Neuvolakäynnit

Tänään neuvola 31+1 ja kaikki edelleen mallikkaasti. [:)]

Painoa tullut nyt 250g/vko yhteensä vajaa 8kg
Turvotuksia ei edelleenkään,
samoin pissa puhdas.
Verenpaine hyvä ja niin tasainen kuin olla voi. Ihan 1-2 numeron heittoja suuntaan tai toiseen. [:D]
SF-mitta nyt 28 eli tasan keskikäyrällä mennään.
Lapsivettä normaalisti,
sikiö on sitkeästi raivotarjonnassa
ja pulssi 155/min.

Hyvin aktiivinen pikkuinen, joka muksautti neuvolantätiäkin ihan kunnolla, kun rupesi häiritsemään. [:D]

Niin ja sitten ihmetyttää yksi asia. Sattuukohan kukaan tietämään, että mitä mahtaa tarkoittaa, kun neuvolakorttiin on merkattu se rt raivotarjonnan merkkinä, mutta mulla siinä on perässä ollut roomalainen 1 tai 2 mittauskerrasta riippuen. Että mitähän se 1 ja 2 oikein tarkoittaa? Ei kai sillä hirveästi merkitystä ole mutta kummastuttaa vaan.
 
Meilläkin oli neuvola tänään 33+2 [:)]

Painoa ei ollut tullut yhtään (?!!)
Masu oli kuitenkin kasvanut ja noussut aika reippaastikin käyrällä (poitsu vissiin käyttää kaikki mun energiat ku on ite ihan kuollu olo), sf-mitta oli jo 31,5
Verenpaine pysynyt hyvänä ja tasasena edelleen
Hemoglobiinikin oli yllättäen jopa 130 vaikka oon taas unohtanut syödä rautatabletteja
Ja vaavi edelleen pää alaspäin
Lapsivettä normaalisti
Eikä mitään erikoista muuta, itse helpotuin siitä että virtsassa ei ollut mitään, alko niin yhtäkkä toi turvotus mutta meni onneks kuumuuden piikkiin!

Vaavi2010 voisko toi 1 ja 2 tarkottaa että on ekaa kertaa havaittu näin päin..? Tuli mulle ekana mieleen, en tiiä onko mitään järkeä [:D]
 
Neuvola kuulumiset 35+1

painoa tullut yhteensä 12.8 kg
turvotus ++
liikkeet ++
rt
hemppa 123 joka mulle hyvä arvo
sf 34,5cm
sydämensykkeet 135
vauva laskeutunut ihan alas eli lähtölasketa alkanut...Ja ens viikon perjantaina meno äitiyspolille vauvan ison koon takia ja liiallisen lapsiveden tarkkailuun. Supistuksia tulee säännöllisen apäsäänöllisesti ja kävely todella vaikeaa...32 viikolla vauvan kokoarvio oli jo 2130g.
 
Niiva alkaa ihan jännittämään sun puolesta, sulla enää muutama hassu viikko laskettuun :) Tsemppiä loppurutistukseen :D
 
Neuvolassa 30+1

Painoa tullut 300g/ viikko, yhteensä 4kg
Pissa puhdas
Verenpaine on pysyny hyvänä, nyt 115/74, tästä voi olla ihmeissään ja tyytyväinenkin koska perheessä on korkeaa verenpainetta ja sehän kulkee suvussa
SF-mitta 26, aiemmin menty keskiviivan yläpuolella, nyt tipahti viivan alle.
Neukku tätsy ei pystynyt tunnustelemalla selvittämään mitenkä päin napero on mutta sykettä mitattaessa sano että varmaan raivotarjonnassa kun löyty niin alaalta lyönnit, 135/min.
Liikkeet ++
Sokereita käski mittailla edelleen vaikka arvot on ollu hyvät mutta sanoi jotain että nyt "vasta" elimistö rupee kuormittamaan tai jotain ja ne arvot tulevina viikkoina noustakin. Ainakin siis seuraavaan neuvolaan asti mikä onkin jo reilun kahen viikon päästä.
 
