Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tanttara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Taas neuvolasta tullut :)

35+1
Painoa tullut +200
rr 128/91 ja 127/88 alapaine edelleen koholla ja edelleen jatkuu neuvolassa seuranta 2xviikossa
proteiini 2+
hb 87 [&:] tippunut tosi alas, ei muutaku rautaa ahkerasti syömään [:D] vointi itsellä silti tosi hyvä
sf 36 pysynyt samassa viime viikosta
tarjonta rt
sykkeet normaalit ja liikkeet ++

Seuraava käynti onkin sitten pe 4.6 ja 8.6 äitipolille koko seurantaan

Tänään taas neuvola 34+2

Paino: -550g(olin kipeä koko viime viikon) ja yhteensä painoa tullut 5kg
RR: 112/70
HB: 120
Sf: 31
Vauvan syke 135 ja raivotarjonnassa on
Pissa oli puhdas [:)]

Meillä oli eilen neuvola 32+6

Paino laskenut -300
RR: 122/83
HB: 130
Sf: 31,5
vauvan syke 150 ja liikkeet ++ ja raivotarjonnassa on :)
Pissa oli puhdas

eilettäin piipahdin neuvolassa, oli ihana käynti! [:)]

rv 34+3.
ensinnäin sokerit on pysyny hyvin sallituissa rajoissa, neukkatäti (ja itte tietty) oli tosi tyytyväinen! [:)]
kohdunsuuhan mulla oli pehmenny jo pari viikkoo sitte ku oli läääkäri-neuvola. sanoi et viikkoihin nähden ihan ok.
paino noussut +646g/viikko, yhteensä ekasta punnituksesta 8kg. (olen enemmän kuin tyytyväinen!! [:D] )
paineet 116/68 ja syke 86, korkee ollut koko ajan.
sf-mitta 32, kauniisti käyrillä mennään [:)]
uteliaisuuttani sitten kyselin et mitenkäs päin se pikkuinen siel köllii niin raivotarjonnassa kuulemma tuntu olevan, kahden viikon päähän laitettiin seuraava neuvola-aika, jolloin käydään vähän epävirallisesti tätin kanssa ultraamassa.. [;)] (ei kerrota kellekään..)[:D]
niin ja jos sitten ei oo enää raivotarjonnassa niin aikastetaan sitä oyksin kokoultraa joka siis toistaiseksi kesäkuun lopussa.

painoarvio oli nyt 2900g.. huh! meinas et sellanen 4kg vaavi olis tulossa, mutta toisaalta, eihän sitä varmaks voi tietää, joskus ultrassakin annetut veikkaukset menee niin pieleen ku olla ja voi. (toivottavati ei muksu ainakaan sen yli 4kg kasva..[;)])

selkää mulla on nyt kolme päivää vihlonut ja juilinut ja polttanut siihen malliin ettei tuu kyllä loppu ei sit millään!!
supistellu on aika mukavasti myös.. johan tuota kohta vois piipahtaa synnärillä..... [;)][:D]

Huomenta! Täällä oli neuvola aamu...
36+5
Pissa puhdas
hemppa 123
painoa tullut 127g eli yhteensä 13 kiloa
123/81
sydänäänet 140
Rt
ja vika neuvola varattiin tasan kahen viikon päähän ku mullahan on se käynnistys silloin 24.6...ja kaikki ok.Mitä nyt nukkua ei oikein pysty ja turvottaa ja tahtois jo nyytin kainaloon...

