Neuvolakuulumiset

Täällä kans neuvola takana ja kaikki (KERRANKIN) kunnossa. Painoa tullut viikossa reippaasti, mutta eipä siitä muuta. Eikä kyllä jaksa enää paljon kiinnostaakkaan, kun 20+ tullout vaikka ja mitä tekis. Nähtävästi mulla poikaraskaudet menee sit näin. Ens viikolla neuvolalääkäri ja äippäpoli sokereiden takia. Ei tuu aika pitkäksi, kun saa ravata kontrolleissa. Mulla nyt siis rv 35+5 ja neuvolatäti sanoikin, että varataan se lääkäriaika, jotta ronkkii kunnolla ;) pääsis sitten synnyttämään. Mulla on kans sellainen tunne, jotta ei mene laskettuun aikaan saakka. Viime viikolla soitinkin jo nkl:lle, kun meinas olla sellaiset supistukset jo jonkin aikaa..
 
TAAS käyty neuvolassa..

Rv 38+1
Paino +100g
Pissa puhdas
Hb ei otettu
RR 125/82
Sf n. 28cm eli taas laskenu viikossa sentillä, nyt jo laskenu 2,5cm..
RT
Sykkeet 142-153
Liikkeet +, alkanu tyttö hiljentymään jo ahtaudessaan, siksi vain yksi + liikkeistä. Joka päivä kuitenkin useasti tunnen, eli ei hätiä siinä mielessä!

Vauvan pää oli jo niin alhaalla, ettei th meinannut tuntea sitä kunnolla. Nyt vain kuulemma odotellaan.. puuh! Viime kerralla lupasin, että tänään vielä ilmestyn yksissä mut ens kerralla en tuu joko ollenkaan kun oon synnyttämäs tai sit oon kahtena ja th saa tulla kotikäynnille :D Tänään ois vielä vuorokautta jäljellä syntyä tai sitten seuraavan kerran ylihuomenna, mutta ei pliis huomenna -karkauspäivänä! Th meinas että kun noin sanon niin varmana syntyy huomenna! Ois ainakin sama sp esikoisella ja tällä, 29. pv :)
 
Tänään mulla oli neuvola, josta sain lähetteen kättärille sydämen extralyöntien vuoksi. 

Laitan tänne nyt molemmista vähän tietoa...

Eli..

RV 36+2
verenpaine 111/78
hemoglobiini ei mitattu, mut viimeksi 122 pari vkoa takaperin
oma paino -117g/vko
Kohdunkorkeus 32 (viime viikolla neuvolalääkäri oli hätäisesti merkannut 33, nyt tänpäiväsen mukaan ollaan takaisin keskikäyrällä :))
Tarjonta RT
Syke 125-145 (extralyöntejä, joudun lisätutkimuksiin vielä mutta ei pitäisi olla hälyyttävää)
Liikkeet ++ 
PAINOARVIO ultrassa 2,8-2,9kg 
 
Eilinen neuvola.

Rv: 40+0
Pissa: puhdas
Turvotus: +
Paino: +700gr
Hb: 125
Rr: ok
Syke: 126

Kaikki mainiosti. Seuraava käynti on perjantaiaamuna ja terkka sanoi, että soittelee varmaan jo silloin synnärille, että antavatko seuraavalle viikolle käynnistysaikaa. Hui! Kuulema OAS:ssa tapana käynnistellä, kun mennyt LA:sta 10 pv yli. Itse vaan haluaisin kokea spontaanisti alkaneen synnytyksen.
Pikkuinen oli jo oikein alhaalla, pää ei ollut tosin vielä kiinnittynyt. Supistelee välillä, mutta en voi kipeiksi niitä luonnehtia, vähän alavatsalla semmosta menkkajomotusta.
Tänään karkauspäivänä voi olla ihan hyvä päivä syntyä :)
 
Neuvolakäynti 38+0

Hb ei mitattu (pitää silti ottaa extra-annoksia, kun kuulemma viimeksi liian alhainen synnytykseen, 111)
Pissa puhdas
Rr 116/62
Paino +300g
Sf 33
Liikkeet hyvät ja sykkeet ok.

