Neuvolakäynnit

neuvola kuulumisia..

RV:38
paino: +1000g
RR:132/92
Pissa: proteiinit +1
Hemppa:112
SF: 40..siis ihan järkyttävää[&o]
Sykkeet: 160-190 ja 10min levon jälk. 172-193 jonka takia jouduinkin sitten äitipolilla käymään käyrillä
RT

jeps..terkka arvioi käsikopelolla että vauva on semmonen 4500g..eli melko jötikkä..mulla on tiistaina aika äitipolille ja terkka meinas että ne ottas jo sisälle sitten kun tuo vauva on niin iso.helpottava tieto että yli ajalle ei kuitenkaan päästetä.alkaa vaan pelottaan että menee sitten sektioon tämä synnytys jos ultrassakin nuin suureksi vauvan arvioivat[:(] no, ei nyt vielä heitetä kirvestä kaivoon..mutta pelottaa kyllä tuo lapsen koko..


niin tosiaan kävin siellä äpolilla tänään käyrillä kun nuo sydänäänet huiteli niin kovia mutta olivat siellä ihan hyvät[:)]
 
meillä oli keskiviikkona neuvola rv37+1
 paino +1167g
 RR 120/87
 pissa ok
 Hemppaa ei katsottu vaikka viime viikolla oli vaan 116
 sf 32,5
 syke n.140-150
 Liikkeet ++
 RT
 Kaikki oli hyvin itteeni vaan ärsyttää toi paino mitä on jo tullut ihan kiitettävästi melkein 15kiloa   mutta ehkä se siitä[8|] ja meilläkin neuvolantäti nyt vaihtuu kun täti jää kans mammalomalle
 
Mitenkäs siellä Jasmiini voidaan????[:D][:D]

Tulin ihan kattelemaan tuolta elokuisista, muistatkos kun zemppasit niissä
mun ikävissä ajoissa talvella, kun mulla oli ne lapsivesipunktio jutut menossa ?[;)]

Sulla ei oo enää pitkästi laskettuun,
ja vauva voi olla jo sylissäsikin ???[:D]
Oisko jo??[;)]

Voi hyvin, ja annahan kuulua itsestäsi [:D]
 
Kiitos kysymästä Ginessa, ihan hyvin täällä voidaan. Ja toki muistan ne lapsivesipunktiojutut! [&:] Itse asiassa, olikin hyvä kun siitä ajasta juuri nyt muistutit. Iski meinaan ihan ihmeellinen masennusv***tuspettymysketutus-kohtaus [:@] päällensä, mutta nyt muistettuani tuon ajan jolloin kummatkin jännitettiin niitä tuloksia niin eipä ketutakaan enää niin. Täytys vaan yrittää muistaa aina (siinä vaiheessa kun taas tekee mieli hirttää mies munista omenapuuhun [:@] [:D]) että ollaan kiitollisia kun näin hyvin ollaan selvitty näin pitkälle ja että sieltä tosiaankin on tulossa terve lapsi!

Viimesin lääkärikäyntini oli viikko sitten ja tyttö oli silloin 3400 g, edelleen ylösalasin ja napanuora edelleen yhden kerran kaulan ympäri. Lääkärini mukaan ei ollut edes laskeutunut vielä. Mutta sanoi olevan ison tytön tulossa ja mielellään käynnistäisi synnytyksen kun on rv 40+0, eli se ois ens perjantai, tai sitten kuullemma viimestään maanantai 12.7. Menemme lääkäriin huomenna taas, joten selvinnee hieman enemmän ja tarkemmin.

Sullakaan ei Ginessa ole pitkää matkaa enää jälellä. Tsemppiä viimesille metreille!!! [:)]
 
Huh joo Jasmiini, olihan se aikaa ja moni paine sen jälkeen helpottanut kyllä.
Helvetin kurjaa aikaa,hyh [&:]

Kiva kuulla että sulla on kaikki hyvin, mullakin on lääkärineuvola tänään.!!
Suppaillut on ja toi breikkaa niin että pissat meinaa olla koko ajan housussa[;)]

Vai että isoa tyttöä sulle veikataan,
hmm..mulla viimesin oli sen 4350, ja ihan alateitse viikon lisäajalla tuli parissa tunnissa.[;)]

Mä arvelen että tääki on jo nyt iso, ja samansuuruista siitä onki vkolla 28 veikattu ku mun molemmista muista tytöistä,-jee öhömh... ois kiva ku jäis ihan siihen 4 kg ..ei tarttis olla yli pliiiiis[;)]
Rt:ssä ollu iät ja ajat....