Minä en käy neuvolassa enkä saa noita samoja litanjoja, mutta laitan ny tänne minunkin tietoni, mitä perjantaina lääkärinkäynnillä sain.
Tyttö painaa 2146 g. Kaikin puolin terve ja normaali. Arvioitu syntymäpaino 3,5 - 4 kg. Aiemmin viikolla antamani verikokeen perusteella kaikki arvoni oikein hyvät, ei alkanu lekuri erittelemään mitään erikseen, vaan sanoi että hyvin menee.

Pissajuttuja [:D] Hirveetä temppuilua virtsanäytteen kanssa. Niin uskomattomalta ku se kuulostaakin niin minä en saanut kotona tirautettua siihen purkkiin pisaraakaan! Siis voitteko kuvitella, raskaana oleva nainen eikä saa pissaa tulemaan! [:D] [:D] No, syy siihen saattoi oli pieni hermostumiseni kun piti lähteä lääkäriin ja suihkussa ei ollutkaan lämmintä vettä ja olin myöhässäkin niin ei onnistunu tirautus. Ei vaikka lirutin vettä hanasta ja silmät kiinni kuuntelin kuinka lorisee [:D] Otin purkin mukaan ja päätin yrittää klinikalla uudestaan. Ja kaahasin klinikalle ja porhalsin vessaan ja sain kuin sainkin näytteeni purkkiin. Tosin se meni kyllä niin että pyöritin sitä pikkupikku-pissapurkkia ihan sokkona JOSSAIN tuolla vatsani alla ja ihan tsäkällä sain osumaan. Olen esittänyt toiveen klinikalle (ystävälleni sanoin kun on siellä töissä) että antasivat desinfioituja kertakäyttötratteja pissapurkkien kanssa edes raskaana oleville, kun minä esim en ole nähnyt tuonne alakertaan viikkokausiin!!! [&:] ja tuo näytteen antaminen on PIKKASEN hankalaa! [:@] Uhkasin että muutoin pissin jatkossakin lehmänjogurttipurkkiin ja sitten saavat siellä labrassa ihmetellä kun heillä näyttää olevan lehmäkin asiakkaana! [8D] No niin, lirut purkkiin ja sitten hoitsun luo verenpaineen ja painon mittaukseen. Ojentaessani mielestäni kallisarvoista ja työn ja tuskan takana ollutta pissapurkkiani hoitsu otti sen käteensä ja laittoi roskiin, selittäen että heiltä ovat näytetikut loppu joten ei voi testata. Minä katsoin suu aukiroskapönttöön putoavaa pissapurkkiani, aivan kuin siinä olisi ollut ikuisen elämän takaavaa juomaa! [:D] [:D]

Lääkärini marmatti painostani [:@] Käski syömään vihanneksia ja jopa rajoitti hedelmienkin !!! [&:] syöntiä kun "niissä on niin paljon sokeria"! Minusta hän on nyt kyllä vähän friikki tossa painoasiassa, ollu alusta alkaen. Juu, ymmärrän jos oon ihan mielettömän iso niin sitten synnytys hankaloituu. Mutta ku en oo! Mä nyt sitten syön vihanneksia, no problem kun niistä kovasti tykkäänkin, ja vaihan vaaleen leivän ruisnäkkileipään. Mutta en kyllä ala punnittemaan omenalohkoja miettien josko lihon vai en hemmetti! Niin minä lääkäriäni palvon ja jumaloin ja kunnioitan, mutta tässä asiassa en ole ihan samoilla linjoilla nyt. Kun vertaan itteeni muihin raskaana oleviin, en ole isompi kuin muut, vaikken ole kyllä yhtä hoikkakaan kuin siroimmat. Ja tuolla painotopikissa olen lukenut paljon isommistakin lukemista mitä itelläni on.
 
Jasmiini: Pakko kommentoida tohon painoon. Mä olen hoikka ollut aina. Ja nyt sitten raskaana ollessa on tietysti painoa kertynyt. Tuolla neuvolakirjoissahan kerrottiin että ihan normaalia on jos painoa kertyy se 200-800g per viikko. Mulle on kertynyt sitä välillä 100g-700g per viikko. 2 neuvolakerralla on tullut neuvolatädiltä rutinaa, kun paino oli noussu 600g per viikko (joulun kantissa) ja toinen kerta oli se 700g per viikko (pääsiäisen aikaan).. Nehän on ollu vielä ton rajan sisäpuolella, eli ei kai tässä nyt mitään ongelmaa ole.. ja muuten tosiaan painoa kertyny 100-300g/viikko.

