Neuvolakuulumiset

Mä en oo ees muistanu viiime neuvolan juttuja laittaa. Se oli jo viime viikolla, rv 29+6.Seuraava menikin sit kolmen viikon päähän, kun ei terkalta löytyny vapaita aikoja ennen sitä (siis sellaisia, jotka olisi mullekin käyneet), vaikka kahden viikon välein mä oon käyny jo rv22 asti. Mut sekin sen takia, että mulla seurataan verikokeilla raskaushepatoosia, puhkeaako sitä vai ei.

Paino oli ensimmäistä kertaa noussut vain sen 500g/vko :D Verenpaineet 119/68, hemoglobiini noussut 113 (oli viimeksi 108, onneksi rautakuuri näköjään tehoaa). Lapsivettä on kuulemma paljon, mutta kuitenkin normaalin rajoissa, ei siis liikaa. Vauva on ja pysyttelee raivotarjonnassa, liikkeitä on kuulemma paljon (mä oon eri mieltä, mut johtunee siitä että esikoinen oli ihan hyperaktiivinen ja häneen verrattuna nää kaksi seuraavaa vauvaa ovat olleet lähinnä passiivisia), ja syke oli 135 (tosin vaihteli 135-150 välillä). Sf- mitta oli 30, edelleen menee yläkäyrän rajoilla siis.
 
Neuvolakäynti taas kerran takana. Kaikki arvot olivat muuten kohdillaan, mutta hemoglobiini on edelleen alhaalla. Rautakuuri ei ole vaikuttanut arvoihin juuri yhtään (edellisessä mittauksessa 113 ja nyt 115). Itse oletin, että kuuri olisi vähän edes vaikuttanut kun tuntuu että väsymys on hieman helpottanut, mutta ei kai sitten näköjään... Nyt pitää sitten tuplata annos ja kokeilla, josko se auttaisi asiaan.

Nyt oli myös ensimmäistä kertaa sokeria näytteessä. Mulla ei ole ollut sokerirasitustestiä, ilmeisesti joissain neuvoloissa se otetaan kaikilta, meillä ei. Mutta hoitsu oli sitä mieltä, että jos seuraavassa näytteessä on edelleen sokeria niin otetaan se sitten. Toistaiseksi ei siis toimenpiteitä sen suhteen... Ja ymmärsin, että hoitokeino tähän on ihan vaan ruokavalio, ei muuta.

Pienokainen oli raivotarjonnassa, mutta voi toki vielä liikkua miten tahtoo. :) Sydänäänet ja liikkeet oli kumpikin ok.

Pelkäsin, että joulun jäljiltä olisi tullut hurjasti kiloja lisää, mutta toisin kävi - paino on noussut vaivaiset 100g/vko edellisestä mittauksesta, joka oli tuossa kuukausi sitten. Juhlistaisin ostamalla suklaalevyn, mutta en viitsi nyt noiden sokerien takia...
 
Edelis: mulla ei myöskään ole rautakuuri auttanut.. Oon syöny lisärautaa marraskuun alusta lähtien ja edelleen hb on vaivaiset 111... Nyt vaihdoin Retafer 100mg tabut Obsidan 100mg kapseleihin. Josko merkin vaihto auttais imeytymisessä.
 
Heissan

Ennen viime käyntiä sitä pelkäsi, että kuinkahan paljon niitä joulukiloja on kertynyt, että onko neuvolan puntarissa jouset soikeena emoticon  mutta yllätykseksi ei ollu tullu kuin vajaa 400g/vk. Nyt on alusta laskien tullu n.9kg lisää...
Mulla oli toissa kerralla Hb tippunu 111. Viikon verran söin lisärautaa ennen viime käyntiä ja oli noussu yllättävän hyvin ku oli 126
Sf-mitta oli 28 ja verenpaineet alhaalla niinku normaalistikin.
Meidän Tirpunen on viihtynyt jo pitkään pää alaspäin, mutta pyörii edelleen päänsä ympäri ja milloin on peppu oikealla, milloin vasemmalla... Häijy tunne kun hän vaihtaa kylkeä, kun kauhea moukku menee tossa vatsanahkaa pitkin....vähä ku kattelis jotain kauhuleffaa emoticon
 
Täälläkin takana tänään neuvolakäynti.

