Neuvolakuulumiset

Äippäpolin lääkärikäynti 8.2.
Rv: 37+1
Paino: +900gr
Turvotus: +
Rr: 139/94
Pissa: puhdas
Lapsivesi: normaali määrä
Painoarvio: 2,4kg
Tarjonta: RT
Kohdunsuu: pehmeä, kiinni, pituus 3cm

Käynti oli sokerirasituksessa saadun rd-diagnoosin vuoksi. Ihan mukava käynti ja saipahan osviittaa siitä, minkä kokoinen vaavi ois tuloillaan. Nyt tosian painoarvio oli 2,4kg, joten ihan siro poju vois olla tulossa. Toivottavasti =)
Lääkäri oli mukava venäläinen naislääkäri, joka huolehti kovasti sisätutkimuksen aikanakin, ettei tee vaan liian kipeää ja jaksanhan sielä olla tutkimuspöydällä. Ennen lääkäriä otettin käyrää ja kätilö tutki perusjutut.
Kohdunsuu onneksi jo pehmennyt yhdelle sormelle. Katotaan miten pitkään vielä ootellaan synnytystä..
 
Eilinen neuvola käynti

Rv 35+5
Painoa alusta tullu 17,7kg
Turvotus ++
Rr 137/85
Virtsa +-
Hb 121
Sf 37
Sykkeet 148-159
Liikkeet ++

Nyt sit joka viikkoiset neuvolakäynnit tulossa ja huomenna äippäpolille käyrään.
 
Neuvolassa käyty tiistaina,

RV 33+3 (31+5)
Paino 86,4 (87,3)
Pissa - -(- -)
RR 112/72(112/71)
Turvotus - (-)
Hb 137
Kohdunpohjan korkeus 29,5 (31,5) Oli eri mittaaja kun viimeks vaikuttaneeko tuo ja sano että on tainut tulla vauva myös jo hiukan alemmas kun kokoajan tuo on ollu tuolla käyrien yläpuolella ja nyt on keskikäyrällä no ens viikolla onkin jo lääkäri niin saa nähdä mitä siellä sanotaan :)
Tarjonta RT (PT)
sykkeet +
liikkeet ++

Palailempa taas asiaan kun on lääkärissä käyty :) Hyviä vointeja kaikille kanssa odottajille!!
 
Mullakin taas neuvolakäynti takana.

RV 32+6
Painoa tullut alusta vajaa 7kg (mutta ihan tarpeeksi hyvät lukemat kuitenkin jo kasassa:D)
Sf 28
Tarjonta RT
Hemoglobiinia ei mitattu kun oli viimeks 136. Verenpainetta en muista, mutta se on koko ajan ollut keskimäärin 115/70. Vauvan sydän hakkasi kovasti, tarkkaa sykettä terkka ei oo kertaakaan kirjoittanut ylös, niinkuin ei myöskään mun viikottaista painonnousua. Mulla seuraava käynti onkin lääkäri (jos lääkäri on paikalla, koska on kuulemma tällä hetkellä itse sairaana ja sairaalahoidossa, eikä kaupunki tarjoa sijaista). Kiva olisi kyllä päästä lääkärille, että tietäisi onko supistelut vaikuttanut kohdunsuun tilanteeseen. Mulla siis tulee kivuttomia supistuksia lähes koko ajan. Kivuliaita ei oo vielä ollut ollenkaan, joten melko rauhallisin mielin oon ollut, mutta kyllä toi voimat vie joka tapauksessa. Sf-mitta oli kasvanut kolmen viikon takaisesta vain sentin, mutta ei terkka siitä mitään sanonut. Nyt asettui vähän keskikäyrän alapuolelle.
 

Neuvolakäynti takana taas kerran. Oliki vähä erilainen ku joutuin ottaa neitin mukkaan niin sai siinä vahtia tyttöä. Onneksi neukkutäti piti tyttöä sylissä aika palio, kun harjottelija sitten mittaili verenpaineet ym.