Ei mitään ihmeellistä siis missään. Hassua, että alan olla elämäni voimissa näillä viikoilla, kun koko ajan on ollut jotain vaivaa tähän asti :D Ehkä se kertoo siitä, että tää vauva ei synny ikinä. Sf-mitta on ollut 33 nyt kolme käyntiä putkeen eli ei kasva, mutta ei putoakaan. Eli ehkä vauva menee pikkuhiljaa alaspäin niin ei näy kasvua eikä laskua sen takia.
 
Ajattelimpa minäkin jakaa eiliset neuvolakuulumiset :)
viikkoja 36+6
Hb 124
pissa puhdas
paino: +800g (iiik)
RR 122/77
Sf-mitta 33, pysynyt samassa nyt kolmen käynnin ajan.
Vauva kuulemma oikeassa tarjonnassa mutta ei ole vielä kunnolla laskeutunut. Onhan tässä vielä aikaa h-hetkeen :) Oikein reipas ja liikkuvainen pikkumies siellä mun masussa asustelee..

Ens viikolla pääsee Oyssiin synnytyslääkärille tutkimuksiin että mitenkä hän sieltä maailmaan saapuisi ja varmaan painoarviotakin nyt kuulee. Ensisynnyttäjänä jänskittää minkä kokoinen pötkylä sieltä on tulollaan.

Ja mun neuvolakäynteihin kuuluu aina se, että saa itkeä tirauttaa oikein kunnolla. Nytkin sai ripsivärit kyytiä. On se kumma paikka. En tiedä oonko jotenkin yliherkkä mutta kyllä tämä odotus ollut yhtä itkemistä, niin ilosta kuin surustakin. Saas nähdä mitenkä sitä on herkillä sitten kun vauva syntyy...

 
Torstaina oli neuvola.

Rv: 40+2
Kaikki ok.

Terkka soitti äippäpolille ja mulle annettiin sinne aika torstaille 8.3., jolloin on 41+2. Maanantaille 5.3. on varattu myös neuvola.
Mun mielestä terkka sanoi, että tuo 8.3. aika on sitten käynnistysaika. En minä nyt niin väärin voi kuulla.. Ja kun se vielä puhelimessa kätilön kanssa jutteli, että "nii, ettehän te perjantaina käynnistele, et se torstain aika on ok". Jos nyt sinne asti vielä yhtenä kappaleena mennään, niin pakko soittaa ennakkoon polille/synnärille, että olihan se nyt käynnistysaika.. Ihan hömelö olo, kun ei tiiä varmaks.
 

Täälä neuvolasa käyty.

Rv: 39+6 eli huomena ois laskettu aika..
Paino: -500g/vk
Turvotus: +
RR: 142/81
Prot: ++
U-gluk: -
Hb: -
Vauvan painoarvio tällä hetkellä 3774g
Syke ja liikkeet ok.

Nyt pitää vaan lepäillä. Huomena aamulla viedä labraan pissanäyte, epäilevät raskausmyrkytystä. Verenpainetta pitää mittailla nyt kotona. Jatkuvaa päänsärkyä on, mutta jotenki oon kaikki oireet (yks päivä niin huono olo että piti oksentaa ym.) laittanu pahan flunssan piikkiin, ei oo tullu mieleenkää, että ois raskausmyrkytys. Jos on nii sitte käynnistettään tuo. Mutta jospa se alakas itestää syntyy tuolta piakkoin. Neiti meni kolme päivää yli nii veikkaan että tää syntyy 10-12 päivä tätä kuuta. :) Tsemppiä kaikille! Seukka aika mulla on 13.3. Jospa sinne ei tarttis mennä, ku oon tosi pieni kokonen nii tuo laps on jo nyt kohtuu kokonen synnyttää näin pienen naisen ja mitä jos se tuosta vaa kasvaa nii kamala! :O
 
