Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun käsittääkseni sf-mitta on yksi mittareista että vaavit kasvavat...Ja todellakin riippuu mittaajasta ja vaavelin asennosta mitta tulos...Mullakin oli tällä viikolla eri mittaaja kuin viime viikolla niin mittatulos oli sama kuin viikko sitten...

Emilia juu olen minäkin IAS:aan menossa niin siks pyysin sua ilmottamaan et mitä ne tekee siellä. [;)] Jospa siihen ei kuolis kuitenkaan.

Neuvolasta just tulin: rv 34 + 0
pissa puhdas
turvotus +
paineet 120/65
sf 30
liikkeet ++
sykkeet 140-150
painonmuutos 850g/vko (turvotus tullu)
vauveli rt
Eli kaikki ok.

josefina: mä voin laittaa omasta arpisesta, kalpeasta ja karvaisesta mahastani tänne kuvan niin varmasti helpottaa. mul on ehkä maailman rumin maha tällähetkellä... ai niin ja napakin on ruskea!

lemppi Mun napa kanssa ruskea...[:D]

Uusi pissanäyte puhdas...Ei siis tarvi mennä äitipolille ennen ensi viikon käyntiä...YES!!!

Ruskeanapaisuus on näköjään in, ja kuulun myös klubiin [:D]

Tuosta sf-mitasta vielä että mulla on ollu jo kauan vauva raivotarjonnassa, eli sen mukaan ei pitäis vaikuttaa mittaan.. Mutta tosiaan ollut 3 eri mittaajaa. [8|] Onhan se hyvä mennä ens viikolla tarkistuttaman ja ei mua haittais mennä ultraankaan, mutta silti aina pieni huoli tulee [8|][&o]

Josefiina: valitettavasti seon niin et jos niitä raskausarpia on tullakseen niin siihen auta öljyt eikä rasvat. Joillekkin niitä vain tulee.

Ny ku tuli puheeksi toi ruskea napa niin tosiaan näyttää siltä et se on myös täällä ruskea.

Mut tänään neuvola RV 36+3
Paino +-0 /vk eli edelleen 69.3kg
turvotusta on
RR 109/75
Hb 136 vaikka en ole rautaa ottanu ja viikolla 30 oli vielä 125
SF 33,5 eli lisää tullut 1,5cm kahessa viikossa
Vauvan syke 147-148
RT I
Pää on jossain alaluuvälissä? En muista ny oikeeta sanaa mut ei ole vielä kiinnittynyt, eikä laskeutunut kunnolla.
Paino arvio: Jonkun norjalaisen mittaus systeemin mukaan nyt olis 3kg vauvalla painoa. Mut Neuvolatäti sanoi et käsikopelolla ei tunnu niin isolta. Et hänen mukaansa lähinnä n2800g. Sirolta tuntuu käteen ja, että pikkusen alle keskiarvon tulee olemaan. Se laski sit et jos tulee 150g/vk lisää painoa nii laskettuna aikana olis siinä reilu 3200g - 3400g. Mut voi olla enemmänkin. Mut tälläsen arvion sain silloin viikolla 30 ultrassakin. Ihan saman.

Päätettiin nyt olla sorkkimatta kohdunkaulan tilannetta, koska voi ärsyttää ja vaikka laukaista synnytyksen. Katsotaan sitten viikon 38 käynnillä, siis jos sellainen tulee. Neuvola täti katsoo itse. Ei tarvita lääkäriä. On pitkän linjan kätilö ja tehnyt ihan synnytyksiä vuosia.

Puhetta oli tästä mun pelosta et vauva tulis sit yht äkkiä tosi nopeasti. Se sanoi et varmasti ei voi tietää kuinka nopeasti tulee, koska kaikki ovat niin erilaisia. Mutta yleisesti ajatellen jos on näin ku mulla et tois synnyttäjällä on pitkään ollut suppailuja ja se on tehnyt tehtäväänsä jo kohdunkaulaan niin jos vedet menee ensin niin sit kannattais lähtee aika nopeasti. Vesien meno tietää siinä tilanteessa aika nopeaa synnytystä. Mutta jos alkaa ihan supistuksilla niin ei ole ihan kiire mutta silti ei kannata jäädä kovin kauaksi aikaa odottelemaan.

juu mullekin sanoi lääkäri että joillakin vaan on sellainen kudostyyppi että niitä arpia tulee eikä sille mitään mahda. itse kuulun tähän tyyppiin, sillä jos pikkaisenkin lihon niin reisiin ja jenkkiksiin tulee arpia, tosin kyllä ne aika nopeasti ovat vaalentuneetkin ja ovat muuttuneet miltei huomaamattomiksi.

Jep niin on minullekin raskausarpia tullut mahaan ja vähän reisiinkin. Mutta isoimmat arvet on tullut jo yläaste aikoina kun tuli äkki lihoominen. Eli kuulun siis myös näihin joilla se iho vaan "repeää" herkemmin. Mutta niinkuin lempillä niin itselläkin on tosi hyvin vaalentunut ja ovat huomaamattomia. Paitsi tietysti nämä uudet on vielä punertavia [:D]

Neuvolakäynti tänään, samalla oli neuvolalääkäri

RV 32+2
Paino 84.1kg /+10kg alusta
Painonmuutos / viikko 800g [:'(]
Turvotus + (vaikka sanoin et on tullu turvotusta aika paljon)
RR 142/79 pulssi 82
Hb 127
Pissa sokerit + [:'(]
proteiini puhdas
SF - mitta 32,5
Tarjonta RT
Syke +145
Liikkeet ++
Kohdunsuu pehmeä, mutta kiinteä [:)]
Pituus 2,5cm

Eli pääsen vielä käymään uimassa tälle kesälle [:D] Ei mitään esteitä sille. Jihuu!

