Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä muuten neuvolantäti syöttää koneelle kilot ja se laskee valmiiksi automaattisesti viikko painon nousun. Siis se kone.

Joo kiitti kattos mä oon nii huono matikassa [:-]
Se vaan naurahti ja katsahti muhun ja sanoi että osa on varmasti vaan nestettä [:D]

Joo no oli tuntia ennen syötävä lihapullia salaattia ja perunaa ja pari kahvipullaa....[8|]
Että ehkä niistä vähän tuli [:D]

Seli seli...[:D]
Joo aika tolkuton toi sf kyllä,häntäluu ja alaselkä kyllä kovilla tän painon alla...
Ois se kiva tietää toi oma kohdunkaulan tilanne..mut pari viikkoo vielä siihen tietoon
ellei mitään uutta ilmaannu [:-]
Se vähän ihmetytti kun se sano 33 ja paperissa sit luki 34...nooooo aivan sama.[;)]

Eemi, kyllä sä olet häärännytkin nyt sun täytyy aatella omaa lepoas ja hyvinvointiasi
josko vielä edes 3 viikkoa saisit pidettyä vavetsun sisälläsi!![;)]

Vkolla 34+4 ekasta lapsesta ollu 2,5 cm pehmeä ja kiinni sf oli 31
Tokasta ollu pehmeä ja kiinni 2,5 cm jo viikoista 25+4 -36+4 jonka jälkeen ei merkintöjä tilasta.
Tokasta näillä viikoilla sf oli 35.
Kolmannesta oli alusta asti 2,5 cm ja viikosta 35+3 merkintä sf mitasta 34

Eka lopussa sf 35(vauva painoi 3760)
Toka lopussa :37(Painoi 4060)
kolm. Lopussa:38,5(painoi 4350)

jotta vois verrata mitään näistä...tähän raskauteen..
painoa on enemmän nyt kuin tarpeeksi,enemmän kuin ikinä viimeisillään ollessa edes.
Keskimmäistä oottaessa 68 kg ja se on ihan överi jo mulle [:D]
Nyt vaan naurattaa... en nyt silti ähdä naamaani ihan mahottomia.
Se tulee mikä on tullakseen...

Ekasta neukku punnituksesta on siis tullut nyt 12,7 kg.[:-]

Siis taalla ei tarkasteta kohdunkaulan tilannetta ollenkaan. Vasta talla palstalla olen kuullut kovasta ja pehmeasta ja kiinni ja auki.. Eli en tieda viime raskauden lukuja, enka tankaan. Kaipa ne taallakin tutkii, jos on aihetta.[8|]

Miten ne onkin niin huolettomia naa norjalaiset. Munkin katilonkin mielesta aina on kaikki aina hyvin. "Kaikki hyvin" se aina kirjottaa mun korttiin.. Pitaiskohan olla huolissaan[8|][8|]

Mutta Eemi otat nyt rauhallisesti, niin kerkiat vahan viela valmistautua ja vauveli kanssa. Oletkin huhkinut kun heinamies, joten nyt on lupa vahan levata[;)]

Pissa + proteiinilla ja paineet 150/95...+ turvotus joten pääsen tarkistukseen äippäpolille...huoh!!!Nyt en jaksa enempää kirjoittaa, oli niin rankka päivä...kirjoilen paremmalla ajalla enemmän...

Ensi viikolla neuvolaan, mutta pitää sitä itse seurata painoa [:)] Välillä maha kasvoi hurjaa vauhtia, nyt tuntuu että sen kasvu on hidastunut. Painoa on tullut 10-11kg lisää alusta ja mahanympärys oli tasan 100cm.

Maanantaina olis neuvola ja odotan kyllä sitä, koska haluan tietää missä mennään.

Kiitti Ginessa noista luvuista. Voi vähän verrata. Mä olen jotenkin ymmärtäny et ennen vikoja viikkoja se kohdun kaulan pituus olis hyvä olla sen 2cm. Et ehkä se pitää paikkansa? Mut onneksi lääkäri sanoi et voi hyvin olla et se pysyy tälläsenä lopuun asti jos vain suppailut ei jatku.