Neuvola täälläkin takana. Ilmeisesti viimeinen sellainen tämän masun kanssa :)

Rv: 40+6
Pissa: prot +/-, sokerit -
Hb: 127
Rr: järkyttävän korkeella neuvolassa, kotona ok
Syke: 124
Liikkeet: ++
Turvotus: +
Paino: -400gr

Torstaina ois sitten aika sinne äippäpolille ja terkka naureskeli, että verenpaineen takia viimestän ottavat minut sisään :) Mittausjännitys on vaan niin valtava, että saan ihan ihme lukemia aina neuvolassa. Sikäli mikäli torstaille mennään yhtenä kappaleena, niin jospa ne sitten käynnistelis. Edelleen toiveena spontaanisti alkanut synnytys, mutta ei voi mittään, jos päättävät käynnistää. Voishan tuo ukkeli jo syntyäkin. Ois kiva jo nähdä viimein <3
 
TsN, pienikokoiset naiset on kuulemma parhaita synnyttäjiä :D Itellä esikoinen syntyi 40+1 ja oli 4100g 52cm, ettei ihan pienimmästä päästä - ja mä taas ite kuulun siihen ryhmään naisia, jotka joutuu työtä tekee että pysyy paino yli 50kg (tääkin vain siksi, että saan pidettyä verenluovutusoikeuden), ja pituus jää alle 160 cm. Ja mulla on kaikki kaksi tähän astista synnytystä olleet ns. kätilön unelmasynnytyksiä ilman mitään ihmeempiä toimenpiteitä tai ongelmia. Tästä kolmannesta lupaillaan myös isohkoa, mut ei se mua hirvitä. Enemmän hirvittää, kun tiedän, ettei raskautta päästetä yli lasketun ajan, vaan tehdään vaikka sitten sektio laskettuna päivänä, jos ei muuten lapsi lähde syntymään.
 
Heippa!

Täällä on neuvolalääkäri takana. Kaikki on hyvin, mutta ei ole meidän Pieni kuulemma vielä lähiaikoina syntymässä. Ei tietty vielä ole kiirekään, kun viikkoja vasta 36+5. Aikasemmin olin ihan varma, että yliajalle mennään, nyt oon alkanut toivoa, että jos ei kuitenkaan, mutta kai se on paras kääntää ajatukset taas siihen, että todennäköisesti meidän vuoro tulee vasta huhtikuussa. :) Pääasia tietty, että joskus syntyy ja on terve. 

Kohdunsuu oli tiukasti kiinni ja pituutta 2cm. Nätisti oli edelleen pää alaspäin, mutta ei vielä laskeutunut. Sf-mitta oli 31ja syke 155. Seuraavaksi sitten taas terkalle ensi viikolla ja odotus jatkukoon. :)
 
Neuvolakäynnillä (jolle lähes vannoin olevani menemättä ainakaan yhtenä) käyty..

Rv 39+1
Paino +-0g eli sama kuin viimeviikolla
RR 126/72
Pissa puhdas
Hb 124!!! Noussut parinviikon takaisesta 111, kuulemma ennen h-hetkeä nouseekin??
Sf oli sekava koska vauvalla aamujumpat menossa ja työnsi persustaan ulospäin, jonka lisäksi sijaistäti mittasi kun oma on lomalla mutta tulokseksi 30..
RT
Liikkeet ++
Syke 140

Käsikopelolla arvioi, että max 3,5kg:n vauva tulossa, kuulemma ihan sutjakan tuntuinen :)
Uusi neuvola-aika varattiin ens viikon perjantaille jolloin viikkoja ois 40+4. Asennoiduin jo että sinne oon menossa edelleen yhtenä, niin ehkä ei niin paljoa oikeasti vituta sitten mennä -tai sitten vituttaa :D
 
