Neuvolakuulumiset

Neuvola takana eilen torstaina!

Rv 33+3
Paino +490g
Pissa puhdas
Hb ei otettu
RR 127/74
Turvotus +-
Sykkeet 134
Liikkeet ++
Sf 27cm
Tarjonta RT

Seuraava käynti on lääkärineuvola, jota nyt jouduttiin aikaistamaan jo ensi viikon tiistaihin! Syynä siis se, että tyttö painunut jo todella alas, sydänäänetkin kuului lantioluun kohdilta ja koska mua on supistellut päivittäin, niin tarkistetaan kohdunsuun tilanne. Supistukset siis suurimmaks osaks kivuttomia, mutta mukana myös samaa menkkamaista selkäsärkyä (supistuksia siis nämä) kuin pojan lähtiessä syntymään, niin otetaan nyt varman päälle! Tiistaina lisää...
 
Eilen aamulla oli neuvolakäynti.
Rv: 35+3
Hb: 100
Paino: +800gr
Turvotus: +
Liikkeet: ++
Syke: 140
Pissa: prot +
Rr: ok

Eli hemppari vaan laskee laskemistaan vaikka rautaa syön. Tästä hyvästä pääsenkin maanantaina verikokeisiin. Olo on kyllä aivan super hyper väsynyt koko ajan.
Lisäksi jouduttiin ottamaan nenästä näyte MRSA:n vuoksi. Tämä sen vuoksi, koska miehelä todettiin ko. bakteeri ja nyt pitää tietää olenko minäkin kantaja. Jos oon, niin ei vaikuta muuten kuin että saadaan synnytyksen jälkeen privaattihuone synnärillä..
 
Aika mielenkiintoiset ajat Taatulla tosiaan! Toivottavasti vauva nyt vielä muutaman viikon pysyis siellä mahassa :) Tulehan kertomaan kuulumiset, kun saat lisää tietoa.

Toivottavasti Nunnun arvot on kuitenkin ihan hyvät :)
 
Mä unohdin käydä tänne kirjottelemassa, mutta täällä on sattunut ja tapahtunut. 30+4 heräsin kamaliin vatsakipuihin ja supistuksiin. Oli vaikea sanoa johtuko kivut supistuksista vai jostain muutsta, mutta paikoillani en voinut yhtään olla. Muutaman tunnin katselin, josko tilanne menis ohi, eikä mennyt ja menin äitipolille. Siellä tutkivat vauvan ja kaikki raskauteen liittyvät, eikä mitään löytynyt. Vauva oli tuolloin 1510g. Siirryin vielä päivystyksen puolelle kirurgin konsultaatioon, koska epäilivät virtsakiviä/munuaisia. Radiologi katsoi, eikä mitään löytynyt edelleenkään. Kivut hellittivät jossain vaiheessa päivää ja pääsin kotiin. Vatsa oli arka pari päivää ja supistuksia tuli normaalia herkemmin, mutta kaikki onneksi hyvin.

Neuvolakäynti 32+1

Paino noussut raskauden alusta vajaa 7kg
Verenpaine 114/73
Pissa puhdas
Hemoglobiini 119
Sf-mitta 29,5
Vauva pysynyt vahvasti raivotarjonnassa :)
Syke ja liikkeet +

Nyt on myös perhevamennuksen neljä käyntiä takana. Synnytysosiossa, videon aikana kyyneleet valuivat ja hymy oli korvissa. Uskomatonta, miten toisen ihmisen synnytyskin voi olla niin tunteikasta myös itselle. :')
 
Hienoa Kviini, että menivät nuo kivut ohi eikä mitään ihmeempiä löytynyt.

Laitanpa minunki neuvolakuulumiset RV 34+4 (suluissa rv 32+4)
*paino 76,2 kääk +750g/vko (74,7), yhteensä tullut nyt 12kg raskauden alusta, huoh...
*verenpaine 127/88 (119/85), huomenna pitää ite mennä mittaamaan uudelleen kun keskiviikkona pitäs lähteä muutaman päivän reissuun
* turvotuksia ei juuri
* pissa puhdas, edellisessä oli sokerit + joten nyt oon vähän ruokavalioon kiinnittänyt huomiota
*Hb 139 (rv 30+4 129, viimeks ei mitattu), taidan vähentää raudan syöntiä... nytkin kyllä syöny vaan 3tbl/vko
*sf-mitta 29 (27,5) tasasesti mennään vähän keskikäyrän alapuolella
* raivotarjonta?!? (viimeksi perätila), ei ottanut terkkakaan oikein selvää miten päin majaillaan, kuulemma herra käyttää niin tehokkaasti koko tilan hyväkseen mutta sydänäänistä ja vähän muustakin päätteli että ois saattanu vihdoinki kääntyä. ensi viikolla neuvolalääkäri, siellä selviää varmuudella. mulla itellä ei oo enää mitään havaintoa miten päin vauva oleilee ja tuntuu että kääntyilee koko ajan, nyt liikkuu erittäin aktiivisesti viime viikon muutaman hiljaisemman päivän jälkeen.
* vauvan syke 145 (samaa ollut koko ajan)
* liikkeet ++

