Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja viikon toinen tarkastelukäynti, eli normineuvola

RV 37+2
pissa puhdas (oli kyllä aikamoisen tiristämisen takana, kun tuntuu että hikoilen kaiken nesteen ulos)
verenpaine 110/87 ja 122/84 (pariin otteeseen taas mitattiin)
paino on tippunut viime viikosta 800g (alusta -400g)
hb.ta ei mitattu, kun ollut läpi koko raskauden hyvä (alimmillaan 123)
turvotusta edelleen
syke 146
liikkeet hyvät ja voimakkaat
sf 34

edelleen sain käskyn olla rauhaksiltaan, eli paljon mitään vesilasin hakemista rankempaa ei pitäs tehdä. Jatkoin siis kodin kunnostusprojektia: viikkasin 5 pyyhettä [8|]

Täällä ylämahakramppailun ja lisääntyneiden supistusten takia ylimääräinen neuvolavisiitti tehty:

-RR 115/80 p. 89
-Pissa -/+ (sokeria)
-Turvotusta +
-kohdunsuu kiinni (näin neukku epäili, ei yltäny kai perille asti), vaavi RT ja ihan alhaalla, kiinnittynyt
-Vaavin sykkeet 185--> neuvolatäti oli sykkeistä tosi huolissaan, eivät nimittäin ruvenneet laskemaan..soitti sit äitipolille konsultoidakseen. Nyt sitten seuraillaan tilannetta, ja jos olo miulla huononee ni viikonloppuna sairaalaan

Seuraava neuvola onneks jo tiistaina, eiköhän miut laiteta sairaalaan jos vauvan sykkeet edelleen pystyssä. Nyt oon vissykuurilla, voi kuulemma korkeet sykkeet johtua kuivumisestakin.

Hurjaa miten tuntuu et nyt tapahtuu joka suunnalla jotakin!!!!

Onneksi Mirdellä näyttäisi kaikki olevan nyt hyvin. Toivotaan HP86:n vauvelilla myös kaikki hyvin. kaippa se sye voi joskus vähän olla korkealla pidenpäänkin sen tarkoittamatta mitään sen pahenpaa.

Mitäköhän Sme:lle kuuluu!!??

Hei kertokaahan tyhmälle, että mistä ne noi painoarviot keksii, lapsiveden määrästä puhumattakaan (jollain oli täällä ihan numeerinen arvo)? Mulla oli tänään viimeinen lääkäri, eikä ollut mitään puhetta minkä kokoinen tää masuasukki mahtais olla[>:]. Sf-mitta menee keskikäyrällä ja muutenkaan ei mistään ollut mitään huomauttamista, joten kaikki on varmaan synnytystä ajatelle ihan hyvin?? Eli ilmeisesti mut olis polille lähetetty johonkin synnytystapa-arvioon jos jotain poikkeavaa tai epäilyttävää olis ilmennyt??

Mulla oli joku kesäsijainen-lääkäri, tosi nuori tyttö, joka sisätutkimusta tehdessään hämmästeli, että täällähän tuntuu jotain kovaa -sen täytyy olla pää! Eli ilmeisesti on laskeuduttu lähtökuoppiin[:)].

muoks. 37+4 [:)]

Louvre, kai ne jotenki näkee sen että mikä mahtaa olla se painoarvio. Itse kun olen käynyt nyt tiheään tahtiin ultrassa niin sieltä olen saanut nuo tiedot/arviot [:)] En kyllä itsekään ymmärrä miten ne näkee.

Louvre, mun ymmärryksen mukaan painoarvion ultrakone laskee ihan mittojen perusteella jossa ainakin otetaan huomioon vatsan ympärys sekä reisiluunmitta. Esim mulla pari viikkoa sitten; A 1,9kg ja B 2,2kg. Mitat samat muuten paitsi B:n jalan pituus on pidempi ja siitä johtuu tuo painoero. Mutta ultra voi tosiaan heittää eikä näytä välttämättä oikein. Mulla on esikoisen synnytyksessä ultralla arvioitu että syntymäpaino on n 3,5kg ja lääkäri sanoi heti luvun nähtyään että pieleen menee; vauva oli hänen "käsitutkimuksella" tehdyn arvion mukaan 3.5kg jo silloin kun tutkimusta tehtiin. Syntymäpainoksi hän arvioi yli 4kg ja oikeassa oli. Lapsiveden määrästä en osaa sanoa miten se lasketaan. Mullekin on kokoajan sanottu vaan että normaalimäärä.

Ei täällä meidän kotisuunnallakaan kokoarviota / synnytystapa-arviota tehdä kuin silloin jos epäillään erittäin suurta vauvaa tai jos äidillä on jokin rakenteellinen poikkeavuus lantiossa tai jokin sairaus joka voisi haitata synnytyksessä. Kun sulla tuo sf-mitta on ihan kohtuullinen eikä mitään poikkeavaa ole huomattu niin eiköhän kaikki ole ihan ok synnytystä ajatellen.