Sittenhän teidän tytöllä on mun synttärinä La, jos sillon meinaa syntyä!![:D]

Eiköhän juu se sun toukka sieltä kohta synny,kaikki menee varmasti hyvin!!
Seurailen josko susta kuuluu pian ja olet jakautunut kahdeksi [:D]

Jaksamisia sulle vimosiin hetkiin,kohta- ihan pian sulla tuhisee pikkuinen tyttö sylissä[:)]
 
Kävin neuvolassa tänään rv 39+4
Painoa oli tullut jotain 1000g lisää, mut oon niin turvoksissa et johtuu siitä
pissa puhdas
sf mitta oli jotain 41,5

Viime tiistaina 29.6 kävin äippäpolil vauvan paino arvios, joka oli silloin 3,3 Kg niin nyt terkkari epäili käsi tuntumalla et vauva ois jotain 3,8 Kg.

Ens maanantaina 12.7 on äippäpolille aika ja katsotaan et mikä on silloin tilanne. Yritetään jos synnytys lähtisi luonnollisesti käyntiin.
 
Mua on ruvennu ärsyttään kun kaikki (tai tuntuu ainakin et kaikki) on tässä loppuvaiheessa tarkastettu alakautta siis kohdunkaulan pehmenemisiä yms katottu et miksei täällä ole mitään sellasta? Ihanko sit vaan sen takia kun ei ole mitään aihetta, onko noihin tutkimuksiin aina joku erikoinen syy? Odotetaan vaan siihen asti kun synnytys käynnistyy ja sit tutkitaan? Niin kai sitten.. Tää kuumuus, toimettomuus, odottaminen, väsymys ja tämän hetkinen yksinäisyys (mies on mökillä) mut hermostumaan pikku asioista muutenkin. Ainoita valopilkkuja päivässä on vauvan liikkeet mitä oon tarkkaillu kun on harventunu niinku kuuluukin. Huhhuh johan tuli valitettua... 
 
Täällä oli ainakin tuo kopelointitarkistus viimisen lääkärineuvolan yhteydessä. Miulla rv 36+6 ja tiiän, että ainakin yks äippä kävi siinnä samaisesssa lääkärissä rv 38 ja jotain... Meillä kun on ihan "lääkäripäivät" eli tyyliin parin päivän aikana käy kaikki odottajat saman lääkärin vastaanotolla, kun ei ole vakituista lääkäriä neuvolan puolella.
 
no mulla on ollu tasan yks lääkäri sekin oli muistaakseni vko 12. Neuvolassa vastaanottava nainen on terveydenhoitaja eli siis ei lääkäri. Kun en aina tajua noita neuvola ja lääkärineuvola käsitteitä mitä ne kenenkin kirjotuksissa tarkottaa. Ultran on tehnyt kerran lääkäri sekin vko 20 ja siis ultrasi mahan päältä. 
 
Iines: Minulla on raskausajan maksantoimintahäiriö + diabetes, joten siksi 1x viikossa lääkärille aika.
Sokerit ovat onneksi ruokavaliolla pysyneet hyvällä tasolla ja nyt myös maksa-arvot ja sappihappoarvot ovat normaalit (lääkityksen avulla).

Lääkärissä käytiin.
Vauvan painoarvio 2800g
RR 136/90
Sydänkäyrä ok
Ultra ok, kaikki hyvin vauvalla <3
 
Lasketun ajan neuvolakäynti

*Painon muutos 1,83kg -paljon, mutta on jo muutamalla kerralla sahannut edes takaisin, välillä tulee lisää ja välillä tipahtaa. Johtunee siis nesteistä ja turvotuksesta. Koko raskausaikana painoa tullut nykyisellä lukemalla n. 9kg.
*Verenpaine 133/86 pulssi 90
*Pissa edelleen puhdas
*sf 36,5cm
*RT
*Syke +135
*Liikkeet ++

Vauva on taas viikon aikana laskeutunut alaspäin. On jo kuulemma todella matalalla lantiossa. Välillä tuntuu pahalta, toivottavasti enteilee jotain pian tapahtuvaksi. [:)]