Niiva ja masukki

Heips!! Tuli taas vaihteeksi mieleen tällänen tyhmä kysymys mutta monta kertaa pääsee ultraan jos kaikki on hyvin?  Kun eilen kysyin neuvolatädiltä että koska se vika ultra on niin sanoi ettei enää ole?!? vaikka olen luullut että sellainen olis nyt loppuvaiheessa?!?
Me ollaan nyt käyty yhteensä neljä keraa (sis.raskaudentoteaminen(neuvolassa), seulonta, rakenneultra ja yksityisellä 4d-ultrassa) mutta mua vaan ihmetyttää kun ultrien määrä vaihtelee niin suuresti.. Ja toki ymmärän että jos kaikki ei ole hyvin niin sittenhän niitä ultria on enemmän ja onneksi onkin että saadaan asioihin selvyyttä.

ultrista:
oulussa on kaks ultraa, siis maksutonta.
eka ultra meillä oli rv12 ja toinen rv20.
sitte jos katsovat että tarvii lisätutkimuksia, niin ultria saattaa olla enempi, ja jos joutuu sokereita tarkkaileen niin loppuvaiheessa on ns. painoarvioultra.

Juu eli saman verran sielläkin ultria kuin täällä :) Ajattelin vaan ettei kai neuvolantäti yritä huijata mua[:D] 

Reissussa ollaan ja eilen piti hakea paperiasioita ja kotilentoa varten uusi todistus raskaudesta paikalliselta lääkäriltä. Kun ei musta tietenkään ollut mitään tietoja heillä, lääkäri oikein ultrasi arvioidakseen lapsen vointia ja raskauden kestoa. Viikot osuivat kohdalleen, arvioi että raskaus on viikolla 32-33 - ja tänään on juuri alkanut 33. viikko [:D] Oli sitten mulle jo neljäs ultra!

Vauva oli yhä hieman keskimääräistä pienempi. Saatiin joku tulostus reisiluun ja vatsanympäryksen mitoista, reisiluun pituuden mukaan LA olisi 30.7 ja vatsanympäryksen mukaan 6.8, kun "oikea" LA on 27.7. Eli tyttö on hitusen keskimääräistä lyhyempi ja painaa saman verran kuin noin viikkoa nuoremmat vauvat? Kokonaismittoja ei saatu, niille kyllä löytyisi varmaan joku laskuohje netistä kun jaksaisi vain hakea... Joka tapauksessa lääkärin mielestä vauva oli koon puolesta ja muutenkin ihan normaali. Intoutuipa hän vielä esittelemään meille neidin alapäätäkin, kun lapsi on kuulemma aivan satavarmasti tyttö [:D]

Ultrauksen jälkeen otetettiiin verenpaineet, olivat 117/70, yläpaine tuntuu vähän laskeneen ja kieltämättä mua välillä hieman huimaakin. Huutia sain "korkeasta" pulssista, joka oli 97. Sanoin että on ihan samoissa lukemissa kuin Suomessa, jossa siihen ei kertaakaan ole puututtu. Kiinnostaisi tietää, kuinka korkeita teidän muiden pulssit ovat olleet. Sain käskyn levätä paljon, syödä magnesiumia ja välttää teetä. Mielenkiintoista, miten eri maissa on niin erilaiset toimintatavat lääkäreilläkin.

Puntarillakin piipahdin, mutta vaaka valehteli ainakin viisi kiloa alaspäin. Pissan testasin itse kotona neuvolatädin matkaan antamilla liuskoilla, puhdas oli. Harmi että unohdin pyytää sf-mittausta. No, kahden viikon päästä pääsen taas Suomessa neuvolaan, jostain syystä luotan niiden tekemiin mittauksiin ja annettuihin ohjeisiin paremmin kuin paikallisten lääkäreiden [:D]

täälläpäi ultrataan aina jos vaan haluaa [:)] ainakin 4 kertaa olla neuvolassa katottu ja lisäks
rakenneultra ja npultrakäynnit..

Yppy ainakin tällanen sivusto löytyy, missä voit laskea vauvan painoarviota noilla mitoilla joita on ultrassa saanut. http://www.tekay.fi
Teidän vauvan kasvu kuulostaa samalta kun meillä, jotkut ultrassa otetut mitat vaikuttais pienemmiltä mitä on viikkoja. Helppo verrata sun kirjotukseen, LA meillä sama 27.7 [:)]
Toi pulssi juttu, mulla on melkeenpä aina yli 100 pulssi, eikä oo kukaan kyllä kommentoinu neuvolassa sitä mitenkään.