Minäpä päivitän tännekin saman mitä jo tonne facebookiin päivitin :) 

Eli tänään on 38+0, ja äitiyspolin kontrolli takana. Raskaushepatoosin osalta kaikki ok, vauvan sydänäänikäyrä on kuulemma "nätti" eli ei löydy sivuääniä eikä rytmihäiriöitä, mun sappihappo- ja maksa-arvot on laskeneet ja pysyneet lääkityksellä raja-arvojen sisällä, kutinaoireita ei oo eikä muutakaan huolestuttavaa. Supistuskäyrälle piirtyi vartin aikana kaksi pikkupikku töyssyä ylöspäin, minä en ite huomannu yhtään mitään tuntemuksia.

Kohdunsuun tilannekin tuli tarkastettua, koska tän kontrollikäynnin tarkoitus oli nimenomaan tehdä päätös siitä, milloin synnytys olisi paras käynnistää. Kanavaa on vielä jäljellä 1cm, kohdunsuu on auki vähän reilu sormelle ja vauva on aika takana eikä todellakaan kiinnittynyt, eli ei vaikuttaisi olevan ihan vielä tulossa. Alkuperäinen tilannehan mulla oli/on ollut viikolta 26+0 alkaen se, että kanavaa on ollut 1,5cm ja paikat on olleet kiinni, eli ei tosiaan hurjaa edistystä oo tullu. Ja kun edellisessä raskaudessa käynnistysyritys ei tuottanut hedelmää, lääkäri oli nyt sitä mieltä, että annetaan kypsytellä vielä kotona rauhassa, ja ensi viikon tiistaina vasta menen osastolle käynnistelemään.

Vauva on kuulemma virkeä (mun mielestä laiskin kaikista näistä kolmesta!) ja hyvinvoiva, ja edelleen näyttäs olevan poika :) Uusin painoarvio sekä ultralla että lääkärin käsiarviolla on 3,9kg. Ei siis todellakaan ihan pienimmästä päästä.

Ensi viikon maanantaina on vielä neuvola, ja verikokeissakin pitäis käydä vielä kertaalleen. Ja onneks riittää muutenkin tekemistä aina tiistaihin asti, jottei tylsistymään pääse. Osastolla saakin sit homehtua ihan rauhassa kilpaa huoneiden kanssa ilman mitään tekemistä :D
 
Tänään neuvolalääkäri ja:
-kaikki arvot kunnossa
- paino sama kuin viikko sitten
- paikat auki edelleen reilu 2 cm
- kaula hävinnyt lähes kokonaan
 JA lääkäri sanoi ihmettelevänsä, jos täysille viikoille pääsen (ens viikon ke)
nyt rv 37+1

"Kivintähän" tässä on se, että mulla on keuhkoputkessa sellainen olo, että tulehdusta pukkaa ja
tyttö on kunnon yskässä ja räkätaudissa...

On tää vaan niin hianoo olla raskaana.
 
Laitanpa tännekin samat tiedot kuin FB-ryhmään, tänään siis oli viimeinen neuvola mulla ilman vauvaa.

Neuvolan tulokset oli tämmösiä (suluissa olevat kahden viikon takaa): 38+5, paino jopa laskenut vähän (hurjat puoli kiloa), turvotusta on edelleen mut ei merkittävästi, paineet 114/74 (124/72), pissa puhdas, hb 124 (117), sf-mitta 36 (33), vauvan sykkeet ja liikkeet samaa sarjaa kuin tähänkin asti eli kaikki ok siinäkin suhteessa.

Huomen aamulla klo 8 pitäisi olla sairaalassa valmiina aloittamaan käynnistysoperaatio. Mies vie aamusta vielä esikoisen eskariin ja pojan hoitoon, ja on varmuuden vuoksi sovittu myös että hoitaja hakee esikoisen eskarista - jos vaikka käviskin sellainen ihme, että jo huomenna alkaisi syntyä. Tuskinpa. Tuleville päiville on suunnitelma sit se, että jos ja kun toivottavasti jotain tapahtuu, mies rupee ettiskelee hoitajaa kun mä ilmoitan, että sille voisi olla syytä.
 
