Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oi voi pähkylä. Nyt lepoa. Onneksi viikot on sullakin jo aika riittävät. Varmaan aika herkästi kannattaa synnärille lähteä jos vointi tuntuu huonolta. Käynnistävät varmaan jos paineet nousevat tuolleen. En halua pelotella mut toi on aika todellista.

Muoks. Sul on sama Sf ku mulla. Mittaus päivässäkin vain yhden päivän heitto[:D]

Synnytystapa-arvio takana.. Ensi viikolla on mentävä Kysiin ulkokäännöstä yrittämään, vaikka lääkäri hieman epäili sen onnistumista. Muksun pylly kuulemma "kohtalaisen" alhaalla lantiossa ja koska minulla on ylipainoa, ei vauvasta ehkä saa kunnolla otetta.

Kerronpas tässä nyt esikoisen mielen rauhoittamiseksi tai järkyttämiseksi miten homma meni: Ensin kätilön huoneessa noin kymmenisen minuuttia otettiin sydänkäyrää ja laskin liikkeitä, verenpainekin mitattiin. (oli muuten huippuhyvä, 101/71) Pissanäytettä ei tarvinnut antaa eikä muita kokeita tehty. Sitten ultrattiin, napanuoran paikka tutkittiin tarkkaan perätilan takia. Tämän hetkinen painoarvio oli 2470g, veikkasi kuitenkin noin 3500g syntymäpainoksi koska mitat voivat vähän heittää perätilasta johtuen.

Lantion tutkiminen oli nopea toimitus. Ei kokeiltu ulkoa päin ollenkaan, housut pois ja pöydälle ponnistusasentoon. (En meinannut tajuta että mikä ihmeen ponnistusasento, kuulemma selälleen reva levällään ja polvista kiinni että näkyy varmasti koko toosa). Sormet römpsään ja ulos, juu juu, hyvin tilava lantio on. Sitten se lääkäri tunki ihan mitään varoittelematta kaksi sormea persreikään!! Jumankekka, minähän meinasin kieltäytyä siitä, mutta vähän hankalaa jos lekurin sormet tulee ihan puun takaa [&:] Noh, onneksi ei ihan nyrkkiä, niinkuin Lemppi pelotteli, säikähdin vain yhtäkkistä tunkemista. Sattui vain sen pienen hetken kun sormet olivat sisässä.

Näin ainakin meikäläisellä, en yhtään ihmettelisi jos Esikoisella olisi perusteellisempi tutkimus pienen kokonsa takia. Ja kyllä, oli juuri se sama hiljainen mutisija lääkäri josta en tykkää yhtään. Toivottavasti ei tarvitsi enää ikinä käydä sen urpon vastaanotolla!!

Juu mieslääkäri oli. Siippa vain naureskeli jälkeenpäin, että tiedänpähän nyt miltä eturauhasen tutkiminen tuntuu ja kuinka miehet kärsivät. Kiitti vaan myötätunnosta, rakas paskiainen. Äiskä kyllä selitti, että joidenkin mielestä se on parempi tunkea varoittamatta ettei ehdi jännittää, koska jännittäessä mitään ei tahdo mennä sisään ja se sattuu enemmän. Noh, ihan sama, ei tuntunut kivalta ja sen sanoinkin lääkärille ja samantien se vetäisi sormet ulos.

Miu, voi kun olisin ennustaja ja tietäisin itsekin miten tulen synnyttämään [:D] Synnytystapa riippuu täysin tuosta vauvelista. Alakautta yritän pukata JOS pikkumies kääntyy oikeinpäin, suunnitellulla sektiolla jos pysyy perätilassa käännösyrityksestä huolimatta.

Vattu minua kyllä pelottaa koko touhu enkä haluais synnyttää ollenkaan.. [&:]

Neuvola takana taasen. Viikkoja kasassa 36+2 katilon mukaan ja ton tickerin mukaan 36.. Eli suunnilleen 36.

