella, silloin kun on ollut nousuja, niin alla on ollut myös jotain normaalista ruokavaliosta poikkeavaa sapuskaa. Ihana päästä ensi viikolla äitiyspolille, niin pääsee ammattilaisten käsiin. Kurjaa vaan kun olo on muuten hyvä, lukuunottamatta niitä suppareita ja liitoskipuja, ja nauttii raskaudesta ja tulevasta vauvasta, niin neuvolassa lannistetaan ja tosiaan joihinkin asioihin suhtaudutaan syyttävästi ja suurieleisesti. Oon kyllä samaa mieltä, että hienoa kun tutkitaan ja pidetään huolta, mutta kyllä sitä toivois neuvolahenkilökunnalta hieman empatiakykyäkin. Enkä halua yleistää, on siellä meidän neuvolassa ihan mukaviakin tätejä :)

Eilisen lääkärin tutkimuksen jälkeen, alavatsaa koski ja liitoskivut oli ihan hirveitä illalla. Lämmin suihku helpotti oloa ja painuinkin nukkumaan kymmeneltä, mutta itkujen kanssa :( Onneksi on ihana ja ymmärtäväinen mies joka tuli mua paijaamaanemoticon Yöllä nukuinkin 13h unet ja olo oli aamulla paljon parempi.

Niin ja noista sokerirasitustuloksista, mulle soitti ainkin se mun oma terkka niistä sillon, eli tiedon labrasta pitäs kulkeutua neuvolalle. Mä kävin itse sillon Tullinkulman labrassa.

Vointeja kaikille!
 
Neuvolapäivä!

31+0
Hb 105, pitäis kuulemma rautaa alkaa syömään mutta kun vatta ei kestäny esikoistakaan odottaessa niin en viittis kiusata itteäni?
Pissa puhdas
Paino +490g / vko (yhteensä n. 13kg alusta)
Sf oli 26 ja mulla menee siis alakäyrällä mahan kasvu, eli tuskin on Pilgrimmilläkään aihetta huoleen!!??
Liikkeet ++
Raivotarjonta

Mulla muuten ihana terkka mutta tänään se jakso vinkua jokasesta asiasta (paitsi painosta). Jankutti että miten mä jaksan ja kuinka mä voin ja miten mun ja timon välit ja miksen ota sitä jo takas ja eikö kannattais nyt jo ottaa kun oon viimesilläni ja toi hemoglobiinikin on vähän alhainen ja entäpä tuo tupakointi, eikösitä vois lopettaa tai vaihtaa korvaaviin tuotteisiin däkädäkä.. Juu hyvin voin, välit on hyvät timon kanssa mutta en ota sitä vielä takas kun en halua puolen vuoden päästä löytää itseäni taas onnettomana huushollin pyörittäjänä ja yksin suhteessa eläjänä, voin HARKITA rautaa mutten juossu neuvolasta suoraan apteekkiin hakemaan sitä, Ei, en lopeta tupakointia (poltan 3-5 päivässä pitääkseni hermot ja verenpaineet kurissa 1,5v pojan kanssa ja nautintona).

Että tällästä tänään :) Hyvää alkanutta viikkoa!
 
Nla takana tältä aamulta.

Rv: 33+0
Pissa: proteiinit + - rajoilla
Hb: 111, joten raudan syöminen jatkuu..
Paino: 600gr/vko
Turvotus: +
Vaavin syke: 122
Sf-mitta: 29,5
Verenpaine taas koholla neuvolassa 134/95, kotimittaus oli OK 126/77
Huippu uutinen: Eikka on kääntynyt pää alaspäin =))

Nyt seuraankin tiiviimmin verenpainetta kotona, koska protskut oli siinä ja rajoilla ja on turvotusta melkoisesti käsissä. Ootin, että painossa näkyis enemmän tuo turvotus, mutta oli "vaan" 600gr/vko, mikä ei oo niin paha.

Tosi surku on lukea muiden huonoista kokemuksista neuvolassa. Itellä on kyllä käyny tuuri neuvolan terkan kanssa, on aivan ihana ihminen. Mulle on koko raskauden aikana tullu painoa n. 10kg, eikä koskaan oo syyllistetty tai marmatettu asiasta.

Mulle sano terkka tällä kertaa, että edellisen sf-mitan mukaan meni reilun 4 kilon käyrällä vauva ja nyt on tasottunut tuolle n. 3,5 kilon käyrälle. Sanoi, että vauvan tarjonnalla on iso merkitys tuon mitan kanssa ja edellisessä mittauksessa beibi olikin perätilassa. Nyt onneks siis kääntynyt pää alaspäin ja tuskin pyörähtää enää istuskelemaan :)
 
Neuvolassa käytiin eilen

Rv. 31+3
Paino: 13,9kg alusta lisääntyny
Turvotus: +
Verenpaine: 133/83
Pissa: vähän muutosta
Hb: 124
Sf-mitta: 33cm eli yläkäyrän yläpuolella mennään
Liikkeet: ++
Vaavin syke: Huiteli vähän korkeemmalla 160-170, suositus tuli käyä käyrässä äippäpolilla. Kävin viime neuvolakäynnin jälkeen kans, kaikki kumminkin aivan normaalia, todella vilkas vaavi meillä vaan on , ei sen kummempaa, mutta hyvä että tarkistetaan.
 