On sulla tosiaan aiemminkin ollut isot noi SF-mitat. Ja vauvatkin hyvän kokoisia pötiköitä[:D].

Mulla oli edellisessä silleen hassusti et viikolle 36 sf oli nouseva siihen 33cm asti sit se laski 31cm viikolle 37 noustakseen takaisin siihen 33cm viimeisessä merkinnässä viikolla 39. Poika painoi kuitenkin 3810g et sekään ei ihan pieni ollu.

Tuli tosiaan vähä paniikki. Eilen koko päivän sit tunnustellu tosi tarkkaan et eihän tunnu mitään? Ja sit jos jotain vähä tuntuu nii apua!![&:]. Mä haluan pitää tän mielelläni vielä sen 4vk et varmasti ehtii kasvaa ja kehittyä kunnolla. Pysyy sokeritkin paremmin ja selviää paremmin ilman valohoitoa ku on painoakin enemmän. Keuhkot ehtii kypsyä varmasti ym. Olis kaikin puolin valmiinpi maailmaan ku viikkoja on tarpeeksi. Eli aion ottaa rauhallisesti vaikka liioitellunkin rauhallisesti kuhan saan sen vielä pidettyä masussa kasvamassa.

Muoks.
Toivottavasti ei tosiaan enteile raskausmyrkytysta Sme:lle

On se Norja ihmeellinen paikka Maisan[;)]. Täälä tosiaan tarkastetaan aina lääkrikäynneillä. Ja tää tarkastus olikin nyt ihan sen takia et oli syytä tarkastaa. Kyl ne varmaan sielläkin katsoo tai siis tunnustelee jos aihetta on.

Ja taas neuvola takana rv 33+5..
Painon muutos/vko -250g (johtuisiko vaikka siitä että kuumana päivänä oli vähemmän vaatetta päällä kuin viimeksi [:D])
RR 122/79
B-Hb 116
sf-mitta 32
PT
Sydämensyke 155+
Liikkeet ++

Pikkuinen on vieläkin pylly edellä.. Voi kunpa se kääntyisi näiden kahden viikon aikana..

ALKUPERÄINEN: Maisan

Siis taalla ei tarkasteta kohdunkaulan tilannetta ollenkaan. Vasta talla palstalla olen kuullut kovasta ja pehmeasta ja kiinni ja auki.. Eli en tieda viime raskauden lukuja, enka tankaan. Kaipa ne taallakin tutkii, jos on aihetta.[8|]

Miten ne onkin niin huolettomia naa norjalaiset. Munkin katilonkin mielesta aina on kaikki aina hyvin. "Kaikki hyvin" se aina kirjottaa mun korttiin.. Pitaiskohan olla huolissaan[8|][8|]

SAMA TAALLA! [&:][>:] Tata palstaa lukiessa huomaa muitakin asioita, mita taalla ei katota, esim hemoglobiini, vauvan sydamensyke, liikkeet... Laakari vaan kysyy, etta onko liikkunut, "on" --> +. Mutta on sentaan ultra joka kerta, nyt jo siis kahden viikon valein, ja 1.7. alkaen joka viikko! [:)][:)]

Niin ja mun alapaahan ei ole muutenkaan taalla katsottu kertaakaan, eli hameen oon aina saanut pitaa paalla [8|] [;)]

juu eili eilinen käynti neuvolassa...Jutskailtiin yleistä synnytyksestä käynnistymisestä yms...Ennenkuin päästiin varsinaisiin mittauksiin...

rv 34+2
painoa tullut 200 g/vko, ed. käynnistä 2 viikkoa...
turvotusta reippaasti...nilkat ja jalkaterät on kuin vesipallot...
eka mittaus verenpaineesta 152/96, sit mansetti vähän aikaa käsivarressa ja hetken päästä uudelleen 158/ 98..
Pissa+ u-prot., u-glug -
kohdunpohjan korkeus 32
tarjonta rt?
syke +140 ja liikkeet ++

Mutta siis sain lähetteen äitipolille huomisaamuksi ja kävin tänään verikokeessa terkkulassa ja vein samalla paastopissanäytteen labraan...