Kiitoksia Johkendaali ja Scarlett.
Sen mä ymmärrän, että ultrassa pystyy sen koon arvioimaan, mutta kun mä olen viimeksi ultrassa käynyt 20+3... Eikä toi lääkäri eilisellä käynnillä kauheasti edes kopeloinut[8D]... mutta kaipa ne hommansa osaa, siihen täytyy nyt vaan luottaa! Jotenkin vaan toi sf-mitta tuntuu niin hassulta mittarilta kun me kaikki ollaan eri pituisia ja rakenteeltakin vähän erilaisia, mulla on esim aika pitkä selkä, joten luulen, että vaavi mahtuu olemaan vähän piilossa...

Kai se lapsiveden määränkin ultrassa kone laskee kun ainakin itsellä lääkäri on mitannut eri kohdista lapsiveden määrän ja sitten sanonut että sitä on riittävästi/hyvin. Sen takia ultrassa on tullut käytyä niin usein kun on tuo raskausajan diabetes ja ovat seurailleet juuri että minkä kokoinen vaavi olisi tulossa [:)] Lääkäri on kyllä naureskellut että jännä että vauva on kuitenkin kasvanut ns normaalin kokoiseksi eikä ns ylisuureksi niinkuin diabetikoilla yleensä [:D] Mutta kai sekin aina vähän riippuu ja kun itse en laskisi itseäni diabetikoksi kun kahdet arvot olivat silloin sokerirasituksessa vain hieman koholla.

Painoarvio saadaan taalla grammalleen mittaamalla paanymparys, reisiluun pituus ja vatsanymparys (abdomen). Ja siita kone sitten laskee.

Eilen juurikin laakarilta tulleena, pojan painoarvio 2614 grammaa!
Itselleni oli tullut parissa viikossa taas kilo lisaa, argh! [:'(] Kohta on tullut siis jo 10 kg.
Verenpaineet 105/71

36+3

Annetaanko kaikille painoarvio tässä loppuvaiheessa? mulla ei ole sanottu mitään muuta tietoa kuin että -"kyllä se siinä käyrillä kasvaa". viime viikolla oli lääkärineuvola, ja eikös se sitten ole vissiin se viimeinen lääkärikäynti (rv 35+4)? niin ja se synnytystapa arvio, sitäkään ei ole edes mainittu, ei neuvolassa eikä lääkärissä...
äitini jo pelotteli että lapsi on varmaan niin järkyttävän suuri, etteivät he uskaltaneet minulle sitä kertoa, etten vaan jänistäisi! [:D]

lemppi: mulla oli siis juuri tuo sama viimeinen lääkärikäynti, eikä mitään kommentoitu millään tavalla, siksi ihmettelinkin. Ja kun ei enää ole edes mitään ultraa, että saisi sieltä jonkinlaista arviota... Mutta tosiaan, ilmeisesti meillä on kaikki just niinkuin pitääkin, joten ei tarvetta lisätutkimuksille tai synnytystapa-arvioinnille [:)]

aamu81 toi 10 kiloahan on vielä ihan normaali painonlisäys raskauden aikana, ellei ole ollut reilusti ylipainoa raskauden alkaessa. Synnärille siitä jää kuitenkin suurin osa ja loput auttaa kroppaa jaksamaan imetksen aikana, ei tarvi silloin miettiä, että pitää normaalia enemmän syödä[:)]

Sitä minäkin, että varmaan sit kaikki on niin kuin pitääkin.[:)] Tuntuu että ihan ummikkona on menossa synnyttämään, mut hyvä vaan niin, eipähän mitään kauhukuvia päänsä sisällä kehittele! [:D]

No niinpä, mä olen aina vierastanut asioita mitä en osaa hyvin tai mistä en tiedä mitään, joten lähestyvä synnytys jänskättää kyllä aikalailla, vaikka olenkin yrittänyt mahdollisimman paljon tietoa itselleni onkia. Synnytystä kun ei oikein voi etukäteen harjoitella tai edes suunnitella[:D]

Mullr on jännitystä helpottanut kun käynyt lukemassa täällä muitten synnytyskertomuksia. Tietenkin niihinkin mahtuu niitä kokemuksia jotka ovat rankempia, mutta mulla ainakin jotenkin helpottaa tietää minkälaista kaikkea saattaa olla luvassa, ei sitten ainakaan tule ihan puun takaa...

Kävin tänään ultrassa, viikot 37+4

Painoarvio tällä hetkellä oli 3500g[&:], okei, ei mikään ihan hirveä, mutta mä en oikein usko tuohon. Katselin noita mittauksia, ja luulen että tuossa ultraaja on saanut reisiluun mitaksi liian suuren, näyttää viikoissakin 38+5 ja me ollaan molemmat tosi lyhyitä. Se oli myöhässä ajoistaan ja piti aika vauhtia munkin kohdalla.

