Neuvolakuulumiset

Tänään oli heti aamusta "uudessa" neuvolassa aika. Terveydenhoitajasta jäi oikein mukava ja asiantunteva kuva. :) 

Nyt mennään tasan viikoilla 18+0:  (edelliset)

HB 122 ei otettu
Verenpaine 105/59 106/55
Paino 57kg (+284g/vko) 54kg
Sf-mitta 15 
Pikku Myyrän syke +155 (edellinen katosottu 15+2 ja silloin +150)
Liikkeet + 
Virta otettiin nyt ekaa kertaa ja se oli ok..
Neuvolantäti käski myös varata lääkäriin aikaa ja pyytää EKG, sen verran nopeesti pumppailee tuo sydän aina välistä :( 

Enää viikko ja kaksi päivää niin päästään toivottavasti kurkkimaan kumpi sieltä on tulossa, ja että meneekö mun poika-veikkaus oikein :) 


Seuraava neuvola saatiin 22.11, osuu just synttäripäiväks :) 
 
Moi,

Juuri neuvolasta tulin kotiin. Viikkoja on nyt 20+3.

Hb ei otettu nyt ku viimeks oli hyvä 126.
RR ok
Pissa puhdas
Painoa tullut lähtöpainoon verrattuna 3kg eli ok.
Liikkeet ++
Pikku masuasukin syke 140

Mukaan saatiin kaikenmaailman lippuja ja lappuja :). Huomenna sit ois rakenneultra, koko ajan ollut poikaolo niin saa nähdä miten käy :).
 
Täällä vihdoin myös toinen neuvolakäynti takana. Nähtiin lopulta oma neukku myös, mukava ja osaavan tuntuinen oli. :) RR oli 128/64 ja painoa oli tullut raskauden alusta lisää n. 2 kg. Pissa puhdas ja Pienen syke 154. Seuraava käynti saatiinkin sitten jo reilun kolmen viikon päähän. Vähän hassua mun mielestä, että ekan ja tokan käynnin välillä on kaksi ja puoli kuukautta ja tokan ja kolmannen välillä vaan alle kuukausi, mutta samapa tuo tässä kohtaa. Nyt siis mennään viikoilla 18+4. :) Ensi viikon ma sitten rakenneultra! :) En jaksaisi kyllä odottaa, vaikka ihana fiilis ton neuvolakäynninkin jälkeen on, kun kuuli, että taas oli kaikki niin kuin pitää ja Pienen sydän jyskytti. Tää taitaa olla aika vilkas pakkaus, kun taas heitti volttia ja yritti lähteä karkuun, kun sydäntä kuunneltiin. <3
 
Mä olin aamulla neuvolassa, rv 22+0 menossa.
Kaikki oli muuten aivan loistavasti, mutta painoa on kertynyt mukavat +14,7 kg. Apua!
Painonnousu oli edellisessä neuvolassa 680g/vko. Siitä tähän on nousua ollut 1300g/vko.

Mä en käy vaa'alla kotona, joten tulee neuvolassa aina vähän yllätyksenä se mitä vaaka näyttää. Neuvolassa ei oo suhtauduttu mun lihoamiseen mitenkään paheksuvasti tai muutenkaan negatiivisesti. Musta aika yllättävää! Odotin, että tulis jotain saarnaa tms. joista oon kuullu juttuja. Ei mitään!!!

Mulla oli suunnitelmissa tiputtaa 10kg ennen raskautta, mutta lapsi päätti tulla ennen sitä. Mun lähtöpaino oli siis jo 80kg, joten näyttää siltä, että kohta myös yli 100 kilosia punnitaan neuvolassa :D

Mua ei sinänsä haittaa painonnousu. Musta se kuuluu raskauteen ja kilot voi aina laihduttaa. Mulla on kokemusta isoista pudotuksista, joten uskon pystyväni siihen. En mä silti toivo tästä enää kauheesti  paisuvani.  Se mikä haittaa on, että mä en usko mun kropan kestävän enää montaakaan lisäkiloa. Pituutta ei ole kuin 166cm, joten kohta olen yhtä leveä, kuin pitkä...

