Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppia nuuskulle!!

Esikoinen, ihan normaalia toi, etta koko ajan pissattaa ja mitaan ei tule. Mun kaly karsi vaivasti tosi paljon.

Täällä takana äitipoli, rv35+6.

- Vauvan painoarvio tänään 3260 g
- Rt
- kohdunsuu pehmeä, sormelle auki, kaulaa jäljellä 1 cm
- omat verenpaineet ja pissa ok (pääsäryn takia otettiin myös toksemiakokeet, ne kuitenkin onneks negatiiviset)
- Käyrällä kaikki oikein mallillaan
- Ensiviikolle seuraava äitipoli, silloin tarkoituksena tehdä keuhkojen kypsyyspunktio, jonka jälkeen varmaan käynnistellään [:)]
- Hyvin kuulemma vaavi mahtuu tulemaan (oli inhottavaa ku lekuri tunki sormensa "takaluukkuun"..sattui kyllä, vaikka tiesin mitä odottaa ja rentona olin

Esikoinen, kiva juttu että sinulla meni arviointi hyvin! Turhaan jännitit, vaikka "pelottelinkin" omalla kokemuksellani, anteeksi [:)] Vähän kuulostaa siltä, että sinulla kävi tuuri ja sait sen (ainakin minun mielestäni) mukavan lääkärin, jolla on täysin sama nimi kuin eräällä suositulla iskelmälaulajalla [;)] Ainakin minulle hän kertoi kokoajan mitä näkyi ja vitsailikin jotain, siitä käynnistä jäi tosi hyvä mieli! Olen käynyt neljästi äitipolilla, kolmesti on ollut se hapannaama jonka tapoihin ei kuulu selitellä tekemisiään. Toki vastaa kun jotain kysyy, mutta inhottavaa itse aina tentatata varsinkin kun se vastailee hiljaa mutisten ja hyvin ympäripyöreästi. Lääkärinä hän varmasti osaa kyllä asiansa. Tämä siis vain minun mielipiteeni [;)]

Kävin tänään siellä Jorvissa äitiyspolilla kun ei tiedetty siis missä asennossa ipana tuolla kellii. Selvishän se, raivotarjontaan oli nyt sitten tänk gaad ittensä kääntänyt [:)] Sanoi se kätilö vielä, että on niin alhaalla että on suoranainen ihme että se vielä kääntyis siellä. Tämän hetkiseksi kooksi veikkaili reilua kolmea kiloa (!!) sanoi vielä että on keskikokoinen.. jotenki mua ei vaan silti lohduta, kun tietää että laskettuun aikaan on vielä kolme viikkoa ja jos sitä painoa tulee se n. 200g/vko niin [&:] En haluaisi punnata mitään nelikiloista, vielä kun eka lapsi..

Pitu mahtavaa että ipana on osannut kiepsauttaa vihdoin itsensä lähtöasemiin, nyt vaan odotellaan koska hän päättää tulla[:D]
Hyvän kokoinen tosiaan on jo [:)]

Mulle sanottiin, et nykypäivänä keskikokoinen vauva on n.3800g syntyessään[:-]. Ite luulin luvun olevan alhaisempi....
Ei siis kai loppujenlopuks kovin kummallista kuitenkaan synnyttää lähes nelikiloista. Siis kivempihan olis jos sais punnertaa ulos pientä vauvaa[:D]

Mun thdelle kaverille sanoivat aika punnaamisen jalkeen, etta ei ihmekaan, etta oli raskas synnytys, kun paanymparys oli niin suuri. Sanoivat, etta painolla ei niin valia, mutta jos paa on iso, niin synnytys on vaikeempi..

Neuvolakäynti taas takana. Viimeinen kerta tuolla sijaisneuvolassa, ens viikolla pääsee jo omaan neuvolaan[:D]
Tosin nyt oli ihan mukava neuvolatäti, ihan toista maata ku viimeks.

Vauvan pää ei ollu viel kiinnittyny kunnolla, joten ei se kuulemma sielt hetkeen synny (ja mikäköhän se hetki on[:-]???).
Ekaa kertaa teki kipeetä, kun se sitä päätä kokeili[:@]

Paineet, pissa ym. ok.
Painoa tullu 100g reilu viikossa. Muutenki hän oli sitä mieltä, että tosi hyvä, kun ei oo painoa tullut kuin 5,5kg koko raskaudesta. Kävin sit ostamas pikkupussin karkkia palkkioks itelleni[:D] vaikka omalla tekemiselläni tuskin on osuutta hirveesti asiaan...