Varattiin sitten myös aika äippäpolille yliaikakontrolliin 16.7. Yritän nyt asennoitua niin, että tähtään sinne. Vaikka mielettömästi toivon, että vauva tulis jo aiemmin, eikä tarvis käynnistää... [&o]

Mutta vauva voi hyvin ja terkkari sanoikin, että lähinnä nämä loppuajat on vaikeita odottajalle. Pienokaisella ei ole hankalaa, vaikka välillä tuntuu, että olis. Voiko olla hyvä olla, jos pää on jumissa tuolla syvällä lantiossa, eikä muutenkaan mahdu enää kunnolla liikkumaan [8|]

Kysyin myös tuosta allapäisyydestä, jota valittelin aiemmin Mammojen vointi -ketjussa. On kuulemma ihan tavallista. Hormonit alkaa olla niin voimakkaasti päällä... itkuisuus ja tuskastuminenkin siis on kai otettava vaan asiaan kuuluvana vaiheena...
 
ALKUPERÄINEN: Pihlajainen

Kysyin myös tuosta allapäisyydestä, jota valittelin aiemmin Mammojen vointi -ketjussa. On kuulemma ihan tavallista. Hormonit alkaa olla niin voimakkaasti päällä... itkuisuus ja tuskastuminenkin siis on kai otettava vaan asiaan kuuluvana vaiheena...



Kiitos tuosta, ajattelin itsekin että soitanko neuvolaan ja kysyn oonko tulossa hulluks vai kuuluuku kenties asiaan. Ei mulla aikasemmin oo ollu itkuisuutta, töistä jäämisen jälkeen ekan kerran ja eilen illalla kun tuntuu että mikään ei ole hyvin ja kaikki kaatuu päälle, ahdistaa. Ja turvonneet jalat ..tuttaa... [;)] Mutta tänään jo näyttää paljon paremmalta [:)]
 
kävin tänään siellä äitiyspolilla synnytystapa/koko arviossa.
Lääkäri arvioi painoksi 3500g, himpun verran siinä keskikäyrän yläpuolella.
Sanoi että toki voi n.500g arvio heittää, hyvän kokoinen vauva, ei kuitenkaan mikään jätti, huh[:D]

ja se oli poika[:)]

sain muuten ajan jo käynnistykseen 21.7 jos ei aiemmin tule
 
Päivittäin oon käyny lukemassa kirjoituksia, mut nyt ajattelin että täytyy oikein omiakin kuulumisia kirjoittaa [:)]
 
Tänään oli siis neuvola
rv 39+6
paino +1313g/viikko
turvotus + (nyt merkittiin ensimmäistä kertaa plussa koko raskauden aikana. Ihme oliskin jos näillä helteillä ei turvottais)
pissa puhdas
hemoglobiini 147
verenpaineeksi merkattiin mun aamulla kotona mittaama 127/85 (kun on neuvolassa/lääkärissä aina ihan kamalan korkeat lukemat. Vakiterkkari on lomalla ja tämä aamuinen sijainen vaan totes että turhaan me sitä täällä mitataan, kunnei kumminkaan pidä paikkaansa. Vakiterkka on aina mitannut ja merkannut neuvolakorttiin ne kamalat lukemat, tosin mulla kulkee muistilappu kortin välissä ja siihen merkkaan kotimittaukset joka päivältä)
sf 35
syke 130-140
tarjonta pt
 
Tuon perätilan takia kävin siis viikko sitten lantion magneettikuvassa ja viime perjantaina polilla kuulemassa "tuomion". Lantio näyttäis erinomaiselta alatiesynnytystä ajatellen, joten sektioaikaa ei varattu. Tässä nyt vaan odotellaan jos pikkumies haluis alkaa syntyä. Polille seuraava aika 14.7. jossei ole mitään tapahtunut ennen sitä. Silloin viikkoja onkin jo 41+0 ja todennäköisesti sillon sit tehdään jo joku suunnitelma vauvan ulossaamiseksi [:D]
 
Mitäs perjantaiselta polikäynniltä (39+2) jäi mieleen... No vauvan painoarvio sillon 3,4-3,6kg, joten mitään kauheaa kasvupyrähdystä ei sovi ottaa mikäli sitä alakautta edes yritetään alkaa ähertää maailmaan. Tosin mä en ainakaan tässä vaiheessa koe olevani mitenkään epäonnistuneempi äiti, vaikka leikkauksella vauva maailmaan saatettaiskin. Katsotaan mikä on tilanne sitten kun se synnyttämisen aika tulee.. Kun nyt tuntuu ettei se tule koskaan [&:]. Kohdunsuu pehmeä, kanavaa jäljellä 2-3cm ja sormelle auki (sama tilanne kuin pari viikkoa sit ulkokäännösyrityksen yhteydessä tutkittuna, että toivottavasti alkais tapahtua hiukan ripeempään tahtiin pikkuhiljaa).
 
