Neuvolakuulumiset


Madie, se sano, että saattaa olla mun oma syke, mutta ei ollut varma asiasta, että kaikki mahollista. :O
Ois tojellakin vilinää, kun esikoinen tuolloin vasta 1v3kk..jos siihen vielä kaksosvauvat nii huh huh..
 
Täälläkin neuvolassa käyty tänään. Mulla oli sijaisen sijainen tätinä ja se oli ihan ok, mutta onneksi seuraavalla kerralla on jo taas oma tuttu ja turvallinen terkka. :)

Rv: 7+5 (meni päivällä eteenpäin)
Hb: 130
Verenpaineet: 107/65 (aika matalat, mutta kuulemma hyvät)
Pissa: puhdas

Näillä pohjilla ei kuulemma tarvi mennä sokerirasitukseen, mutta katsellaan myöhemmin kuin käy. :)

Labrat, np-ultra ja seuraava lääk+th käynti varattiin.
 
Meillä oli eka neuvolakäynti tänään ja mahdottoman mukava terkkari saatiin :) Mies oli mukana ja saatiin paljon kaikkea matskua mukaan. Kaikki oli mainiosti.

Rv: 8+0
Hb: 135
Verenpaine: 110/78
Pissa: puhdas

Nyt odotellaan kutsua ultraan ja kokeisiin. Uusi terkkariaika varattiin neljän viikon päähän.

Voimia kaikille ja toivottavasti kaikki pienet uuniomenat pysyy matkassa!
 
Eka neuvola oli torstaina ja kaikki oli loistavasti. Mies oli mukana, tosin kyseli käynnin jälkeen, ett miks oli mukana, ku ei paljoa kyselty. Meillä oli sijainen. Tosi mukava nuori tyttö :-D
Mutta nyt olis neuvolan mukaan 9+1 ja la 15.3. Eli päivän muutos tuli.
Arvot oli kohallaan. Verikokeet voipi mennä ottaan 10+0-6 päivinä ja sitten saapi varata ajan vasta np-ultraan, rv 11-13.

Tää pahoinvointi voisi jo jossain vaiheessa loppua. Olo on kamala ja tahdon normaalielämän takaisin...
 
Eka neuvola takana ja tässä tietoja:

Rv: 8+0
Paino: 67,2kg (+ 4,7 aloitus painoon ...pikkasen tullu naposteltua!) Ja seliseli seuraavaksi: Kotivaaka näytti aamulla 65,9kg, mutta mennään tuon neuvolan vaa'an mukaan jatkossa.. Ja siistii kuitenkin, että on yli 5 kiloa vähemmän ku viime raskauden ekalla käynnillä :DD
RR: 114/78 (:D)
Hemppa: 142

Sitten otettiin verta ja pitäisi varata tänään np-ultraan aika ja verikokeeseen myös.
Meillä siis mennään kaikkiin tarjottaviin ultriin, ihan sen takia, että on hyvä tietää, missä mennään. Tuolla jossain toisessa meidän ketjussa otettiin niin voimakkaasti kantaa puolesta ja vastaan ja syistä, että toteanpa tässä, että tämä lienee jokaisen oma päätös ja jokainen päätös on oikea - eihän me nyt vaan olla täällä maaliskuisissa tuomitsevia, heh ? emoticon


Mutta mun neuvolatäti on maailman ihanin ja koska viime raskaus oli sen verran rankka (raskausmasennus ja unettomuus), että heti, kun sanon, pääsen akupunktioon! IHANAA! Viimeksi auttoi heti.

 

Kaika, viittaat varmaan siihen mun kommenttiin tuosta niskapoimuseulonnasta. En tosiaankaan tarkoittanut tuomita ketään! Taipuivainen olen sanomaan mielipiteeni hyvinkin selvästi ja terävästi ja jos joku tuommosesta loukkaantuu niin sitä saa ihmetellä, mutta tosiaankaan en ole tarkoittanut tuomita ketään, se oli VAIN ja ainoastaan minun mielipiteeni asiasta. Jokaisellahan saa olla omat mielipiteensä asiaan, tietysti!

ja korjaan vielä sen verran, että tosiaan ultraan osallistutaan, mutta niitä verikoe ja niskapoimumittauksia ei katota meijän kohdalla. Normi ultrassa toki mitataan niskapoimu niinkuin aina, mutta ei sen tarkempia tutkimuksia vammaisuudesta yms.