Mä tiedän, että mulla on jäänyt päälle alkuraskaudesta se, että syön mitä tekee mieli.- Alussa ei tehnyt mieli oikein mitään, joten söin kaikkea mitä teki mieli, jotta syön edes jotain.
Nyt vois rajottaa, mutta toisaalta mä syön pääasiassa ihan kunnon ruokaa (aika paljon tosin). Tai on mussa herännyt joku sokerihiiri. Oon ollu suolasen perään aina, mutta nyt himottaa kaikki sokeriset. Syön mä joka päivä jotain herkkua, mutta en mitenkään usein.
Kai mä oon sokee omille syömisille. Pitäis varmaan pitää ruokapäiväkirjaa, että näkis mitä ihan oikeesti syö.

Liikunta mulla on tosi vähissä. Mulla menee arkisin päivässä yhteensä n.12-14h työmatkoihin ja töihin - istumiseen. Siihen kun lisää 8-9h unet, niin liikuntaan ei jää kauheesti aikaa ja näin raskaana pitää unohtaa vlopun jumppamaratoonit. Mitä vähemmän liikun ja mitä pidemmälle raskaus menee sen vähemmän mä pystyn liikkumaan.

Pitää koittaa keksiä jotain. Toivotaan, että puoliväli raskaudessa ei ole yhtä kuin puolet painonnoususta. 
 
Heippa Nella!

Oli ihanaa lukea viestisi tuosta palstalta, koska olet niin samanlainen kuin minä ja melkein samoilla viikoillakin. Itse olen tällä hetkellä Rv 25+2 ja minä sekä masuasukki voimme erittäin hyvin.

Meillä on melkein sama tilanne molemmilla. Itsellänikin silloin kun sain tietää raskaudestani, niin lähtöpainoni oli 82kg (aina olen samanpainoinen ollut) ja nyt on jo tullut n.8,5kg painoa lisää raskauden aikana.
Meillä neuvolassa tätä painonnousua on hiukan paheksuttu, koska sitä saisi tulla ainoastaan 500g/vko. :D Yritä sitä nyt sitten pitää juuri siinä 500:ssa grammassa, eikä saisi yhtään mennä yli.
Muakaan ei haittaa sinänsä tuo painonnousu ollenkaan, koska sehän kuuluu tähän raskauteen. Kamalaahan se olisi, jos painoa ei tulisi ollenkaan. Silloinkin varmaan neuvolantäti motkottaisi :D

Olen n. 164cm pitkä, joten kieltämättä yli 90kg:n paino kammottaa. Pian ollaan molemmat jo jotain 100Kg painavia naikkosia. :D Onneksi löysin samankaltaisen sielunkumppanin täältä palstalta.

Muhun on myös iskenyt joku ihmeen sokerihiiri. Ennen olin vähän persompi makealle, mut kyllä nyt syön mitä haluan. :)
Silti olen myös syönyt paljon terveellistä ruokaa ja muistanut kaikki hedelmät ja vitamiinit ja vihannekset yms. Siitä on neuvolantädin turha kiistellä mun kanssa.
Mitä liikuntaan tulee, niin jossain vaiheessa tein pitkiäkin kävelylenkkejä, mutta nekin ovat jääneet nyt vähemmälle selkäsäryn takia. Vaikka sehän siihen juuri auttaakin. :)
Onko sinulla tällä hetkellä jotain oireita, mitkä vaikeuttavat oloasi tai työskentelyäsi?
Itselläni on vasemmalla puolella ihan alaselän alueella joku ihme kipeä kohta, mikä vaikeuttaa sängyssä kääntymistä ja varsinkin ylösnoustessa sattuu perhanasti. Myös suonenvedot vierailevat pohkeissani öisin. Koska sinulla on laskettu aika? Meidän pienokaisemme pitäisi syntyä 12.02.2012. <3
 
Hei Nella ja Äippä 2012!

Täällä rv 21+4 ja 100kg ylittyny, mikäs siinä kun kerran ruoka maistuu. Ne kilojen pois saanti on tuttua hommaa, vaikka ei niin helppoa.