Rv: 36+6 (35+6)
Paino: 58,3kg eli 1,6kg/vk (56,7kg eli -200g/vk) Neuvolatäti meinas, että mulla johtuu turvotuksesta tuo järjetön painonnousu, kun nyt noussu muutneki vähän kerralla tai jopa laskenu paino niin nyt sitte pomppas yhtäkkiä 1,6kg viikossa. :D
Turvotus: + jaloissa ja käsissä paljon (+)
RR: 126/80 (124/79)
Pissa puhas molemmilla kerroilla.
Hb:tä ei nyt otettu, ku eellisellä kerralla kuitenki 124
sf-mitta: 31cm (30)
TArjonta: Rt (rt)
Sydämensyke +
Liikkeet ++



Että tällasia. NEukkutäti meinotteli, että laps eellee aina vaan niin alhaalla ku vaan voi, että tosissaan voi alakaa syntyä millon vaan. Mulla kyllä kivuttomia supistuksia tullee ihan koko ajan pitkin päivää ja öisin, mutta tullee myös kivuliaitakin toisinaan. Myös tuolta koko alapää tosi hellänä koko ajan ja menkkamaista jomotusta jaloissa ja selässä päivittäin. Jännittää, kun mies lähtee vklpksi reissuun niin jos pian sillon päättää pieni syntyä! :O Toivotaan ettei kuitenkaa.:)
 
Täällä ollaan tänään sitten täysiaikaisia, jipii! :) käytiin tänään myös neuvolassa. Paino 77,6/ +1100g eli nyt vasta päästy takaisin raskautta edeltäneeseen painoon, kun siis alusa laihduin pahoinvoinnin takia 10kg.. Rr 120/80, Pissa puhdas, Hb 116, Sf 32, vauvan syke +154 Taas terkkari ihmetteli sf mittaa ja tunnusteli vauvaa, ja sinne se oli laskeutunu alemmas kun viimeks ja kiinnittyny oli kunnolla. Nyt siten vaan odotellaan että millon se pikkunen tänne maailman tupsahtaa.. :)
 
Eilinen nla.
Rv: 38+0
Paino: +600g
Turvotus: +
Rr: kotona OK, neuvolassa koholla (yllärispylläris!!)
Pissa: puhdas
Hb: 120
Sf-mitta: 28 (2 viikkoa aikaisemmin oli 30,5)
Syke: 124
Liikkeet: ++

Eilen oli väsy-valivali päivä ja oloa ei helpottanu yhtään, että neuvolakäynnin hoiti harjoittelija. On jotenkin niiiin väsy ja kireä olo, että haluis vaan sen tutun ja turvllisen Oman neuvolatätin kanssa hoitaa käynnin. Ja nyt kun rupesin tänne kirjaamaan neuvolakäyntiä, niin huomasin nlakortista, että harjottelija oli merkannu jutut ihan päin peetä. Kirjaili joitakin kohtia edelliseen käyntiin, joka oli äippäpolilla ja jätti joitakin merkkaamatta kokonaan.
Näköjään jatkuu valivali-oloemoticon
 
Huomenna olis jälleen neuvolakäynti, 38+0 tulee huomenissa viikkoja täyteen. Naureskeli hoitaja tuota aikaa bookatessaan, että "jos nyt siihen asti päästäänkään.." mutta aika sitkeesti on pikkuinen masussa pysytellyt.. pari viikkoa sitten aavistelivat syntyväksi ennen rv 38 :) Iloinenhan olen tietenkin asiasta ^^ Saa pysyä, kunnes on valmis syntymään :)

Saanut viimeisen viikon aikana käydä parilla ekstrakäynnillä.. lähinnä verenpaineen takia. Ottivat myös labraan virtsanäytteen, koska proteiinia näytti viime neuvolakäynnillä 1+.. kaikki kuitenkin kunnossa. Piti vaan tarkkaan seurata vointia; päänsärky&huimaus.. ettei vaan olis raskausmyrkytystä.. eipä ole mitään ilmennyt.. verenpaine on melko korkealla.. mutta eivät ainakaan vielä ole lähettäneet sairaalalle :( Vähän vaan tuli sellanen pelokas ja huolestunut olo.. onneksi alkanut pikkuhiljaa väistymään.

