Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin kävin tänään neuvolassa. Ja tiiäettekö.. mä sain lähetteen pelkopolille.. [8|] Kerroin, että mä joka päivä funtsin synnytystä ja sitä, miten pelkään että tuo pikkuinen kuolee siinä.. niin sanoi, että vois olla hyvä, että käyn siellä. Ne käyvät kuulemma mun kanssa synnytystä läpi ja katotaan mitä mä siltä toivon. Ja EHKÄ pääsisin näkeen paikat, mihin ei meillä muuten oo enää mahista. Tosi hienoa ja samalla ihan kauheen "noloa".. [&o]

Muuten kaikki ok. Hemppa oli noussun 120:n ja verenpaineet jne ok. Painoa tullut 850g per viikko kahessa viikossa.. musta ihan hirveesti... [:(] Neiti oli yhä raivotarjonnassa. Potkii mukavasti kylkikluiden alle ja AINA oikealla puolella. [:)]

Tänään viides neuvolakäynti (28+5)

Pissa puhdas
Paineet 127/83
Painoa +500g/vko (yhteensä 7,8kg alusta)
Sf-mitta 27
Vauvan sykkeet 150-160

Kaikki siis normisti. Vauveli nukkui kun kuunneltiin sydänääniä (pysyi paikoillaan anturin alla), sitten ilmeisesti heräsi kun alkoi ulkopuolelta kuulumaan oma syke, sen jälkeen kiihtyikin (tunsin muutaman potkun). Keskikäyrillä mennään ja neukku arveli että keskikokoinen vauva tulee tällä tahdilla (reilu 3.5kg)
Ihmettelin et en kyllä pysty sanomaan et miten päin vauva siellä on, ja neukku sanoi ettei hänkään osaa sanoa, et ei näillä viikoilla vielä välttämättä sitä tunne päältäpäin. Jännä kun ilmeisesti monille muille on kuitenkin neuvolassa tuota kommentoitu...?

olipas vähän liiankin jännittävä neuvolakäynti tänään 31+6..

Mä ylitin ekaa kertaa lähtöpainon, eli +500g
pissa puhdas
verenpaine 133/77
Kohdunpohjan korkeus 30
Vauvan liikkeet ++
ja edelleen RT

Vauvan sykettä kuunneltaessa tuli sitten ongelmia, se ei laskenut kertaakaan alle 170, vaikka neukku miten kuunteli ja mä istuin ja makasin ja tein kaikenlaista.. Sain sitten huolestuneen näköiseltä neukulta lähetteen ja määräyksen lähteä äitiyspolille, joka on TYKSin synnärin yhteydessä.

Siellä mut laitettiin laitteisiin ja otettiin vauvan sykkeestä käyrää eka puoli tuntia, ja samalla mä naksutin sellaisella vehkeellä kun tunsin liikkeitä. Sitten lääkärille joka totesi keskisykkeen olevan 140 ja optimaalinen, ja ultrasi! Kaikin puolin oli meidän tyttösen mitat keskikäyrillä, painoksi kone antoi 1760g

Ihanaa kun oli kaikki hyvin ja pääsi ultraan, sillä mulla on seuraava käynti tosiaan vasta synnytystapa-arvio 12.7 viikoilla 36+5 [&:]

No onneksi Tweety kaikki oli hyvin loppujen lopuksi. Aina tuollainen säikäyttää.

Toi pelkopoli voi olla Mirde tosi hyvä juttu. olen kuullut siitä työni puolestakin ja osalla se toimii todella hyvin mitä erilaisimmissa asioissa. Tuollaisilla pelkopoleilla on nykyisin paljon kysyntää ja niitä on alattu osata käyttää, mikä on musta tosi hyvä asia.

Huhhahhei, neuvoloitu tänään taas, edellisestä 10 päivää aikaa.

Rv 32+3
paino 70kg, tullut tänä aikana vko 280g
RR 127/89 ja 131/91
pissa --
Hemppa 121
Sf 32-33
Rt
sykkeet +145
++

Seuraava aika 22.6

Sanoi vauvan olevan tosi ylhäällä, mutta niinhän sen kohdun kuuluis ollakin ylimillään tuossa
vkolla 35..eli en tiiä sitten miten tää voi vielä ylemmäs tästä pompata parin viikon perästä.. [:D]

Mä en oikeasti tajua tätä, miten kaikki muut pääsee, ja mulla on vasta VIIDEN viikon päästä seuraava?!

Näin Turussa sitten..

