Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sf-mitta 31.5 ( pienentynyt 0.5cm kahdella edeltävällä käynnillä ollu 32, sano vaan että hyvä nyt on keskikäyrän tuntumas. Mut onks se sit hyvä ku toi mitta rupee jo täs kohtaa laskee? Tosin oli sijainen et voi johtuu mittaajan vaihdoksest)
ALKUPERÄINEN: paukke

Mulle neukkutäti sanoi pienentyneestä mitasta (-1,5cm/kahdessa viikossa) että pikkuinen siellä
on laskeutunut/laskeutumassa [:D]
Eli on sitten helpompaa kun on jo valmiiksi laskeutunut, ei kyllä lupaa kuulemma mitään synnytyksen lähestymistä.... [8|]

mulla taas neuvola takana rv 36+0

painon muutos/vko +350g
turvotus +
Rr 124/74
Pissassa proteiinia +, joten joudun huomenna viemään pissanäytteen labraan...sokerit -
hb 117
sf 33cm
RT
syke ++ (muistaakseni päälle 130)
liikkeet ++

ja pääsen kuin pääsenkin ensi viikolla painoarvio ultraan [:)] se olis tiistaina ja seuraava neuvola sit perjantaina...

Neuvola tänään 37+0

painoa tullut viikossa 1300 [>:]
Turvotus ++
RR 135/80
pissa - -
hemppa romahtanut 97 tuosta 121 :hdestä
Sf 36 niinkuin viimeviikollakin...
liikkeet ++
sydämen sykkeet 130

Käyrä menee siis siinä yläkäyrässä nyt, kun ensin pomppas siitäkin taivaisiin....

Sarza: Mulla on kans lääkäri joskus 38 viikolla. Vähän pöhlöltä tuntuu, kun vauvahan voi ihan hyvin jo syntyä tuolloin ihan normisti. Mulla on ens viikolla neuvola (36+1) ja sano että silloin katotaan se lääkäri aika parin kolmen viikon päähän...

Eli saan sitten ensimmäisen painoarvionkin varmaan vasta tuolloin! Vähän harmittaa, kun toi mun sf mitta on ollut vähän outo tai siis kolme eri tyyppiä on jo mitannut sen ja pohtinu sitten että mittasin varmaan jotenkin väärin. Toivottavasti on vauva kasvanut normaalisti [8|]

Haniliini: ajattelit, että mulla täytyy olla pitkä selkä, että tuollainen mitta edes mahtuu, niin ehkä joo hieman, mutta ei mulla pituutta ole kuin öbäut 164, ja olen mielestäni ihan sopusuhtainen, niin ei siihen kauhean pitkää selkää mahdukaan... Ympärysmittakin on kasvanut 114 cm...

Anteeks nyt kovasti tämä mun voivottelu tämän ison masun kanssa, mutta alkaa olla kyllä siinä mallissa, että jos se vielä kasvaa, niin se repee totaallisesti. nytkin se on ihan kiillotetut näköinen tosta navan seudulta, kun se on niin pinkeenä. No toisaalta sillä nyt ei ole siihen nähden mitään väliä, kunhan saan synnyttää vauvan alakautta, eikä se ole mikään 5 kiloinen [:)]

35+6 Lääkärineuvolasta kotiuduttu, ehkä vain n. 10 pysähdystä (matkaa neukkulaan siis ihan 2korttelia..) varjoon istumaan matkalla kun heikottaa niin paljon tää kuumuus....

Hoitajan näkeminen hyvin lyhyt:
Paino +1531g/vk[:(]   turvotuksia suurin osa mutta kyllä ne 5-10mehujäätä/pv saattaa kans vaikuttaa....... [8|]
RR 121/73

Sitten lääkärille, joka oli ihan yhtä tympeä kuin kaikki raskauden aikana kohtaamani lääkärit...
SF 34   mulla heittelee nää ihan hurjasti
Ja sitten utrailtiin!!
RT ja kiinnittynyt on, kuulemma ihan alhaalla tuntuu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!   [:D]
Paino arvio 2800g, syntymäpainoksi sen käyrän mukaan vähän päälle 3,5kg eli ihan ulos puserrettavissa
ja sydän sykki, mitään lukuja ei antanut...

