Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
lidia: luultavasti paino sen takia pysynyt samoissa, kun minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja sen takia nestettä ollut paljon kropassa. nyt raskauden takia lääkitystä nostettiin, kun pitää olla tarkkana noitten arvojen kanssa, ja siitä syystä ylimääräsiä nesteitä poistunut kropasta, eli oon siis "laihtunut" kun arvot kerrankin kohillaan. [:D]

tänään neuvolassa, rv 29+6

painoa oli tullut n. 800g per viikko.. [:'(] Ihme kyllä mun mukava neuvolan tätini ei sanonut siitä mitään..

Kohdunpohjan korkeus oli 26cm, ulkomuistista.. Kolme senttiä edelliseen kertaan (3vkoa sitten). Keskikäyrän pikkuisen alapuolella mennään.

Verenpaine entisen luokkaa, hb samoin (117). Sykkeet samaa tasoa edellisten kertojen kanssa, liikkeet plus plus.

Mua on eilen illalla supistellut useita kertoja: ei kipua, mutta monta peräkkäin.. pitää seurata sitä ja soitella, jos jatkuu. Mua NIIN paljon ahdistaa tää "olemattomuus": se, etten voi tehdä mitään.. snif. [&:]

Mut hienoa tietty, että kaikki hyvin pikkuisella- se on tärkeintä.

Jep jep... Nyt on sitten virallisesti tullut 15 kiloa lisää massaa... [:-]  huh.... aika paljon tässä vaiheessa.....

Eli nevolasta palauduttu, RV 28+6
paino +915g/vko  [:'(]
turvotusta +
RR 125/64
pissa puhdas
Hemppa 121 (ei vieläkään tarvii rautaa jee!!)
Kohdunpohjan korkeus 27 (oikeen hyvä kuulemma)
Pää alaspäin siellä taas oltiin (vaikka vielä tietty mahtuukin pyrimään)
Pikkuisen syke 135+
Liikkeet ++

Tuosta painosta mäkätettiin... ylläri.... Olen aina ollut kova tyttö puputtamaan sokeria, ja olenkin sitä vähentänyt ihan hurjasti, mutta täytyy kai loppuajaksi jättää kokonaan... Luulen kyllä että tähän painon nousuun vaikuttaa kyllä myös tupakoinnin lopettaminen, sitä tuli tupruteltua aikamoiset määrät ennen raskautta, ja runsaan kahvin juonnin lopetus. Molemmat kun vilkastuttaa tuota ruoansulatusta ja vähentää imeytymistä. Liikkeelle lähdettiin kyllä hieman alipainoisena, mutta silti hirvittää tämä tahti jolla painoa kertyy, kun kohta vasta pitäisi olla se aika kun sitä eniten tulee!!!! [:-]

Turhaan siitä painosta kamalaa stressiä itselleen tekee, varsikin jos on ollut hiukan alipainoinen ennen raskautta [8|]
Itse oon ollut ylipainoinen jo ennen raskautta, ja nyt tullut n 7 kg lisää Ja varmaan samanverran tulee (ainakin nesteitä jos hellettä pitää) lisää..[8|] Pääasia että jaksan seistä omilla jaloilla ja muuten on terve [:)]
Jokaiselle niitä kiloja kun kertyy omansa verran niin ei kannata ees vertailla muiden raskauksiin.. Itselle ainakin kehittyy siitä stressi [8|]
Elokuun jälkeenhän sitä päästään kaikki vaunujen kans reippaileen ihaniin syys säihin [:)]

Tämä teksti siis nyt vaan omasta painoajattelutavasta ja jokainenhan saa itse stressata jne niin paljon kun haluaa [:)] [:)] [:)]

Mulla oli tänään neuvolalääkäri ja kaikki oli ok.
Viime kerralla lääkärinä oli nainen ja oletin, että se on se sama tälläkin kertaa. Yllätys oli suuri, kun ovella tulikin vastaan alle 30v. mies. Ei mulla sitä vastaan mitään oo, mut jotenki se yllätti niin totaalisesti. Vähän niinku joku sano, et jos luulee juovansa vettä ja suuhun tuleekin mehua niin siitä yllättyy kunnolla, vaikkei mehu pahaa olisikaan.
Hän oli kyllä hyvin asiallinen ja osas hommansa, että en valita!
Mutta tällainen yllätys tällä kertaa[:D]

Sain myös kuulla, että tampereella neuvolat, tai ainkin suurin osa on kiinni heinäkuun ja joudun siis heinäkuun käymään tuolla keskustan liepeillä, great... en siis tykkää yhtään, mutta minkäs teet...