Painoa oli tullut vaan 100g kahden viikon aikana eli mun uusi ruokavalio tehoaa siis :)
Verenpaineet 122/79 eli korkeimmat mitä ikinä ollut
Hb noussut 107->116 rautalääkkeen vaihdon myötä ilmeisesti
Sf-mitta sama kuin 2 viikkoa sitten eli 31
vauvan sykkeet oikein hyvät :)

Oma vointi ei niinkään hyvä. Leposykkeet korkeat koko ajan (itse mitattuna 100-120 vähintään koko ajan) ja tosi vetämätön olo. Sainkin sitten lähetteet verikokeisiin, kilpirauhaskokeeseen ja sydänfilmiin. Saa nähdä selviääkö mitään.
 
Heippa! Täällä tänään myös käyty neuvolassa.

Painoa on tullut noin 5 kg raskauden alusta ja 280g viikossa viime käynnin jälkeen, joka oli viikolla 25+1 ja nyt siis 30+0.
Verenpaine 130/74, sf-mitta 25 cm
Vauvan syke vaihteli 130-155 välillä, neuvolakorttiin merkattiin +150.

Ja terkka oli sitä mieltä, että pää alaspäin edelleen ollaan. :) Pienellä on sitten vaan mahottoman pitkät jalat, kun välillä tunnen kädellä pepun ihan oikealla puolella ja samaan aikaan potkuja ihan vasemmalla puolella. Tai sitten sillä on niin vahvat nyrkit, että en aina erota nyrkitystä monotuksesta. :) Mutta joka tapauksessa hyvin voidaan, sekä Pieni että äiti. <3
 
Täällä käyty eilen neuvolassa. Raskausviikot 31+4.

Painoa +490g/vk (yhteensä 8kg)
Verenpaineet 122/76
Sf-mitta 27cm
Syke +145
Liikkeet ++
Tarjonta PERÄTILA

Terveydenhoitajan oli kyllä tosi hankala saada tarjonnasta selvää ku oli jonkinmoinen treeni menossa vatsassa ja vielä tuli harkkareita ihan mukavasti mut sit pääty kuitenkin perätilaan ku sydänäänet kuului tosi korkeelta.. Ens kerralla sit ultrataan neuvolassa ja kätilö tulee mukaan käynnille ja tutkitaan miten päin se vauva sielä oikeesti on, kuukauden sisään jos ei ole kääntynyt niin laitetaan äippäpolille tutkimuksiin ja synnytystapasuunnitteluun..

Sf-mitta oli onneks nyt nousussa, viimeksi ei ollu kasvanut tarpeeksi. Sievästi mennään keski- ja alakäyrän välissä. Helpottava neuvolakäynti! :)
 
Eilen oli neuvolakäynti, raskausviikot 31+6.

Paino laskenut -900/vko, sokereita mittailemalla, yhteensä on tullut reilu 9kg.
Verenpaineet 135/77
sf-mitta 35cm !!! Pakko olla virhe, viikko sitten oli 28cm :) Tai sitten siinä oltiin taas peppu pystyssä ja tuotiin masulle lisää mittaa :)
Sykkeet +130
Vauvan liikkeet ++
ja vauva raivotarjonnassa

Hemoglobiini on pysynyt yllättävän hyvänä. Ekassa neuvolassa mitattiin 133 ja nyt oli 126. Vauvan sydänääniä metsästettiin 15 min, kun oli niin ihmeellisessä mykkyrässä tuolla masussa, että korvakuulolla kuuli äänet mutta dopleriin ei saatu lukemia, vasta kun kätilön avustuksella :) Toivotaan että pikkuinen pysyy raivotarjonnassa loppuun asti, kovin alhaalla kuulemma jo on.
 