Päänsärkyä ei siis oo, eikä muutoin outoa oloa kuin turvotusta todella paljon, enkä pysty oikein kävelemään kun jalat turpoaa hetkessä...Jalkaterät on kosketusarat ja hellät...Suolaa oon siis välttänyt ja en ole ruokaan lisännyt lainkaan...Mutta siitä huolimatta turvotus vain jatkuu...Aiemmin turvotus on hellittänyt yön aikana, mutta nyt tuntuu että jalat on ihan yhtä turvoksissa aamullakin...Istualteen on siis oltava ja jalat nostettuna ylös...Jos jalat on alaspäin niin turvotus lisääntyy...Sekä kädet on nyt molemmat hellät...Nivelet ja sormet tosi jäykät sekä oikean käden nimetön ja keskisormi puutuu tunnottomaksi...En pysty tekee käsitöitä lainkaan puutumisen takia...

onneksi Tiitiäinen liikkuu hyvin ja on melkoisen vilkas liikkeissään, joten en pelkää vaavelin puolesta vielä mitään...

Eikä kyllä kannata muutenkaan vielä stressata koska nyt meen vasta tarkistukseen ja siellä selviää onko mitään mitä tehdä tilanteelle...Ja toisekseen, vaikka tuliskin pahin mahd. skenaario eteen ja Tiitiäinen olis tuotava jo maailmaan, oon sen verran pitkällä et on jo melko turvallista selviäminen...Mutta nyt siis ensin huominen eteen ja katsotaan miten tilanne etenee...

Kävin neuvolassa tänään, 31+1:

- rr 116/77
- pissa -/-
- liikkeet ++
- sykkeet hyvät ja vahvat
- selkeästi RT edelleen (jospa ei kääntyis enää [:D])
- paino +150 g/vko
- sf 34 cm -> oon jo ihan sitä mieltä että tämän neukkutädin mittauksiin ei turhaan kannata luottaa..ihan ihmeeellinen tapaus koko ihminen..), jos tälleen 1 cm/vko kasvaa kohdunkorkeus, ni miettikääs mitä se on sitten elokuun loppupuolella [&:]

Toisaalta oon ottanu semmosen asenteen, etten liikaa mieti noita mittauksia. Vauva kuitenkin ultran ja LÄÄKÄRIEN mukaan kasvaa ihan niinku pitääkin, eikä yhtään liian isona viikkoihin nähden (,mikä näin diabeetikolla vois olla ihan hyvin mahdollista hyvästä vs-tasapainosta huolimatta).

Tiistaina sit vaihteeks äitipolille, päästään ukon kans ultraan vauvelia kattomaan.. [;)] ja siitä ne käynnit siellä tihenee, luultavasti jatkossa 1x/vko..

oi teitä onnellisia jotka pääsette vielä ultraan vauvaa kattomaan [:)] itekki olis niin mukava nähdä tiiti...tosin toi diabetes ei oo kyl kiva juttu [&o] no onneks laskettuun on reilu 6vkoa enää aikaa, joten jospa se siitä [:D]

Nii, eihän tää diabetes kiva oo..tai en tiiä, melkein ainahan miulla on tää ollu ku 2- vuotiaana sairastuin [:D]..mutta haasteellista on näin raskausaikana ollu, vaikkei onneks pistellä tarvii ku on insuliinipumppu käytössä [:D] (nykytekniikka on ihanaa [;)])..Mutta arviointivirheitä itelle tulee, ja kuitenki vastuussa oon pienestä koko ajan [8|]..kinkkistä puuhaa.

Rv 30+2
Paino 82,5
Painon muutos +243
Verenpaine 129/70
Pulssi 76
Turvotus +
Pissa puhdas
Hemoglobiini 134 (oon käyttäny nestemäistä rautavalmistetta nii noussu viime kerrasta tuohon [:D] ) viime kerralla 113
Vauvan syke 138
Liikkeet ++
SF -mitta 29.0 keskikäyrän ja yläkäyrän keskellä menen edelleen.