Meillä oli tänään viimeinen virallinen lääkärineuvolakäynti( jos ei vaivoja tule kummempia) [;)]

Sf 30
paino -600g viime viikkoon nähden
rr 100/60 (vaikka eilen söin pussillisen salmiakkikarkkeja[:D] )
hb:ta ei otettu kun viimeksi yli sata ni kuulemma riittää
pissa puhdas
liikkeet ja sydänäänet ++

<3tyttö on raivotarjonnassa ja laskeutunut, kohdunsuu pehmeä ja kiinni , kohdunkaula 3cm niin kuin aina tähänki asti.

Ja TAAS sain lähetteen naistentautien polille ton bartholinin rauhasen takia[:@] Se ei jostain syystä rauhotu vaa on taas turvoksissa ku pingispallo ja kipeä. Ne varmaan poistaa sen sitte synnytyksen jälkeen.

on tossa lääkärineuvolan määrissäkin eroja siis jos ymmärsin oikein, mulla on vaan yks lääkäri käynti ja se oli viikolla 13 tai 14, muuten ihan normaali neuvola käynnit ollu ja on jatkossakin.
Eikä täällä ollu kun se eka ultra ilmanen, rakennu uä piti maksaa itte.

Joo siis täälläkin se ihan ensimmäinen ultra (raskauden toteaminen) oli ilmainen muut ultrat (seulonta ja rakenne)maksullisia. Lääkärineuvola käyntejä meillä takana 2 ja yksi jäljellä.. Jos olen ymmärtänyt oikein[:D]

Minulla ultra taitaa olla joka viikko, maksahepatoosin takia.

Tänään oli neuvola-aika ja alkuviikosta oli äitipolilla aika, tässä yhteenvetoa [:)]

-vauvan painoarvio 1690g
-hb 113 (retafer 100mg 1x1 alkoi tänään)
-sf 32 (ylärajalla)
-paino koko raskauden aikana noussut +2,9kg
-nyt raivotarjonta (viimeksi perätila ja sitä aiemmin poikittain)
-RR 128/82
-sydämensyke 148 (sydänkäyrä ok)
-pissi puhdas
-virtaukset ok

Vauvalla onneksi kaikki hyvin <3

Tulin juuri neuvolasta ja samantien kun pääsin kotiin alkoi mieletön ukkospuuska! Tulee täysillä vettä ja tuulee ja jyristää: Ihanaa! [:D] Oon aina tykännyt myrskyävästä säästä. Jos oisin normaalissa kunnossani, kipaisisin meren rantaan luonnon voimia ihmettelemään. Nyt tyydyn katselemaan ikkunasta.

Hyvä mieli neuvolakäynnin jäljiltä. Sairaalasta kotiutumisen jälkeen oli mukava kuulla, että kaikki vaikuttaa olevan ok ja vauva ei ole laskeutunut/ kiinnittynyt, joten ennenaikaisen synnytyksen uhka ei näytä kovin suurelta. Mullahan siis on umpparileikkauksen takia synnytystapana sektio rv 38 asti ja kovasti toivon, ettei sitä tarvittaisi.

Tuloksia rv 35+2:

Oma paino pudonnut 2 kg edellisestä punnituksesta: sitä se tiputuksessa viruminen teettää. Nyt siis painoa tullut lähtötilanteeseen 4,5 kg. Kuulemma ihan riittävästi, muttei tippaakaan ylimääräistä.

Verenpaine 119/67, pulssi 89
Pissa puhdas - sairaalassa proteiinit oli vähän koholla, mutta onneksi ei ollu enää.
Hemoglobiini laskenut 131 --> 113 ja nyt suositeltiin rauta valmisteen aloittamista.
Kohdunpohjan korkeus 32
Lapsivettä sopivasti, virtaukset hyvät.
Raivotarjonta, vauvan syke 126-145, liikkuu aktiivisesti.

