Neuvolakuulumiset

Täällä toinen neuvolakäynti ja neuvolalääkäri takana. Nuo neuvolalääkärikäynnit on täällä aina tosi hätäisiä, kun aikataulut on tiukat. Mutta kaikki ok ja sydänäänetkin saatiin kuuluviin :)
Painoa tullut enemmän kun laki sallii, tosin viime käynnistä vaan muutama 100g. En muista tarkalleen, kun ei ollut terkka merkinnyt edellistä painoa muistiin. No en usko, että tästä nousee hirveää kyytiä enää. Kesällä tuli vaan vähän liikaa herkuteltua ja ei tullutkaan sitä 24/7 oksentelua, joka viimeksi tiputti 5 kiloa.
Sain myös reseptin närästyslääkkeisiin jo etukäteen, kun viimeksi närästys meni niin pahaksi. Oon niin tyytyväinen, ettei tarvitse taas ravata lääkärissä pyytämässä lääkkeitä vaan niitä on valmiina kotona :) Tuo resepti oli vielä sen verran iso, että  riittää varmaan seuraavaan neuvolalääkäriin asti.
 
Täällä neuvolalääkäri ohi. Sisätutkimus ja mittaukset olivat 5 ohi. Sydänäänet saatiin hyvin kuulumaan ja syke oli noin 159. Hassua kyllä ei sanonut mitään verikokeiden tuloksista, että saanko sitten kaikki kuulla huomenna tuolla ultrassa. Mene ja tiedä. Jos eivät kerro niin soitan neuvolaan ja kyselen niitä tuloksia.
 
Neuvolalääkäri ohi. Olipa kokemus! Ensinnäkin tympeä neuvolatäti josta jo aijemmin avauduin niin pelästytti mut oikein huolella...pissassa oli proteiineja ja asiasta kun tiedustelin niin täti kertoi että tässä vaiheessa raskautta se on merkki munuaisvauriosta!!!! No näinpä :) tota ehkä mieluummin ainakin toistaiseksi uskon enemmän siihen että näytteeni oli aivan liian väkisin pinnistetty tippa, koska olin just käyny kotona pissalla, tai sitten vaan pissassa jostain syystä oli valkovuotoa. No mutta huomenna selviää tämä munuaisvaurio! Ja sitten tämä lääkäri, nuori mieslääkäri jolla ei tainnut olla juurikaan kokemusta sisätutkimuksesta niin teki kyseisen tutkimuksen pitäen peukaloa klitoriksenpäällä..hemmetin räplääjä! Lääkäri myös yritti kuunnella vauvan sydänääniä etsi ja etsi, eipä löytynyt ei, kunnes pyysin kuuntelemaan niitä hieman alempaa, tohtori kun yritti kuunnella niitä napani kohdalta.Juu ja huomasihan lääkäri myös kysyä että kai tunnen vauvan liikkeet!! Noh taas tällainen avautuminen, mutta paska olo jäi tästä päivästä ja johonkin se pakko on purkaa!
 

Safiye, harmittavaa, että sulla tuommonen inhottava kokemus. :/ Nuot aina pistää mielen niin matalaksi vähäksi aikaa, kun tuommosia ihme sähläreitä sattuu olleen.

Omaa: eka Neuvolalääkäri takana, sisätutkimuksessa kaikki ok. Hb oli laskenut 133->109 eli aika huimasti, samoin kävi neitiä odottaessa. Olin jo arvannutkin että on laskenut, kun väsytti niin palio. Täytyy aloittaa rautakuuri heti. Verenpaine oli hyvä, en nyt muista paljon ja pissa puhdas. Paino oli vähän noussut, ei paljoa onneksi. Meillä oli ihana mieslääkäri niin asiallinen ja ammattitaitoinen kuin vain voi olla. Terkkarikin oli tosi miellyttävä! :)
Pikkunen siis siellä säntäili ruudussa ja sydän löi<3
 