Neuvolassa oltiin mekin eilen, rv 32+4.

Hemoglobiini edelleen kohdallaan, 136.
Painoa oli nyt tullut melkein kilo viikossa (980g/vko), mut edelleen ollaan -7kg verrattuna raskautta edeltäneeseen painoon, joten terkka ei pitänyt pahana. Ensimmäisen kerran siis nyt oli painonnousu enemmän kuin 200g/vko, mut kyllä silti ajattelin nyt ruveta vähän jo harkitsemaan mitä syön ;) Sokerit oli kahden viikon seurannassa joka mittauskerralla ok, vaikken mitään ruokavaliota noudatakkaan.
Sf-mitta 28cm.
Sykkeet 125-155 (kaveri villiintyi totaalisesti taas kerran, kun se laite alkoi kohista x) ).
Liikkeet siis ++ (terkkakin sai oman osansa sydänääniä kuunnellessa ja asentoa kokeillessa).
Ilmeisesti nyt ollaan jo pääalaspäin (kaksi viikkoa sitten oli ihan poikittain), mutta kuulemma kovin ylhäällä vielä...

Sairaslomaa sain äippäloman alkuun asti, kun nyt pari viikkoa on ollut jatkuvalla syötöllä harjotussuppareita ja joukossa kivuliaitakin, joten ei kuulemma tuo mummojen nostelu oikein enää käy.
 
Tänään neuvolassa "synnytysvalmennuksessa". Käytiin synnytys läpi, mitä tapahtuu milloinkin ja miksi ja mikä isukin rooli on. Ihan mukava tuommonen yksilöllinen ohjaus verrattuna johonkin massaluentoon.
Lisäks katottiin perusjuttuja:
rv: 34+2
paino: reilussa viikossa +310gr
turvotus: +
vaavin syke: +142
sf-mitta: 30
tarjonta: rt
liikkeet: ++
proteiinit: +

Hemoglobiinia ei nyt mitannut, kun mitattu vasta reilu vko sitten, ensi viikolla sitten siitä otetan lukemaa. Olo on kyllä tositosi väsy, että tuskin on vielä rautamerkin vaihto auttanut..
 
Nunnu81: Minä oon syönyt tuota Obsidania. Ja aina ottanut sen appelsiinimehun kanssa, että imeytyisi paremmin... Mutta merkin vaihtoa voisi kyllä testata. Niitähän on jotain nestemäisiä, niiden kai pitäisi imeytyä vähän paremmin. Toivotaan että merkin vaihto auttaa edes vähän! :)
 
Eilen neuvolassa, eipä ihmeempiä. Selkäsäryistä ja liitoskivuista valittelin. En tie mitä mä valitan, kun aina kuitenkin ite päätän vielä jatkaa töissäkin edelleen. Kai se helpottaa kun voi vähän valittaa tukalaa oloa. 

rv 32+0
painoa 500g/vk
Rr 118/70 (ennätyksellisen korkea mulle)
Syke 130
Sf 27 (vähän vähän?)
RT
liikkeet ++
prot +/-

Vielä 14 työpäivää... 
 
Tänään neuvolassa, rv 31+3. Pikkuinen alkoi tuossa pari viikkoa sitten painumaan alaspäin, tästä syystä juostu jo lääkäri-ultrassakin ja huomenna siitä kontrolli.
Edelleen siellä lantiossa majaillaan, ja voi hitto näitä liitoskipuja ja painon tunnetta! Tätäkö pitäis sitten jaksaa maaliskuulle asti.. :D

Kauhiat zumbat oli likalla menossa masussa, syke huiteli jossain 170 luokkaa. :) Kaikki kuitenkin neitokaisella muuten hyvin..

Masu on lähtnyt vähän katoamaan tuon painumisen johdosta; SF-mitta 24cm. O___o
 
Neuvola käynti takana...

