Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äitipolilla käyty tänään..vauvelilla kaikki kunnossa, pitkä, mutta normaalikroppainen kaveri siellä oli :) painoa tällä hetkellä 1,4kg. Jonkin verran keskikäyrän yläpuolella kuulemma menee, mutta ei onneks vaikuta sokerivauvalta [:D] Ja sukupuoli kysyttiin varmuuden vuoksi uudestaan (kun miulla koko ajan ollu tunne tyttövauvasta), ja poikahan se edelleen on..nakki ja munat näkyi hyvin[;)]. Seuraava polikäynti kahen viikon päästä..

Miu82-aiemmat tulokkaat järjestyksessä ovat olleet 3,2kg, 4kg ja 3,65kg, eli aivan normaalin kokoisia. En tiedä missä seinillä mun sisäelimeni ovat...

HP86-hieno kuulla että kaikki on hyvin[:)]

Pitäs varmaan lisätä unikuviin, mutta näin viimeyönä unta jossa syntyi pieni tummahiuksinen tyttö, jonka pituus oli 10cm[:D][:D] eli kyl toi masun koko vähä näköjään huolettaa... unessa mietin kuin tuota pystyy edes imettää....

Kävin tänään neuvolassa puhumassa tästä mun paastoarvosta joka oli se raja-arvo 5.3
Terkkari painotti suureen ääneen että sinulla ON NYT SITTEN SE RASKAUSDIABETES!!! [:(]
Kertoi tarkkaan dieetin millä pitää nyt elellä, ja tuli aika läski paska ihmisolo siellä... [&o] En mä nyt mitää hirveitä ole edes mässännyt..

No se on sellanen yli-innokas nuori, joka jus eilen oli ollut kuulemma koulutuksessa jossa oltiin painotettu asia näin... [>:]
Ei mulle mitää insuliineja, kunhan nyt vaa tarkkaillaa verensokeria sitten joka neuvolakäynnillä..

Kyllä nää neuvolat ja th-on syvältä[:@]Josefiinalle tsempit!!!
Tuntuu että yhdestä just ja just kohonneesta sokeriarvosta tehdään numero ja kun äiti itse hakee apua johonkin vaivaan,ei apua heru[:@]
Hyvähän heidän sielä pöydän takana on syylistää ja vähätellä....

Mulla itsellä ollut vääntö nlan kanssa kun eivät ota tosissaan ja suostu lähettämään tutkimuksiin,vaikka mulla ollut kovat(suorastaan tuskalliset) ylävatskivut!
Mä jouduin hakemaan avun ja oman mielen huojennuksen yksityiseltä taholta[8|]Nla käski vaan ottaa närästyslääkettä,ei puhettakaan että olisi laittanut esm ä-polille,kun mä itse olin huolissani vauvasta miten voi ,kun äiti kivun yllättäessä ihan sairas,nelinkontin kuumassa suihkussa kitumassa[:@]

No eilen olin "omalla gynellä"
Sappivaivaa mulla on,mutta vauva voi hyvin ja se tieto helpotti kovasti!!
Ihan keskikokoinen ultran mukaan ja viihdoin rt[:)]

Supistukset hieman saaneet tuhoa aikaan,ulkosuu sormelle auki,puolipehmeä ja kaula lyhentynyt.Mutta toisaalta ihan tavan tilanne uudelleen synnyttäjälle.

Mun masun ympärys on 92 cm ja sf mitta oli yläkäyrällä rv 28+5 ollen 29cm[:D]
Että ei ole ulospäin iso maha vaikka kohtu on iso[:D]

Joefina, sanon sulle saman kuin monelle muulle. Mulla oli kaks ekaa arvoa just rajalla ja vika alle. Mittailin sokereita himas reilu viikon ja arvot ok ja homma unohdettiin. Kysyin viel terkalta, et onks mulla nyt se raskausdiabetes, niin hän sanoi että no ei. Mulla vaan on sokerit ollu vähän koholla.
Eli älä usko kaikkee mitä sun "ääliö-terkka"[:D] sulle sanoo. anna mennä osan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos

Kiitos tsemppauksista [:)]
Eli tää nyt ei tarkoita suorilta käsin että mun vauva joutuu pitemmäksi aikaa jäämään sairaalaan sokerimittauksiin? Se on se mistä huolehdin.. [8|][&o]

Josefina, vauvalla voi olla sokerit matalalla vaikka äitillä olisi kaikki kunnossa, ja toisinpäin. Mielestäni ystävälläni, jolla oli raskausajan diabetes, ei vauvalla kuitenkaan syntyessaan ollut ongelmia. Syntyi kuitenkin jo 36 viikolla ja oli silti lähes 4-kiloinen. Käsittääkseni myös silloin voi sokerit laskea, jos vauva ei syö kunnolla (on pieni/ei jaksa syödä, ennenkuin huomataan että tarvitaan jotain järeämpää ruokintaa) vaikkei mitään diabetestä olisikaan kuvioissa.  Eli ei mitään suoraa päätelmää voi tehdä äidin arvoista, paitsi että riski tuohon on jonkinverran kohonnut, mutta siihen voi vaikuttaa ruokavaliolla.

Itse sain kanssa sokerirasituksen tulokset eilen ja kaikki arvot oli reippaasti alle (paastoarvo oli 4 tasan, muita en muista) - hyvä niin, koska meillä on iso sukuriski 2. tyypin diabetekseen (4 polvessa)

Tänään on tuntunut inhaa selkäkipua ekaa kertaa tuossa oikealla puolella - töissä tulee kyllä röhnötettyä tuolissa, mut en kehtaa tänne töihin mitään imetystyynyäkään raahata selän taakse... vauva on melskannut oikein urakalla, välillä varmaan mun naama on ollut mielenkiintoisen näköinen, kun lähes sattuu kun se möyrii.. mutta möyriköön vaan, ihana tuntea että toinen siellä kasvaa <3

Josefina, tosi harmi tota neuvola-tätiä. En mäkään ole kuullut että raskausajan diabetes määrittyisi noin pienestä. Ruokavalion seurantaa yms on monet frendit joutuneet tekemään ettei tulisi raskausajan diabetesta ja tarvetta insuliinihoitoon. Eikä sitä ole heillä siinä vaiheessa raskausajan diabeteksenä hoidettu vaan mahdollisuutena saada se ilman toimenpiteitä!
Mua ei laitettu edes sokerirasitukseen kun ei aikaisemmissakaan raskauksissa ole ollut mitään ongelmia sokerien suhteeen. Viime kerrasta on kuitenkin jo 6 vuotta joten vois luulla että siinä ajassa vois jotain muuttuakin[:)]

Äitipolilla kävin tänään. Kaikki hyvin; A-vauva RT 1,2kg ja B-vauva PT 1,4kg. Hyvin siis kasvavat. Ja synnytyksestäkin juteltiin. Nyt keväällä heillä on kuulemma syntynyt parit kaksoset joissa molemmat on olleet perätilassa. Ja mä ilmoitin että normisynnytystä haluan kokeilla vaikka A kääntyisikin vielä ns väärinpäin. Leikkaus vasta jos on pakko tehdä. Lääkäri oli samoilla linjoilla ja näillä nyt mennään. Seuraava kontrolli kuukauden päästä.

Elysee: ärsyttävää tuommoinen vähättely! Siskolla nla:ssa sanoivat vaan kun sanoi, että tuntuu oudolta ja on huolissaan, että seuraillaan, seuraillaan jne. Oli sitten hieman säikähtäny terkka ku sai sitten yllättäen sairaalasta sairaskertomuksen kun vauva meinasi kuolla! Toki monesti moni huolehtii turhaan, varsinkin ensimmäistään odottavat varmaan huolehtii paljonkin turhia, mutta kyllä sinäkin varmasti tiedät jo että mikä kuuluu asiaan ja mikä ei!