Kohdunkorkeus oli 35, eli siellä yläkäyrillä mennään. En tosin oo siitä yhtään huolissani, ku viime viikolla kävin taas ultrassa vähän kurkkimassa pientä[:D]
Isän vaimo sano kädellä kokeillen, et on sellanen 3000g ja sit ku ultras niin se oli 2876g. eli ei oo mikään jättivauva, vaikka sf-käyrällä se vois näyttää siltä.
Ei siitä ultrasta kyllä enää mitään tajua tässä vaiheessa tavallinen talliainen. Siis ku aikasemmin viel hahmotti sen päätä ja käsiä jne. Niin nyt se oli jo niin iso, että en ees yrittäny miettiä mikä kohta oli mikäkin. Jätän sen ammattilaisille[:D]

Neuvolasta palauduttu... Kaikki hyvin ja aikas samaa kuin viime viikolla,
neiti edelleen kiinnittyneenä ja RT.

Siinä kun mittailtiin SF-mittaa, oli aluksi saman 33 kuin viimeksi, mutta sitten neiti kuulemma liikutti
jalkaansa ja mitta sitten 34.... Sanoi täti että taitaa tulla pitkäraajanen kaveri, kun on jo ihan niin alhaalla
pää, mutta silti mittaa suon verran! [:)]

Mulle myös oli tullut ekat pienet raskausarvet navan ympärille, täti sanoi että se johtuu pikkusen
asennosta, kun on niin eteenpäin punkeemassa, että jos kääntäisi selkäänsä vähän lisää tuonne vasempaan
kylkeeni päin, niin ei venyisi nahka navan kohdalta, eikä tulisi enää arpia!!!!!!!!! Kotiin päästyäni sitten olenkin
koittanut miettiä miten saisin sen vähän vaihtamaan asentoa...... [8|]   Musta on ihan epäreilua että näin viimeisillä
viikoilla niitäkin pakko tulla, kun selvinnyt tähän asti ilman, ja silloin teininä repesi tosi pahasti kaikki paikat, olisi
maha voinut säästyä...... [:(]

Kyselin myös tuosta mun ripuloinnista, mutta johtuu kuulemma siitä viime viikolla aloitetusta rautakuurista................
Voi kuulemma aiheuttaa joko ummetusta tai ripulia... Mä olen jo intona toivonut että ekoja merkkejä synnytyksen
lähestymisestä, mutta ei sitten........

Täti lohdutteli myös, kun kerroin että huolettaa tuo oman kunnon riittäminen synnytyksessä, että kyllä ne siellä kättärillä
osaavat hommansa tosi hyvin, että jos rupeaa näyttämään siltä ettei mun voimat riitä niin nopeasti kyllä tekevät sen
leikkauspäätöksen.. En oikeen tiedä auttoiko se vai ei, kun se musta olisi inhottavaa että ihan loppuun asti
koittaa jaksaa itse saada vauvaa ulos maailmaan, ja sitten vaan loppuisi voimat, ja siihen päälle vielä leikkaus!!!
Vaikka tuo synnytys jännittää ja pelottaa ja kaikkea, mieluummin otan sen kuin leikkauksen, jos voin siihen mitenkään itse vaikuttaa...

Huh, sori, tulipa paljon omaa napaa ja asioita joista puhunut muissa topikeissa, mutta kun niistä nyt tänään neuvolassa
puhuttiin niin tänne ne päätyivät [:)]

lääkäri neuvolassa käyty

rv 36+4

paino +250g/vko

RR 136/79

B-Hb 103 ( vaikka syön 2 obsidania päiväs niin se on laskenu kuukaudessa 125 tonne 103, sanoivat et täytyy sit ruveta miettii et mitä tehdää)

Sf-mitta 32

tarjonta rt

syke +

liikkeet ++

Ja sitten itse lääkäri käynti lantio vaikuttaa tilavalta ja joku juttu oli jossai takan mikä oli hyvä. En vaan enää muista että mikä se ny oli. kohdunsuu oli pehmeä ja pituus 2.5 viimeks on ollu sen kolme. Kiinni auki kohtaan se merkkas sorm kj, jos joku tietä mitä tarkottaa ni voi kertoa mullekki. Mut ilmesesti on jotenki auennu ku ei merkannu et olis kiinni. Mut eiks se pitäny mennä ensi synnyttäjäl niin et eka kohdunkaula häipyy ja sit vast avaudutaa miten tä mul sit menee näin. Vai voikohan se yks keskenmeno vaikuttaa jotenki asiaa?! Jännä vaan etten oo mitää suppareit huomannu tosin ne alapään karvastelut ja vihlonnat on kyl sit voinu olla suppareitaki. Ja nykysin ala selkä jomottaa ain välil mut ei sekää silti supistukselt tunnu. Tiiä sitten mut jos ehkä ei tarvis odottaa kovastikaa lasketun ajan yli.