Ei ollut sitten sitä munuaisvaurioo, vaan ihan vaan joku väärä hälytys proteiineissa, labrassa pissa siis ihan puhdas. :) Mulla kans toi Hb oli laskenu roimasti eli ekassa neuvolassa oli sen 162 ja nyt 139 tää saattaa jonkun mielestä kuullostaa oudolta ku arvot noinkin hyvät, mutta mä oon nyt ollut tosi väsynyt ja olokin on ollut hieman heikko. Niin voisiko joku viisaampi kertoa että miten ihmeessä toimitaan mun laisten tapausten rautalääkitysten kanssa, ku olettaisin että kun toi Hb laskee johki 120 tuntumaan niin oon ihan kanttuvei... ku se siis aina on huidellu tuola 155-160...
 
No mulla on myös normaalisti korkea hemoglobiini. Esikoista odottaessa oli ekassa neuvolassa jotain 153 (vk 10+1) ja en syönyt koko aikana lisärautaa. Mullakin laski kuitenkin reippaasti hb koko raskauden ajan, ja juurikin aluksi se ilmeni tosi kovana uupumuksena. Mutta mulla kyllä helpotti loppua kohden, en tiedä johtuiko siitä että keho jotenkin tottui matalampaan hemoglobiiniarvoon vai siitä että raskaus eteni pidemmälle. Nyt kun neuvolakorttia tarkastelen niin ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen mulla on hb otettu vasta vk 22. Ja silloin ollut 131. Mulla ei siis ollut lähtöarvo noin korkea, eikä tippunut noin vauhdilla, ja silti olin tosi väsynyt, joten ei ihme jos olet uupunut ja on heikko olo:) Viimeisen kerran mitattuna mun hb on ollut 121 ja se on ollut reilu kolme viikkoa ennen synnytystä. Toivotaan siis, että sunkin kohdalla vähän rauhottuisi toi hemoglobiinin tippuminen tai että ainakin väsymys helpottaisi:)
 
Täällä toka neuvola takana, pikkuruinen sydän paukutti vahasti 154 emoticon
Meillä siis neuvolalääkäri käynti tulossa vasta joskus puolen välin jälkeen, ei vielä edes seuraavakaan käynti, monella ku on jo lääkäri käyntikin tuntunut olevan.
Verta otettiin muutama putki ja isäkin käväs aamulla antamas oman näytteen, mulla kun löydetty jotain vasta-aine pitoisuuksia, niin tutkivat nyt verta aika ahkerasti. Nyt saa siis jännittää et tuleeko soitto et pitoisuudet noussut tms. huonompaa muutosta. Toivon todella ettei sitä puhelua koskaan tulis vaan pääsis oikeesti nauttimaan tästä raskaudesta jo pikkuhiljaa.
Muuten siis kaikki ihan kunnossa, pissa puhdas, hb 134 (noussut vähän ekasta käynnistä) RR: 124/76 (noussut sekin), painoa tullut n.170g/vko, Multivita raskautta suositteli hakemaan.

Seuraava neuvola 11.10 ja rakenneultra 18.10, kuulosti jotenkin hassulta ku neuvola täti mainitsi että rakenneultrassa sitten varmaan sovitaan jo synnytystapa-arviota varten ultraa,(esikoinen syntynyt sektiolla) sai jotenkin kuulostamaan siltä että kohta sitä ollaan jo synnärillä
 
 
Eilen oli neuvolalääkäri ja :

RV: 12+0
PAINO: + 550g/vko (69,4)
HEMPPA: 134
VERENPAINE: 107/76
SYDÄNÄÄNET: ++

Kaikki paikat oli kiinteitä, kiinna ja kohdunsuu 3 cm.
Seuraava käynti neljän viikon päästä ja sokerirasitukseen joudun vasta rv 25 jälkeen :DD
 
Neuvola oli aamutuimaan ja kaikki muu hyvin paitsi verenpaine kohollaan ja sitä joudun nyt kotona mittailemaan ja seurailemaan seuraavaan käyntiin saakka.
Rv 16+2
Paino noussut 2,7 kg ennen raskautta olevasta painosta
Pissa puhdas
Hemppari noussut kuukauden takaisesta 19 pykälää ollen nyt 129
Verenpaine tosiaan kohollaan.. kassellaan joutuuko jossakin vaiheessa lääkkeitä napsimaan siihen vaivaan.
Syke (vaavin) 140