Jonkin verran kipeitä supistuksia tuli viime viikolla muutamana päivänä, nyt rauhoittuneet. Terkkari kyllä bongasi kivuttomia supistuksia, ite en taida niitä aina huomata.
 

Täälä viimenen neuvolalääläri takana:

Rv: 34+6
Painoa, verenpainetta sf-mittää ym.  ei otettu, ku viime to eli neliä päivää sitte otettiin, mutta
pissa puhas jne.

Lääkäri koitti kohdunsuun tilanteen, oli pehmentynyt ja vauva tosi alhaalla, heti häpyluun jäläkee tuntu kuulemma pää, kohdunkaulaa jälellä ennää 2 senttiä ja tosiaan se ihan pehmentyny, mutta sentääs kohdunsuu kii, ei auki. Löyty siis syy tuohon, ettei tuo sf-mitta ollu kasvanu kahteen viikkoon, ku vauva jo niin lähtökuopissa.

Painoarviota, pikkusen paino nyt tällä hetkellä 2524g ja gyne sano, että jos vaavi pyssyy loppuun asti masussa niin painoarvio sillon 3,6-3,7kg. Mutta sano, että nyt vaa ootellaa, millon pikkunen syntyy. Sano, ettei parin päivän sisällä vielä ainakkaa ,mutta ei vältsi pysy loppuu asti masussa. 

Mää olinki ite päätelly, että laps niin alhaalla, kun vihloo niin ikävästi häpyluuta niinku se vauva sielä päätään puistelis ja kun oon isommalla hädällä vessassa niiin ponnistaessa sattuu niin tuonne häpyluun tuntumaan. Mutta kaikki oli LOISTAVASTI ja alatiesynnytys mua oottelee. Jotenki helepottunu olo, ku paikat pehmenny ja kohdunkaulaaki ennää kaks senttiä jälellä, ku esikoista menin synnyttää nii oli vielä 4 senttiä jälellä eikä ees ollu kokonaa SILLON pehmentyny nii tosi kiva. Jotenki antaa toivoa siitä, ettei se synnytys kestä niitä pariakymmentätuntia niiku neitin synnytys. Pitäs vissii alkaa pestä vaatteita ym. :)

Tsemppiä kaikille loppurutistukseen! :)
 
Laitetaanpas nyt tänne kuulumisia, ku viimeksi taisin asiasta laittaa viestiä tuonne tammikuun juttuihin... eli sillon tammikuussa kävin äippäpolilla ja totesivat muksun olevan iso ikäisekseen oli sillon jotain reilu 31vkoa ja painoarvio 2,3kg. No, tänään kävin  kontrollissa ja nyt painoarvio oli jo 3,1kg, huh:) Eivät siis aio päästää tätä raskautta loppumetreille asti, vaan jos pikku-ukko ei päätä omatoimisesti syntyä ennen vkoa 38, raskaus käynnistetään. Äippäpoli aika on 24.2. ja siellä sit sovitaan tuo käynnistys, ilmeisesti muutaman päivän päähän siitä. Meinas lääkäri, et jos menee raskaus loppuun asti, on poika reilusti yli neli ja puol kilonen ja sen synnyttäminen maailmaan ei ole lapselle eikä äidille mukavaa! Muuten kaikki on hyvin, eli tässä nyt odotellaan. Ensi viikolla olis sit oma neuvola;) 
 
Täällä taas neuvolasta kotiuduttu.
Paino jostain syystä noussu viime viikosta reilun kilon.. ? Turvotusta kyllä on alkanu olemaan aikalailalla, ja terkka sanoki että taitaa siitä vaan johtua..
Sf-mitta oli sentin korkeempi, elikkäs nyt 30.

Kovasti on vauva edelleen lähtökuopissa.

