Neuvolakäynnit

ALKUPERÄINEN: virpik16

Sain sellaisen ohjeen myöhempää varten, että kun kaikki ei enää loppu vaiheessa niin hyvin tunne noita pienokaisen liikkeitä niin..
juodaan lasillinen vettä,
maataan rauhallisesti kyljellään, selällään tai vain istutaan
hieraistaan mahaa
ja tarkoitus on 10 liikettä tuntea 1 h sisällä
jos näin ei tapahdu niin sitten kiiruusti synnytysosastolle, jossa asia tarkistetaan ultralla, siinä vaiheessa ei kuulemma auta jäädä miettimään mennäkkö vai ei..


Mulla oli tänä aamuna (vkot siis 33+1) pientä paniikin tunnetta, kun yleensä aina herättyä on suht reippaasti liikuskeltu mahassa ja tänä aamuna ei sitten yhtään mitään! [&:]

Ihan kamala fiilis. Join lasin mehua ja makoilin sängyllä, yritin vähän tökkiä mahaa ja jutella, että antaisi pikkuinen jotain elonmerkkejä. Kyllähän sitä sitten muutaman liikkeen tunsinkin, että uskalsin lähteä töihin. Mutta koko päivän tässä oon vähän tarkkaillut, ja aina yhtä helpottunut olo kun vauva antaa kuulua (siis tuntua) itsestään...

Mietin kuitenkin että mitenhän paljon sitä liikettä pitäisi tuntua, että voisi olla ihan huoletta? Siis mikä lasketaan yhdeksi liikkeeksi? Ja riittääkö että vaikka kerran päivässä on mahssa oikein kunnon mylläystä, vaikka muuten olisikin vähän vaisumpaa? Ja niinkin hassuja mietin, että voiko mun omat liikkeet ja tökkiminen jotenkin saada vauvan muljahtelemaan mahassa niin, että kuvittelen sen liikuvan vaikkei oikeasti liiku? [:)]

Sitä tulee ihan pöhköksi huolesta jos käy liikoja miettimään, mutta toisaalta kai parempi olla hieman ylivarovainen...
 
HK

Jos tää yhtään helpottaa sua niin vielä sen verran voin tarkentaa tota mun edellistä viestiä, että ymmärsin niin, että päivän aikana pitäisi saada yhteen tuntiin mahtuun noi 10 liikettä ja ne liikkeet on/ voi olla tosi hentoja hipaisuja..
Eli esimerkiksi, jos päivän aikana ei ole mitään mielestään tuntenu, niin viimestään illalla sitten tämä "testi" käyntiin..
 
Mun neuvolantäti neuvoi viime kerralla, että pitäisi syödä tai juoda jotain makeaa, odottaa sellainen 20min ja käydä sitten makaamaan mieluummin selälleen, mutta kyljelleenkin käy. Ja tuosta sitten tunnin aikana pitäisi tuntea ne 10 liikettä. Sanoipa täti vielä, että hyvin voi kokeilla uudestaan tuon testin, jos ei ekalla kerralla onnistu ja sitten vasta soittaa neuvolaan tai synnärille.

Makeaa suositti sen vuoksi, että se aktivoi ja herättää vauvaa ja saa sen yleensä liikkumaan paremmin. Samoin makuulla oleminen saa vauvaan vauhtia. Ja liikkeistä kertoi, että yksi liike on yksi potku tai yksi muljahdus tms. Jos vauva touhuaa koko ajan ei ole tarvetta laskea liikkeitä. Mutta tämän liikelaskennan voi tosiaan tehdä illalla jos tuntuu ettei vauva ole liikkunut päivän aikana yhtä aktiivisesti kuin aikaisemmin. Ja hyvin jo näillä viikoilla (30+) toimii, ettei tarvitse edes odottaa pidempään.

No mutta siis neuvolassa kävin minäkin tänään. 33+6 viikkoa nyt takana.
Paino nyt +520g/vko,
turvotusta ei edelleenkään.
Verenpaine 113/73 ja iloiseksi yllätyksekseni tänään pulssi "vain" 69 kun se ollut korkeampi yleensä.
SF-mitta 30 ja keskikäyrällä ollaan (onneksi, niin ei pitäisi olla 4kg vauva tulossa[:D])
Lapsivettä normaalisti ja vauva edelleen raivotilassa.
Kovasti on vilkas pikkuinen, syke tällä kertaa 150

Kaikki siis edelleen mallikkaasti. [:)] Seuraavaksi neuvolalääkäri 2 viikon kuluttua....
 
Mulla oli viime torstaina tilanne, etten ollut pahemmin huomannut vauvan liikkeitä koko päivänä kun normaalisti humauttelee vauhdikkaana aika täsmällisesti.