Poikkeaa neuvolakuulumisista, mutta halusin korjata asian! :)
 
Tänään olisi neuvolalääkäri ja ultra myös :) Jännittää. En tiedä miksi sitä alkaa pelätä, että kaikki ei olisikaan hyvin. Varmaan tämä oireiden vähyys luo epäuskoa. Vaikka onnellinen varmaankin pitäisi olla suht vähistä oireista :)

Tuosta tuomitsemisesta. Minun mielestäni on jokaisen oma asia, että meneekö seulontoihin vai ei. Minä en Downin veriseulaan halunnut, mutta ultriin osallistun. Vähän sillä periaatteella, että jos esim. rakenneultrassa jotakin havaitaan, niin osaapahan varautua synnytyksen koittaessa. Ja oman mielenrauhan vuoksi myös.. Olen muutenkin sellainen murehtija ja asioita vatvova, joten pakko päästä kurkkaamaan välillä, mitä Hattivatille kuuluu.

Mutta juu, jahka kotiudun lääkäristä, niin infoilen tarkemmin.
 
Nonih, lääkärineuvola käyty ja kaikki on niin kuin pitääkin :)

CRL: 54,7mm, vastaa viikoja 12+1
Niskaturvotus oli 1,1mm, joten ihan hyvä.

Eli tarkoittaa sitä, että LA siirtyi taaksepäin 28.2. Iiik, pitääkö vaihtaa helmikuisiin! Notkunpahan täällä kuitenkin :)
 
Onnittelut hyvistä uutisista! Notku vaan ihmeessä täällä vielä. Ja eikös suurimmalla osalla ensisynnyttäjistä mene yli, niin voihan se vielä sullekin maalisvauva tulla :) Tosin itse sain esikoisen 8 päivää etuajassa ihme kyllä...
 
Noniin nyt täälläkin käyty neuvolassa. 
Ihan kivaa oli, vaikkakin tuntui että avautui ehkä vähän liikaakin elämästään, menneistä sairauksista, alkoholinkäytöstä, perhesuhteista yms ;D Rupesin mm. itkeskelemään isäni kuolemaa ja sen sellaista. Noh, tää kai kuuluu asiaan, eiköhän nää neuvolatädit oo kuullu vähän kaikenlaista uransa varrella
Sitä kaikki näyttää niin pahalta paperilla vaikka todellisuudessa mun alkoholinkäyttö on aika vähäistä!
Enkä kyllä siitä testistäkään saanu isoa tulosta..
Harmi kun ei vielä voi kuunnella sydänääniä! Nyt sitten vaan kärsimättömänä odotellaan kutsua ultraan, mennään samalla verikokeisiin kanssa.. 
Hirveesti kaikkia paikkoja ja juttuja missä pitää käydä! Miten mä muistan nää kaikki :D
 
Täälläkin eka neuvola takana, aamulla käytiin miehen kanssa. :) Ihan kiva käynti, vaikka eipä siellä paljon muuta tehty kun täytettiin papereita. Ei ollut tosin meiän oma "täti", kun hälle ei ollut sopivia aamuaikoja tarjolla, mutta seuraavaksi mennään sitten tälle omalle neukulle. Verenpaine ja paino mitattiin, RR oli 126/63. Veri- ja virtsanäytteet annetaan sitten vasta ultran yhteydessä, eli sama odotus täällä käynnissä, kuin Pachamamalla.

Mustakin on hölmöä, kun alkoholin käyttöä mitataan viikottaisella määrällä, kun en mä ainakaan ole joka viikko juonut yhtään mitään. Silti äitiyskorttiikin tuli, että ennen raskautta join 1-3 annosta viikossa. Jos ne kysyisi kuukausittaista alkoholimäärää, niin saisi mun kohdalla ainakin järkevämmän vastauksen. Audit-testissä sain kuitenkin vaan muutaman pisteen. Niin ja valittiin Kättäri synnäriksi ja osallistutaan ultraan ja seuloihin, vaikka kyllä meidänkin lapsi pysyy mahassa, vaikka mitä siellä sanottaisi. Onpahan sitten paremmin aikaa valmistautua, jos kaikki ei olisi kunnossa. Mutta siis kaikki hyvin tällä hetkellä. :) Illalla sitten lukemaan, mitä kaikkea sieltä oikein annettiin mukaan. :)
 
Mekin valittiin kättäri elikäs Inkivääri voi hyvin olla että ollaan siellä samaan aikaan sitte ;)
 
Mäkin käväisin neuvolassa eilen. Eipähän mitään kummempaa tullut esille, virtsa puhdas, hemoglobiini 141, verenpaine 113/77 ja laskettu aika sama minkä laskuritkin antaa. Ultra-ajan sain ja itse varasin verikokeen. Ymmärsinkö oikein, että joillain verikokeet otetaan ultran yhteydessä? Vai oliko kyse jostain eri jutusta? Kun mun ainaki pitää käydä verikokeessa viikolla 9-11+6 (tää siis liittyy siihen seulontaan) ja vähintään viikkoa ennen ultraa, että ne tulokset ehtii. Mutta nää käytännöt nyt vaihtelee tietysti. Oli ihan kiva päästä vihdoin neuvolaan, vaikkakin tietysti eniten odotan sitä ensimmäistä ultraa (joka vasta syyskuun loppupuolella), että pääsee oikeasti näkemään onko siellä mahassa joku:)
 
memi: Ihan samasta asiasta on kyse- meillä otetaan verikoe ultran yhteydessä ja tuloksista haluttaessa soitetaan, jos on kohonnut riski.  Ja joka tapauksessa tulee kirje kotiin.