Kaveri myös kerto, että tayssiin on menossa kesä-heinä-elokuussa 900 synnyttäjää, eli n.300/kk, eli n.10/pvä, että voi olla ruuhkaakin aikalailla. No eihän noi tollain jakaudu, mut saa tosta nyt vähän kuvaa, et mitä saattaa olla. Kuulin kyl, et on siel ollu 17 synnyttäjääkin samaan aikaan, huhhuh!!!

Siellä sitten venaillaan ja synnytetään Taysin käytävällä hyvällä tuurilla ruuhkan takia[:D]

Ärsyttää itseäkin tuo neuvolan kiinnimeno. En viimeksi kyllä tullut kysyneeksi minne pitää mennä. No se selviää ens kerralla sitten.

Eilen oli taas neuvola, tästä lähtien ne ovatkin kahden viikon välein.
Rv 29+4
Painon muutos 275g/vko (jipii, ei enää huimaa nousua![:)])
RR 116/80
B-Hb 102 (viimeksi oli 121, miten se voi laskea vaikka olen syönyt ahkerasti rautaa???)
Liikkeet ++

Sydänääniä ei kuunneltu kun ajat olivat vartin myöhässä. Tiedänhän minä liikkeistä, että vauva on voimissaan [;)] Sokrurasitus oli kuulemma normaali, 4,7, 6,1 ja 5,9.

Toi synnyttäjien määrä TAYS:ssa kesällä on ihan mieletön!! Sit ne p-aiset sulkevat Vammalan aluesairaalan heinäelokuussa kuukaudeksi-eikö nyt kannattaisi pitää sekin auki!! Itse olisin mennyt sinne mieluusti![:'(] mun olis varmaan pitänyt siirtyä jurputusosioon...

neuvoloitu tänään...

viikot siis 27 tasan
hb 122 verenpaine 120/75 sf 23
sydän 144, liikket ++, RT (viimeksi oli PT onneksi en sitä ollut huomannut, olisin
varmaan stressannut siitäkin vaikka aikaa on vielä monta monta viikkoa)

painoo olikin sitten tullut +1050/vko eli siitä tuli nyt hiukan ohjeistusta... huomaa
että mulla vihdoin pari viikkoa sitten loppui pahoinvointi ja oon antanut palaa ihan täysillä
kun kerran mieli on tehnyt... [8D] nyt täytyy tsempata kovasti liikkua ja jättää tuo karkin
mussuttaminen (mutta kun mä RAKASTAN karkkia enkä pystyny syömään sitä ollenkaan alussa...)

no mitäpä sitä en tekisikään pienen poikani vuoksi... potkii muuten nyt 24 h/vrk oikeesti... koko yönkin
jammaili vaan kun kävin vessassa tunnin välein (tuossa ehkä myös syy miksi kävin tunnin välein) ja
sama jatkuu nyt päivällä... ei vois yhtään vähempää kiinnostaa työt kun toisella on bileet meneillään [:D]

nyt muutama viikko aikaa taas seuraavaan.. ja lääkäri nähdään sitten vasta loppu metreillä...