Voidaan paksusti! :)
 
Heippa Minna80!

Ai sulla on jo menny 100kg yli. Saas nähdä, että miten mun sitte käy ku tää loppuraskaus menee vauhdilla eteenpäin. :) Nyt on jo 90kg ylittäny ja en ota sitä nyt niin hirveen pahasti mut kuitenkin. Onhan ne hieman hankalaa saada synnytyksen jälkeen pois. :/
Mut ruoka maistuu ni se on pääasia! :D

Ens viikon tiistaina olis sitte taas neuvola ja saas nähdä, et mitä neuvolantäti tällä kertaa motkottaa painon noususta. Toivottavasti ei oo hirveesti tullu lisää. :P
 
Neuvolalääkärillä käyty, ja sairausloma vaan jatkuu ja jatkuu.. Nyt kirjoitti 13.12. saakka ja tuskinpa palaan töihin senkään jälkeen, koska ennen vuosiloman alkua olisi enää kaksi viikkoa töitä.
Mutta enivei, ennen lääkäriä terkka otti normi jutut:
RV 24+0
Paino +220g/vko (kehui, että tosi hyvä, koska on ollut tasaisesti tätä) ekaan neuvolakäyntiin verrattuna on tullut 5,5kg lisää
Verenpaine 140/87, mittausjännityksestä johtuen ihan hirveitä lukemia näyttää.. Nomaali paineet on n. 117/68
Hb 111. Terkka antoi rautatabletteja mukaan kokeiltavaksi josko masu kestäisi niitä.

Lääkäri teki normaalin sisätutukimuksen ja kaikki kunnossa. Mittaili myös Pojun ja kasvaa tasaisesti ja hyvää vauhtia. Lääkäri sanoi, että neuvolassa käytetyt taulokot ovat japanilaisia, joten eivät suoraan vastaa suomalaisten lasten kasvua. Pää oli Pojulla 25+ viikkoja vastaava ja siitä sanoikin lääkäri,  että aasialaiset vauvat ovat pienipäisempiä. Vartalo ja reisiluu vastasivat viikkoja.

Kaikki siis hyvin, maman selkää ja niskaa lukuun ottamatta. Mutta niidenkin kanssa pärjää, kun saa kotosalla olla ja omaan tahtiin hommat tehdä.
 
Täällä tänään neuvola takana! Normaali th-käynti, lääkäri on sitten ens kuun puolessa välissä.

Rvt 22+1
Paino +500g/vko (nyt oli vissiin 66kg, esikkoa odottaessa mun lähtöpaino oli toi 66kg :D)
Hb ei otettu taaskaan.
Verenapineet 117/71
Kohdunpohjankork. 17cm (esikon aikana tuo korkeus oli jo viikoilla 18+5)
Liikkeet ++
Syke 136
 
Torstaina kävin neuvolassa ja on tuo mun neuvolatäti kyllä asiansa osaava ihminen!
Valitin kovista liitoskivuista. Monesti en meinaa päästä iltaisin enää kävelemään, jos olen päivällä käynyt vaikka pienellä lenkillä. Myös aika napakoita supistuksia on välillä tullut. Laittoi lähetteen fysioterapiaan ja lääkäriajan ensi viikolle, jolloin katsotaan kohdunsuun tilanne ettei ole lähtenyt paikat kypsymään. Ihanaa, kun joku ei vähättele oireita vaan tutkitaan kunnolla :)

muuten siis kaikki ok. Rv 22+1
paino +460g/vk
Hb 111 eli rautakuurille jouduin. Yllättävän myöhään meni tässä raskaudessa tämä.
Verenpaine 116/62
Sf-mitta 20 eli melkein yläkäyrällä.
pissa ok.
Vauvan sykettä mulle ei ole kertaakaan kerrottu eikä merkattu korttiin. aina vaan sanotaan, että hyvät on.

Mulla on siis nyt 2 neuvolalääkäriä kuukauden välein, kun seuraava normaalikäynti on joulukuussa neuvolalääkärille.
 