Alkavat ne ajat, että pikkuinen saa tulla kun on tullakseen :) LA on siis 1.3.. eli pikkuhiljaa ^^
 
Täällä neuvolalääkärikäynti takana.

Rv 36+0
Paino: -300g/vk (Jee, enää 4 viikkoa laskettuun ja vielä 3,5kg mun omaan "maksimipaino"-tavoitteeseen!)
Rr: 123/73
Pissa puhdas
Sf-mitta 33
Sykkeet +/- 130

Kohdunsuu oli vielä kiinni, mutta lyhentynyt ja pehmentynyt. Eipä sillä mitään merkitystä oikeastaan ole, kun viimeksikin kypsyminen tapahtui sitten tosi nopeasti. Vauvelin pää oli aika alhaalla ja siltä on tänään alkanut tuntuakin. Saa nähdä kauanko menee, että synnytys käynnistyy. Veikkaan ettei montaa viikkoa..
 
Lääkärineuvola käynti eilen takana...

Ensin terkalla joka otti verenpaineet, pissan ja painon...

Lääkäri sitten mittaili sf-mittaa, jota ei merkannut tai sanonut mulle mitään... Sisätutkimus ei taaskaan ollut mikään miellyttävin kokemus, taitaa olla jonkun sortin sadisti tämä meidän lääkäri emoticon Todella kovakourasesti runnoi sisuksissa. Pää on jo ihan tossa tuntumalla, ettei kuulemma ihme jos tuntuu painetta välillä... Kohdunsuu pehmeä, mutta kiinni ja kaulaa jäljellä 2,5cm. Kaikki siis hyvin ja nyt vaan odotellaan koska pikkuinen on omasta mielestään valmis syntymään

Tsemppiä kaikille näille viimesille viikoille ja paljon kärsivällisyyttä, sitä jos mitä tarvitaan emoticon
 
Täällä käyty neuvolassa 16.2. Äitiyspolille lääkörille käynti ens viikon perjantaina kokoarvioon, jännää!

Mutta siis, neuvolakäynnillä...
Rv 36+0
Hb ei otettu nyt, edellisellä kerralla 130, noussut pikkuisen koko ajan
Pissa puhdas
Verenpaine 127/78
Paino +875
Turvotus +
Fundus 35cm
Sykkeet +140
Liikkeet ++
Tarjonta Raivotarjonta

Nyt tosiaan on alkanut turvottamaan, nilkat pökkelöt ja ei toivoakaan että sormukset menis sormiin. Musta tuntuu, että mahakin on muuttanut nyt ihan tosissaan muotoaan ja tullut tosi eteen ja alas, vauvan sydänäänet kuuluikin nyt ihan tuosta masun edestä, aikaisemmin joko vasemmalta tai oikealta puolelta. Häpyluu on ihan kauhean kipeä, eli siellä paikat antaa ihan selkeästi nyt periksi. Töissä kävin piipahtamaan neuvolan jälkeen ja yksi työkaveri sanoi, että mun kasvot näyttää jotenkin erilaisilta kuin ennen. Naureskelin siihen vaan, että nyt on alkanut turvottaa että siitä johtuu, mutta se oli sitä mieltä etten näytä turvonneelta vaan että mun huulet on jotenkin isommat kuin ennen ja sanoi että niin kuulemma tapahtuu kun synnytys alkaa lähestyä. Samaa sanoi toinenkin työkaveri... ?! En oo tuommoistakaan koskaan kuullut, mutta kun puhuin siitä miehelle kotona, niin sanoi, että mun huulet on todellakin turvonneet :) Nyt vaan sit ootellaan pikkuisen tuloa <3