Vauva näytti olevan oikeassa asennossa [:)]

Nyt sain myös henkilötietolomakkeen oyssiin täytettäväksi. Ultrassa käynti on 7.7. ja neuvolalääkäri 8.7. sitte pitää alkaa käymään kahden viikon välein.

Plääh... mulla ensin sijaisen sähläyksen ja sitten muuton takia tulee 6 viikon väli neuvoloiden välille. Tahtois jo neuvolaan! Mutta ei millään pysty ku pitää mennä pakaamaan kamoja entiseen kämppään parin sadan kilsan päähän! Pitää toivoa, että kaikki on hyvin.

Äippäpolilla käyty...pissanäyte oli just ja just + proteiinilla...Paineet hieman laskeneet...Ilmeisesti verikokeessa ilmeni jotain pientä, koska sain verenpainelääkityksen...Albetol 100 mg 1 tabl 2x pvä...tiitiäisen sykettä seurattiin ja se oli ok...Samoin liikkeet ja koko oli 2230 g...
Ensi viikolla sitten verikokeeseen uudelleen ja seuraavana päivänä uudelleen äippäpolille...En tiiä joudunko nyt jok aviikko ravaamaan äippäpolilla...Kait sen näkee sit ensi viikolla...Näillä eväillä jatketaan nyt sit toistaiseksi...Suolaton ruokavalio ja vettä juotava paljon...liikuttava kunnon mukaan ja huilattava eniten..

muutoin ok käynti mutta lääkäri oli huonoa suomea puhuva ja kun on hieman huono kuulo, en meinannut saada selvää puheesta kun lääkäri puhui niin hiljaisella äänellä...

Tärkein meinasi unohtua...Tiitiäinen on nyt virallisesti pää alaspäin...Neuvolassa ne on merkannut rt? korttiin tähän mennessä...[;)]

Sme, hyvä että asia on hoidossa, ei tarvi sillain stressata, et jos sitä ei kukaan tutkis!!!
Ja rt on "raivotarjonta", että on se siis tainnu olla jo neuvolassa pää alaspäin[:)]
Ainakin näin mä oon ymmärtäny ton rt:n... Korjatkaa jos oon väärässä!!!

juu, ne ei oo vaan olleet ihan satavarmoja onko rt vai ei...Sen takia ne on merkannut rt ja kysymysmerkki loppuun...[;)]

Eka pilleri otettu eilen illalla ja aamulla heräsin ihan tolkuttomaan päänsärkyyn...ei meinannut hellittää ennenkuin nappasin 2x panadolia naamariin (400mg)...Ja nenä oli totaalisen tukkeessa...No sivuvaikutuksissa luki kyllä nenän tukkoisuus ja aattelinkin et se tukkoisuus aiheutti päänsäryn...Tai ainakin toivon mukaan..

Turvotus jaloissa ei hellitä enää yön aikanakaan...Ja heti kun oon vähänkin jalat alaspäin istuen niin alkaa hieman särkemään jalkateriä kun ne turpoaa entisestään....Toivotaan että lääkkeen lääkevaste tulis nopeasti ja alkais vaikuttaa tai ainakin toivon että se veis tätä turvotusta pois...

No marinat seis tältä kertaa ja tyydyn siihen että Tiitiäinen voi hyvin...[:D]

Sme, mä luulin, et sä niinku et tienny mikä se rt on, ku se kyssäri oli siin peräs[:D][:D][:D]
Oon mäkin pöhkö...[:)]

Tuli käytyä neuvolassa 23.6 eli viime keskiviikkona. Terveisiä en kerennyt tulla kirjoittaa kun lähdettii avokin kanssa sen jälkeen heti reissuun :)
Eli vko 33, painoa tullut +980g/vko, turvotusta on, verenpaine 127/80, pissa puhdas, hemoglobiini 124, kohdunpohjan korkeus 30, ei oikein osattu sanoa onko pää alaspäin vaiko ylöspäin (mutta se selviää sitten 6.7 ultrassa) ja vauvan syke meni siinä 160 molemmin puolin.

Takaisin