Illalla nukkumaan mennessä sanoin miehelleni, etten ole koko päivänä tuntenut liikkeitä kuten tähän asti aina ja sängyssä makoillessakin yleensä tulee muutamat kylki-iskut, mutta ei sinä iltana. Olin kauhuissani, koska oli niin radikaalimuutos normaaliin rytmiin. Itkeä tirautinkin nukkumaan mennessä pari kyyneltä, ja yritin vain nukahtaa ajatukseen, että kaikki on kunnossa ja tällaisia päiviä saattaa tulla eteen. Ja niinhän se oli; ilmeisemminkin olin touhottanut itse koko torstain, jolloin en ollut kiinnittänyt vauvelin liikkeisiin yhtälailla huomiota kuin normaalisti joten liikkeitä en ollut ehkä siksi tuntenut.

Torstain jälkeen vaavi on liikkunut aktiivisesti ja myllertänyt, joten luulenpa, että olen vain itse aktiivisempi reagoimaan pieniinkin liikkeisiin. [;)]
 
neuvola kuulumisia, eilen kävin [:)]

rv 34+3
SF: 34
paino: +600g
RR: 127/94
RT
Sykkeet:145
pissassa proteiini oli taas heikko+
HB ei katottu, viimeks alotettiin rautatabletit

muuten siis kaikki ok mutta tuo verenpaine meinaa lähtä taas huitelemaan.Mulla on jo sitten torstaina lääkärineuvola, katotaan vähän mikä on tuon alakerran tilanne kun on viimisen viikon vähän vihlonu sinne..ei muuten oo mulla ollu vasta ku yks lääkärineuvola tähän mennessä, se oli joskus viikolla 23, montako teillä muilla?
 
Täällä yks lääkärineuvola ihan alussa ja seuraava juhannuksen jälkeen eli kahella käynnillä mennään. Ensimmäisessä varmistettiin, että oon raskaana ja täs seuraavassa on kuulemma painoarviot sun muut. 
 
Äitipolilla käynti tänään

36+2
Uusi aika 2vk päähän 22.6 ja todennäköisesti silloin tai muutamapäivä jälkeenpäin tehdään sitten käynnistys [:)] vauvalla kokoa nyt 3500g ultrattuna, mutta lääkärin mielestä käsituntumalla kuulemma tuntuisi hieman pienemmältä. Tiedä sitten [&:] Toivotaan nytten ettei kasva vaan liian isoksi
 
Minulla joka viikko lääkärillä käynti äitipolilla 8sydänkäyrä+ultra) + joka viikko labrat.
 
heissan.
Neuvolassa taas käyty..
rv 33
paino: 754g/vk [:'(] turvotusta on kyllä
RR: 126/76
HB 127
Sf 28
ja vauva oli edellee perätilassa..
Nyt taas ootetaan pari viikkoo ja katotaa oisko kääntyny, Muuten laitetaa lähete ulkokäännöstä varten.. [&:]
 
Neuvolakäynti eilen rv 34+6 ja kaikki onneksi ok [:D]

Paino +607g/vko (yhteensä koko raskauden aikana 5kg)
Verenpaine 113/70 (p.63)
Turvotus -
Pissassa sokeria + (viimeksi kahden plussan verran että onneksi sentään parempaan suuntaan)
Verensokeri normaali
Hb 137
Sf 33
Tarjonta RT
Sykkeet 145-160
Liikkeet ++

Mullakin on ollut kaksi lääkärineuvolaa tähän mennessä (rv 11 ja 28). Ensi vkolla sitten vielä yksi käynti. Näköjään nämäkin vaihtelee paikkakunnittain...
 
Tämän aamun neuvola rv 34+3

*painon muutos/viikko 569g
*turvotus +
*RR 102/73
*pissassa oli kaikennäköistä häikkää (huomenna neuvolantäti konsultoi tästäkin asiasta lääkäriä (sappihappojen koholla olon lisäksi), että mitä tehdään) [:@]
*Hemppaa ei otettu, ku on ollut niin hyvä edellisillä kerroilla rautatablettien ansiosta
*Sf-mitta 31
*lapsiveden määrä N
*ja raivotarjonnassa vauva köllii, pää jo tosi painautuneena lantioon, ja maha lähtenyt laskuun
*syke 135 +
*liikkeet ++, kuulemma erittäin reipas vauveli ja reagoi hyvin kosketuksiin mahan läpi [:D]

Huomiseen odottelen nyt sitten neuvolasta soittoa, että minkä tuomion tää mamma saa nuiden hemmetin sappi ja pissa-asioiden kanssa...
 