Neuvolan täti on loistava. Mieskin oli mukana ja ihanasti terkka huomioi hänetkin käynnin aikana. Sykkeitä kuunnellessa nousi kyllä tippa linssiin, kun ei oltu aiemmin kuultu pikkuisen sydämen jumpsutusta. Mulle tuli mieleen ihan höyryveturin jyskytys =)

Seuraavaksi onkin rakenneultra 13.10. ja siitä seuraavalla viikolla seuraava neuvolakäynti. Terkka kysyi miten jaksan ajaa työmatkaa, se kun on tunnin suuntaansa ja työ vielä istumatyötä. Kerroin, että istuminen alkaa tuntua raskaalta. Sanoi, että jos alkaa tuntua pahalta, niin yhteys päivystykseen, josta kirjoittavat sairauslomaa ja sen jälkeen yhteys neuvolaan ja aika neuvolalääkärille. Katseleepi kuinka tässä nyt jakselee ajella..
 
Täälläkin neuvolalääkärillä käyty tiistaina (12+4).

Hb: 129 (130)
Paino: Pudonnut 2kg alusta
Verenpaineet: 112/71
Pissa: Proteiini + ja leukkarit ++, ei löytynyt kuitenkaan tulehdusta
Syke: +
Paikat kiinni ja kohdunsuu 2cm.

Näillä mennään seuraavaan kertaan joka olis vasta 18.10.
 
Moikka!

Ihmettelin tuossa äsken noiden neuvolakäyntien runkoa. Onko muuallakin päin suomea siellä listoilla kotikäynti jo ENNEN synnytystä? Mitä ihmettä, tuleeko ne kurkistelemaan ja varmistamaan, että elinolosuhteet on varmasti kunnossa?

Ei tässä muuten mitään, mutta meillä on tällä hetkellä alakerrasta 2/3 (keittiö ja ruokailuhuone, olohuone ainoastaan on kunnossa) osaa purettu rankaa myöden (koko talon peruskorjaus siis menossa), niin en tosiaan halua, että kukaan tulee ovesta sisälle ennen kuin nuo kaksi huonetta on laitettu!
 
Mykkyrä, onpas kyllä jännätoi kotikäynti! Täällä Jyväskylässä ei tarvi edes haaveilla mistään kotikäynneistä kuin vasta lapsen synnyttyä, ja silloinkin vain jos kyseessä on esikoinen ja jos sattuu sen verran hyvä tuuri, että oman neuvolantätin kirjoilla on vapaita aikoja varata kotikäyntiin. Meillä kävi esikoisen synnyttyä neljäpäiväisen lapsen kotona tutkimassa neuvolan terkka, kun satuttiin asumaan aivan neuvolan naapurissa niin häneltä löytyi aikaa pyörähtää meillä. Tuon toisen lapsen kohdalla kiikutettiin hänet neuvolaan viikon ikäisenä... No mutta, mitä jos sanot rehellisesti, että teillä on nyt tollanen tilanne talon kanssa käynnissä, joten voiskohan kotikäyntiä tehdä sitten myöhemmin?