Ensimmäistä kertaa  mulle on tullut tällä viikolla sellainen olo, että vauva syntyy ennen laskettua aikaa, varmaan toi radikaalisti muuttunut olo sen tekee, kun on säästynyt turvotuksilta tähän saakka ja kun toi mahakin on nyt omasta mielestäkin yhtäkkiä ihan valtava! Mies oli kolme päivää työreissulla ja kun tuli torstai iltana kotiin oli ensimmäinen lausahdus " herrajumala oot paisunut" :D Muutenkin sitä on alkanut miettimään synnytystä ihan jotenkin erilailla kun aikaisemmin ja sairaalalaukku on visusti pakattuna eväitä myöten, tosin niitä lisätään vielä hedelmillä myöhemmin jos kerkiää :)

Meidän koirakin alkaa pikkuhiljaa varmaan vaistoamaan että jotain muutostaa on tulossa. Mun työkamu kävi tällä viikolla kyläilemässä 3kk ikäisen poikansa kanssa ja koira oli kuin ihmisen mieli <3 Koiruus oli vauvasta kyllä kiinnostunut, mutta kävi haistelemassa pojan ja nuolaisi muutaman kerran ja laittoin sitten maate. Antoi minunkin vauvaa pidellä, eikä näyttänyt mitään mustasukaisuuden oireita, vaikka jäätiinkiin hetkeksi keskenämme, ihanaa! Yksi kaveri kävi vauvansa kanssa meillä varmaan joskus rv 27 paikkeilla, ja sillon meidän koira oli ihan erilainen vauvan lähettyvillä. Oli hirmuisen kiinnostunut vauvasta ja heilutti häntäänsä ja olisi varmaan vauvan pyllynkin putsannut jos olisi siihen mahdollisuuden saanut. Koiralla oli jotenkin kauhee hötkötys päällä ja vähän tartti seurailla ettei liian innokkaaksi ala, mutta tällä viikolla oli tilanne tosissaan ihan toinen :)

Mutta tää lähtee nyt vähän käppäilemään tuon koiruuden kanssa ja haukkaamaan vähän raitista ilmaa :) Hyviä vointeja mammat!
 
Neuvolakäynti 14.2 ja rv 36+1

Paino +150g
RR 133/74 ja uudelleenmitattuna 130/72
Pissa puhdas
Hb 111 (rautakuurista huolimatta)
Sf 30cm
Tarjonta RT
Liikkeet ++
Syke 130

Labrassa pitäis käydä vuodattamassa verta että voitais kattoa onko mun veressä jotain vasta-aineita tms?? kun esikoinen oli synytessään kellertävä. En ihan ymmärtäny, mutta sen verran että oon rh+ niin jos vauva oiskin rh- niin mun veren vasta-aineet aiheuttais sen keltaisuuden tai jotain. Ota noista nyt selvää! Vallan unohdin koko labrakäynnin, mutta kun äsken luin näitä muita neuvolakuulumisia niin tuli mieleeni! Taidanpa pistää muistutuksen maanantaille että saan tulokset keskiviikon neuvolakäynnille!

Nii ja en vissiin ole muistanut kirjoittaa siitä aikaistetusta lääkärineuvolasta, johon pistettiin kipeiden ja esikon synnytyssupistuiden vastaavuuden takia.. Oli siis jo 31.1. ja rvt silloin 34+1. Kohdunkaula oli 2,5cm eli lyhentyny HUIKEAT 0,5cm :D Kiinni oli paikat ja kaikki ok. Ois kiva tietää mikä tilanne on nyt..
 
Neuvola takana. Ja mikä helpotus - vauva on raivotarjonnassa!! Tosin ei ollenkaan kiinnittynyt ja pää heilui vielä kovasti puolelta toiselle.. Ja melkoisen ylhäällä vielä majailee, siks kai mulla on välillä hankala hengittää ja tuntuu et loppuu tila eikä taivu. Painonnousu oli nyt aika huimaava, turvotuksella olisko syynsä. Nyt mä oon alottanu sellasen veden litkimisen ettei moista oo nähty! Jospa ens kerralla olis tullu pikkasen vähemmän painoa..

Niin ja tuplarautakuuri alkoi, mulla on parhaimmillaan hemoglobiini lähellä 140 joten ei ihme et oon väsynyt ja tunnen oloni voimattomaksi ku oli laskenu aivan järkyttävästi.