Painoa oli tullut 2 kg viime kerrasta, mutta yha uupuu pari kiloa siita, mita viimeksi synnyttaesa painoin, joten olen tyytyvainen [:)] Ja ostin karkkia kotimatkalla [;)]

Verenpaine oli samaa luokkaa kuin ennenkin ja jotain epapuhtauksia siella pissassa oli, mutta oli tati sita mielta, etta se johtuu niista mun supistuksista, joita on ollut viime aikoina, eika siis syyta huoleen. (Varsinkaan kun ei pissatessa satu..) Oli muuten taas noloa tuoda mukana sellainen 10 ml nayte, kun en taaskaan osunut purkkiin. Kuset meni kasille [:'(][:-]

Vauvan selka oli mun selkaa vasten, joten ei meinanneet sydanaanet loytya, mutta pitkan pyorittelyn jalkeen ihan hyvat sykkeet loyty.

Emilian lailla on vauva peratilassa (todennakoisesti). Sain lahetteen ultraan, eli sinne sitten kait ensi viikolla. Oli katilo sita mielta, etta vauva voi viela kaantya, mutta todennakoisesti ei.. Voi pylly [:-][>:]

Sain numeron synnarille ja neuvoja mita tehda jos vedet menee. (Eli peratilan vuoksi makuulle vain ja soita synnarille - lahettavat sitten ambulanssin).

Katilo myos kuunteli, mita olin aikonut toivekirjeeseen laittaa ja sanoi, etta voin hyvinkin kirjottaa, etta en halua samaa katiloa kun viimeksi. JES!! Sen kirjotankin ISOIN kirjaimin - en haluu sita akkaa uudestaan [:D]

Kyselin myos synnytysasennosta. Viimeksi synnytin kylkiasennossa ja katilon mielesta se olikin se paras asento - siis repeamien kannalta. Eli siihen tahtaan uudelleen - ei kiitos repeamille!! [;)]

Eli mukava kaynti - vahan ahdistaa toi peratila, mutta ensi viikolla sitten tarkempaa tietoa, joten ei kai kannata viela alkaa pelkaamaan..[8|]

ALKUPERÄINEN: Eemi03

Nyt lepoa. Onneksi viikot on sullakin jo aika riittävät. Varmaan aika herkästi kannattaa synnärille lähteä jos vointi tuntuu huonolta. Käynnistävät varmaan jos paineet nousevat tuolleen. En halua pelotella mut toi on aika todellista.

Juu, lepoa käskettiin neuvolassa ja se on nyt suunnitelmissa. Mulla vaan ei oo hajuakaan minkä tasosta lepoa tässä pitäs harrastaa:
-pitäskö mun olla pötköllään?
-mites, voinko istuskella tietokoneen hehkussa ja tehä ns. toimistohommia?
-saanko mä köpöttää tohon lähikauppaan?
-mites ruoanlaitto? Vai onko syytä vaan keskittyä mikrottamaan?

Jos nyt kertoisin kuulumisiani taas pitkän tauon jälkeen.
Ensinnäkin ihmettelen, miten teidän pikkuset voi olla niin ison kokoisia. Mulla kun on tää diabetes, niin aina povataan isoa vauvaa. Meidän menninkäinen menee täysin käyrissä ja painaa nyt 1800g (RV33+3). Pikkuinen voi hyvin, mutta on perätilassa. Pää tuntuu edelleen tossa oikean rinnan alla :) tai no :(.
Viikon päästä taas tyksiin ja sit otetaan lapsivesipunktio. Sillä sitten tarkistetaan ,että kuinka kehittyneet keuhkot on. Mun laskettuaika ei tuu pitämään varmaan paikkaansa. Laskettuaika kun on 21.8, niin ne käynnistää sen sitten paria viikkoa aikasemmin. Mut jos menninkäinen ei käänny, niin sektio on mullakin sitten edessä.
Verenpainetta on ollu (135/90), joten siihen aloitettu sitten lääkitys.
Raskausmyrkytystäkin mulla epäiltiin tossa muutama viikko sitten, koska proteiinia oli virtsassa. Niin ja sitten mulla oli ylävatsakipuja. Tehtiin toksiini kokeet, mutta mitään ei ollu...kaikki negatiivista.
Mutta näillä nyt mennään eteenpäin. Voin kirjotella taas lisää sitten parin viikon päästä.