Mä olin tänään ylimääräisessä ultrassa, jossa tarkistettiin miten päin vauva vatsassa köllii. Ja JESS!!!! Hän oli kääntynyt oikeisiin lähtöasetelmiin[:)][:)][:)]
Bonuksena saatiin tiettää että meille on tulossa poika vauva[:)] Ihan itse havaitsin "kassit" kuvissa ja sain lääkäriltä varmistuksen, että nehän ne[:D]

Mulla on nyt kyllä niin helpottunut olo, kun ei tarvitse miettiä enää ulkokäännöstä, eikä mahdollista perätilasynnytystä. En millään jaksa uskoa että poju enää kääntyisi toisinpäin.

Mun täytyy varmaan heti huomenna päästä ostamaan pojan vaatteita. Kiva että voi hankkia jotain muutakin kuin neutraalia väriä[:)]

Tänään on ollut kyllä niin hyvä päivä, että kaiken maailman kolotuksetkin on jääneet lähes huomaamatta. (Oikeesti kipu kylkikaarissa on kyllä sietämätöntä[&:]) Mutta eipä tässä enää ole kuin kuukauden päivät laskettuun aikaan, että kyllä tämän kestää.
 
Niin enkä tietysti muistanut kirjoittaa puoliakaan[8|]
Vauvan kokoarvio tällä hetkellä 2800 g, lääkäri veikkasi että täysiaikaisena vauva on noin 4 kg paikkeilla, kuten sisaruksensakin ovat olleet.
Kohdunsuu oli pehmennyt ja sentin auki, mikä on kuulemma ihan normaalia tähän aikaa raskautta. Pikkasen elättelen toiveita että kaveri ymmärtäisi lähteä syntymään edes vähän ennen laskettua aikaa. Viimeksi kun sain kokea kahden viikon ylityksen ja käynnistyksen.
 
Meillä oli eka lääkäri viikoilla 28+4 ja seuraava ja se sitten viimonen onkin ens viikolla (jollon 36+5 käyntipäivänä)..
Jotenkin kummallisen myöhäseen tuo ensimmäinenkin lääkärikäynti sijoittu.

Muutenkin ihmettelin alkuraskaudessa kovasti näitä neuvolakäyntien määrää/tahtia.
Ensimmäinen neuvola oli viikoilla 7+0 ja seuraava vasta 20+4. Kyllähän tuohon väliin mahtui sitten np-ultra ja rakenneultrakin, mutta silti oli kummallisen pitkä väli kahdessa ensimmäisessä käynnissä.

Tähän mennessä neuvolakäyntejä on kertynyt 5kpl ja lääkärillä tosissaan se 1kpl.. Ja viikot nyt 35+4. Tuntuu tavallaan pieneltä tuo määrä, mitenkäs teillä muilla?
 
Lääkärineuvola takana ja seuraavanlaiset lukemat (RV 36+3)

Neuvola merkinnät
*painon muutos/viikko 412g
*turvotus -
*RR 115/76
*pissa ok

Lääkäri
*kohdunsuu pehmeä/kiinni, pituus 2 (lyhentynyt 1cm)
*SF 32
*RT
*syke 135
*liikkeet ++
*lapsivedenmäärä N (normaali)

Mahtuu tulemaan alateitse lääkärin mukaan; lantio sopiva. [:)] Vielä ei ole siis vauveli syntymässä, hyvä niin. Muutaman viikon kun vielä köllii ja kasvattaa itseään niin sopii tulla reippaana maailmaan. Kokoarviota ei antanut lainkaan, ehkä sisältyi tuohon "mahtuu alateitse tulemaan". No, niin tai näin, ulos vauva tulee joka tapauksessa [;)]
 
Kedorla; itsellä ollut neuvolat seuraavasti:
RV 9+0
RV 14+3 (+ lääkäri)
RV 19+0
RV 24+2
RV 28+3 (+ lääkäri)
RV 31+2
RV 34+0
RV 36+3 (+lääkäri)
ja ensi viikolla on taas eli RV 37+3 silloin.

Ultrat ovat olleet
RV 12+1
RV 19+2
RV 25+0 (käytiin yksityisellä, kun ei enää muita ultria kuulu kunnan järjestämänä).
 
kedorla:

rv 5+4 ultra
rv 8+4 ultra + neuvola
rv 11+4 np-ultra
rv 12+5 neuvola
rv 14+6 lääkäri
rv 16+6 neuvola
rv 20+3 neuvola
rv 21+2 rakenne-ultra
rv 25+3 neuvola
rv 29+3 neuvola
rv 32+3 neuvola
lisäks tulossa ainakin..
rv 33+3 neuvola + lääkäri (lääkärin kesäloman vuoks näin aikaisin?)

Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin lääkärikäyntejä mulla on vain nuo 2. Ja neuvola käynnit tihenee niin, että lopussa käydään viikon välein..
 
Takaisin
Top