Rv 36+2
Paino 73,2 +1,150kg!!
Turvotus +
RR 111/67
Hb: 107
Pissa puhdas
Sf-mitta 32cm
Sykkeet 153
Tarjonta RT

Onneks muut arvot on normaalit (paitsi paino) niin ei oo syytä huolestua raskausmyrkytyksesta tai muusta. Oliskohan silläkin asiansa ku meillä on viikonloppuna ollu sellasta herkuttelua, ensin juhlissa ja sit eilen kunnon laskiaispullasatsit jokaiselle :)
 
Mullakin taas yksi neuvola takana, rv 35+5 on nyt.
Paino nousee edelleen ihan kivasti, kyllä se +20kg menee varmaan täälläkin rikki, mutta tippuu se sitten myöhemmin :D Ja mulla ei turvotusta oo juurikaan, joten ei johdu siitäkään.
RR 128/71
Hb 117, eli nousussa päin, vaikka rautakuuri unohtuikin viimeisten sairastelujen myötä kokonaan... Mut ei kyllä täälläkään ihmetytä, että "vähän" väsyttää, mulla kun hb:t pyyhkii parhaimmillaan 178 hujakoilla.
Sf 32 cm, kasvaa siis edelleen vaikka onkin alkanut taittua käyrien väliin.

Mulla oli kätilöopiskelija tekemässä tutkimuksen, mun oma terkka vaan seuraili vierestä. Tää kätilöopiskelija teki sit painoarviota käsin, ja ainoa mihin oma terkka sit osallistui oli se että hänkin teki painoarviota käsikopelolla. Kaksi viikkoa sitten kun olin äitiyspolilla raskaushepatoosin takia, ja siellä ultrattiin, painoarvio oli 2,1 kg, eli keskikäyrillä kasvavaa vauvaa lupaili. No, tää kätilöopiskelija totesi ekana, että "tää ei millään voi olla niin pieni", ja oma terkka vahvisti tän. Heidän molempien arvio oli, että vauva olis n. 3,0 kg. Mullahan ei tosiaan enää loppuraskauden lääkärikäyntiä oo ollenkaan, mut terkka yritti sit vielä kattoa josko olis tälle tai ensi viikolle saanut lääkäriajan, että lääkärikin olis voinut painoarviota tehdä, mutta se olis menny kahden viikon päähän. Sillon mä oon joka tapauksessa menossa taas äitiyspolille kontrolliin, joten ei kannata erikseen neuvolalääkärille lähteä.

Se mun oma terkka, joka siis on tehnyt kätilön ja neuvolan terkan töitä viimeiset 30 vuotta, sanoi myös, että mun maha on sen näköinen ettei menis enää kauaa että tää lapsi syntyy. Itsellä on myös sellanen olo, ettei meniskään kauaa, mutta se voi tietty johtua siitäkin, että toivon jo pääseväni eroon tästä mahasta :)
 
Jälleen yksi neuvolakäynti takana!

Rv 37+2
Paino +400g
RR 127/75
Pissa puhdas
Hb ei otettu
Sf  n. 29cm
RT
Sykkeet 133-147, oli tytöllä aamujumppa menossa
Liikkeet siis ++

Alkaa nautinnot olemaan kaukana! Toissayönä poltti ja vihloi lantiossa ja alapäässä, häpyluu on niin kipeä ja kun terkka kokeili mukelon päätä vatsanläpi niin hyvä etten kivusta ulvonut. Mukelo on hyvinkin pitkälti lähtökuopissa jo! Ja katsoessaan mun ekaa synnytystä, joka siis oli supistusten alkamisesta alle 8h ohi ja lapsi sylissö, totesi ettei nyt sovi jäädä kotiin odottelemaan vaan haipakkaa sairaalaan ettei synny kotiin tai matkalle! O_o Alkanu tulemaan epätodellinen olo sen suuhteen, että mä synnytän oikeasti kohta TAAS!
 