Onko joku muuten ollut sellaisessa lapsivesipunktiossa???
TYKS:ssä se tehdään, että sinäänsä ei hätää...mut vähän jännittää. Siinähän on vaaran, että vedet voi mennä...iiik

Eilen (33+2) neuvolassa seuraavin tuloksin:

- sf 35 cm (herrajee, kuulemma johtuu miun epänormaalista anatomiasta osittain, että alusta saakka on menty käyrien yläpuolella, häpyluu on normaalia alempana ja syvemmällä..mitä se sit meinaakaan..[8|])
- RR 114/82
- pissa -/-
- paino +600 g/vko (kotona just neuvolaan lähtiessä painoa kilo vähemmän [&:])
- hempparia ei katottu, ku viimeks oli 148 [:D], enkä oo rautaa tarvinnu koko raskauden aikana
- turvotus + oikeassa nilkassa ja jalkapöydässä

Tänään (33+3) äitipolilla:

- Vauva RT:ssa edelleen
- liikkeet ++
- hengitysliikkeet +
- valtimovirtaukset normaalit
- painoarvio 2,5 kg
- käyrällekkin jouduttiin ekaa kertaa, siellä laskeskelin liikkeitä. Kaikki siinä ok.

Oikean nilkan turvottelun ja reiteen asti säteilevän kivun takia lääkäri teki röntgenpyynnön, kävin sitten jalan uä:ssä trombin poissulussa. Onneks ei ollu tukoksia siellä. Jännä vaan että vasen nilkka ei turvottele ollenkaan, oikee on ihan pökkelönä [8|]

Noh noh MIU! kyl sää ihan ite saat pikkusesi synnyttää. Mä vaan lupasin synnyttää ennen sua[;)].

Pähkylä: ei ole mitään tarkkaa sääntöä siitä levosta. Mut millekkään hiki lenkille saai siivoamaan en alkais. Ruokaa varmasti ite väsäisin mut silleen et kuulostellen. Jos jostain tekemisestä tulee huononpi olo nii sitä hommaa ei kannata toistaa.

Onneksi Emilia se tutkimus on nyt ohi ja pelkkä muisto vain. Toivottavasti vauveli ottais jä kääntyis tai kääntäminen onnistuis.

Voi jestas Emilia mikä keikka sulla!! Mieslääkärit on kyllä.. nooh... [8D] Itellä oli kanssa eka mieslääkäri tämän asian tiimoilta ja oli kyllä kokemus.. ei puhua pukahtanut koko aikana, ultratessa eikä muutenkaan. Kaksi sormea sisään, pieni heilautus ja ainoa kommentti: "ihan tilavan oloinen lantio".. no kiva. Neuvola oli sit nyt to ja kysyin, mitä lääkäri on koneelle kirjannut, kun mitään ite en siitä reissusta irti saanut. Pikkuinen oli ollut tuolloin (34+jotain (en muista, noloa...)) 2600gr. Napanuora viraukset hyvät ja kaikki muutenkin ok: lapsivettä vielä hyvin ja kohdunsuu kiinni. Olishan tuo ollut kiva kuulla siellä lääkärissäkin...