Vk 33+1
RR 113/74
Hb 122
Painoa tullut 1094g/vk
Sf-mitta 30
sykkeet 140
liikkeet ++
Tarjonta Rt

Viimeksi oli pissassa hieman sokeria, mutta tulimme siihen tulokseen että johtui aamupalasta ja tänään sitten olikin ihan puhdas näyte, kun jätin appelsiinimehut juomatta :)
Painonnoususta ei tuumannut mitään, itse kyllä kauhistuin. Kuin ne joulukilot näin jälkikäteen iski

15.3 olisi sitten viimeinen neuvolalääkäri käynti... Huh, tässähän aletaan olla jo loppusuoralla :o ei sillä etteikö olo alkaisi pikkuhiljaa olla tukala, mutta nopeasti tämä on menny...vastahan sitä jännitti rakenneultraa...
 
Tänään olisi edessä jälleen neuvolakäynti tuossa kymmenen aikaan. Viime kerralla oli jotain häikkää verenpaineen kanssa, joten toivon mukaan se olisi tasoittunut. Hemoglobiinin kanssa mullakin oli ongelmia raskauden alkuvaiheessa, mutta aloin ottamaan tupla-annoksen raskausvitamineja+päälle vielä erillisiä rautatabletteja.. nyt on "jumahtanut" arvot siihen 134-136 paikkeille, eli siltä osin näyttää hyvältä.

Viime käynnillä jouduttiin vähän "leikkimään" asennoilla, kun sydänääniä kuunneltiin.. pikkuisella oli niin kova aamujumppa meneillään, ettei millään meinattu saada sellasta keskiarvoa. Rauhoittuihan tuo, kun kyljellään makasi, ei oikein pitänyt selinmakuuasennosta. No, nytpähän saa entistä tiheämpään tietää, että vatsassa kaikki hyvin, kun alkavat tihentämään käyntejä.. viime käynnistä kaksi viikkoa.

Itsellä on painoa raskauden alusta tullut lisää about 7kg.. sanoi neuvolassa, että ihan huoletta saisi tulla lisääkin.. no, omasta puolesta voi olla tulemattakin jos suoraan sanon xD

Alkaneet nämä neuvolat jo pikkuhiljaa tuntumaan peräti puuduttavilta, kun aina tehdään ne samat asiat jne, mutta onhan niissä hyvä käydä ja saadaan kyllä olla onnellisia siitä, että asutaan maassa, jonka terveydenhuolto on näinkin hyvällä mallilla (vaikkei aina siltä tuntuisikaan^^).. tällä hetkellä odotan kenties eniten sitä viimeistä neuvolalääkärikäyntiä.. aiheena synnytys jne ^^ Huh huh.

Ainiin, rv 35 pärähti tänään päälle :)
 
Noh.. jospa minäkin tänne näitä neuvolakuulumisia kirjailisin :)

Tänään oli neuvola rv 31+5
Kaikki hyvin kuten tähänkin asti arvojen suhteen

Paino 87.3 iik parissa viikossa noussu 1.6 kg enkä oo ees syöny mitenkää ihmeellisesti
RR 112/71
pissa puhdas
liikket ++
sydämen syke + ,joka kerta sitä metsästetään kun kuuluu niin huonosti nyt kuitenkin sain jonkun näkösen selityksen sille, vauva taitaa majailla kasvot eteenpäin.
Pt
sf- mitta 31,5, huidellut kokoajan pilvissä kun vauva niin ylhäällä, nyt sentään alkanu tasaantua yläkäyrällä mennään :)

Liitoskivut vaan on ollut niin pahat ettei työn teosta taho tulla mitään... saikulla ollu siis jo kolmatta viikkoo ja helpotusta ei näy, mutta kestettävä on :)

