Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lidia: Ei tuo nyt kai ihan siitä turvotuksesta ole. Ilmeisesti siksi pitäs olla rauhaksiin kun on viitteitä raskausmyrkytyksestä, mutta ei mitään niin selkeetä että sairaalaan passitettas. Ja kun ei oo mitään kätevää testiä millä sen vois yksiselitteisesti todeta.

Eli verenpaine on nyt vähän laskenut, kun hetken se pyöri siellä 90 tienoilla. Normipaine kun on 80 ja alle, niin se on edelleen koholla. Mutta ei siis mitenkään hälyttävästi. Lähinnä kai siinä se, että on nyt noussut lyhyessä ajassa, kun aiemmin suositeltiin neuvolassa syömään salmiakkia että ei pyörryttäs niin raakasti.

Suurimmat syyt on silti varmaan pyörryttäminen, etominen, pääkipu ja supisteleminen.

Täällä neuvolakäynti 35+6 ja samalla myös vika lääkärikäynti

RR 102/64
Hb 117
Pissa puhdas
Sf 34
Syke 130
Liikkeet ++
tarjonnasta ei lääkärikään osannu sanoa mitään, ehkä poikittain tai sitten ei, laitto lähetteen äpolille ultraan [:)] sinne tässä viikon sisällä siis..
painoarviostakaan ei osannu sanoa kun ei ipanan asentoakaan osannu päätellä. Saas nähdä meinaako tää kääntyä ollenkaan oikein päin, lääkäri meinasi vähän että sitä ulkokäännöstä ei ehkä tehtäis etuseinämässä olevan istukan takia, mutta varmaksi ei sanonut: no, selviää sekin ultrassa.

Neuvolakäynti 37+2

Paino 77.9 Viime viikosta +300g
Turvotus +- Tänään ollu viilempää,ni ei oo ihan kauheesti.
Pissa puhdas
RR 121/89
Hb 113
Kohdunpohjankork.33
Tarjonta edelleen Rt[:)]
Liikkeet ++
Syke+ Ja taas tapansa mukaan kääntyili ja sohi mahassa kun kuunneltiin, että max pari muutaman sek.mittaista sykeääntä saatiin. [:D]

Perjantai aamulla sitten äitiypolille synnytystapa arviointiin ja seuraava neuvola ens vkon pe, jossei mitään erikoista tule[8D]

Äitipolikäynti takana täälläkin. Mitään kokeita ei otettu, siellä seurataan vaan muksujen kasvua. Neuvola hoitaa seurannan mun voinnin osalta.
Ekaks käyrässä n 30 min. Näin kuulemma joka kerta tästä eteenpäin. Hyvät käyrät saatiin molemmilta. Käyrän jälkeen ultraus. A edelleen RT ja B PT. Enää tuskin mahtuvat kääntymään joten näillä mennään varmaan loppuun asti. A:sta ei saatu painoarviota kun piti päätä niin ettei siitä saatu mittaa mutta B:n arvio on tällä hetkellä 2,9kg. Jos A on lähellä veljeään painossa niin mussa on lähes 6kg edestä vauvaa. Ei siis mikään ihme että välillä ahdistaa[:D]
Ei vielä mitään merkkiä että olisivat lähiaikoina syntymässä mutta eihän sitä koskaan tiedä. Mutta yliaikaisiksi näitä ei kuulemma päästetä.

Miu, laita sitten kuulumisia että miten siellä pelkopolilla meni. Vai pelottaa sua pelkopoli, koita nyt vaan keskittyä jännäämään sitä synnytystä[:)]
Ei ollut mitään puhetta käynnistyksen ajasta, pelkästään vaan kommentti ettei yliaikaiseksi anneta mennä. Hyvin mä vielä liikun jos ei nilkkojen taipumattomuutta oteta lukuun. Turvotus on ihan tajutonta!

mulla oli se painoarvio ultra tänään ja tämän hetkinen tilanne on 3300g ja mikäli tää kasvaa 200g viikko vauhtia niin laskettuna olis lähellä 4kg...mä niin toivon et toi arvio olis yläkanttiin...mua vähän hirvittää miten 4kg mahtuu minusta syntymään? toivottavasti ei menis yliaikaiseksi!!!!! [&o] nyt alkoi minuakin hieman synnytys pelottamaan [:-]

Miu: se pelkopoli on tosi jees: ei kandee sitä jännittää!! [:)] Mä sain siitä kovasti apua ja uskon, että säkin saat. Kysele paljon ja IHAN kaikki, mikä mietityttää. Niin mäkin tein.. Ja ottivat mun tekemän listan asioista, mitä pelkään, haluan ja en halua. [:D] Sekin tuntui hienolle, että mun ajatuksia kuunneltiin niin kovasti ja pidettiin tärkeinä. Joten lista kassiin huomiseksi! [:)] Ilmoittele, millaista oli.