Neuvolassa hemppa oli noussut: ihme ja kumma, mut hienoa!! [:)]
SF oli 31cm (viikkoja 36+1)
Vauva raivotarjonnassa ja laskeutunut jo kuulemma oikein mukavasti, muttei vielä pää kiinnittynyt. Mutta.. sykkeet olivat niin korkeat (160 molemmin puolin), että sain käskyn käydä kotona syömässä ja palata takaisin. [:-] Vähän laittoi ahdistamaan, mutta palatessa onneksi sykkeet normalisoituivat. Aluksi pompotti taas kovasti, mutta sitten laski meille normiin alle 150. Kuulemma voi johtua siitä, että oli "nälkä": tottunut syömään niihin aikoihin jne. Kaikkea sitä voi olla.. mitä ei ite tule ajatelleeksi. Mieli oli muutenkin tuona päivänä kovin myllerryksessä: jouduimme luopumaan yhdestä koirastamme.. [:(] ite uskon, että vauva vaistosi mun mielentilan ja reagoi myös siihen. Elämä on joskus niin surullista..

Siis onko noilla meidan vauveleillakin nalka, jos meilla on nalka? [:D] Mun penska on kylla ollut sitten tosi nalkainen tanaan [:D][:D][:D]

No en tiä! [:D] Mutta se neuvolantäti sanoi, että vauvat reagoi siihen, että jos on aika "saada ruokaa".. eli jonkinlainen nälkä, ymmärsin näin, niillä on. Hullua!! [;)]

Mirde, otan osaa koirasi takia [:(]
Noista mieslääkäreistä vielä.. Mikä ihme siinä on, ettei ne osaa puhua?!?!? Tuosta samasta lääkäristä urputin jo np-ultran jälkeen täälläkin, ja eräs tuttu hoitsu kertoi etten ole ainoa joka on ihmetellyt kyseisen tyypin työskentelyä. Kuten Mirden tapauksessa, tämäkään ei ihmeempiä puhu eikä selittele tekemisiään, mutisee vain hiljaa. Sitten se katsoo minua kuin mitäkin idioottia, kun joudun itse kyselemään ja pyytämään tarkennusta. Arrrgh. Jännä juttu, että kertaakaan en ole tavannut samanlaista naislääkäriä.

Tiättekö et lääkäreissä löytyy iha joka lähtöön. Niin naisia kuin miehiäkin. Olen työssäni tavannu aika monta lääkäriä ja joukkoon mahtuu jos jonkin laita tallaajaa. On potilaiden itkettäjiä ja räyhääjiä on ihanan empaatisia ja hyviä lääkäreitä mut on sit myös niitä jotka höösää ihan liikaakin. Tosin nää höösääjät saa potilaat olemaan tyytyväisiä mut usein he ovat perustaidoiltaa sit vähän huonoja. En tiä misk mut usein näin on. Ja usein ne tylyt ja inhottavat lääkärit on oikeesti lääkäreinä hyviä niillä vaan ei ole minkäänlaisia ihmissuhdetaitoja.

Mut siihen suurinpaan ongelmaan: eli niille ei piru viä voi mitään. Ja mitä isonpi sälli sitä enemmän se voi kukkoilla eikä kukaan sano mitään. Apulaislääkäreitä yritetään vielä ojentaa ja komentaa mut mitä isonpaan mennään niin sit vaan hyssytellään. Tosin meillä on aika jäärä osastonhoitaja, joka pisti luun kurkkuun täs yhelle kukkoilijalle joka sattuu oleen gastrologian ylilääkäri ja hoitajien itkettäjä. Se jopa sen läksytyksen jälkeen käyttäytyi hyvin reilun kuukauden. Sit jos on hyvä ylilääkäri alallaan ja se osaa ihmissuhdetaitoja se yleensä kasvattaa näitä kukkoilijoitakin. Mut usein se on nii et vaikka niille sanotaan ne ei osaa muttaa käytöstään ku ovat imeneet sen äidinmaidostaan. Mut saavat arvostuksen siitä mitä oikeesti osaavat lääkäreinä.