Täälläkin neuvolakäynti takana

viikkoja siis tänään 39+2

pissa puhdas
painoa tullut viikossa 500g eli koko raskauden aikana tullut nyt noin 5,5kg
rr 120/62
sf 34
syke +140
liikkeet ++

Pää on ollu kiinnittyneenä jo kaks viikkoa eli kaveri on valmis syntymään mutta ei näämmä halu vielä tulla pihalle [:)] Kysyin myös kun kokeili vauvan asentoa että osaako sanoa minkä kokonen tällä hetkellä vaavi on niin sanoi että käsituntumalla alle 3,5kg että ois enemmänki pitkä raajanen kaveri.. Mutta sepä jää sitten nähtäväksi kun pikku-ukko päättää tulla maailmaan [:)]

Terkut neuvolasta.

On ne supparit sitten jokseenkin alkanut kypsyttelemään synnytystä, terkkari tuumaili ettei taideta ens viikolla nähdä[:)]
Mulle sopis paremmin kun hyvin[8D]

Oli aivan ihan sijais terkka, joka kertoi aivan ykstyiskohtaisesti missä asennossa tuntee vaavin ja veikkaili että olis nyt jo lähempänä neljää kiloa.
masua kopeloidessa supistiheti ja huomasi etä mulla on jatkuva suppailu saanut masun tosi herkäksi, terkkari kehotti lähtemään heti synnärille kun itsestä siltä alkaa tuntumaan ja supistelee kipeesti..veikkaili että masuasukki tulee syöksyllä ettei tosiaan kannata jäädä arpomaan lähtöä[:-]

Vaavi oli ihan alas laskeutunut ja masusta näkee kuinka se roikkuu, pää oli pikkusella niin lähtökuopissaan kun olla voi[:D]

Sf mitta oli laskenut jo 34cm
RR 114/71
pissa puhdas
liikkeet ++
painonmuutos 0kg viime viikosta :)
RT
D+150

ens maanantaina olis se synnytystapa-arvio [:D]

Täälläkin käyty neuvolassa tänään. [:)] 39+0

Pikkuinen oli laskeutunut ja pää oli kiinni: JIIHAA!! [:D] Liikkeet ja sykkeet hyvät, mun hb noussut, pissa puhdas ja kaikki mallillaan. Vauva oli siis jo tosi alhaalla ja sf-mitta lähellä viime kerran lukemaa. Keskikäyrän alapuolella mennään edelleen, nyt tuli vain iso notkahdus. Mut eikö se voi johtua siitä, että vauva on jo niin alhaalla?

Painoa oli tullut kahdessa viikossa reilu kilo: pelkäsin paaaaljon pahempaa. [8D] Huh siis siitäkin. [;)]

Nyt toivotaan, että neiti syntyisi pian.. olisi niin paljon ihanampaa kantaa vauvaa sylissä, kuin vatsassa..

niin peeäs: mulle on kanssa viikossa-parissa tullut mahaan (onneksi IHAN alas) raskausarpia. Harmittaa tosi paljon, sillä luulin välttyväni niiltä.. Hain Body Shopista puikon, jolla hinkkaan nyt mahaa.. [:D] Jos saisin niiden lisääntymisen estettyä.. [:(]

Neuvola tänään 37+0

RR 110/62
Sf 34
paino 1,1kg (viime viikosta! [:@] meni rajun turvotuksen piikkiin)
RT
liikkeet ++
pissa puhdas
syke 130

maha on valahtanut, tänään tajusin sen itekin ku näin sivuprofiilini näyteikkunasta [:D] (meillä kun ei oo peiliä sopivalla korkeudella josta sitä vois peilailla..) vauvan pää alhaalla lantiossa, ei kuitenkaa vielä kuulemma kiinnittynyt kokonaan.