 
Kaika, saattaa miunkin mielipiteet kuulostaa rivien välistä luettuna ihan mille hyvänsä, mutta ketään en koskaan tuomitse! Vapaa maa ja kaikilla oikeus tehdä ihan just niin kuin hyvältä tuntuu! Tai mie en ainakaan jaksa välittää ihmisistä, joille muiden arvostelu/tuomitseminen on elämän suola... Mutta mielipiteeseen toki jokaiselle on oikeus suotava ja vastineeksi voi aina ilmaista omansa! ;)

Ainoa asia mistä olen vähän huolissani on se, että tuntuu noin yleisesti ottaen ihmisiltä välillä unohtuvan, että on niin paljon kaikkia ongelmia, mitä ei voida millään ennakkoon tutkia taikka todeta. Kun tuo Downin syndrooma on kuitenkin vaan pisara meressä... =)
 
heips! eka neuvola käynti takana 19.8.neuvolä täti oli ihan mukava. raskausviikkoja 10+2, hb oli 159, verenpaineet 110/70, pissa puhdas. sydän ääniä kokeiltiin kuunella mutta vielä ei kuulunut. odotin kovasti että saatais kuulumaan kun kaksi edellistä raskautta päättynyt km. mutta rauhallisin mielin mennään. :) kahden viikon päästä ois eka ultra, itse täytyy huomenna soitella aikaa sinne. olo on muuten ihan hyvä, väsymystä on kyllä lievästi ilmassa ollu. onneksi on kolme ihanaa lasta muutenkin,jotka vie huomion, niin ei tarttee joka päivä miettiä onko tuol massu asukilla kaikki kunnossa eli ultraa odotellessa. :)
 
Heippa!
Mä tuun täällä jälkijunassa, kun l.a. on 31.3. Eli eilen oli eka neuvola rv 8+4.
Miehen kanssa oltiin. Tosi nopea käynti jotenkin. Sydänääniä ei toki edes yritetty kuunnella.
Hb 135
Verenpaine 117/71
Pissa puhdas
Paino oli noussut raskautta edeltävästä 65 kg ->66 kg.
Saatiin lapppuja mukaan ja UÄ-aika on vasta 21.9.!! Miten tässä jaksaa sinne odottaa, silloin on rv 12+4??
Meillä seuraava terveydenhoitajan neuvola sitten vasta rv 18!? Jotenkin olin ajatellut että useammin neuvolassa käytäis. Toki 15 min lääkärikäynti on rv 13+3.
 
Tänään oli täälläkin eka neuvola.
Nyt siis viikot 9+0
Kaikki oli ok. Saatiin sydänäänetkin kuuluviin! =)
Oli kyllä helpottavaa saada kuullu pikkusen sydänäänet...
Kutsu ultraa tulee myöhemmin postitse..
 
Hei vaan

Meillä oli eilen toinen neuvolakäynti + lääkäri. Kaikki ok, mitä nyt sekä terkka että lääkäri totesivat että olen aika kurjan näkönen...kuka nyt ei olis näillä oloilla!
Lääkäri teki sisä tutkimuksen ja tunnusteli kohtua päältä ja lisäksi kuunneltiin sydänäänet. Kehotti hakemaan lisää sairaslomaa jos olo ei helpota ja levätä pitäis mahdollisimman paljon.
Maanantaina sitten toinen yritys ultraan...
 
Hiphei!!

Vihdoin ja viimein sitten oli se ensimmäinen neuvola 10+6. Vanha tuttu ihana neuvolantäti ja mukavat keskustelut.. Ultrattiin neuvolan laitteella ja siellähän se pikkuinen vipelsi ja huiskutti äitille :) Nyt sitä vasta osaa oikeasti iloita raskaudesta kun näkee et oikeesti joku kasvaa ja asuu minun sisällä. Hui aivan liikuttuu :´)

Kaikki siis oli ok, painoa ei vielä ole tullut grammaakaan. Enkä oikeastaan edes siitä stressaa, esikoiselta ne lähti hyvin ja olen pitkä ja hoikka (paria senttiä vajaa 180 cm:) Hemoglobiini 132 ja verenpaineet 109/60. Niin ja pikkuisen koko vastaa viikkoja..

Ensi viikolla sitten varaan ajan ultraan.. Ihanaa..
 
Takaisin
Top