Mulla muuten todettiin se streptokokki b, siitä oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa puhetta. Täällä meidän paikkakunnalla testataan kaikki odottajat (meidän neuvolan ekstra-palveluna [:)]). Testattiin joskus viikolla 36 tai 37 muistaakseni, näytepuikolla emättimestä. Enkä kyllä olis arvannut että multa se löytyy (vaikka kovin tavallinen bakteeri onkin) koska en ollu havainnu mitään ennenaikaisia supistuksia tms. Että pirun hyvä kun testattiin!
 
No mutta jossei tässä nyt tämän enempää tällä kertaa. Hiukan itkuisuutta ja masennusta on havaittavissa täälläkin suunnalla. Tosin saattaa olla että tänään on vähän mieltä painanut sellainenkin asia, että mun isältä leikataan (tai on varmaan leikkaus jo saatu päätökseen) tänään pois munuainen (ja lisämunuainen samalla), enpä mä ole koskaan ennen edes ajatellut miltä sana syöpä kuullostaa kun se koskettaa noinkin läheistä ihmistä... Mut äiti lupas ilmoitella miten on mennyt, kunhan saa jotain tietoa. Uskon että hyvin on mennyt, harmittaa vaan vähän kun olis niin mukava ollu käydä häntä katsomassa sairaalassa kunhan ensin pahimmista kivuista toipuu, mut ehkä mä en lasketun ajan jälkeen enää viitsi matkustella tuonne yli 300km päähän. Vaikka olis sielläkin apu lähellä, kun olis valmiiksi jo sairaalaan menossa tai sieltä tulossa [:D] Saattaisivat kyllä katsoa kieroon mua, jos sattuis että synnytys alkais sillä reissulla (ja tietty vedenmenolla, että sais soittaa ambulanssin kunnei pystyis omassa autossa matkaamaan edes apukuskin puolella [&:]). No nyt mä lopetan tän höpisemisen!
 
Sunny82, kiva kuulla että on kohtalotoveri tuohon perätilasynnytykseen. Tai eihän se kiva ole, että on perätilassa. [&:] En tunne yhtään ketään joka olis siihen ryhtynyt ja sen jopa tehnyt, vaikka noita muksuja on kaveripiirissä jo jonkin verran syntynyt. Yleensä ovat päätyneet sektioon.

Millä mielellä sä olet? Mulla on tuplajännitys synnytystä kohtaan nyt, vaikka tiedän, että pientä lasta onneksi käyn synnyttämään ja siellä on osaava henkilökunta ja lääkäritkin synnytyksessä mukana. Ehkä enemmän jopa jännittää se kun on niin monta ihmistä ympärillä kuin että olis vaan se kätilö. Ja se mietityttää, kun se suurin urakka kun on meillä viimeisenä vuorossa. Onko enää voimia ponnistaa kun pään vuoro tulee??? [&o] Ja mitäs sitten, jos ei yksinkertaisesti enää jaksakaan ponnistaa ja toisella on pää vielä sisällä jumissa? Siinä voi pieni paniikin poikanen tulla.[&:]

Joka toinen päivä olen synnyttämässä alakautta ja joka toinen päivä mietin sektiota. Mutta kun olen kerran sen päättänyt synnyttää alakautta, niin päätöksessäni pysyn, mikäli se sitten vielä on mahdollista, kun tilanne on oikeasti päällä. Toivoisin, että tulis jo, ettei olis edes senkään kokoinen kuin on ennustettu. 
 