Älkää nyt pelotelko TAYSin jonoilla, ei olis kiva synnyttää sillai jotenkin hätäisessä ilmapiirissä [:o] Asutaan vielä toistaiseksi Helsingissä, mutta muutetaan kesällä Tampereelle. Niin mielelläni olisin synnyttänyt naistenklinikalla, se on jotenkin niin turvallisen tuntuinen paikka. Täytyy toivoa parasta. Luultavasti tää menee kuitenkin pari viikkoa yli niin et ollaan syyskuun puolella, sovitaan, että silloin ei olisi ruuhkaa [;)]

Mä olin tänään taas extra käynnillä nla lääkärissä näiden kipujen ja suppailujen takia ja laitanpa nyt sit kuulumisia.[:)]
Rv 28+5
paino -100g jee!
Turvotus-
rr 129/75(mikä kyllä tosi korkee mulle jolla norm 100/50)
pissa puhdas
Sf 29cm!!!!!Apua mikä jätti
rt
liikkeet ++
syke hyvä 140

Alakerran tilanne kiinni, kiinteä, 3cm vaikkakin tutkiessa sanoi että kaula lyhentynyt,ehkä sellaiset 2cm jäljellä mut kirjoitti korttiin muuta...

Neuvola takana [:)]
Rv 27+1
Painoa tullut viime kerrasta 490 grammaa/vko (kerrankin alle 500...) Nyt noussut yhteensä 9,5 kg... [&o]
Neuvolatäti lohdutti että ihan normaalia ja tasasta on ollu nousu ja epäili että noin 15 kiloa mulle tulee tässä raskaudessa.. Onneks vaihoin siltä hirveeltä neuvolatädiltä tähän ihanaan, joka ei turhista nipota...
Hemoblobiini oli noussu 125, eli rautaa syödään jatkossakin ettei ala laskemaan..
Pissa puhdas
SF mitta 24,5 cm
Pää alaspäin köllötteli ja liikeet oli ++
Nyt oli siis neuvolalääkäri ja kohdunkaula oli edelleen kiinni ja 4 cm. Ei ole supistukset onneksi alkaneet sitä pehmentämään.
Fysioterapeutille lupas laittaa lähetteen, kun on tuo selkä vaivannut.. saa nähä onko siintä apua.. [:)]

elysee: mä kävin kanssa viime viikolla lääkärissä supistelujen jne. vuoksi ja lääkäri totesi, että kohdunkaula on pehmennyt, mutta kiinni. Sanoi, että saa pikku hiljaa pehmetä. Kortissa lukee, että kiinteä.. Eli näemmä kirjoittaa ja sanoa voi miten vaan.. [;)] Hienoa, että sullakin kaikki hyvin! Ja muilla myös!! [:)]

Tuntuupi nämä omat ongelmat hyvin pieniltä sen jälkeen kun luki Nemiahin kirjoituksen. Anyway: poikaa eskariin viedessä alkoi taas se huono olo. Ei niin voimakkaana kuin sunnutaina, mutta huono olo kuitenkin. Onneksi olin menossa neuvolaan:

Eli RV 30+4
paino 67.9kg eli +420g/vk, ihan ok.
turvotus +/-, eli siis sitä on.
pissa puhdas
Verenpaine 105/68, 101/61 ja pulssi oli 84, mikä todennäköisesti johtui huonosta olosta
Hb 125, viimeksi 120 eli parenpi
verensokerinkin mittasi 5.7 vaikka olin syönyt puolikkaan leivän ja juonut tilkan teetä 40min aiemmin. Enempää ei mennyt ku teki pahaa.
vauvan sykkeet + 140
liikkeet ++
Asento I RT. En huomannu kysyä et mikä toi ykkönen tossa edessä on? Onko muilla tietoa?
Painoarvioita ei osannut sanoa sen tarkemmin. Sanoi vain et on juuri sen kokoinen nyt kuin pitääkin. Ja et osaa sit paremmin sanoa kun 4 viimestä viikkoa käsillä.

Johtopäätöksenä: huonon olon syytä ei ole? Tai epäilimme nyt sitten, et kyseessä on tämä vatsalaukun takana kulkeva vagus hermo, johon juuri tänään Möykkyläinen taas tuntuu jalkansa pistäneen. Kaikki arvot ok, vauva voi ja kasvaa hyvin, äitikin kasvaa hyvin[;)], mutta voi välillä vähän huonosti. Kirjotti mut sit saikulle täksi ja huomiseksi. Tosin jos vointi ok menen huomenna TYKYilemään vaasan saaristoon[:D].