Mulla viimeinen neuvolalääkäri nyt takana!
Viikkoja 34+6. Paikalla oli sijainen, joka oli todella mukava! Se oli kiva yllätys, koska viime tapaaminen neuvolan oman lääkärin kanssa ei jättänyt hirveen lämmintä fiilistä. Oikeestaan mitään kummempia ei lääkärikäynnistä jäänyt käteen. Kohdunsuulla ei oo tapahtunut muutoksia, mikä oli mulle helpotus, koska mulla supistelee käytännössä koko ajan. Pelkästään kivuttomia harjotussuppareita, mutta vähän oon ollut huolissani kun niitä on niin paljon. Mutta lääkäri lohdutteli että kivuttomat harvoin tekee mitään kohdunsuulle ja siltä näytti nytkin, joten voin olla rauhallisin mielin. Mulla kuitenkin viikkoja vielä niin vähän kasassa ja oman aavistuksen mukaan vauva ei oo hirveen iso, niin toivoisin että mahd. lähelle laskettua päivää päästään. Varsinkin jos oma olo jatkuu vielä näin hyvänä! Pitää nyt nauttia viimeisistä viikoista ja ajasta esikoisen kanssa!:)
Kaikki arvot oli mulla kohdallaan, verenpaine 115/78 (ollut tätä lähes samaa ihan koko ajan), hemoglobiini 126 eli ilman lisärautoja varmastikin selviän synnytykseen asti ja vauva ollut jo pitkään pää alaspäin. Painoa mulla ei ees katottu, mutta sitä tullut n. 8kg. Mitään kokoarviota vauvasta lääkäri ei osannut tehdä, kun ei kuulemma niitä paljon ole tehnyt. Eipä sillä sinänsä väliä, vauva tulee kuitenkin olemaan sen kokoinen mitä on:D Itsellä (lähinnä esikoisen takia) sellainen olo, että kohtuu pienikokoinen vauva olisi tulossa, mutta katsellaan sitä sitten:D Sf-mitasta ei ota mitään selvää... sen on mitannut niin moni eri ihminen ja on muutenkin ihan siksakkia. Edellinen lääkäri sai sen yläkäyrälle, terkan mittaukset menee keskikäyrän alapuolelle ja tää lääkäri mittasi tasan keskikäyrälle. Siitä on siis vähän vaikea lähteä mitään päättelemään. Mutta pääasia että vauvalla kaikki hyvin:)
 
Jälleen yks neuvolakerta takana..

Viikkoja 37+2 (viime kerta 36+2)
Paino +400g (+1,150kg)
RR 114/70 (111/67)
Turvotus - (+)
Hb 117 (107)
Sf-mitta 32 (32)
Tarjonta RT (rt?pt?)

Nyt on sit varmuus, tarjonta on oikea - pää laskeutunu mukavasti lantioon. Ehkä se selittää lantion jomotuksen ja pienet menkkamaiset kivut (mitä juuri parhaillaan on) Mut laitettiin tarjontatarkastukseen polille ja kätilö sanoiki heti vatsan päältä ilman ultrausta et täähän on varmasti oikein päin. pikkunen oli niin liekeissä ja liikku mahdottomasti ettei ultrauksesta tullu yhtäään mitään, totes vain et kyllä tää on yks vilkkaimmista ellei vilkkain lapsi mitä sen uran aikana on ollu. Jihhei.. Ja päätä poraili vielä syvemmälle lantioon ultrauksen aikana ja sanonpa vaan et sattu aivan järkyttävästi!

Eli nyt ei muuta ku valmistautumista (miten se sit ikinä tehdäänkään) synnytykseen ja odottelua odottelua.. Hienoohan se olis jos vauva haluais tulla vähä aikasemmin maailmaan! :)

Sf-mitta ei ollu kasvanu ollenkaan mut kätilö meinas et voi johtua siitä et vauva on laskeutunu alemmas. Jos ens kerralla ei oo noussu tarpeeks ja menny takas omalle käyrälle niin sit pitää käyä synnärillä tarkastuttamassa istukan virtaukset..