Kiitos Eemi ja Emilia! Hirveän surullista se on, aina ja iäti.. mut mä ajattelen, että sen kuuluukin olla.. kertoo siitä, että rakastettu ystävä oli kyseessä..[:(]

Täältäkin sympatiat Mirdelle

Neuvolakuulumisista hieman:

sf-mitta oli sitten vain kevyesti 39 cm!!!!! Oikeasti hei, että pelottaa tuo koko. No perjantaina tarkempiin tutkimuksiin. Muuten kaikki oli ihan kunnossa, ja painonnousukin on nyt ollut vain 255 g/vko [:)], mutta sietää ollakin kun nyt on tullut se 20 kg alusta, ja huomaa, että kuntoa kyllä vaatii kantaa nää kilot...

Neuvolakäynti tänään eli rv37+1

Painoa tullu tlisää +1500 g/vko...
Turvotus +
Paineet 133/81
SF-mitta 33,5
Tarjonta rt
sydämen syke +, jostain syystä ei saanut laskettua sitä???
Liikkeet ++
Pissanäytettä ei saanut kun oon taas yön juossut vessassa...Vien huomenna aamulla uuden kotonaotetun näytteen...

Kaikkiaan tosi nopee käynti...

Tänään oli viimein neuvola-lääkäriyhdistelmäkäynti 36+4

Neuvolassa
pissa puhdas
turvotus +
alapaine oli hiukan koholla, meni helteen piikkiin
painoa tullut viidessä viikossa 4kg, osa turvotusta (alusta tullut 4,5kg)
hemppa 124

Lääkärissä
Liikkeet ++
Syke 150
RT
Kohdunpohjan korkeus 36! Kasvanut viime kerrasta 6 cm! Lääkäri totesi vaan että vauva on tosi korkeella, mutta ei usko sen olevan suuri.

Lantiossa kuulemma hyvin tilaa synnyttää, kohdunsuu kiinni, kiinteä ja 3cm, eli ei mitään muutoksia.

Mä pääsen ensi maanantaina ultraan! Tehdään loppuraskauden painoarvio siellä sitten.

Seuraava neuvola 38+6,  eli yli kaksi viikkoa vieläkin väliä.

huoh, ehkä tyhmin neuvolakäynti ikinä takana....
Täällä tosiaan kuulemma 3 neuvolaa auki heinäkuussa ja tuollakin nyt sijaisia. Hän kokoajan valitteli, että kun on "vaan" sijainen, hitto, ei se mun ongelma oo. Siis ymmärrän, että kerran sanoo, mut että kokoajan vetoo siihen.
Kysyin mahan laskeutumisesta, niin hän ei osannu sanoa mitään siihen, et koska se yleensä tapahtuu ja onko sil mitään merkitystä siihen kuinka pian synnytys tulis ajankohtaseks jne.

Sit kysyin, et koskakohan mulla se lääkäri olis, ku näillä viikoilla (36+3) se pitäis jo olla. No, nyt meen sit rv 38+0 lääkäriin. Hieno homma, prkl...

Mutta siis kaikki oli muuten hyvin. Painoa oli tullu kahdessa viikossa reilu 2kg, hui!!! Johtuu osittain vissiin turvotuksesta... Tosin oon sitäki mieltä, että kun vaaka vaihtui, niin en luota täysin sen lukemiin. Vois olla enemmän tai vähemmän, ku kävis oman neuvolan vaa'alla.

Oliskohan pitäny ennemmin kirjottaa tonne jurputusosiin[:D]

Mirdelle pahoittelut menetyksestä!

Täällä olis kans neuvola käynti takana.

RV 34+2

painonmuutos 50g/vko

turvotus +- (tänään otin kihlasormuksen pois kun rupee ikävästi kiristelee)

RR 134/80

pissa puhdas

Sf-mitta 31.5 ( pienentynyt 0.5cm kahdella edeltävällä käynnillä ollu 32, sano vaan että hyvä nyt on keskikäyrän tuntumas. Mut onks se sit hyvä ku toi mitta rupee jo täs kohtaa laskee? Tosin oli sijainen et voi johtuu mittaajan vaihdoksest)

tarjonta RT

syke +135

liikkeet ++

Takaisin