Käyntikerta
Raskausviikot 
Käynti

1.
7-11
ensikäynti terveydenhoitajan vastaanotolla

2.
10-12
tarvittaessa lääkärin vastaanotto

3.
10-12 ja 19-21 tai >24
sikiön seulontatutkimukset [link=http://www.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=17192]ultraääniyksikössä[/link]

4.
15-18
terveydenhoitajan vastaanotto

5.
22-24

6.
27-30
lääkärin vastaanotto

7.
31-33

8.
36-37
lääkärin vastaanotto

9.-12.
38-41
terveydenhoitajan vastanotto

13.
n. 2 viikon kuluttua synnytyksestä
terveydenhoitajan vauvakäynti

14.
5-12 viikkoa synnytyksestä
jälkitarkastus terveydenhoitajan ja lääkärin vastaanotolla

Oon kyllä ihmetellyt miten sulla Tweety voi olla noin harvoin käyntejä. Luulis, että ne menis vähän niinkun "lain" mukaan ja kaikille kuuluis suunnilleen yhtä paljon käyntejä.

Itse elättelen toiveita toisesta käynnistä vielä ennen kun neuvola menee kiinni heinäkuuksi. Seuraava aika on kyllä vasta 16. päivä niin voi olla, etten saa enää kuun loppuun vaikka nyt kuuluisikin sitten 2 viikon välein käydä.

Täällä kans neuvola käytynä

viikot 32+4
pissa puhas
painoa 68.1 eli +100g/vk[:)] OHO! Mä pistin sen piikkiin et nyt on vähemmän turvotusta ku viimeksi. merkkas kuitenki turvotuksen +-
RR 107/73
SF 30,5 (eri mittaaja) oli sijainen. Mut ihan yläkäyrän alapuolella menee.

RT I edelleen ja tää kuulemma tarkottaa sitä et toi ykkönen siinä perässä on se yleisin asento eli selkä vasemmalla ja raajat oikealla II numero olis sit selkä oikealla ja raajat vasemmalla ja pää tietty alhaalla.
Mut irti oli pää edelleen. Ei siis ole laskeutunut lantioon.

Mun äitin tosin näin tänään ja se sanoi et mun masu ihan selvästi alenpana niinku mustakin tuntuu. Tiedä sit mikä sen aiheuttaa. Ku vauvan asento on sama kuin aiemminkin.

Liikkeet +++, koska heilui ja potki ihan koko ajan
Syke huiteli 180 ja pitkään ooteltiin et saatiin normaalisykkeitä et olis ollu edes vähä aikaa rauhas. Et ehkä se nyt tänään ottaa takasin sitä ku oli tossa pari päivää hiljaisenpi. Eilen oikeestaan normaali, tänään vauhdis. Mut mitään selvyyttä näille oloille ei tullut. Mut kaikki pitäs olla kunnos.

Sanoin tuosta nivusten juilimisesta mitä on tosiaan tänään jatkunut aika lailla. Se vaan sanoi, et se on merkk,i et pitää huilata. Aha. Ei oikein olis aikaa[8|].

Tää kävi tänään synnärillä mahakivun takia. Soitin aamulla neuvolaan ku eilisestä illasta asti tuntunu tossa ylävatsalla semmonen vannemainen kipu, joka ei helpota missää asennossa, päinvastoin, leviää muuallekin mahaan ja selän puolelle.

Eka seurattiin vauvan sydänkäyrää puolisen tuntia, siitä ei tosin meinannu tulla mitään kun vauva riehui ja potki niitä antureita sivuun [:D]

Sitten lääkäri ja mukana ollut kandi tekivät sisätutkimuksen (miten muuten mulle aina sattuu ne kandit kohdalle, jotka tekee eka kerran sitä mitä ovat tutkimassa, tässä tapauksessa siis ropeloi kohdunsuuta??) Ottivat sieltä myös jotain näytteitä, streptokokin ainakin, ja niistä ilmoitetaan mikäli niissä jotain on.

Sitten ultrasivat, kuten arvasinkin niin vauva oli kääntynyt oikein päin, eli raivotarjontaan. Siellä se kelli oikealla puolella potkien ja huitoen vasemmalle puolelle mahaa [:)] Ensimmäisen painoarvionkin sain, 1556g oli ultran mukaan painoa[:)] Lopuksi piti vielä antaa PLV.

Kaikki oli lääkärin mukaan kunnossa, kohdunsuuta pari senttiä jäljellä niinku tässä vaiheessa yleensäkin. Vauva voi hyvin ja istukka ja kohtu kuulemma hyvässä kunnossa. Epäili, että tuo mun kipu johtuu vatsan lihasten kramppaamisesta, johon voi kuulemma olla syynä esimerkiksi vauvan potkimiset ja se että kohtu kasvaa ja kasvaa.... Ei siis onneksi mitään kamalaa [:)]

Makin kavasin tanaan yllattaen ultra-aanessa, kun pyysin omalta laakarilta lahetteen istukan paikan tarkistamiseksi (oli kohdunsuun paalla rakenneultrassa).