Tänään neuvolassa, 35+0:

- Paino -2,2 kg/vko (turvotukset kai vähentyneet..)
- RR 126/74
- sf 35 cm eli +-0 viime kerrasta
- Pissa -/-
- Vaavin sykkeet onneks normaalit, 140 luokkaa :)
- RT, kiinnittynyt jo lähtökuoppiinsa
- Terkkarini (kätilö) arvioi käsikopelolla vaavin tämänhetkiseksi painoksi 3,1 kg (tää kätilö on ku meedio, kuulemma hänen arviot on heittäny immeisillä max 100 g suuntaan tai toiseen)
- Kätilö arvioi, että vaavi syntyy ennen laskettua aikaa, rv38 viimeistään [:D] (sehän vain passaa miulle)

Sain nyt liikelaskentakaavakkeen ja ohjeet, pitäs kai ottautua kuullostelemaan liikkeitä..Seuraava neuvola ois 3.8, äitipolille ens maanantaina eli 26.7.

Polikäynti takana. Viikkoja 38+0. Onneksi vauva oli oikeinpäin ja perjantainen raivotarjonta on "muisto vain".. [8D] Vauvan kokoarvio tällä hetkellä 3200g. Kohdunsuu vielä "melko kypsymätön"; ei mennyt sormi hyvin läpi. Verta tihkuttelee ja kipeitä supistuksia ollut kaksi kertaa: siellä se kypsyy.. [:D] Vauva alhaalla, muttei vielä "perillä". Matkalla sinne kyllä, toivotaan... Verenpaine ja pissa ok, sykekäyrä ok. Nyt on hyvä jatkaa odottelua.. [;)]

Nyt saan pitkästä aikaa itsekin laittaa kuulumiset,edellinen nla oli rv 32

Rv 36+5
rr 119/66
pissa puhdas kuten aina
sf 34,vauva ihan ylhäällä vielä,ei tietoakaan laskeutumisesta.
Liikkeet++
syke hyvä
painoa tullut viime käynnistä + 1,9kg,yhteensä nyt 17kg

Ja kohdunsuu pehmeä,kauttaaltaan auki(eli ulko ja sisäsuu)sormelle,kaulaa 2cm

Ekaa kertaa sain suosituksen ettei uitais ja syyksi kertoi koska myös sisäsuulta auki.Ymmärrettävää!
Arveli käsikopelolla ettei olis niin suuri vauva ja käski heti lähteä matkaan kun alkaa supistukset/menee vedet,kun monta nopeaa synnytystä takana.

Huh huh, mua jo jännittää se perjantainen synnytystapa-arviointi ku Emilia pelotteli siitä inhottavasta mieslääkäristä joka tunkee sormensa mitään puhumatta kakkoseen. Ite hoitotyötä tehneenä tiedän että asiakas haluaa tietää mitä hänelle tehdään  nii ärsyttää suunnattomasti tuommonen... ja pelottaa samalla jos se sattuu [&o]
Mut sen käynnin jälkeen lähtö kohti etelää, autossa istumista vähintään 6h, lähetään viimeselle lomalle pitkään aikaan mun äitin ja sen miehen luo Tervakoskelle. [:)] Se vähän kannustaa selviämään sen kammottavan lääkärin touhuista.