Täällä ollaan samassa tilanteessa. [:'(]
Tänää kävin äippäpolilla ja oltas yritetty käännöstä mutta ei voitu yrittääkkään enää kun vauva oli jo
laskeutunut niin ja vettä oli vähän.. nyt tehtiin ekaa kertaa kokoarvio ja se oli n.2300g .. Että pieni vauva on tulossa.
Mä olin jo päättänyt että sektion haluan mutta lääkäri oli alatiesynnytyksen kannalla ja sanoi ettei missää nimessä kannata suoraa mennä
sektioaikaa varaamaan..Sitten kävin magneettikuvissa mutta en tiiä niistä tuloksista vielä mitään. Kahen viikon päästä pitää mennä uudestaan ja katotaan mitä tehdä sitten.  Kyllä jänskättää mutta ei auta ku luottaa että ne osaa hommansa [:)]
 
Tänään oli viimeinen neuvolakäynti ja seuraavaksi varailenkin sitten yliaikaisuuskontrolli-aikaa; tosin vasta perjantaina. Odotan vielä nämä pari päivää ennen kuin soittelen...

RV 40+2 tietoja
* paino -350g/vko (kokonaiskiloja tullut siis n. 9kg)
* turvotus +
* pissa ok
* sf 33
* syke 122 (kävi 130 häiritessä, mutta kuulema rajojen sisällä ollaan [8|]) hieman huolestutti, mutta koska vauveli riehui / on riehunut aina yöt, veikkasi neuvolatädin sen ottavan nyt rauhassa)..
* raivotarjonta

Neuvolatädin ilme oli kyllä näkemisen arvoinen kun hän koitti vauvan asentoa ja lopuksi pään asettumista. Ilmeestä sai sen kuvan että vauvan pää olisi jo puoliksi tulon päällä ja hän tokaisi sitten että kyllä täällä ollaan tulossa...  [:D] Ei nämä polttelut ja eiliset tuskaiset paineentunnot olekaan ihan turhasta [:)]

Yliaikaisuuskontrolliin saan siis ajan perjantaina, kun soittelen äippäpolille (mikäli tarvetta) ja neukkutäti sanoi kontrolliajan kohdistuvan sitten ensi viikon torstaille tai perjantaille...
 
 
Mipu76, oikein mukava kuulla että on olemassa toinenkin joka edes miettii perätilavauvan synnyttämistä alakautta [:)] Tosiaan se tuntuu munkin tuttavapiirissä olevan aika harvinaista. Perätilavauvoja on tiedossa vaikka kuinka monta, mutta kaikki on leikattu. Yksi ainoa kaverini olisi ollut halukas synnyttämään alakautta pt-tyttönsä, mutta siinäkin kävin niin että lantio oli liian ahdas. Että mä oon nyt sit ihan kummajainen [&:] Kaikki vanhemmatkin ihmiset (siis tyyliin 50-60-luvulla syntyneet, kuten anoppi siskonsa kanssa) ovat perätilasta kuultuaan heti parahtaneet että "no se menee leikkaukseen sitten" ihan niinkuin muuta vaihtoehtoa ei edes olis olemassa. Jotenkin tuntuu keljulta, mut onneksi mun sisko (jolla kaksi normisynnytystä) ja äitini (kaksi normisynnytystä ja mun+veljen hätäsektio) ovat molemmat olleet ihan positiivisella mielellä ja kannustavaisia, auttaa kyllä kun edes joku tärkeä ihminen uskoo ja luottaa että koko touhu voi onnistua. Mun mies on ollut "ihmeen järkevä" tän asian suhteen [:D] Ensin oli sitä mieltä, että eikö se leikata kannattais ja vielä käännösyrityksen jälkeenkin ihan fiksusti mulle puhui, että eihän hän näistä jutuista mitään tiedä mutta kuullostais turvallisemmalta tuo leikkaus... Nyt ei ole "tuputtanut" mielipidettään edes enää vaikka kyseessä on toki hänenkin lapsensa, vaikka mä sen synnytänkin. Eikä sitä vielä varmaksi tiedä, mitä kautta vauva maailmaan tulee [;)] Leikataan sitten jos tarve vaatii. Kyllä minäkin joka toinen päivä olen enemmän sektion kannalla, seuraavana päivänä taas en...
 
Eilen neuvolassa sanoinkin, että tähän synnytys-urakkaan lähden ihan positiivisella mielellä, autuaassa tietämättömyydessä [:D] Perjantaina en tohkeissani huomannut lääkäriltä kysyä, että kuinka tarkkaan siitä magneettikuvasta näkee kaikkea. Siis lähinnä näkyykö siinä napanuora ja sen pituus/asento... Mulla eniten huolta on nimittäin aiheuttanut se, että jos onkin liian lyhyt piuha tai kaulan ympärillä, ja sitten se ei riitäkään ja vauva jää jumiin. Voiko itsensä kanssa elää sen jälkeen, jos vauvalle saattuu jotain vakavaa synnytyksessä (kunnei ole halunnut sektiota vaikka sen olis pyytämällä saanut)... Vaikka aina kaikkea odottamatonta saattaa ilmentya, ihan normisynnytyksissäkin. Muuten luotan kyllä sairaalan henkilökuntaan, pakkohan se on.
 