Hemoglobiinin osalta ajattelin kokeilla nestemäistä rautavalmistetta niinku TsN ehdotti.
Jätin nyt hetkeks D-vitamiininkin kokonaan pois ja katson et onko sillä vaikutusta. Muuten tulee kuitenkin niin paljon syötyä maitovalmisteita ja juotua maitoa. :)


 
Heippa!

Tässä mun kaks neuvolakuulumista kerralla:

31.1. vko 32+2 ja suluissa 17.1. vko 30+2 

Paino 73,4kg (71,3kg) +1050kg siis, mikä kenties johtuu turvotuksesta, jota en muuten oo huomannu paitsi puutumisenä yöaikaan..

Verenpaine 119/71 (117/74)

Hemppaa ei mitattu nyt, viimeks oli 134

Viimeks RT?, nyt vahvistettu raivotarjonta

Syke 130-147 (heräteltiin kesken unien), viimeks 138-144 (nukku kans)

Kohdunkorkeus 29 (27,5)

Eli kaikki oikein mallikkaasti. Sain kumminkin tosiaan lähetteen lääkärille selkäkipujen ja supisteluiden vuoksi, mis tsekattiin kohdunkaula yms. ja kaikki hyvin. Sain kumminkin 2,5viikkoa sairaslomaa äitiysloman alkuun, lähinnä istumatyön vuoksi.

 
Eilen oli taas neuvola.. Rv 35+0 Paino 75,4 +500 Rr 117/80 Hb 114 Pissa puhdas Tarjonta rt Syke +148 Terkkari oli ihmeissään kun sf mitta olli vain 30,5cm ja sano että pitää ultrata, että onko vauva laskeutunu jo noin kovasti.. Ja siellähän se pää oli todella alhaalla jo. Käski nyt olla tosissaan rauhassa ja varovainen, että kai se sitten on nyt vaan oltava.. :)
 
March12 ja Pachamama: Me mennään melkein samoilla viikoilla (täällä nyt 31+6) ja mulla oli ihan samanlainen yhtäkkinen painonnousu, kun eilen kävin neuvolassa. Mulla oli myös tullut yli kilo edellisestä neuvolakäynnistä, joka oli viikolla 30+0. :S Mulla oli kyllä myös nyt ekaa kertaa turvotusta, eli varmaan sillä on osansa tohon. Tietty jotain tekemistä saattoi olla myös sillä, että oltiin viikonloppuna miehen kanssa kylpylälomalla ja tuli kyllä syötyä aika huolellisesti sekä ruokaa että herkkuja. :D Terkka ensin kattoi ihan ihmeissään, mutta totesi sitten, että kun koko raskaudessa on tullut painoa reilu 6kg, niin ihan maltillisesti sitä on tullut tästä hyppäyksestä huolimatta. Mutta kiva kuulla, että muilla on ollut samaa vaihtelua näillä viikoilla, kun vähän jo ihmettelin, että onkohan toi ihan normaalia. :)

Mulla on nyt kahdella viime kerralla se neuvolan itsetehty virtsatikku näyttänyt, että proteiini on +1 koholla, ja viime käynnin jälkeen otettiin labrassa laajemmat virtsakokeet ihan varmuuden vuoksi. Niissä ei sitten näkynyt mitään häikkää eikä kohonneita proteiineja, joten terkka päätti luottaa niihin enemmän. Eikä lääkärikään ollut siitä huolissaan, kun viimeksi kävin, joten eiköhän kaikki ole ihan hyvin. :) Paitsi rautakuurille jouduin nyt, kun hb oli tippunut 116:teen, viimeksi oli 124.

RR oli 126/73 ja sf-mitta 27,5. Pienen syke oli 148 ja edelleen on raivotarjonnassa, vaikka nyt ei terkka tuntenutkaan asentoa yhtä hyvin kuin viimeksi. Mutta siis kokonaisuudessaan hyvin voidaan molemmat Pienen kanssa! :) Ihan hurjaa, miten vähiin nää viikot vaan käy! :) 
 
Painonnoususta: Ihan normaalia on tosiaan vaikka välillä tuleekin kilo per viikko. Katsoin just tänään mun viime raskauden neuvolakorttia neuvolakäynnin jälkeen ja näyttää taas siltä, että joka toinen käynti tulee suunnilleen kilo per viikko ja joka toinen käynti jotain 100-200g. Vähän tulee joku jojo-lihoaja mieleen ;)