Mutta ilmeisesti joillekin se vaan on niin, että joku asia täytyy ottaa omaksi jutukseen ja tällä tädillä se on toi painon seuraus..

Näillä ajatuksilla..
 
ALKUPERÄINEN: Jasmiini

Lääkärini marmatti painostani [:@] Käski syömään vihanneksia ja jopa rajoitti hedelmienkin !!! [&:] syöntiä kun "niissä on niin paljon sokeria"!


Mulla kun oli se paastoarvo koholla siinä sokerirasituskokeessa ja neukku tätsyn kanssa kävin ruokavaliota läpi niin se sano että hedelmissä on niinkin paljon sokeria että niitä saa syödä max 3 päivässä. Ja banaani on kuulema 2 hedelmää? Ilmeisesti sen sokerimäärän puolesta ei kokonsa... [;)] Oli yllättävää ainakin mulle kun aina kehotetaan syömään paljon hedelmiä ja vihanneksia.
 
Äsken tulin kotiin neuvolasta, viikot siis 32+1

Painoa tähän mennessä tullu lisää 13.7 kg, nyt muutosta +600g viikko [:@] (en tajuu mihin noi kaikki kilot muka menee?!)
Turvotus +
RR 120/68
Pissa puhdas
Hemppaa ei otettu ku oli viimeks niin hyvä ja syön rautaa
Sf 30 cm (kulkee upeasti keskikäyrillä [:)] )
Lapsiveden määrä N
Tarjonta RT
Syke 150 +
Liikkeet ++

Kaikki siis kunnossa [:D], ainut mikä itteä ottaa päähän (vaikka terv.hoitaja ei tällä kertaa siitä mitään sanonutkaan) on tuo painon nousu... niinku tuossa aiemmin kirjotin jo, että mihin hemmettiin nuo kaikki kilot menee, kun ei niitä peilistä katottuna nää ja vaikka oon yrittäny ruokavaliotakin tarkkailla, niin aina niitä kiloja vaan tulee lisää [:@]
 
ALKUPERÄINEN: HKL

Mulla kun oli se paastoarvo koholla siinä sokerirasituskokeessa ja neukku tätsyn kanssa kävin ruokavaliota läpi niin se sano että hedelmissä on niinkin paljon sokeria että niitä saa syödä max 3 päivässä. Ja banaani on kuulema 2 hedelmää? Ilmeisesti sen sokerimäärän puolesta ei kokonsa... [;)] Oli yllättävää ainakin mulle kun aina kehotetaan syömään paljon hedelmiä ja vihanneksia.


Heip, ruoka-aineiden koostumus ja raintoarvot saattaa tosiaan yllättää, jos ei ole koskaan aiemmin joutunut asiaa pahemmin miettimään. Tässä linkkivinkki, jonka kautta voi helposti tarkistaa yleisimpien elintarvikkeiden koostumuksen, jos ei tiedä paljonko uskaltaisi syödä:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11049&lang=fi (tuossa esimerkiksi juuri banaanin koostumus, ja kyllähän siitä melkein 90% on hiilareita)
 
neuvola terveisiä täältäkin


rv 32+3
paino +442g/viikko (kokonais saldo +17kg...[:(])
rr134/88
pissa heikko+ proteiini (oli kuulemma siinä ja siinä)
sf 33 omalla käyrällä kuljetaan
rt
sykkeet124-154

kahen viikon päähän uus aika ja aiko sillon laittaa sitten lähetteen äippäpolille synnytystapa arvioon, ihana päästä vauvaa kurkkaan jospa sitä sen voimalla jaksais sitten loppuun asti[:)]
 