Soittelin tanaan sinne ultraaani-labraan kysyakseni, etta millon ne meinaa sen tarjonnan tutkia, mutta ei ollut viela laakari lahetetta katsonut. Hitsit - musta ois niin hyva jo pian paasta sinne selvittamaan tata asiaa ja saamaan vahan vastauksia.[>:]

Mun yks kaveri on sairaanhoitaja ja synnyttanyt peratilassa olleen lapsen. Ja sen kanssa on ihan tyhmaa puhua, kun se on aina niin sairaanhoitaja. Ei mitaan kunnon myotatuntoa ja sit se aina kysyy, et mikset haluu sita ja tata. No, en haluu. piste. [:@][>:]

Vein eilen pissanäytteen neuvolaan ja proteiinia löytyi...Sit terkka otti verenpaineet ja nehän olikin pompsahtanut 149/102...Mutten kyllä ollut kerennyt ottaa vielä aamun verenpainelääkettä...Ei muuta kuin lähete äitipolin päivystykseen...Ja ajamaan autolla koksiin...Mies joutui vielä työreissulle lähteen aikaisin aamusta, niin se panikoi et otan jonkun mukaan jos synnytys käynnistetään...Sain sit iskän lähteen mukaan...

Äitipolilla pissassa edelleen proteiinia ja paineet 146/92, otin pari tuntia aiemmin verenpainelääkkeen...Sit vauvan käyrät otettiin..Ei ollut kätilö tyytyväinen niihin, vaa toi mulle makeaa mehua ja pyysi mut seisomaan niin herätteli Tiitiäisen liikkeelle...Vissiin olin käyrillä kaikkiaan 40 minsaa...Sit oli tyytyväinen kun Tiitiäinen heräsi liikkeelle, niin näki että toisella riittää energiaa liikkumiseen...
Sit jonotettiin ja jonotettiin...Sit pääsin lääkäripuolelle, niin kyselivät oireita ja tarkisti samalla viime viikon verikokeen tuloksen...Eli uraattiarvo kasvanut edelleen...Muutoin normiarvot...Sit ultraus...Sai kokoarvioksi 2800 g, lapsivettä alarajoilla...kohdunkaula takana ja ilmeisesti ei muutoksia...Eli vauvalla kaikki ok toistaiseksi...

Nyt joudun vaan keräämään 24 h ajalta kaikki pissat talteen jotta saavat kokonaisproteiinikertymämäärän selville...Ja jos on liian iso määrä niin synnytys käynnistetään heti ja jos normimäärä, tilannetta seurataan edelleen..Seuraava äitipoliaika ensi maanantaina ja silloin sit selviää, käynnistetäänkö synnytys vai ei...Torstai-aamuna meen vielä verikokeisiin labraan samalla kun vien pissatönikät sinne...Arvatkaa onko kivaa kun pissatönikkä on jääkaapissa nyt muiden ruokien seurassa?...[:'(]

Sit tuli tiukka komento et jos tulee muita oireita niin heti yhteys äitipolille, ei saa vitkutella yhtään...

Et tällainen päivä oli eilinen...Aamulla kymmenelt lähin ajamaan koksiin ja takaisin kotona olin klo 16...[;)]

Pitäisköhän sairaalakassi pakata varuiksi?[8D]

Oiskohan Sme kohta tositoimissa[;)] kuulostaa hyvinkin siltä ettei ne kauaa seuraile, vaan alkavat käynnistellä. Sulla on noiota viikkojakin jo ihan hyvin.

Vaan on sulla Miu eri reilu ipana kun mukiloi äitinsä mustelmille, saattais olla tempperamenttinen pakkaus tulossa[;)][:D]

Itelläni on huomenna neukkulekuri, katotaan tuleeko lähtö tuonne paljon puhuttuun synnytystapa-arvioon. Olishan siellä kiva käydä, kun tää ipana vetelee kasvunsa kanssa reippaasti tuolla yläkäyrän yläpuolella[&:]
En ihan välttämättä yli 4.5kg synnyttää[:-]

Kuulostaa Smellä alkavan olemaan aika tiukat paikat. Toivottavasti kaikki meneen loppujen lopuksi hyvin.