Mullakin oli siis neuvola tänään ja kaikki ok. Ei oikein ollut mitään kummempaa juteltavaa, kun mun sairaalareissu selitti kaikki viime kerran kummalliset olot ja nyt ihan normaali olo. Keskityttiin siis lähinnä esikoisen 1,5v käyntiin :)
 
Täällä käyty myös viimisellä neuvolalääkärillä. Viikkoja neuvolan mukaan 35+5 ja kättärin 35+6.. Ite elän jälkimmäisen mukaan kun siellä ne viimiset yliaikakontrollit varmaan on jos on tarvetta. Mutta en oo viittiny tosta sanoa, neuvolassa kait laskettuna vielä se 2.3. mikä ekassa ultrassa jo aikaistettiin 1.3. Mutta kaikki siis ok, lääkäri ei sanonut mitään siihen kun sanoin noista lantiokivuista eli kuuluu kait taudin kuvaan sitten nämä. Painoa tullu nyt aika maltilla viime käynnistä, +100g/vko. Mutta mulla on myös ollu sekä tässä että edellisessä raskaudessa ihan samalla tavalla joku massakausi just siellä 30 viikon paikkeilla. Siitä sain viimeksi huutia mut nyt oli tyytyväinen kun kokonaispainonnousu alusta +12 kg, joka normirajoissa. Paineet hiukan koholla 128/77, mun normi 110/75, mutta olin just ennen lääkäriä ollu hammaslääkärissä ja sitä tuli jännättyä niin meni sen piikkiin. Sokerit - ja proteiini ollu nyt ja viimeksi, samoin kun ekassa raskaudessa lopussa, +1, lasketaan normiksi. Turvotukseen laitto - eikä sitä nyt järin paljoa ookkaan, aamusin tuntuu kädet hiukan kankeilta, ei muuta. Kohdunsuu kiinni mutta pehmeä ja kanavaa hiukan jäljellä. Sf-mitan heitti ihan lonkalta 34 siis mittaamatta lainkaan.. Noh, mulla ultrataan vauva joka tapauksessa ens ti kättärillä, niin enpä tostakaan mitään sanonu, mutta hiukan vasemmalla kädellä mentiin tää tsekkaus. Hb:tä mulla ei oo mitattu sitten lokakuun niin siihen kirjotti labralähetteen kun ite sitä pyysin, olin joka tapauksessa menossa labraan vasta-ainekokeiden takia. Mutta sitäkään ei olis ottanu jollen ois pyytäny. Vauva liikkuu paljon ja sykkeet oli tasaisesti 145 luokkaa. Oikein päin on, siis RT ja melkein kiinnittynyt. Mutta kuten sanottua, tunnen olevani paremmissa käsissä tuolla kättärin puolella.
 
Neuvola 34+1, suluissa edellinen käynti (32+1)

Paino 70,2kg (70,5kg)
RR 107/69 (114/73)
Pissa puhdas molemmissa
Hemoglobiinia tällä kertaa ei katsottu, (119)
SF-mitta 32 (29,5)

Vauvan pää kiinnittynyt.

Oksentelua ollut jonkin verran, tästä syystä varmaankaan paino ei nouse, vauva onneksi kasvaa hyvin. Seuraavaksi lääkärikäynti rv 36+2.
 
Täällä meillä ei ole enää lääkärikäyntejä loppuraskaudessa.. Lääkärillä oon käynyt tasan kahdesti, alkuraskaudessa ja 27 raskausviikolla eikä enää olekaan, ellei jotain ilmaannu..

Noh, tänään kuitenkin käyty neuvolassa..

Viikot 34+2
Paino 70,9kg (+589g/vk, +9kg alusta)
RR 120/76
Hb 118
Sf-mitta 29,5
Tarjonta PT (?)
Sykkeet +148
Liikkeet ++

Tasan kahden viikon päästä seuraava aika ja tarkistetaan ultralla ja alakautta miten vauva siellä on. Terkka meinas et pää olis alaspäin, mut jotenki se vetää itteään siellä miten sattuu, välillä selkä oli poikittain ja ties miten joten tarjonta jäi arvotukseks, ja epäili et ei olis nyt sit raivotarjontakaan. Ens kerralla meinas kuitenki mulle varata äippäpolille ajan et saavat tarkistaa ja ku lapsivettäkin oli hänen mielestään normaalin rajoissa, ehkä aavistuksen niukasti. Pari viikkoa pitäs odotella ennenku pystyy alottamaan valmistautumista synnytykseen, nyt se on hieman hankalaa ku tarjontaa ei tiedä eikä hajuakaan miten mä synnytän..