Tänään on täälläkin käyty neuvolassa ja ei niin iloisia uutisia [:(]

rv 34+1
painoa tullut lisää +1077
rr 124/82 ja koko ajan nousee välillä se on 135/98, antoivat vihdoin neuvolasta mittarin mukaan. Saan tässä pari päivää mittailla ennen uutta aikaa minkä antoivat keskiviikoksi. Miettivät jo että laittaisivatko he lähetteen äippäpolille
proteiini oli ensimmäistä kertaa 2+ aijemmilla 3 kerralla se on ollut yhellä+
sf 36 mennään reippaasti yläkäyrän yläpuolella, hoitajan käsiarviolla lapsi olis tällä hetkellä n.2500g paikkeilla, sitä kun ei osaa sanoo varmaksi, mutteivät kumminkaan laittanu mua vielä ultraan tarkistettavaksi, mitä ihmettelen [&:]
sykkeet vauvalla normaalit

Jännitellään nyt sit keskiviikkoon että mitä he aikovat mun kohdallani tehdä, vähän viittaisi raskausmyrkytykseen äkillinen painon nousu ja välillä koholla olevat verenpaineet sekä proteiini virtsassa. Muuten olo on mitä loistavin, ei mitään huonoja tuntemuksia missään vaiheessa ilmennyt

Ainiin ja vielä laittoivat lähetteen terveyskeskukseen, että joudun ottamaan vuorokausivirtsan just ton proteiinin takia. Kiva oli kävellä sellaisen ison pönikän kanssa tuol kadulla [:D]
 
Täälläkin neuvolakäynti takana (rv 32+5)

Painonmuutos +332g/viikko (yhteensä 3,7kg)
Turvotus -
Verenpaine 115/70
Hb ei mitattu - viimeksi oli tosi hyvä
Sf-mitta 31
Tarjonta rt
Sykkeet 140-150
Liikkeet ++
Pissan sokerit ++ (tämä on heitellyt joka kerralla, ei kuulemma syytä huoleen - ens kerralla mitataan verensokeri)

Eli toistaiseksi kaikki on taas kunnossa [:D][:D][:D]
 
RV 34+0
Painonmuutos +111g/viikko (yhteensä 7,2kg)
Turvotus +/-
Verenpaine 111/78
Hb 134
Sf-mitta 31
Tarjonta rt
Sykkeet 140-145
Liikkeet ++

Samalla sain tietää, että aiemmin viime viikolla pelkäämäni virtsatieinfektio osoittautui vain peloksi. Tulokset olivat negat näytteessä [:)][:)] Neuvolatäti sanoi, että vauva on laskeutunut jo alaspäin kohti lantiota...empä hoksannut asiasta sitten kysyä, tarkoittaako se jotain tässä vaiheessa. [8|]

Parin viikon päästä on sitten lääkärikäynti, jolloin tehdään ns. synnytystapa arvio.
 
Meillä oli myös neuvola rv33+0.

Hb 114
RR 92/68
Sf 28
Turvotus +
Pissat puhtaat
Painoa +900g edelliseen kertaan joka oli rv31+0
Nyt vauva oli raivotarjonnassa ja neuvolatäti sanoi että pää tuntui aika syvällä lantiossa(kysyi heti onko supistellu).
Uuden ajan laitto jo ens viikolle 1.6. Silloin lääkäri saa vielä ultralla vahvistaa muksun asennon.

Oon onnellinen noist verenpaineist ku kuitenkaan en oo mitenkää säästeliäästi syöny lakua ja salmiakkijäätelöö (kauhee himo) [:)]
 
Eilen synnytysvalmennus ja neuvola. Neuvolassa kaikki ok ja ipana kasvaa tasasta tahtiaan, keskikäyrää lähenee sf- mitta koko ajan, kun alkuun oli melkeen yläkäyrällä. Ainut, että miulla ollu ny pari päivää jotain vihertävää vuotoa. Terkkari otti näytteen ja torstaina saan tietää mitä se pitää sisällään. Epäili hiivatulehdusta.

Synnytysvalmennusta sitten. Vähän jäi kaksjakonen olo, että onko siitä hyötyä. Periaatteessa tietää jo suurimman osan asioista, mutta tulihan siinä sitten ihan käytännön juttuja joita ei ole ehkä hoksannu aatella tai ite kysyäkkään erikseen. Eniten miulla jäi kuiten ehkä mieleen se vaivautunut tunnelma, kun kukaan ei oikeen meinannut sanoa mitään. Paitsi miun ukko oli sitten aktiivinen verrattuna meihin muihin ja sanokin jälkeen päin, että hänen oli pakko aukasta suu, ku kaikki vaan hiljaa nökötti vaikka th yritti kyselläkki asioista..[:)] Ja yleensähän sitä ei vieraissa paikoissa meinaa saaha puhumaan olleskaan. Mie ihan ihmeissäni kuuntelin tuolla.[:D]