Täälläkin käyty taas neuvolassa, nyt 37+5. Päällimmäinen uutinen oli, että Pieni on laskeutunut ja kiinnittynyt. :)

Painoa oli tullut kolmen viikon takaisesta käynnistä 385g/vko ja raskauden alusta n. 9kg. Verenpaine oli ensin 146/84, mutta hetken päästä kun uudestaan mitattiin, niin oli vaan 127/73.
Hb oli vihdoinkin lähtenyt rautakuurin ansiosta nousuun ja oli nyt 130, kun viimeksi oli laskenut raudasta huolimatta 110. Nyt se oli korkeampi kuin kertaakaan aikasemmin. :)
Sf-mitta oli sama kuin viikko sitten lääkärissä, 31cm. Mittaaja tosin oli eri ja lisäksi viime viikolla vauva oli vielä selkeästi ylempänä, mikä kuulemma selittää sitä, ettei mitta oo noussut. 
Syke vaihteli 136-155, mutta neuvolakorttiin kirjattiin 145. 

Kaikki siis hyvin ja nyt vaan odotellaan, koska meidän Pieni päättää syntyä, vaikka kyllä se terkkakin suositteli asennoitumaan, että vielä voi vaikka kuukausi mennä. No loppusuora häämöttää joka tapauksessa jo. :)

Pananemista Kaikan perheelle ja peukut pystyssä, että Ksmirrellä ei kovin pitkäksi käynnistys venähtäisi! 
 
PLAAAAAH Kaikki kunnossa, paitsi painoa (=turvotusta) tullut yli kilon. Laittoi lähetteen synnytyssairaalaan kokoarvion vuoksi. Katsotaan nyt soittavatko sieltä vai mitä. Mä todella kammoan ajatusta keisarinleikkauksesta, joten melkein toivon käynnistämistä. Uusi aika ens maanantaille ja mitä tähän enää voi sanoa, ku etä voihan perkele, synny jo!
 
Eilen oli mahan neuvola :)

Viikkoja 37+5
Hb 126
Pissa puhdas
Paino +221 (alusta 5.2kg)
RR 128/68
Sf-mitta 32
Vauvan pumppu: 130-160 (unihetki & herätys)
Liikkeet ++


Oli asiat niin hyvin, että neuvolatätin mielestä ens viikon neuvolaa ei tarvita ollenkaan. Seuraava aika sitten LA viikolla :)

Tämä asukas sais kyllä olla vielä kauan mahassa <3
 
Meillä tänään neuvola, RV 38+4.

Kerroin että mulla maanantaina tuli kirkasta vuotoa reittä pitkin ja vähän verta ja neuvolatäti oli sitä mieltä että palanen limatulppaa kaiketi oli. 

Puhuttiin myös mun yöllisistä, parin tunnin kerrallaan kestävistä, menkkakipumaisista supistuksista.. Eli voi olla että H-hetki on lähellä.. Tai sitten ei :)

Tosiaan, mulla ollu pienellä rytmihäiriöitä vkoilta 34 asti ja niitä käyty jo kardiologillakin tutkimassa... Mutta tänään syke oli taas ennallaan <3 :) Eli sydämen hermosto on nyt sitten kehittynyt. 

Sf-mitta 34cm, nätisti kasvaa keskikäyrää, pari viikkoa sitten kättärillä tehtiin painoarvio ultralla ja käsin, n. 2830 g, eli nyt lienee yli 3kg? 

Eli kaikki on niin hyvin vaan kuin voi olla :D <3 

Ainoastaan pää ei ollut kiinnittynyt, mutta sehän voi olla hyvin, ettei kiinnitykkään. Alhaalla pää jokatapauksessa oli!

Niin ja mulla tullu +15kg - Hups :) 
 
Takaisin
Top