Tänään neuvola 37+3
paino 70.8 Eli +1,5kg viikossa!!![:-] No edelliset kaks viikkoa +-0
Turvotus +-
pissa puhas
SF 32cm-> laskenut viikossa 1,5cm
<- ei ole kuitenkaan vauva laskeutunut tai kiinnittynyt ja täti sanoi et ei sen tosiaan tarvitsekkaan kun on toisesta kysymys. Ja lasku mitassa todennäkösesti johtuu vauvan asennosta ja siitä et lapsiveden määrä vähenee näillä viikoilla selvästi.
RT on asento kuitenkin edelleen.
vauvan syke 145 ja tasainen.
liikkeet ++

Siitä täysaikaisuudesta: En suoraan siitä kysynyt mut täti oli sitä mieltä et täydellä viikolla 38 vasta olis hyvä syntyä. Ja sanoi mulle et toivoo näkevänsä mut vielä ens viikolla neuvolassa. Eli ei synnytystä toivottavasti ennen täyttä viikkoa 38.

Ensi viikolle suunniteltu painoarvio ja kohdunkaulan tarkastus kätilön toimesta.

Taitaa joo Sme kohta saada pikkuisen syliinsä[:)]

Eilen oli lääkärineuvola. Oma neuvolatäti on nyt lomilla, että oli toinen täti ja lääkärikin oli eri kuin aijemmilla kerroilla,ja oli vielä joku lääkäriopiskelija tms, eli tuli tutkimukset tuplana.

Puntari näytti painoksi 77,6[:-] Toki oli ihan eri puntari kuin yleensä, että ei alannut laskemaan painomuutoksia...
Kotona kun mittasin ennen neuvolaa näytti 75,8
Turvotus +-, kihlasormus mahtuu vielä sormeen.Nilkoista vähä huomaa että on alannu turpoomaan
Verenpaine 119/89
Pissa Ok
Kohdunpohjankork. 32
Rt
liikkeet ja sydänäänet ++
Kohdunsuu pehmeä ja kiinni,pituus sama 3 cm kuin enneki

Toi harj.kuunteli sydänäänet,mutta ei sitten sanonu sykettä, ja Piipiäinen pakeni koko ajan alta pois,tapansa mukaan
Lääkäri katto vielä ultrallakin päätä ja sydäntä,kun niillä se ultra oli siinä valmiudessa.
Siellä se köllötteli peukku suussa ja toinen käsi huitoi naaman edessä. Sitten se käänsi taas selkänsä[:D] SE ei tykkää yhtään kun sitä tirkistellään ja kuunnellaan.

Lähete laitettiin synnytystapa arviointiin, kun on ollu toi lantionmurtuma sillon -94. Tässä nyt sitten odotellaan koska ilmoitellaan päivää.
Seuraava neuvola onkin sitten ensi tiistaina.Nyt alkas se joka viikkoinen neuvolakäynti.

No ensi maanantaina sitten selviää, tarkkaillaanko vielä tilannetta vai käynnistävätkö jo...Tai ainakin oletan et menee maanantain äitipolikäynnille, koska tuskin virtsakeruu+ verikoetulokset vielä perjantaina tulevat kun huomenna aamulla vasta vien ne...
Kauhean hankala muistaa pissata kippoon et saa kaikki pienet lirkitkin talteen...Mutta oli kyllä vähällä etten ois joutunut jäämään koksiin keruuseen...Onneksi lääkäri sanoi et mukavampi olla kotona...[:D]

Noh laitampa silti tänne vähän näitä tämän päivän neuvola kuulumisia.

paino on laskenut taas, elikkä yhtään kiloa ei ole tullut, päin vastoin laihtunut olen!
kohdunsuu pikkasen jo pehminnyt ja ei ole kuin n.2cm jälellä, 3,5cm oli aikasemmin.
SF-mitta on 36cm
lapsi oli jo ihan alhaalla ja asemissaan.
lääkäri sanoi että kun on 36vk täynnä niin saa ruveta jo niitä vippaskonsteja harjottelemaan että josko synnytys käynnistyis.. [:)]
Niin ja kysyin vielä siltä lääkäriltä tuosta uimisesta, niin se sanoi että huoletta voin uida, yleensä ei suositella jos on paikat auennu mutta ei kuulema kannata miettiä turhia jos vaan kykenee uimaan, niin ui. Ja kun on tämän verran viikkojakin niin voi se auttaakin käynnistämään!