Mulla oli tänään neuvola, ja jälleen kerran jäi jotenkin tyhjä olo sen jälkeen.

Säntäsin neuvolaan hirveellä vauhdilla suoraan työpaikan kriisipalaverista, meillä nimittäin työpaikan pääyksikkö paloi sunnuntaina aamuyöstä. Neuvolantäti kysyi ensimmäisenä, että mitä kuuluu, ja kerroin tähän väliin, että tällainen tilanne on töissä, ja ajatukset on paljon siellä. Täti kysyi sitten samantien, että "mutta mitäs tähän raskauteen kuuluu?" Totesin tähänkin, että "jos olisit kysyny tota perjantaina, olisin varmaan osannu vastata, mut tänä aamuna en oo juuri edes muistanu olevani raskaana, tässä nyt kun olis vähän muutakin tekemistä". Onneks mies oli paikalla, se vähän tasoitti tilannetta kertomalla sitten viime viikon rakenneultrakäynnistä. Mut tätin oli sit vielä lopuksi pakko tokaista, että "jos tuntuu siltä niin sairaslomallekin voi jäädä".

Jep, mä oon ihan ehdottomasti jäämässä just nyt sairaslomalle, kun on talo täynnä ihmisiä, jotka on menettäneet paitsi työpaikkansa, myös ison osan elämäntyötään. Meillä on oikeesti talossa sellasia työntekijöitä, jotka on olleet siinä talossa vuosia, jotkut jopa 10 (tai enemmänkin) vuotta. Löytyy työntekijöitä, jotka on omin käsin kunnostaneet ja remontoineet sitä taloa, ja nyt se kaikki on menny savuna ilmaan. Kyllä se neuvolantäti varmaan hyvää tarkoitti, mut huomaa kyllä, ettei hän oo paljon vaivautunut muhun tutustumaan. Mä en HALUA jättää niitä ihmisiä, joista osa on todella järkyttyneitä ja shokissa, työpaikalle selviämään parhaan taitonsa mukaan ja häipyä ite sairaslomalle sillä verukkeella että oon raskaana. Varsinkaan, kun mitään oikeaa syytä sille ei oo, vauvalla on kaikki hyvin ja itekin oon fyysisesti hyvässä kunnossa. Eri juttu olis, jos kärsisin jostain vakavista kivuista tms. ja pitäisi sairaslomaa pitää vauvan ja/tai oman terveyden/turvallisuuden vuoksi.
 

Täällä neuvolassa käyty eilen.

Rv: 23+6
Paino 300g/vk eli noin 5kg tullut tähän mennessä lisää
Verenpaine: ok
pissa puhas
Sykkeet: 130-150 (hirveästi reuhasi masussa nii oli vaikea saada kuuuluun kunnolla äänet)
Hb: 100 ja rautakuuri taas päälle. Pitää syödä koko loppuraskaus. Eellisessä raskaudessa oli sama homma ja kun vielä vuosin niin laski hb 60:een (jouduttii tekee verensiirto) eli pakko koittaa syödä rautaa niin ois kohtuu korkialla synnyttämään mennessä, jos taas tulee rajut vuodot ja joudutaan tekee verensiirto. Ressaa vähän, kun niin helposti aina romahtaa tuo hb.

Sf-mitta 20cm eli keskikäyrillä mennään. Vähän isompi masu sf-mitan mukaan nyt entä esikoista oottaessa.
 
Eilen kävin neuvolassa

Rv 23+4
Verenpaine 133/75
Paino +363/viikko, yhteensä 9,3kg IIK!!!!!
Vaavin syke 155
Hb 132, noussut rautakuurin takia, viimeks oli 118
Sf-mitta 23cm, yläkäyrällä mennään

Sain ajan sokerirasitukseen 7.12, toivottavasti olis normaalilukemat. Sain kans lääkärintodistuksen että saa laittaa kelaan hakemukset menemään. En malta oottaa et pääsee hypistelemään äitiyspakkauksen sisältöä! :)
 
Tämän päivän neuvola käynnin tulos...

vk: 23+1
RR 98/67 ( melkosen alhaalla viime lukemista )
Hb 125 (edelleen tippunu, mut ei ainakaan tullu kehotusta lisäraudan ottamisesta...)
Sf-mitta 19
Tirpusen sykkeet 150
Liikkeet ++
Painoa tullut 1kg/vk :O Itse kauhistuin, et wtf mutta neuvolatätsy sanoi ettei huolta, kun alussa paino tippui ja yhdessä välissä ei tullu yhtään painoa. Alusta laskettuna yhteensä tullut 5,4kg...
 