Sain saman katilon kuin viimeksi, tosi mukava tati [:)]. Hienosti oli istukka siirtynyt ylos ja taakse ja voin synnyttaa normaalisti [:)][:)]. Se mittaili myos vahan joka paikkaa ja vauveli menee kayrilla kaikin puolin - jee! Sain painoarvioksi talla hetkella 2000g - kuulosti hyvalta. Ja kuvankin sain - sellainen kasvoprofiili, vaikken edes pyytanyt. Iso nena. Mieheni sanoi, etta poika tulee. Munkin mielesta oli miehekas profiili, saas nahda [;)]

Ainoa harmittamaan jaanyt juttu oli, etta vauva on edelleen pylly edella. Katilo kylla sanoi, etta se voi viela kaantya helposti ja monta kertaa paivassa, joten ei kai huolta.[8|] Oli viela sita mielta, ettei peratilasynnytys ehka tunnu pahemmalta kuin eka kerralla, koska on jo se yksi kerta takana.. No, en silti haluis kokeilla, mutta lohduttihan tuo vahan.

Mulle pisti silmää tänään ku kattelin vanhaa neuvolakorttiani jälkitarkastuksessa merkatut jutut. Mulla oli ollu jälkitarkastus 6vk synnytyksestä ja vuotoa edelleen.[:'(] Äh! Enkä muista enää kuinka kauan sitä loppujen lopuksi kesti. Mut kauan muistan. Tää on ollu niin ihanaa ku ei ole tarttenu kuukautisia miettiä ollenkaan. Se ottaa sit takasin synnytyksen jälkeen. Kiva kulkee vaippa persees melkein 2kk[&:]. 

Seitsemäs neuvolakäynti takana.
Rv 31+5
Paino 72,8 muutos 61g/vko (viimeks 19.5 painomuutos 330)
RR 118/75
Pissa puhdas(jesh!!!,kun on ollu sitä sokeria siinä)
Hb 119 Ihanaa kun sekin on noussu.Auttanu ällöt rautashotit[:D]
Kohdunpohjankorkeus 27
tarjonta Rt? kun ei ollu ihan varma asiasta
Syke 140
Piipiäinen vaan yritti pakoon taas kerran ja sitten se saikin hikan[:D]

Kunnossa kaikki, vaikka vähän huolestuin tuon vähäisen painonnousun ja pienen kohdunpohjankork.suhteen,kun viime kerrasta oli kasvua vaan 1cm. Mutta täti sanoi että kaikki on kunnossa. Ens kerta onkin sitten juhannuksen jälkeen ja sanoi että jos tuntuu että olisi vielä perätilas,niin kattoo sitten ultralla varmistuksen. Sitten kuulemma pitäisi käydä sairaalalla koittamas kääntämistä. Iiks...
Kovasti kummastutti tuo vähäinen painon nousu, kun oon ollu tosi laiska liikkumaan nämä pari viikkoa ja herkutellu vähä sipseillä ja karkeilla.Olin ihan varma että painoa olis tullu lisää paljo enempi.

Ja lopuksi sain luvan ottaa pikkaisen punaviiniä huomisen merkkipäivän kunniaksi[:D] Hih, mun piti kysäästä jo viimeksi muuta unohdin,ja nyt muistin.

Eemi Voi apua jos vuoto kestää nuon kauan!!![:'(] Ja sitten on kuiteski kauheet helteetkin vielä kaupan päälle.[&o] Pitää nyt nautiskella siis vielä tästä menkattomasta ajasta niin kauan kuin voi.

Pakko kirjoittaa että koin valmennuksessa ahaa-elämyksen jälkivuodon suhteen, siis kun kätilö kertoi että istukan irtoamisesta jää kohtuun haava, joka sitten vuotaa niin kauan kunnes paranee = jälkivuoto.
En ollut koskaan tullut ajatelleeksi mistä jälkivuoto johtuu [:)]

Mulla oli tänään kuudes neuvola käynti. 29+4

Paasto sokeriarvo oli nyt laskenut 4.8 [:)]
Proteiinia löytyi pissasta joten joudun nyt menemään pissakokeesee, vaikkei mitää virtsatietulehduksen oireita olekkaan..
Kohdunpohjankorkeus 27 joten palattiin yläkäyrilta keskivaiheille.
painonmuutos 655g/vko [8|] taas.. 10kg olis nyt plakkarissa lähtöpainosta [:D] ISO Tyttö [:(][:D]
Murun sykkeet 140 ja liikkeet ++
Ilmeisesti raivotarjonnassa nyt sitten tällä kertaa, mutta on kuuemma hyvin tilaa vielä liikkua [:)]

Eli vauvan valtakunnassa kaikki hyvin!'