 
Täällä kans käyty neuvolassa, itseasiassa eilen 32+2. Hemppaa multa ei oo otettu marraskuun jälkeen, verenpaineet oli kerrankin normaalit, jei!!!  Vauvan tarjonta jäi epäselväksi ja viimeisen eli seuraavan lääkäriajan sain viikolle 38+4...öööh siis oikeesti, kuka tarkistaa tarjonnan ennen sitä? Juu tokihan saan juosta neuvolatädinluona harvase viikko, mutta ei hän kurki tonne alakertaan kypsyyttä eikä eilisen perusteella päältä osaa asentoakaan tunnustella. Mulla kun on alusta asti ollut kovin turvaton olo mun neukkutädin kans niin olisin kyllä oikeesti halunnu sen lääkärin vielä ennen synnytystä...höh..ja toki saatan ehtiä tuon ajan käyttämään, mutta silti jäi harmittamaan
 
Oisko siellä neuvolassa esim. kätilöä, joka pystyisi sen tarjonnan katsomaan? Mulla viime neuvolakäynnillä vauva jumppas kans niin kovasti, että koitettiin saada sydänääniä kuuluviin 15min, kunnes oma terkka pyysi kokeneen kätilön paikalle apuihin, joka sai heti vahvat äänet kuuluviin ja kokeili mahan päältä myös tarjonnan, ja alavatsalta tunsi selkeästi vauva pään ja että alhaalla ollaan, mitä taas oma terkka ei osannut kokeilla.

Kävin eilen neuvolalääkärillä ja sain saikkua suppareiden takia mammaloman alkuun saakka ja toi neuvolalääkäri jäi viimeiseksi, kun mulla on aika äippäpolille rv 37, missä katotaan vielä kokoarviota ym. Voihan äippäpolillekin soittaa ja kysyä, että miten ois hyvä tehdä kun ei tiedetä missä tarjonnassa vauva sillä masussa köllii? Tsemppiä sulle :)
 
Neuvolasta kotiuduttu, ja tällä kertaa oli oma neuvolantäti vastassa :)
Synkkas tätin kanssa paljon paremmin kun aiemmilla kerroille, jee !

Mutta siis, painoa tullu taas kahdessa viikossa sen kaks kiloo lisää.
Eli siis 1050g / viikko.. Neuvolantäti rauhotteli, ettei haittaa mun kohdalla mitään. Mutta kun kyllä se nyt vaan vähän haittaa :D Tai tuntuu jotenkin niin paljolta..

Hemoglobiini ei vaan (yllätys,yllätys) jostain syystä nouse. Annostusta nyt sit lisättiin 200mg per päivä. Verenpaineet oli noussu, nyt siis 110/64 (viimeks 103/62).

Sf-mitta 29.. Melkein joka kerta ollu eri mittaaja, mutta tasaisesti mennään kuitenkin.

Pikkunen siellä jo oli pää niin alhaalla, että jäi pään tunnustelu väliin kokonaan kun ei saanut täti siihen tuntumaa. Ilmankos on ollut reippaasti paineen tunnetta :D
 

March12, ootko koittanu käyttää litkumaista rautaa esim. Ironia tai FerroFortea? Itellä ekasa raskaudessa koitettii tableteilla nostaa rautaa, ei mittää vaikutusta, kunnes ite päätin omasta alotteesta alottaa nuot nestemäiset luontaiset rautavalmisteet ja kyllä alko hb nousta ja nyt oot täsä raskaudesa käyttäny pelkästään nestemäistä eli tuota FerroFortea, on paremman makusta ja halvempaa kun Iron.

Eilen käyty neuvolassa.

Suluissa edellinen käynti.

Rv:  34+2 (32+1)
Paino: 187g/vk (477g/vk) eli nyt paino tällä hetkellä 55,9kg, esikoista oottaessa näillä viikoilla grammalleen sama paino. :) Eli samallai noussu nytki, yhteensä tullu siis noin vajaa 9kg.
Turvotuksia hieman. (Ei turvotuksia)
RR: 115/69 (111/68)
Pissa puhas (-)
Hb:tä ei otettu, ku viimes oli jo vähä parempi, ens kerralla taas otetaan. (124)
sf: 29cm (29cm) Sano että ens ma kun läääkärineuvola, tarkastetaan kasvaako vauva, kun pysyny mitta samana.
 
Takaisin
Top