Nonni, kavasin sit siella ultrassa. Oli oikein ylilaakari tutkimassa. Sellainen vanhahko miehen kappana, tuli vahan Arvo Ylppo mieleen. Mutta ihan mukava oli, ei siina mitaan[8|] Ja kuten arvasinkin paa oli kylkiluissa ja pylly alhaalla [:@] Vahan oli kuitenkin vinossa, ei siis kiinnittynyt, niin sen laakarin mielesta viela on hyvat mahikset vauvelin kaantya - toivon niin [8D]

Painoarvion sain, etta suunnilleen 3 kiloa, syntymapainoksi arveli isosiskon tapaan vahan yli kolmea kiloa. (Viitaisko taa siihen etta tamakin on tytto?) Paakin oli aika pieni, joten mitaan monsteria ei kuulemma ole tulossa[;)] Niinpa laakari oli sita mielta, etta jos peratilassa syntyy ei mitaan ongelmia.

En oikeen tieda mita ajattelis[8|].. Laakari oli sita mielta, ettei peratilasynnytys juuri poikkea normaalista (sure). Pitaisi kuulemma ottaa epiduraali silta varalta, etta joutuu ottamaan pihdit kayttoon tai vahan leikkaamaan (joka on kuulemma paljon parempi kuin repeaminen). Toinen juttu oli se, etta tulee sit katilon sijaan laakari ottamaan lapsen vastaan. Mun yksi kaveri synnytti peratilassa olevan lapsen ensin ja se on koko ajan kehuskellut kuinka hyvat tosi tarkat rutiinit niilla oli. Ei kylla kovin tarkalta kuulostanut ylilaakarin selvitys, mutta ehka taa on toinen juttu kun on jo mun toinen synnytys.

En tieda, tekee mieli haistattaa koko synnytykselle.[>:] Ja kaikille keiden mielesta se ei oo mikaan ongelma.[:'(][:@] Syntyis nyt jo tana yona vaikka, niin ei tarviis miettia enaa. Ohi olis ja paasis parantelemaan mahdollisia traumoja[&o]

Pitaisi kuulemma ottaa epiduraali silta varalta, etta joutuu ottamaan pihdit kayttoon tai vahan leikkaamaan (joka on kuulemma paljon parempi kuin repeaminen).

Mä olen lukenut jostakin, että repeäminen luonnostaan on taas paljon parempi kuin se, että joudutaan leikkaamaan, mutta en tiedä. Äitikin mulle sanoi vinkkinä, että älä sitten anna leikata, mutta kuinka sitä jaksaa sitten alkaa tapella jossakin synnytyssalissa, kun ei ole itsekään ihan varma.

Ymmärsin valmennuksessa että repeämä on parempi, mutta jos apuvälineita käytetään (imukuppi tai pihdit) niin silloin on pakko leikata. Kättärillä sanottiin että leikkaavat vain jos on pakko, että repeämä paranee nopeammin, kun repeää lihassyiden suunnassa, kun jos leikataan niin pistetään syyt poikki. Sanoivat myös ettei täällä pihtejä juuri käytetä (ei ole enää lääkäreitä jotka osaisi niitä käyttää)

Juu en tiiä moisesta mutta ystävälläni repes pahasti peräaukkoon asti...
siinä sitten oli tunnin paikkailu nukutuksessa ...

Valmennuksessa joku sitten kysyi että kuinka hyvin kätilö näkee siinä kun tukee välilihaa, että repeääkö vähän vai paljon, niin kuitenkin siinä myönsi, että vaikea sitä on välillä sanoa. Mutta rutiinisti ei kuitenkaan enää leikata (kuten vielä 80-90-luvuilla). Pahakin repeämä kuulemma paranee nopeammin kuin leikattu haava. Toisaalta taas lähes kaikilla mun kavereilla on esikoisen synnytyksessä leikattu, joten tiedä sitten...

Neuvolassa käyty ja kyllä huomas, että äidin lihapatojen äärellä oltiin viikko[:'(] painoa oli tullut 1400g/vko! Nyt on sitten 70 kiloa rikki[:(] Täti ei kyllä yhtään valittanut vaan sano, että turvotuksetkin vaikuttaa nyt tuohon painoon näin kuumalla. Ja vaakakin oli eri kun yleensä kun pitää tämä heinäkuu käydä eri neuvolassa.

eipä sitten mitään muuta erikoista. Verenpaine 115/60, pissa puhdas, vauva raivotarjonnassa, sykkeet +130, sf 31 ja ens viikolla sitten uudestaan.[:)]

Takaisin