Mulla on ihana terkka, just täydellinen! Muutetaan, mutta onneksi tiedän tutun kautta, että uusikin terkka on ihana :)

Josefina, tiedän tunteen koska itsellä sama juttu. Mutta onneksi sinulla kävi tuuri että sitä seuraillaa vain neuvolassa. Itse joudun ottamaan kotona verensokeriarvot ja 2vkon välein lähettämään ne äippäpolille josta tulee sitten uutisia että onko pysyneet hyvinä jne. Ja siis nyt kun olen jo tottunut niin otan joka aamu arvon että se paastosokeri tosiaan on se normaali. Ja 2vkon välein otan yhden päivän aikana 8 kertaa arvon jotka seuraavana päivänä lähetän.

Eniten mua riipii se että terkat kysyy "onko turvotusta"
ne ei enään näköjään nykypäivänä itse kokeile asiakkaansa
turvotusta niinkuin ennen ... ja mulla se on kyllä törkiä turvotus varsinkin
oikealla puolella alaraajassa millä pikkuinen  asustaa[&:]
 En tosiaan tiiä mitä tästä tulee kun jalat on niin peevelin turvoksissa
että Crocsitkaan ei meinaa mennä jalkaan...käytän tukisukkia...[:-]

Ginessa,ihan totta etteivät muuta kuin kysy turvotuksista nykyään nlassa[8|]Kun oli omalla gynellä hän ensi kysyi onko sulla ollut turvotuksia ja johon vastasin ettei kamalasti mutta sitten paineli mun nilkat ja sano että kyllä täällä vähän turvotusta on....
Mä en koskaan oo kovasti kärsinyt turvotuksesta ja vaikka oon monta lasta odottanutm,en osaa sanoa turvottaako vai ei[:D]

Multa ei oo ees kertaakaan kysytty onko turvotusta.[8|] kait se täti vaa meinaa ettei oo ku sormus o sormes viel. Tosin se kyllä on auttamattoman jumissa kuumina päivinä.[:-]

Mä luulen et nykyajan neuvolatädit ei osaa katsoa onko turvotusta vai ei. Mun neuvolatäti, joka hyvin varma ja kokenut sanoi katsovansa turvotuksen aina yleensä vatsasta samalla kun vähän painelee ja katsoo vauvan asentoa. Sen näkee kuulemma siitä hyvin. Mullakin jäi viimeksi oikein kunnon sormen jäljet vattanahkaan tunnustelun jälkeen. Siis hän sanoi, mä en mitää nähny.

En oo vissiin tanne ennen kirjottanukaan, ku en kay neuvolassa, kun ei taalla ole :)
Mutta laakari oli eilen, 30+1.
Mulle oli tullut painoa neljassa viikossa 1,5 kg, kun edellisella kerralla oli melkein 3 kg lisaa.
Verenpaineet oli 109/76, kun yleensa ne on aina olleet noin 90/60.
Pissa oli puhdas, ei turvotusta, laakari painaa jalkaan, nilkan ylapuolelle, mutta tuntuu, ettei se sita edes katso. Aina vaan miinus-merkki turvotuksen kohdalle.
Sf-mitta oli 29,5 cm
Painoarvio oli 1480 g
Sydanaania taalla ei kuunnella, mutta aina se katsoo etta se sykkii siita monitorista :) Ultra siis joka ikinen kerta [:)]
Vauveli oli edelleen paa alaspain ja nenu mun selkarankaa kohti, eli parhaimmissa asemissa ollaan!
Seuraavan kerran mulla onkin kaynti jo kahden viikon paasta, ja sitten taas kahden viikon paasta, ja sitten alkaa viikon valein.

Vielakaan ei olla puhuttu halaistua sanaakaan ite synnytyksesta. Oon aika paniikissa, kun vieras maa, vieras kieli, mika ei ole edes englanti.
Jaiks.

Kävin tänään (29+0) taas vaihteeks neuvolassa seuraavin tuloksin:

- RR 125/72
- turvotukset -
- pissa -/-
- Hb:tä ei katottu
- SF 32 cm
- paino + 1,1 kg/vko [:@]

Meinas nyt ekaa kertaa palaa käämit neukkutätiin..Ensinnäkin,  se mittaa tuon sf-mitan ihan täysin oman mielensä mukaan. Ensin se sai saman tuloksen ku edellisen kerran, mistä olin ihan innoissani. Mutta sitten se päättikin, että kyllähän sen nyt pitää isompi olla..viruttamalla virutti sit senttejä siihen mittanauhalle..perhana. Sit se mallaili tietokoneen käyrälle eri lukemia tyyliin että "miltäs 30 cm näyttäis siun käyrällä..? Entäs 31? No kyllä se 32 cm taitaa olla sopivin tohon siun käyrään!" Pikkusen v---tti!! Olin ihan haavi auki siinä että mitä hittoa..