Mitäs mieltä olette, uskallanko mennä uimaan vaikka mulla ei ole mitään tieto kohdunsuun tilanteesta, ja neuvolalääkärikin on vasta kuun lopussa?

Mäkin mietin tuota uimista. Mulla oli jo viimeinen neuvolalääkäri, joten mistä nyt sitten tiedän, milloin saa/ei saa enää uida?

teille jotka murehditte sf-mittaa, mulle tosiaan neukkutäti sanoi pienentyneestä mitasta että vauva tainnut laskeutua,
voisiko teillä olla kyse myös tällaisesta? Vai pitäisikö mun ruveta panikoimaan....... [:-]

Mulla siis mitta ihan pienentynyt, ab 1,5cm.......

Neuvola 34+1

Pissa puhdas
RR 102/60
Paino +440g/vko
Liikkeet ++
Syke 140
Sf 31 (keskikäyrällä mennään)
Tarjonta epäv.
Hb katotaan vasta seuraavalla kerralla

Tuosta tarjonnasta se sijainen ei taaskaan osannu sanoa mitään varmaa, ite oon kyllä sitä mieltä että rt:ssa siellä ollaan ja tää sijainenkin EHKÄ tunsi pään siellä alhaalla.. Runno vaan niin hel**tin kauan että tuli jo huono olo ja olin varma et se irrottaa istukan sillä painelullaan [8|] Sitte se metsästi niitä sydänääniä yhtä kauan kun sai sillä painelullaan ipanan niin aktiiviseksi.

joo Haniliini, kummallista kun toisilla on huolestuttavaa jos ei kasva tarpeeksi ja toisilla ei mitään hätää vaikka pienentynyt![8|]
Mulla ensi viikolla tiistaina tuo lääkärineuvola, siellä sitten ultraillaan niin saadaan selvyyttä enemmän asioihin .... [:)]

Neuvola 32+5
Paino 95.0 ( -108)
RR 116/77
Virtsa puhdas
Raivotarjonta
sydän +
liikkeet ++
sf mitta 30
sf käyrällä kasvu hidastui, nyt mennään normilinjalla kun aikaisemmin oli yläkäyrillä. Neuvolatädin mukaan lapsi on kiinittynyt ja laskeutunut.

Tiistaina neuvolalääkäri (kesäsijainen) laittoi lähetteen keskusäitiysneuvolaan painoarvioon ja tänään sit kävin siellä...
No, lääkäri oli joku venäläinen ja puhu aika huonoa suomea ja enpä nyt saanut slvyyttä oikein mihinkään asiaan...[:(]
Tämänhetkinen painoarvio (viikkoja tasan 36) oli 3077g, mutta tulevasta syntymäpainoarviosta ei sanonut mitään! Istukka,lapsivesi yms. oli normaalit ja vauvalla kaikki hyvin. Niin ja sukupuolikin varmistettiin vielä kerran, joten nyt alan jo usko sataprosenttisesti, että poika se on![:D]
Lääkäri sanoi, että vauvan pitäisi mahtua hyvin syntymään, mutta kuitenkin sanoi, että muutamien viikkojen päästä voidaan tehdä uusi arvio...??? Ota tosta nyt sit selvää!!![:@] Niin ja se ei tehnyt käsikopelolla mitään tutkimuksia, ultrasi vain mahan päältä ja alakautta tarkisti ultralla kohdunkaulan-ja suun tilanteen. Mun mielestä se sanoi, että kohdunsuu on kiinni, vaikka tiistaina se toinen lääkäri sanoi että on auki...??? Pöh, enemmän tässä vaan menee pää sekaisin!!![:@][:o][&o]

Neuvolakäynti nro 8
33+3
Painoa tullut +583 g/vko edellisestä kerrasta.. Alusta 13,3 kg... [&o]
Paineet 116/78
Pissa puhdas ja ei turvotusta
Hemoglobiini 115
SF-mitta 30
Vauvan syke keskimäärin 138
Edelleen raivotarjonnassa [:)]

Eli kaikki normaalisti. Vielä kun tuon hemoglobiinin sais jotenkin nousemaan...
Seuraava neuvola 23.7.

Ja neuvolasta palattu.

36+2
Painoa tullut +262/vko, alusta +400 (tosin mun painohan tippui alkupuolella 7kg pahoinvoinnin takia)
turvotusta ON
pissa puhdas
verenpaine 127/88 o_O (3 mittausta, tää oli matalin. Järkyttävää)
hemoglobiinia ei mitattu (viimeeksi 131)
SF 33,5
syke 144
liikkeet ++
rt

Eli tuo verenpaine on noussut, turvotusta on ja kuvottava olo... eli hiphei, käski tarkkailla oloa ja levätä, koska voivat viitata raskausmyrkytykseen. Seuraava käynti viikon päästä perjantaina, mutta kehotti tulemaan mittauttamaan verenpainetta sitä ennen jos olo huononee. Noissa 3 mittauksessa kun alapaine pyöri välillä 88-94... totesi vaan että jos ois noi arvot ollu sadan pintaan niin olisi lähettänyt suoraan sairaalalle.

Takaisin