Taas on vähän helpottunut olo, kun kaikki näyttää hyvältä.[:)]

Laittelen ekaa kertaa omia "tuloksia".. eli viikkoja tasan 33.

painon muutos: -920vko, jee jee. Lähtö bmi 27, eli ei haittaa, vaikkei paino nouse, nyt tullut vajaa 9kiloa alusta.
Turvotusta löytyy ja sf mittauksessa sanoi että turvotusta alapäässäkin, mitä se sit ikinä tarkoittaa.
Poika jo raivotarjonnassa ja sykkeet 130.
Hb ollut kauan 118, sitä ei tälläkertaa mittailtu.
sf mitta 31cm, meinasi ihan unohtua... :)

Mä kävin tänään aamulla neuvolassa ja samalla oli lääkärikäynti (35+3)
Painoa oli nyt tullut 1,5kg kahessa viikossa, viimeksi ei ollut tullut yhtään että näköjään vähän vaihtelevasti kertyy
Verenpaine oli edelleen hyvä, ihan vähän tosi korkeampi kun yleensä, kun on aina ollut niin tasanen
Pissassa oli vähän valkuaista mutta hoitaja ei ollut siitä huolissaan kun ei muita oireita ole ollut
Sf-mitta oli 32,5 ja viime kertasen kasvupyrähdyksen jälkeen vaavi palas taas keskikäyrän tuntumaan
Raivotarjonnassa onneksi edelleen ja syke 145
Lääkäri sanoi että kohdunsuu on jo pehmentynyt ja kohdunkaula lyhentynyt! Käääks! Mutta sanoi kuitenki että ei se sieltä kuitenkaan välttämättä etuajassa tule. Tajusinpahan vaan että nää viikot kohta oikeasti loppuu!
Ja tästä lähtien viikon välein neuvolakäyntejä [:)]

Neuvolasta jälleen tullut [:D]

35+5
Paino -350
rr 127/85 ja 121/85 samoissa mennään
proteiini +  jeeeeeee, toinen on kadonnut jonnekkin [:)]
sf 35 viime kerralla mittasi 36,5. Pikkuinen oli kääntänyt vain kylkeä joten aika paljon vauvan asennostakin vaihtelee nuo luvut
tarjonta rt
kaikki muuten normaalisti

moi!

neuvolassa käyty aamutuimaan ja hetihän se on raportoitava tänne [:D]

rv 32+3
hb 101 -eli nyt alkoi sitten raudan syönti
virtsa puhdas
verenpaine 97/73
painoa tullu 460g/vko , lomalla kun ollaan.. yhteensä painoa tullu 10,8kg
sf-mitta on 30 - hienosti kuulemma keskikäyrillä mennään.
sydänäänet ja liikkeet ok
ja rt

Sain sellaisen ohjeen myöhempää varten, että kun kaikki ei enää loppu vaiheessa niin hyvin tunne noita pienokaisen liikkeitä niin..
juodaan lasillinen vettä,
maataan rauhallisesti kyljellään, selällään tai vain istutaan
hieraistaan mahaa
ja tarkoitus on 10 liikettä tuntea 1 h sisällä
jos näin ei tapahdu niin sitten kiiruusti synnytysosastolle, jossa asia tarkistetaan ultralla, siinä vaiheessa ei kuulemma auta jäädä miettimään mennäkkö vai ei..

ensi viikolla on jo lääkärikäynti (tarkistetaan kuulemma kohduntilanne ja höpötetään niitä näitä.. ) ja neuvolassakin poikkean sitten samalla nää perusjutut taas mittauttamassa, kun lääkäri ei niitä tee.

mutta nyt nauttimaan tuosta viileästä mutta aurinkoisesta säästä pihalle.

[:D]

Takaisin