Neuvola tänään 38+6

Pissa puhdas
RR 129/92 eli alapaine taas koholla
Painoa tullut +1000g viime käynnistä joka oli 2,5 viikkoa sitten
RT
Syke 150
Kohdun korkeus 36,5 (+0,5cm viime käynnistä, mene alas jo!!)
Liikkeet ++

Oli sijainen, oli hauskaa kun se yritti saada typyn sykettä ja päivitteli että onko tämä aina näin vilkas. Lopulta se ilmoitti, että "mä pidän sitä nyt tältä puolelta pepusta paikallaan ja koitan saada sen mitattua" [:D]

Ensi to seuraavaksi, eli 40+0

Neuvola 36 + 0

RR 130/76
SF 33
Paino LASKENUT 1,7 kg [:D] Viikko sit oli viimeksi neukku. Nyt siis ekasta neuvolasta + 15,3 kg.
RT
HB 102
Sykkeet, liikkeet, ja turvotus ++
Pissa ok

Sano ku kokeili vaavin asentoa, että melko isolta käsiin tuntuu neiti, et kuitenki vielä 4 vk aikaa kasvaa, ounou. [&:]
No mut tärkeintä et pieni on terve.
Ja edelleen sano, et seurata turvotusta, et jos tulee ylämahakipuja, tai niitä näköhäiriöitä niin soitella sit.

Eilen siis mun sisko sai pienen tytön [:)]
Oli ollut aamulla puoli 8 synnärillä, ja vaavi synty 9.41! melko nopee toimitus ollu, ku parisa tunnissa synty. Ja tää oli vielä ensimmänen lapsi. Oli saanut vain kohdunkaulanpuudutuksen,ku oli sairaalassa, ni oli auki jo 4-5 cm, ni eivät enää epiduraalia antaneet.
Tytyn mitat oli 47 cm, ja 2995 grammaa [:)] Kuulemma koko vastaa viikkoa 37. Vaikkakin oli syntyessään 39+6. Tänään olis siis ollu sillä la.

En ole vielä nähnyt pientä,kun ei saa muut ku isä mennä kattoon, seki vaan 18-19.30. Vierailuaika. Jospa ne viikonlopulla pääsis kotiin, nii vois sit mennä hoiteleen pientä. Kuvissa tietenki oon nähny vaavin, ihana peeni on [:)]

Jotenki tuli ristiriitaset tunteet, toisaalta tuntuu et oi että, haluan äkkiä omanki pienen maailmaan, toisaalta taas alko vähän pelottaan se synnytys sitten, ku systeri sano et kuin oli käyny jnejne..

Viime yönä heräsinki 4 aikaan kovaan mahakipuun, säikähin että nytkö se tuli mullekki lähtö, puin, ja avasin koneen, et katon synnärin numeron, jos tulee sit veet tai jtn. Maha oli ainaki puoli tuntia aivan kova, eikä suppari tuntunu loppuvan ollenkaan. otin särkylääkkeen kipuun, ja menin sänkyyn, olin sit nukahtanu. Neuvolassa sano et voi olla et vaavi on laskeutunu alaspäin yöllä, et siks sillain poltti alamahaa, ja menkkamaiset oli ne kivut. Kauhulla oottaa sit niitä oikeita supistuskipuja, jos ne on monin kertaset niihin öisiin verrattuna. [:@]

Neuvolassa ois käyty taasen rv 37 + 1:

RR 112/58
pissa puhdas
hb 125
painonmuutos per/viikko 1,280kg [:@] (osittain turvotuksen syytä)
turvotus +
kohdunpohjankorkeus 34
lapsivedenmäärä normaali
vauvelin pää kiinnittynyt
sykkeet + 150
liikkeet ++

Eli kaikki normaalisti.
Terkka epäili vauvelin painoks lähemmäks 3kg kun viime pe painoarvio oli 2,6kg. Tää kyl kokeili käsillä mut voi olla oikeessa nimittäin sano hänkin et mun masu on niin täynnä vauvaa et on varmaan isompi [:D]

38+1

Verenpaine 109/76
pissa neg
Painoa ekaa kertaa tuli vaan +800 g / 2 vkossa, ennen tullut 1-2 kg
Ja turvotuskin oli ekaa kertaa plussalla eli +
Poika 3 kg (3095 g) ja paa alhaalla, niinkuin hela tiden.

Seuraava kerta taas viikon paasta torstaina.

heka, sun siskolla ollut kylla nopea synnytys! Ja ensikertalainen.

RV 39+3
Neuvolassa käyty, 3 päivässä tullut

+500
RR 148/89
Pissa(+)-
Sf 36
rt
syke 155

Ahistaa toi paino...
Pää on alhaalla ei saanu heilumaan...
Voisko jo tulla tää pikkunen ihanainen..mun pää halkee, on nii kipiä....

Takaisin