Painon nousua hoitsu ihmetteli..sanoin kyllä sille että oon juonu eilen ja tänään tosi paljon vettä (huomasin nimittäin ettei tuu tarpeeks juotua ihan päivittäin..). Se kommentoi siihen että nyt kun et töissä ole, niin SE voi selittää painon nousun..Teki jo mieli murahtaa sille eukolle, varmaanhan mie nyt lojun punkan pohjalla pitkin pituuttani ja syön ku lehmä nyt kun en enää töissä ole..[:@]

Nyt se neukkutäti oli kauheen kovakourainen, oikeesti sattui kun se kopeloi mahaa..mietin vaan miltä se kouriminen mahtoi ötökästä tuntua.. [:@] Seuraava visiitti sinne terroristin luo ois 23.6..perhana jos vielä sama meininki jatkuu ni oikeesti ärähdän!

7. neuvolakerta vko 30+6
Paino tippunut 2kg/kk ("pakko"dieetti siis auttanut), verenpaine 133/80, pissa puhdas mutta oli liian tummaa elikkä pitäisi juoda enemmän, hemoglobiinia ei otettu, kohdunpohjan korkeus 28, sydämen syke 129-145 ja on pää alaspäin. Viihtynyt tänään oikealla puolella. Nyt sitten neuvolassa käynnit tihentyy elikkä 2vko päästä sitten seuraavan kerran. Painoa raskaden aikana on kertynyt 5kg mutta neuvolatäti epäili että saattaa seuraavalla kerralla olla samoissa lukemissa kuin nyt on. Ja tietysti sitten kamala huoli siitä että onhan sitten vaavilla kaikki hyvin niin siihen neuvolatäti sanoi että vaavi kyllä saa ravintoa vaikka itsellä paino tippuukin (mullahan on ylimääräistä mistä tiputtaa [:D])

Täälläkin yksi neuvolakäynti takana. Kaikki oli ihan hyvin, joskin verenpaineet olivat vähän nousseet. Vauveli oli jo kääntynyt pää alaspäin, mikä oli ihan kiva kuulla...

No mutta sitten jurputusta: mua ärsyttää meidän neuvolatäti, joka nyt kuitenkin TAAS vaihtuu. Hänen kanssaan kinasimme siitä, millä viikolla nyt olen, koska alusta asti on kerrottu, että kun esim. takana on 32+1 niin silloin alkaa 33 raskausviikko. Hän sitten jänkitti siitä vastaan vaikka kuinka ja kauan. Hän ei myöskään oikein antanut mitään täsmällisiä vastauksia mihinkään vaan taas kaikki oli ihan oooookooooo.... Paino tosin oli noussut 820g/vko, josta täti alkoi taas kysellä, kuinka paljon syön herkkuja yms., kun ei muistanut, että olinhan jo käynyt sokerirasituksessakin. no onneksi se nyt vaihtuu.

neuvolassa taas käyty lääkäri tutki värkin ja ei onneks ole mitään muutosta tapahtunut, ottivat eri näytteitä kohdunsuusta vissiin tai jostain sieltä päin...? ainut vaan että eivät osanneet sanoa saivatko näytteet oikeasta kohtaa kun minulla kohdunsuu oli niin syvällä ja hankalassa kulmassa että vaikea oli saada näytteitä. Niin siis ja tuolla tutkimuksissa jouduin käymään niitten jatkuvien vihlomisien takia, jotka nyt luultavasti ovat sitten suppareita....
Iso sf-mittani muuten johtuu suuresta kohdusta....todella suuresta kohdusta [&:]

Ai niin ja lääkäri tunsi papun pään kun teki sisätutkimusta, kuulema ihan siellä alhaalla tuntui pää... eli kyllä se vieläkin siellä raivotarjonnassa on... [:)]

Takaisin