Viikonloppuja kaikille [:)]

Ei edes se "pieni"porkkaleivos auttanut painon nousuun Hanibööki[;)][:D]. Mullahan oli kans vaivaset 100g/vk painon nousu. Mä uskon et ku olen ollu lomalla nää kaks viikkoa nii tulee syötyä erilailla ku silloin ku on töissä. Ja nyt ollu viileenpää nii turvotukset vähäisenpiä. Mä olen ennemminki tyytyväinen et sitä painoa ei kokoajan tule paljon lisää. Ja se on hienoa et mä en edelleenkään ole ylittänyt sitä 10kg rajapyykkiä painon nousussa[:D][:D]. Tosin siihen ei ole kuin 600g lisättävänä[8D]. Et seuraavaksi sitä ei varmasti enää voi välttää.

Eilen neuvolassa rv 30+1:
Hb 136
kohdunpohjankorkeus 27 (normaali)
lapsivedenmäärä normaali
RR 106/60
painonmuutos 725/vk (hirveesti, nyt tullu alusta 11,1kg)
turvotus -
raivotarjonta
sydämensyke 130-150 (liikku paljon)
liikkeet ++
pissa EI puhdas, sokerit kahdella plussalla, tänä aamuna vein uuden näytteen labraan, toivottavasti ei oo paastosokeri koholla, omalla äitillä nimittäin oli raskausdiabetes [:(] 

Muuten kaikki ok. Näin jopa ultrasta pojun ku kyselin ja olin muka huolissaan kaikesta niin se näytti et kaikki kohdallaan :D Luulin vauvaa liian pieneksi kun maha niin pieni, arveli neukkutäti et lähenee jo painoarvio 2kg, joten ei ainakaan pieni vauva tulossa. Syntymäpainoksi epäili lähemmäks 4kg vauvaa. [:D] Itse olen ollu yli 4k syntyessään ja en edes täysiaikaisena tullut. Nyt kuitenkin vain 153cm pituinen pikkumamma. [;)]

Tulin just neuvolasta.
Virtsasta löyty valkuaista ja huomenna vien sitte labraan kunnon näytteet ja katotaan sit täytyykö jotain jatkotoimenpiteitä tehdä.
Kohdunkorkeus oli 28 ja menee ihan hyvin siellä käyrällä.
Neuvolantäti oli sitä mieltä, että menen huomenna heidän neuvolalääkärille, joka kirjottaa loppuajan mulle sairaslomaa, eikä mun tarttis mennä työterveyteen ja stressata, et pitääkö mennä viel töihin vai ei. Eli peruin sit huomisen työterveysajan ja huomenna saan luultavasti sit sairaslomalapun tälle viimeselle parille viikolle.
Paino oli tippunu vähän, ja ekasta neuvolakerrasta on painoa tullut koko raskaudesta lisää 2kg. viikottaista painonmuutosa ei oo kertaakaan merkattu.

Kahden viikon päästä uudestaan miehen kanssa niin käydään läpi synnytystä. Sitte joudunki menemään toiseen neuvolaan heinäkuun ajaks, ku nää pienet laitetaan kiinni. siellä sit joka kerta luultavasti eri hoitaja. Ei kyllä yhtään kivaa, mut minkäs teet, kun asia nyt on näin.

oma napa palautui juuri neuvolasta...

siis rv 32+0
paino: 74,4kg muutos/vko n.200g (lähtöpainosta +5,4kg)
turvotus: +
RR: 120/70
Hb: 119
Sf: 28cm (sama kuin viimeksi, ilmeisesti tiiti laskeutunut?)
tarjonta: Rt (selkä oikealla puolella)
syke: +, 140
liikkeet: ++

Seuraava käynti onkin sitten neuvolalääkärille 6.7, rv 35+1, jonka jälkeen käynnit alkaa tihentymään...

Neuvolasta kotiuduttu hetki sitten.

RV 30+3

paino +450g/vko

turvotus -

RR 143/71 ( yläpaine koholla mutta meinas et se johtuu siitä ku menin pyörällä 5 km neuvolaan, tosin istuin kyllä paikallani 10 min että olis luullu tasaantuvan)

B-Hb 107 ( viimeksi 119 ja oon syöny 2 obsidania joka päivä, ja niin jatkuu vastakin)

Sf-mitta 32

tarjonta rt

syke + 140

liikkeet ++

ja seuraava aika taas kahdenviikon päästä. Omaterkkari oli lomalla ja olipa tuo unohtanu antaa mul synnärin esitietolomakkeen noh nyt sain senkin sitten täytettäväks..

Takaisin