Mut pääperiaatteissaan työt olis sit tässä[:D][:D][:D]. Huonon olon olisin tietty voinu jättää pois. Onneksi se on jo nyt aika hyvin helpottanut.

Takana taas yks neukkukäynti, RV 27+2:

- painoa + 300g/vko
- SF 30 cm (+2 cm viime kerrasta), ja kuulemma tosi hyvä
- Sykkeet 138-142 x/min
- RT
- Liikkeet ++
- RR 117/77
- Pissa lopulta -/- (kotona otettu näyte oli protsku-ja ketoainepitoinen, koska en ollu kerenny juomaan, neuvolassa annettu näyte puhdas.)
- Hb 145
- Turvotukset -

Seuraava käynti olis sit 8.6..Nyt tihenee käynnit siis. 2.6 äitipolille, pääsee taas kattelee vauvelia ultraan:), äitipolikäynnitkin todennäköisesti tihenee pariin kertaan kuussa.

piti käydä jo keskiviikkona viemässä pissanäyte labraan kun tuntui et polttelee pissatessa...Soitin äsken ja ei tukehdusta mut hieman valkosoluja...nyt tarttee sit muutaman päivän juoda karpalo tai puolukkamehua jotta pissa happanisi...kuulostipa hauskalta...

Onko teillä muilla tullut luomia outoihin paikoihin? mulla on tullut oikean käden sormiin kaksi pientä ja tioseen rintaan yksi isompi...Ja mulla tuli häpyhuulten viereen sellainen irtonainen pallukka ja suihkussa käydessä kun luulin et se on jotain töhnää niin nyppäsin ja sit tulikin verta...kivaa...nyt tarttee sit vielä septidinillä huuhdella jottei tulehdu ja antaa ilmakylpyjä...Neuvolan ohjeet oli tällaiset...

Eilen tuli soitettua äippäpolille ja sieltä sitten kaksi sähköpostiosoitetta joihin piti lähettää yhden päivän verensokeriarvot. Oli tullut sitten vielä takaisin eilen postia että arvot näyttävät hyviltä ja että nyt sitten kahden vkon välein otettava 8kertaa päivässä verensokeriarvot ja lähettää äippäpolille. Elikkäs näillä mennään nyt sitten ainakin sinne ylimääräiseen ultraan saakka [:D] Puolentoista vkon päästä olisi taas neuvola-aika ja silloin tarvitsee neuvolatädille kertoa että on alkanut tulla taas ahdistuskohtauksia. Olisi ollut tämän vkon tiistaina ensimmäinen perhevalmennus mutta eihän me avokin kanssa sinne päästy kun itseä alkoi niin kovin ahdistaa. Ja tietty sitten itku pääsi [:(]

Tänään tuli sokerirasituksen testitulokset..
5,3
7,7
6,3

Kuulemma tuo eka on just sillä rajalla että pitää mennä nyt keskustelemaan jostain dieetistä sitten [:@][:'(]
Oliko muilla samaa???

No join aamulla puol lasia vettä, jonka siellä kerroinkin...
Eli toi 7,7 ja 6,3 oli ne muut arvot..

Josefina, älä stressaa!
Mä tein sn jo ja ihan turhaan[:D] Mulla siis oli just tollain rajalla kaks ekaa arvoa, viimenen sit jo reilusti alle. Mttailin sokereita pari viikkoa ja todettiin, että hyvin menee. Kyllähän ihmisellä tosiaan sokeriarvot heittelee. Ite paastosin vaan 10h, koska neukkutäti niin neuvoi[:@] ja söin viellä oikein jogurttia sillon illal jne.
Mut siis dietti tarkottaa van sitä, et pitää huolne, ettei syö liikaa kerralla ja että syö sopivan tiheesti. Herkut kannattaa syödä jälkiruokana, jolloin ne ei nsta sokeria niin paljon, ku et vetelee niitä iltapalaks jne.
Mut siis tosiaan, ei stressiä[:D]

Takaisin