Sf-mitta menee tasaisesti keski- ja alakäyrän välissä, eli sen mukaan olis pienempi tulossa mitä esikoinen.. Tosin mittaajat on erit ja käsiala kaikilla oma :)

Painonnousu on viimeiset neljä kertaa ollu melko tasaista 300-600g/vk:ssa. Odotellen siis niitä +1kg/vk mitä oli esikoiselta loppuaikana - kiitos ihanan turvotuksen!
 

Neuvolakäynti, suluissa eellinen käynti.

Rv:35+6 (34+2)
Paino: 56,7 kg (55,9) eli alusta alkaen tullut vajaat 9 kg
Turvotus: + (hieman)
RR: 124/79 (115/69)
Pissa puhas
Hb: 124 (ei otettu) Helpotus kun on nyt pysyny noinki hyvänä,oonki syöny FerroFortea päivittäin, voin suositella kaikille, hyvä litkumainen valmiste.
Sf: 30cm (29cm)
Tarjonta: Rt
Syke +
Liikkeet ++

Otettiin Spr:n verikoe, koska viime synnytyksessä tehtii verensiirto.

Terkkarin mukaan vauva myös erittäin alhaalla, sen takia tuo Sf mitta ei oo kasvanutkaan kuin 1 cm sitten viikon 32 jäläkeen. Vauva kyllä kasvaa, mutta pää ihan häpyluun takana ja sen tuntee (TUSKASET kivut).  Meinas vaan, että peseppä nyt niitä vauvan vaatteita, kun ei tiietä pysyykö pikkunen masussa loppuun asti. Että sellasta täälä, tännää sitte oon jatkanu viime viikkosta vauvapyykin pesua.
 
Muistaissani kirjailen viimesimmän neuvolakäynnin 2.2.

Rv: 36+2
Paino: +120gr/vko
Turvotus: +
Rr: ok kotimittailussa, neuvolassa koholla (ylläri!!)
Pissa: puhdas
Hb: 122 labran verikokeen perusteella
Sf: 30,5
Tarjonta: RT
Syke: 144
Liikkeet: ++

Huomenna olisi meno sitten Oulaskankaalle äippäpolille lääkärin tykö. Katotaan varmaan poitsun koko ja onko paikat kypsyneet plus tsekkaavat, että oon mittaillu sokereita ja niiden mittaustulokset. Niissä ei onneks oo ollu mitään häikkää.
Vaavi painaa kyllä jo niin alas ja häpyluu on niin kipiä, että joutais vaikka syntymään samantien.. Tänään 37+0 ja tyyppi katsotaan täysiaikaiseksi. Tervetuloa, ihan milloin vain :D

 
Jälleen yksi neuvola käynti takana...


Vk 35+1
RR 108/69
Hb 125
Sf-mitta 31
Paino +550g/vk (nyt alusta laskien tullu +12kg)
pissa puhdas eikä turvotuksia...
 Vauvalla sykkeet 150 ja liikkeet ++ ja rt on tarjonta. Aika hyvin keskikäyrää seurailee meidän tirpunen :)

Seuraavaksi olisi ensi viikolla viiminen lääkäri käynti...

Samalla reissulla käytiin ostamassa pikkuiselle lämpöpussi, että tarkenee aikanaan sairaalasta kotiin tulla ja oma soittonalle,samanlainen kun isoveljellä, ettei iske kateus :) Mies innostui vaunujakin katselemaan ja testailemaan, kun vaikka ei ole vanhat nuo edellisen jäljiltä, mutta ne ei ole hyvät kummankaan mielestä... Katsotaan jos sitä innostuu vaikka uudet hankkimaan, kun hyvällä tarjouksella oli kaupan ;)
 
Mullakin neuvolakäynti takana.

rv 34+0
paino +240g/vko, tosin tässä välissä oon sairastanut ja paino jopa tippui siinä matkalla pari kiloa, nyt lähtenyt jo takas nousuun :)
verenpaine 120/72
sf-mitta 31, eli tasoittunut jopa käyrien sisäpuolelle

Neuvolasta suuntasin suoraan äitiyspolille raskaushepatoosin takia, ja sieltä sain paitsi lääkkeet, myös vauvalle painoarvion (2,1kg) sekä varmistuksen vauvan tarjonnasta (raivotarjonnassa on).
 
Takaisin
Top