Mä melkein tekisin mitä vaan et saisin jo synnyttää, kotikonsteja ku ei taida olla siihen olemassa! Yhdynnän jälkeen mulla on supistellu reippaasti mut sitä ei oo nyt pariin viikkoon oikeestaan edes kiinnostanu ajatella, ei mua eikä miestäkään.. Saunat ja siivoukset tuskin tepsii :)
 
aamun neuvolakäynti takana, vaikka viime viikolla olin varma, ettei sinne asti keretä.

Nyt siis 39+0 ja kaikki kunnossa. Turvotusta tuppaa kertymään, mutta se kuulemma kuuluu asiaan.

Neuvolan tätikin vaan totesi, että mulla on sitte tällanen pitemmän kaavan synnytys. Ja yritti vaan kovasti lohdutella, että itse synnytys on sitten heelpompi, kun keho pikkuhiljaa siihen totuttelee ja supistukset kypsyttelee paikkoja...Totta varmasti, mutta jostain kumman syystä ei nyt justiin lohduta. Niin olsin jo valmis lähteen synnyttään.
 
Mulla kans taas yksi neuvolakäynti takana. Kaikki oli ok, en jaksa kaivaa neuvolakorttia tarkempia kirjailuja varten :) Raskaushepatoosilääkityksellekin sain uuden reseptin, kun eilen hoksasin, että noi lääkkeethän loppuu ennen ensi viikon äitiyspolikontrollia, eikä tolla reseptillä voi hakea enää uutta satsia. Kysyin sit neuvolasta että mitäs tehään, ja kätilöopiskelija, joka siis käytännössä hoiti koko käynnin, terkka vaan istui vieressä, soitti sit äitiyspolille ja kysyi sieltä toimintaohjeita. Puhelinreseptin laittoivat suoraan omaan apteekkiin :) Oliskin aina yhtä helppoa toi reseptien uusiminen.

Sekä terkka että kätilöopiskelija vaikuttivat olevan tosi varmoja siitä, että vauva syntyy ihan lähiaikoina, ja vaikka varattiinkin uus neuvola-aika kahen viikon päähän, molemmat painotti, että soitellaan sit kun vauva syntyy, että tullaankin vauvan kanssa eikä raskauskontrolliin. No, viime viikolla irtosi jo limatulppa, ja kuulemma suurin osa synnytyksistä käynnistyy 1-10 päivää limatulpan irtoamisen jälkeen. Mun kohdalla tarkoittais sitä, että viimeistään torstaina olis lähtö, mut saa nähä. Häntäluussa on alkanut tuntua painetta, eli vauva on jo tosi alhaalla (pää painaa häntäluuta).
 

Niin sitä vielä kokonaisena tääläki porskutetaan...

Rv: 38+6 (37+6)
Paino: +100g (+ - )
Turvotus: + ( + )
RR: 130/75 (124/77)
Pissa ok.
Hb: 122 ( - )
Sf: 32cm (32cm)
Tarjonta: rt
Vauvansyke ok. (vähä meinas että aluksi liian matalat, mutta nous sitte tuo syke. Käski seurata tarkasti liikkeitä ja jos yhtää vähän liikkeitä niin synnärille käyrille mennä.
Vauva on liikkunu melko rauhallisesti verrattuna pariin edellissee viikkoon, mutta het sykkeiden kuuntelun jälkeen alko liikkuu aktiivisesti. :)

Painaa ikävästi tuo pieni tuola, mutta ens maanantaille varattii aika, ens tiistaina 6.3 siis laskettu aika, että viikko ois siihe vielä. Viimestää kolmen viikon päästä pikkunen sylisä. ja joku kirjotteli siitä lorahtelusta nii mulla ainaki on koko raskauden ajan valkovuotoa tullu joko köntteinä tai sitte lorahellu. Pikkuhousunsuojaa on saanu käyttää koko ajan, varmaa noin neljä suojaa mennee per päivä.

Tsemppiä kaikille! :)
 
Takaisin
Top