Tanttara, tsemppiä sullekin. Meidän pitää vaan ajatella, että on tästä pt-jutusta edes se hyöty, että lantio kuvataan! Jos olis normitarjonta, oletuksena pidettäis että alatiesynnytys onnistuu vaikkei se aina onnistukaan. Me "kuvatut" ainakin tiedetään millaisen lantion kanssa eletään ja jos ilmenee vaikka hyvin ahtaat paikat, niin tietää sen jo etukäteen mahdollisien seuraavienkin synnytyksien varalta [:)]
 
Mä oon jotenkin niin valmistautunut siihen, että viikon päästä olen vielä yhtenä kappaleena ja ä-polille mennään vielä. Mitenköhän halukkaita ovat käynnistämään pt-synnytyksia? Siinä vaiheessa (41+0) ei ainakaan kovin kauaa enää ole aikaa odotella että itsestään käynnistyy. Tai sitten varataan silloin leikkausaika, jos vaikka pikkumies on yhtäkkiä venähtänyt arviolta 4,5-kiloiseksi [&:]... Äääh, en minä tiedä! [8D] Ei minkäänlaisia olotiloja että vauva haluis maailmaan, kunnollisia supistuksia ei ole ollut eikä mitään muutakaan mainittavan arvoista... Sitä vaan niin toiveikkaana kuulostelee kroppaansa, heti kun vähän nipistää jostain päin niin alkaa toiveajattelu että jokohan kohta! [:D][:D] Vauva on kyllä vielä niin mahdottoman ylhäällä, ettei tuosta korkeudelta kyllä syntymään lähdetä (sanoo tämä ensimmäistään odottava mutu-tuntumalla). Huh.
 
Neuvolakäynti 39+5 takana
Painoa tullu ihan hirveesti +2kg/vko!!! Johtuu turvotuksesta, jota tää helle on saanut aikaan[&:]
Muuten kaikki ok[:)]
Toiverikkaasti kyselin jo käynnistämisaikataulua, mutta täti hymyili leppoisasti ja sanoi että odotuksen annetaan mennä yleensä kaksi viikkoa yli, ennen kun käynnistellään. Sillä edellytyksellä että äiti ja vauva tuntuvat voivan hyvin. Kyllähän mä tän jo tiesinkin, mutta ajattelin silti kokeilla kepillä jäätä[;)]
Voihan toki olla että synnytys käynnistyy itselläänkin, mutta olen vaipunut pessimismin syöverihin ja asennoitunut niin, että käynnistämällä tämä vauva vasta haluaa tulla maailmaan. Postiivista yllätystä odottaen[:D]
Kyllä sitä mieli on vaan niiiiiiiin malttamaton, vaikka tietää että ei tässä enää paria viikkoa kauempaa mene, kun nyytti on täällä.
 
neuvolakuulumisia ihan tuoreeltaan..

rv36+5
pissa puhdas
verenpaine 103/82
painomuutos -100g/vko, kyllä se purkkiananaskin tehoo! [:D]
turvotusta on
sf 33 ei muutosta edellisviikkoon
sydän ja liikkeet ok
Rt
ja mun neuvolantäti jäikin kesälomalle, 5 viikkoa!!!!! nyt sitten sijaiselle aika ens viikolle.. sama kai se kuka noita arvoja mittailee, mut jotenkin orpo olo, kun siihen samaan tätiin tottui..

Fexin poretabletin (väänteli mahaa niin ikävästi) vaihdoin maltoferin tippoihin.. joten sitten seuraavalla kerralla pitäis hb:kin mitata..

Tulipas hiki pelkästä syömisestä. Täällä kävi ukkonenkin ja vettä tuli kuin esterin... mut silti on vaan niin hiostavaa. Tai onhan tuo alakerta hiukan viileämpi, puoliks maan alla! joten taidankin loppupäiväks majoittua sinne [:D]
 
Takaisin
Top