Eilen kävin neuvolassa ja lääkärillä. Ärsyttää koko homma... Tää sijaisterkkari rupes meuhaan, et mul on ollu sokerit koholla. Sit sanoin, et niin ne kaks arvoa oli siinä rajalla ja 2 viikon kotiseurannan jälkeen todettiin, ettei niis mitään ollu. Ja tästä kuitenki jo aikaa useampi kk. Merkkas oikein ne nyt sit merkkaustussilla, et varmasti ne loistaa sieltä. Sit ku menin vaa'alle eikä ollu tullu mitään muutosta viiime viikkoon, niin hän totes, että onneks ei oo tullu yhtään lisää painoa, kun viimeks oot näköjään keränny niitä aivan liikaa. Siis tarkotti viime kertaa, kun oli kahdessa viikossa tullu 2kg, johon sillonen sijaisterkka vaan totes, et helteet tekee sitä. Nyt siis tullu yhteensä 5kg, niin jotenki ärsytti koko muija, argh...[:@]

Sit menin sille lääkärille ja se kokeili, et ei oo viel laskeutunu ja kohdunsuu (vai -kaula?) ei oo viel pehmenny. Ja sykkeet kuunteli, mut ei se edes mitannu kohdunkorkeutta tms.

Ja sit mua jäi mietityttämään seuraava. Kun se teki sisätutkimusta niin se sano, et täällä se vauvan pää tuntuu (niin ainakin kuulin) ja sillon vauva sit just vähän liikku, et olisko reagoinu päälaen kutitukseen...? No, fst5:lta tulee kätilöt-sarja ja siinä kerran sinne soitti joku ja kyseli, et mites ku he yrittää käynnistää synnytystä seksillä, että mies sanoo elimellänsä tuntevansa vauvan pään. Hoitaja totes et ei oo mahdollista ja sit ne viel naureskeli se puhelun jälkeen, et luulee mies itestään vähän liikoja jne. Mutta, miten tää lääkäri voi tuntea sormellaan vauvan pään jos mies ei voi tunta sitä seksin aikana??? Aika monella miehellä kuitenkin on alakerrassa mittaa enemmän, kuin on mittaa lääkärin sormella.... HÄH???
Että on mullakin miettimisen aiheet...[:D]

Ens viikolla vielä tonne sijaisterkalle, jossa voi olla siis kuka terkka vaan. eli ei onneks luultavasti ainakaan tää sama joka nyt oli. Sit seuraavalla kerralla pääsee jo omaan neuvolaan[:D] (jos siis siihen asti oon yhtenä kappaleena, joka sinänsä ei olis toivottavaa!!!)

Neuvolalääkäri muuttuikin tavalliseksi neuvolakäynniksi, kun lääkäri oli kipeä. Eli 7. käynti, josta yksi on ollut lääkäri, nyt

RV34+5
Paino: +600g/vko (alusta 10.1kg)
Pissa: puhdas
RR: 129/78
HB 125
Sf 32
Tarjonta: 2RT (vauvan selkä oikealle) ja keskikokoinen, pitäisi hyvin mahtua
Vauvan syke 145 (keskimäärin)
Liikkeet ++
Turvotus: korttiin ei merkattu mutta terkka sanoi että kasvoista näkee että vähän on

Hassua oli kun terkka kokeili vauvan asentoa, niin sanoi että mulla on supistus ja en itse tuntenut mitään. Mutta lohdutteli, että sitten kun kunnolliset ennakoivat ja kohdunsuuta pehmittävät supistukset alkaa, niin kyllä ne tuntee. Nyt sitten arvon mitä tekisin tuon lääkärikäynnin kanssa - neuvolalääkäreita ei ole kolmeen viikkoon eli pitäisi mennä terveysasemalta pyytämään aikaa omalääkärille.  En ole ikinä käynyt (kaikki käynnit lääkärissä vuositolkulla työterveyshuollon kautta yksityisellä) ja kieltämättä houkuttelisi käydä vaan yksityisellä tuo synnytystapa-arvio, kun ei kerta neuvolalääkäriä ole tarjolla..  Seuraava neuvolakäynti terveydenhoitajalla vasta 37+ viikolla [8|]

Esikoinen, elä hättäele, voi olla että sinun kohdalle osuu se mukava iskelmälaulajan kaima [;)] Tarkoitukseni ei ollut pelotella! Hengissä selvisin itsekin siitä käynnistä vaikka olikin melko.. hmmm.. mielenkiintoista! [:)] Tsemppiä ja mukavaa reissua!