Tytöksi varmisti ja yhä pitäisi syntymäpainon pysyä alle 4kg.

Pähkylä: Saanko kysyä miksi sun pitää olla rauhaksiltaan? Aattelin vain, että tuon turvotuksen takiako, kun sulla näyttäisi verenpaineet jne. olevan hyvin kuitenkin?

Mietin vain tätä omaa turvotustani, kun neuvolassa sanoi, että lähinnä esteettinen haitta jne.

Tsemppiä Sme:lle! Taitaa tulla myöhässä toivotukseni, mutta toivottavasti saadaan pian kuulumisia!

Sain vihdoin odotetun puhelun Jorvista, eli sokerit olivat parin arvon osalta vähän kohollaan, minkä ajattelivat olevan yhtenä syynä kookkaaseen beibiin, mutta varsinaista raskausdiabetesdiagnoosia ei kuitenkaan tehty. Toisena syynä on se, että meidän suvussa nyt vaan syntyy isoja lapsia... Jos seuraava raskaus joskus vielä tulee, niin silloin tuo sokeriseuranta aloitetaan välittömästi.

No mutta tärkeimpään: synnytys käynnistetään nyt perjantaina, ja siinä voi sitten mennä useampi päivä, mutta kotiin en enää tule ennen kuin vauva on syntynyt. Mä olen kyllä ihan tyytyväinen heidän ratkaisuunsa, ja nyt vaan toivotaan, että synnytys sitten käynnistyy hyvin eikä tarvitse leikata [:)] Täytyy varmaan käydä varastoon kirjastossa yms., jottei aika kovin pitkäksi tule, jos sitä nyt mihinkään siellä pystyy keskittymään. Onneksi on viikonloppu sitten edessä, niin mies voi olla siellä seurana [:)]

Neuvolassakin kävin aamulla, ja sf-mitta oli kääntynyt (ONNEKSI) laskuun, eli vauva on vähän laskeutunut. Mitta oli nyt 38 cm. Painoakin oli tullut vaan 200 g/vko, joten kaikki hyvin sillä saralla.

Smeltä odotellaan kuulumisia!

Tänään neuvolassa:

rv 38+0
painoa +300
Turvotus ++
RR 138/90
Pissa --
Hemoglobiini 112
Sf 37
sykkeet 140
Liikkeet ++

Niin kuin ajattelinkin ei ollu voinu tippuu 3 viikossa hemot 121:destä 97:mään
Syynä se että sijainen otti ekasta pisarasta ja oli kovempi helle, jolloin myös
olin juonut enemmän nesteitä, jolloin verikin laimenee.
Sen verran itelläkin tietämystä kun on raudanpuuteanemiasta joskus kärsinyt.

Varattiin ensimaanantaiksi aika ja sanoi että toivottavasti nyt tulis jo että ei nähtäis sit
enään näissämerkeissä

Ei ollut kiinnittynyt kunnolla,lomilta tulleena ei osannut sanoa että onko hänen mielestään laskeutunut
kun on ollut meillä hoitoväli tässä [;)]

ihanaa että illi saat pian nyytin kainaloon, luulis jo sillon olon helpottavan[:D]
On varmaan jännä kun saa etukäteen tietää koska lähtee synnyttämään, ite kun oon aina lähtenyt ns. kun käynnistynyt omia aikojaan.
tsemiä hurjasti sinne perjantaille <3

Louvre, joo on se 10 kg ihan normaali painonnousu raskauden aikana, mutta musta tuntuu, etta se on mulle jotenkin liikaa, kun oon itte niin pieni :D
Painoin ennen raskautta 56 kg, mutta laihduin 53:een, ja nyt siis jotain 65 kg. Ma oon joskus painanut jopa 48 kg, (52 kg yleensa) mutta lihonnut kun edellisesta suhteesta erosin... [>:]

J.J. mina en oo uskaltanut kauheasti lukea noita muiden synnytyskertomuksia... En oikein osaa sanoa miks, mutta en vaan haluu [8|] Varmaan osasyy, kun en ole Suomessa synnyttamassa eika mulla oo mitaan hajua miten taalla asiat menee, ei tuu sit mitaan pettymyksia jos taalla onkin ihan hirvee meininki! [:D] Luin eraan nuoren naisen tyoharjoittelusta Bangkokilaisessa valtionsairaalassa... ei ollut kovin kivaa luettavaa... Se synnyttava thai-nainen ei saanut kuulemma edes huutaa ja porukkaa oli kuin pipoa siina huoneessa kattelemassa ym ym. Itsekkin synnytan valtionsairaalassa, mutta en Bangkokissa.

Illi, Minakin kylla haluaisin tietaa milloin mina saan lahtea synnyttamaan [:D]

Takaisin