Moni kertoi edellä hb-arvojen laskusta, ja joku kyseli sitä, miten "hoitaa" valmiiksi korkeaa mutta laskenutta hb-arvoa. Mulla on tää sama ongelma, eli hb-arvo on lähtökohtaisesti suurinpiirtein 168, paitsi kun käytin ehkäisynä hormonikierukkaa ja kuukautiset jäivät pois, hb nousi jopa 182:een, ja kierukka olikin pakko poistaa pelkästään siksi. No, raskaudet eivät ole hb:tä laskeneet kuin min. 131:een, mutta tuohon normaaliarvoon verrattuna se on huikea lasku. Viime raskauden aikana neuvolassa mulle suositeltiin jo tuolla laskulla rautalisää, mutta en itseasiassa kuitenkaan syönyt sitä, vaan rupesin katsomaan ihan tuota perusruokapuolta. Kaikille vinkiksi ja kokemuksella hyväksi havaittu siis, että kannattaa kiinnittää ruuassakin huomiota siihen, mitä syö, ja yrittää lisäillä sinne rautapitoisia ruokia. Tummanvihreissä kasviksissa, kuten pinaatissa ja nokkosessa, on paljon rautaa, joten pinaattiletut kehiin :) maitotuotteet hidastavat raudan imeytymistä, joten niitä kannattaa samaan aikaan välttää. Runsaasti rautaa on myös niissä kuuluisissa goji-marjoissa, jopa niin paljon että 100g:n syömisen jälkeen kakka värjäytyy punaiseksi. Mutta helpoimmaksi tavaksi huomasin itselle sen, että vaihdoin kahvin ja teen rooibos-teehen. Edellisessä raskaudessa tosiaan join sitä 2-4 kuppia päivässä, ja sillä tavoin mulla nousi hb-arvo takaisin 158:aan. Ei heikottanut eikä väsyttänyt enää.
 
Kiitos rooipos-tee vinkistä Ksmirre. Minäkin olen vaihtanu kahvin juonnin teehen kun kahvi ei oikein mene enää alas. En oo ite nii nuihi teihin perehtiny, googletin nyt sit tuon rooipoksen ja täytyy varmaa seuraavan kerran kaupassa käyessä ostaa kokeeks ja maistella..
Meillä olis vielä pari viikkoo neuvolaan. Tosiaan aika jännä et teillä Mykkyrä on jo ennen syntymää kotikäynti. Meillä oli esikoisen aijaan kotikäynti parin päivää siitä kun kotiuduttiin sairaalasta. Nyt ei oo ollu vielä puhetta onko toisen kanssa samoin vai pitääkö mennä ite neuvolaan. 
 
Hassua, että monilla teistä tulee toiset neuvolakäynnit jo. Mä varasin juuri toista aikaa ja sain sen lokakuun vikalle päivälle, jolloin on 19. viikko menossa. Se neukku kyllä sanoi, että toka aika tulee 18. viikolle, mutta varmaan laski väärin, enkä itekään ehtinyt puhelun aikana laskea. Mutta en taida kyllä jaksaa perään soittaa, ei kai sillä nyt niin päivän päälle väliä ole. Onko muilla mennyt Helsingissä yhtä pitkälle toka aika? Ja en oo kyllä kuullut, että täällä olisi kotikäyntiä ennen synnytystä, en tiiä miten sen jälkeen.
 
Meillä on kolmas neuvola käynti tulevalla viikolla ja kotikäynti täällä tehdään synnytyksen jälkeen.
 
Toi neuvolankäyntien runko on kyllä herättänyt näilläkin nurkilla kummastusta, mitä olen ihmisten kanssa jutellut. Mutta en ole vielä päässy juttusille kenenkään sellaisen kanssa, joka olisi tänä vuonna synnyttänyt, että tietäisi onko se joku tän vuoden "uusi juttu". Aamulla vielä siitä lappusesta tarkistin, niin oli merkitty aikavälille rv "22-36 kotikäynti Terveydenhoitaja JA perhetyöntekijä"?? =D

Pitänee kysellä vähän tarkemmin kun tiistaina meen neuvolaan, että mikä juttu toi nyt oikein on!! Ja Ksmirre, niin mie vähän suunnittelinkin, että yritän neuvotella asian sillä tavalla, että jos mahdollista, niin tulisivat vasta sitten siellä viikolla 36!! ;)
 
Dodiih, tänään eka neuvolalääkäri käytynä, rvt 15+1!