ALKUPERÄINEN: elysee

painoa tullut viime käynnistä + 1,9kg,yhteensä nyt 17kg

Ja elysee on niin hoikka masukuvista paatellen ja silti tullut noin paljon kiloja, miten voi olla mahdollista! [:D][:D]

Mä kävin kans neuvolas tänään
RV 38+3
Paino 72.8!!! eli taas 1600g lisää viikossa!!! Vikassa kahessa viikossa yht +3kg[:D][:D]. ööÖÖöö oho[:D]
Paineet ok ja pissa puhas
Sf 33cm eli +1cm/vk

Sit painoarvio: Muuttuiki vähä edellisistä. Otti taas kaks eri mittaa eli käsikopelon ja sen Norjalaisen systeemin. Nyt oli molemmat mittaustavat samaa mieltä. Vauva onkin jo nyt 3400g! Eikä sen painonen vasta laskettuna. Ja siis jos menee siihen laskettuun aikaan synnytys niin se olis sellaset 3800g niinku oli poikakin.

Kohdun kaula pehmeä ja ulkosuu hyvin ohut, 1,5cm jäljellä kaulaa edelleen. kahdelle sormelle auki niin pitkälle ku ylettyi, eli 1,5cm. Mut kohdun kaula ja suuaukko oli vielä niin syvällä vauvan pään takana selkärangan puolella et ei vaan ylettynyt sinne ihan loppuun asti. Mut epäili et et olis perille asti auki. Varmaksi ei voinut sanoa ku ei ylttyny. Pää oli kyllä ihan alhaalla mut ei ollu puhetta et oliko kiinnittyny.

Jospa tuo Sartza vois selittää tuon sun kysymyksen. Eli mies varmaan voi tuntea vauvanpään alhaalla kovana pallona vehjettään vasten jos hän ns työntää sitä vasten, eikä ihan suoraan emättimen suuntaisesti. Jos se emätin on kallellaan taaksepäin niin kuin normaali tilanteessakin ja kohdun kaula jatkeena siellä takana niin ei sinne välttämättä tosiaan sormet yllä mut se vauvan pää onkin siinä kohdun kaulan ja emättimen etupuolella alenpana kuin se ulostuloaukko. Näin mä asian nyt ymmärtäisin. Mun neuvolatäti sanoin et sit ku synnytys todenteolla alkaa niin ne kunnon supistukset ja kohdun avautuminen muuttaa sen tilanteen niin et kohdun suu on suoraan alaspäin, siis niinku ovet auki ulospäin eikä mitään mutkaa tartte kiertää. Ymmärsittekö? olipa vaikea selittää. Pitäs voida piirtää kuva.

Tosi kiva kuulla Miu et sulla meni hyvin se pelkopoli. ja et siitä todella oli apuakin. Hienoa[:)].

täällä samoin neuvola reissu takana[8D]
ei muutosta viime viikkoon, paitsi hemppa oli noussut[:)][:)][:)]

rv36+4
rr 108/71
painoa tullut viime viikosta 0kg[:D]
pissa puhdas
hemppa 116
sf 35..siis ei muutosta viimeiseen
tarjonta RT
syke 150
liikkeet ++

2.8 olis synnytystapa-arvio, mutta saapa nähdä meneekö tää mamma kokonaisena sinne[;)]
ja äsken tupsahti vessareissulla iso klöntti limatulppaa!!![8D][8D][8D]

pientä rusehtavaa vuotoa ja suppailuja ehkä puolen tunnin välein koko illan. Kiitos neuvola romplauksen. Mut siihen taitaa jäädä. Supparit on kyllä ihan hyvän tuntuisia mut ei ne sitä vielä ole ja siihen taitaa jäädä. Rauhottuvat yöv aikana ja odotellaan ens viikkoon. Plaah,,, plääh... Jurputusta tosin tulikin jo. Mut piti laittaa tuplaten.

Teille on niin kiva kirjoitella[:D].

Nopeat kuulumiset meiltä... Tänään olin lapsivesipunktiossa ja keuhkot on kypsät, mut happea ei saa ilmeisesti riittävästi tai siis epo-arvot oli vähän koholla. HUOMENNA yritetään kääntää ja KÄYNNISTÄÄ synnytys. Jos ei kääntäminen onnistu, niin ensi viikon tiistaina meitä viimeistään on kolme

...iiikkk...

Hei Miu, se kylkiasento on mun katiloni mukaan paras repeytymien ehkaisija, joten jos se onnistuu, niin hyva vaan. Ensisynnyttajalta ei kuulemma aina onnistu.. Itse synnytin niin viimeksi, ja yhdella (ehka kahdella) tikilla selvittiin!! [;)]

Voi jee nuusku, onpa jannat paikat sulla. Onnea huomiseen koitokseen.

Takaisin