Eilen oli neuvola. Piti olla yhdeltä, mutta vartin yli 12 oma neuvolantäti soitti ja kysy että ehtisinkö aiemmin kun oli kuulemma buukkaillu aikoja väärin.
En tietenkää kerinny, niin tällä kertaa oli taas eri henkilö vastassa ja tuntia myöhemmin.

Mutta siis, maksan toimintahäiriötä se nyt kovasti epäili. Maanantaina sit labraan ja tulokset saapi parissa päivässä. Ollu tota kutinaa käsissä ja vatsassa, mutta oon ajatellu sen johtuvan talvesta.. Noh, toivottavasti oon ajatellu oikein :D

Verenpaine 102/62 ja hemoglobiini 117. Rautakuuri ei näköjään jostain syystä muhun tehoa..
Painoa tullu 713g per viikko lisää ja elopainoa löytyykin jo 63,9kg.

Niinku itsekin tässä tuumailin, niin onhan se Pikkunen jo alas asettunu. Sykkeet oli 140 ja liikkeet ++.

Seuraava neuvola onkin sitten reilun kahden viikon päästä. :)
 
Neuvolassa käyty ja aamulla toivottavasti saan lääkäriltä vielä vahvempia närästyslääkkeitä, jos ei kirjoita niin seuraavaa lääkäriä kehiin. Mie en tästä kärsi ja tahdon syödä normaalisti, vaikuttaa meinaan miun syöntiini tosi paljon. On kiristetty ruokatorven alaosaa närästyksen takia parisen vuotta sitten ja nyt ei toimi oikein kunnolla.
 rv 31+4
painoa tullut 1 kg 2 vko
rr 125/70 (syön supistuksen estolääkettä, joka on tarkoitettu verenpainelääkkeeksi niin on hienot ja hyvät verenpaineet)
Hb 120 (mutt nuo sormenpäästä mitatut tulokset ovat vähän eri kun verikokeella mitatut, mutt ihan normaalina mennään edelleen mitä on ollut ennen raskautta)
Sf-mittaa en muista ja eikä noita oo kirjoitettu tuohon neuvolakorttiin :-( tarttee ens kerralla pyytää kirjaan sen ylös, koska kiinnostaa. Mutt keskikäyrällä mennään. 
natiaisen sydämensyke oli 150 ja liikkeet ++
 
Tänään oli neuvola taas neuvola, siirrytty nyt näihin kahen viikon väleihin. Rv 32+6 Paino 74,4 / -050g Verenpaine 126/82 Hemoglobiini 115 noussu viime kerran 106:sta mutta raudan syöntiä jatketaan täälläkin Sf 29 Vauvan syke 158 Liikkeet ++ Oli aamulla melkonen kiire kun bussi oli myöhässä, ei meinannu saada millään verenpaineita laskemaan. Joutu kolme kertaa mittaamaan ennen ku sai suht normaalin tuloksen. :D ja olin miettiny eilisiltana kaikki maholliset asiat mitää pitää kysyä, mutta neuvolassa ne haihtu ku tuhka tuuleen mielestä. Seuraavalle kerralle kirjotan kyllä muistilapun. :D
 
Mä en oo ees muistanu viiime neuvolan juttuja laittaa. Se oli jo viime viikolla, rv 29+6.Seuraava menikin sit kolmen viikon päähän, kun ei terkalta löytyny vapaita aikoja ennen sitä (siis sellaisia, jotka olisi mullekin käyneet), vaikka kahden viikon välein mä oon käyny jo rv22 asti. Mut sekin sen takia, että mulla seurataan verikokeilla raskaushepatoosia, puhkeaako sitä vai ei.

Paino oli ensimmäistä kertaa noussut vain sen 500g/vko :D Verenpaineet 119/68, hemoglobiini noussut 113 (oli viimeksi 108, onneksi rautakuuri näköjään tehoaa). Lapsivettä on kuulemma paljon, mutta kuitenkin normaalin rajoissa, ei siis liikaa. Vauva on ja pysyttelee raivotarjonnassa, liikkeitä on kuulemma paljon (mä oon eri mieltä, mut johtunee siitä että esikoinen oli ihan hyperaktiivinen ja häneen verrattuna nää kaksi seuraavaa vauvaa ovat olleet lähinnä passiivisia), ja syke oli 135 (tosin vaihteli 135-150 välillä). Sf- mitta oli 30, edelleen menee yläkäyrän rajoilla siis.
 
Takaisin
Top