Meillä 3. neuvola takana, kaikki oikeun mallikkaasti enkä joutunu rautakuurille.. Painoo tullu 460g/vko eli ihan OK, 6kg kai yhteensä. En ole huolissani koska koko ajan oon liikkunu, ehkä vähän ylimäärästä hetkuttelua tullu harrastettua ;D Eikä oo ylipainoo. Sydämensyke hyvä ja vaha n.140 tai vähän yli ja sitä otettaessa meidän tyttö potki niin lujaa että neuvolantätikin näki :D Aika hassua.. Nyt siis vkot 22+1....
 
Täälläkin kolmas neuvolakäynti takana. 
Että oli ihana neuvolantädin sijainen! Sais olla oma neuvolantäti sairaslomalla seuraavatkin neuvolakäynnit.. No ei vaan :) 
Jäi vaan niin hyvä mieli tuosta käynnistä, toisin kun edelliskerralla. 

Mutta siis, painoa tullu lisää 386g per viikko. Kuulemma ei tarvii yhtään miettiä että mitä sitä syö, eikä haittaa vaikka tulis painoa reippaastikin lisää. :)

Vaikka oon rautakuurilla ollu muutaman viikkoa, niin hemoglobini oli tippunu silti 105.. Eli nyt sitten pitää rautaa popsia aamuin ja illoin. 

Verenpaine taas laskenu entisestään, nyt oli 95/53. Pitkiä lenkkejä ei sais enää yksin tehdä, ja jos on "pakko" tehdä, niin sitten suunnitella reitit niin että pääsee välillä aina istuskelemaan.
Onhan tota huippausta aikalailla ollutkin, mutta oon kyllä huomannu että raitis ilma tekee terää! 

Pikku miehen sykkeet oli 145 ja  kohdunpohjankorkeus 20..

Näin meillä tällä kertaa :) ensi viikolla kättärin reumatologille, kuukauden päästä neuvolalääkäri ja joku synnytysasia ja tammikuussa sitten taas neuvola :) 
 
Kurkkasin vielä neuvolakorttiin eli verenpaine 110/70, HB 132.. Ei ihme että oon jaksellu näin hyvin :D Ja kohdunkorkeus 18cm...
 
Täällä ilmoittautuu rv 22+1 tuloksilla "turvokki-orvokki"

paino: + 1033g/vko
hemppa: 129
verenpaine: 117/72
vauvan syke: 150
vauvan liikkeet: ++
sf: 22

Mulla on niin ihana neukkutäti, että sanoipa vain, että "no, mä tiedän, että sä tiedät ruokahommat ja varmaan kannattaa nyt ajatella asiaa.." Heh.
Mä painan nyt yhtä paljon, kun edellisen kanssa synnärillä (ja lähtöpaino oli tuolloin 10 kiloa enemmän!)
Mutta kaikki muuten oikein hyvin, sain kela paprut ja kuukauden päästä uudestaan ja sokerirasitukseen kans kk:den päästä.
 
Mul ei oo neuvolantäti sanonu painosta mitään sen kummempaa, vaikka on se mullakin noussu aika tiuhasti... painan kans nyt sen verran mitä painoin kun esikoisen raskaus alkoi (synnärillä +20kg), mut sit edellisessä raskaudessa en painanu näin paljon edes silloin kun lähdettiin synnyttää. Silloin lähtöpaino oli hippasen vähemmän kuin tässä raskaudessa, mut on tässä toi paino kyllä kertyny ihan "mukavaa" vauhtia.
 
Takaisin
Top