Pissa puhdas, 
hemoglobiinia ei otettu, 
paino +270g/ vko,
verenpaineet 111/67 ja 
sikiön sykkeet 154 :)

Kaikki siis hyvin! Seuraavaksi on ultra 25.10 jossa sais vihiä sukupuolesta ja 8.11 onkin seuraava neuvola, josta saan jo paperit kelalle.. huuiii.. :)

Ja mä tunnen jo liikeet! Tai satunnaisia liikkeitä/ muljahduksia/ hipaisuja/ tökkäisyjä alavatsassa <3 Ekat taisin tuntea viime ke, eli 14+2, mut tunsin Ronistakin tosi ajoissa! Istukka on kohdun takaseinässä, joten siksikin niin helppo tuntea jo ja tiedänhän millaisia odottaakin :) Saatoinpa täällä ehkä jo mainitakin, en muista? :D

Olo on mainio! Töissä kerroin viime torstaina pomolle; "Ai kun ihanaa, onneks olkoon, mahtava uutinen!!" Jepjep.
 
Neuvola käynti takana...

Vk 15+1
Hb 141
rr 101/75
paino 64 (tippunut 900g)
pissa puhdas
vauvan sykkeet 150 ja liikkeet +

Tirpunen piti elämöintiä, kun doppleri rätisi ja paukkui ja paineli karkuun minkä ehti :D 
Kohtu on jo hyvän kokoinen, navasta 1sormi alaspäin :o
Hieman olen kuivunut, kun hemppa noussu ja pissa oli hieman sameaa, mutta täytyy koittaa kovin muistaa juoda ni sekin korjaantuu :)
 
Lääkärineuvolassa käyty...

Viikot 14+5
Paino -100g lähtöpainosta, eli toisin sanoen samassa mistä lähdettiin.. (alkupaino 62kg)
Verenpaineet 105/56
Liikkeet ja syke +

Meinasin jo hätääntyä kun lääkäri ei saanut sydänääniä kuulumaan! Pari minuuttia kokeili ja yritti joka tuntui äärettömän pitkältä ajalta.. Onneks meillä neuvolassa on ultra niin tarkisti sitten sillä tilanteen, sydän löi ja sikiö liikkui. Tosin alkoi huolestuttamaan kun liike oli kovin vähäistä ja rauhallista. Mies yritti lohduttaa josko se pikkuinen olis vaikka nukkunut tai juuri herännyt.. Jospas siellä tosiaan on kaikki hyvin. Liikkeitä kun en vielä tunne tai en ole varma, kohtu hieman taakse päin kallistunut ja istukkakin vaimentaa vielä edessä.. Pieniä tönimisiä on ollut mutten uskalla olla varma onko ne liikkeitä.

Kohtu oli 3 sormen leveyttä navasta.. Kovasti on kasvanut :) Normaali raskauden seuranta ja lääkäri meinasi ettei raskauden aikana tarvi sokerirasitusta kun on hoikka ja edellisessä raskaudessa normaali painonnousu ym.
 
Perjantaina oli kolmas neuvolakäynti.

Hb: 137 (laskenut siis roimasti mun omaan tasoon nähden [156], mutta hyvä silti)
Paino oli 12kg alhaisempi kuin ennen raskautta, mihin neuvolatäti sanoi, että on oikein hyvä juttu, en ole siis enää ylipainoinen odottaja :D (sinänsä pienestä on kiinni näköjään)
Pissa oli puhdas
Verenpaine 120/65 (mulle korkea, mutta silti kuulemma hyvä)
Sikiön syke 150

Kaikki siis kunnossa ja kasvamattomasta masusta huolehtiminenkin sai viimeinkin lopun, kun kuulin sykkeen :) Olin ehtinyt jo (vaikka terveysalalla itsekin työskentelen ja TIEDÄN sen olevan yksilöllistä) salaa hiukan pelätä, että mitäs, jos siellä ei enää olekkaan ketään, kun masu ei kasva ollenkaan... Neuvolantäti sanoi, että hyvinhän se kohtukin jo siellä tuntuu ja että koska olen suht pitkä ja leveälanteinen ja kohtu on voimakkaasti takakenossa, pikkuisella on vielä niin hyvin tilaa, ettei sen tarvitse ulospäin kasvaa :D
 
Takaisin
Top