Niin ja rv on ny tai oikeastaan eilen 31+4
 
Tänään neuvolassa todettiin että tulokas on yhä edelleen sinnikkästi perätilassa[&:]

Postissa pitäisi tulla aika ultraan ensi tai seuraavaksi viikoksi. Varmistetaan vielä ultralla, miten päin se meidän pienokainen siellä on. Nyt terveydenhoitaja on todennut perätilan vain ulkopuolelta tunnustelemalla. Meillä ei täällä maalla ole ultrauslaitteita neuvolassa[8|]

Jos perätila todetaan myös ultralla, saan varmaan käännösyritysajan raskausviikolle 36. Synnytystapaan pääsen myös käsittääkseni itse vaikuttamaan, mikäli edessä on perätilasynnytys. Vaihtoehtona sektiokaan ei kauheasti kiinnosta. No, kai lääkärit osaavat sanoa mikä on turvallisinta lapsen kannalta, teen päätökseni sen mukaan. Vielä toki on toiveita, että vaavi kääntyisi ihan itse oikeaan asentoon[:)]

Muuten neuvolassa kaikki hyvin. Olen hämmästyksestä pyöreänä, koska minulle on kertynyt painoa raskauden alusta tähän asti (rv 33+5) vain 6 kg. Edellisissä raskauksissa painoa on tullut vähintään tuplasti tähän ajankohtaan menessä. Hyvä tietysti niin, jospa ei sitten tarvitsisi tällä kertaa tuskailla ylimääräisten jäävien kilojen kanssa[:)]

Sf mitta kasvaa kuitenkin tasaisesti, joten vaavilla kaikki hyvin, vaikkei äiti olekaan paisunut valaaksi[:D] Yläkäyrillä mennään, mitta oli tänään 34 cm.

Hemoglobiini ja verenpaine ok.
 
RV 31+1

painonnousu 700g/ vko,nyt tullu 10kiloo ..
turvotus +/-
pissa puhdas
verenpaineet 120/70
hemppa 133.. ei tartte rautaa varmaa ollenkaan [:)]
SF-mitta 28 eli normikäyrällä
ja perätilassa oli pikkunen!
sitte oiski taas kahen viikon päästä seuraava käynti..
 
Neuvolareissu takana, kävin sekä terveydenhoitajalla että lääkärissä ultrassa
 
Rv 34+1
Painoa nyt 1,2 kg enemmän kun marraskuussa ekalla neuvolakerralla (siis tarpeeksi joka tapauksessa [&:][;)])
Turvotus -
RR ihan mahdottomia neuvolassa mitattuna, aina jotain 145/95... Kotona tulokset ihan ok, aamulla 125/86
Pissa puhdas
Hb 155 (!? mitä ***** [:D]) aina ollut kyllä noin 145-150. Ihan mahdottomaksi menee, lisärautaa en kyllä tartte [:D]
Sf 33 kauniisti kasvaa hiukan yläkäyrän yläpuolella
Lapsivettä normaalimäärä
Painoarvio 2500g
Tarjonta PT sitkeästi aina vaan. Kahden viikon päästä seuraava neuvola, jos ei ole kääntynyt, sit Seinäjoelle ulkokäännöstä yrittämään. Toivon toki, että kääntyis itse siihen mennessä
Kohdunsuu siisti, pehmeä, kiinni
 
Kaikki aivan ok, lääkäri oli sitä mieltä että jos mulla olis "oikeesti" korkee verenpaine, niin se näkyis jossain siinä virtauksessa tms. Mutta kuulemma kaikki ok, normaalilta näyttää ja onhan nuo kotimittaukset luotettavia. Sanoi että hienosti tekee pikku-ukko hengitysharjoituksia [:)]
 
Nina_, mä kävin viikolla 24+5 äippäpolilla tuon verenpaineeni takia, terveydenhoitaja meinas että on parempi että käyn siellä näyttäytymässä ettei saada sit mitään saarnoja siitä, ettei olla reagoitu niihin lukemiin. No siellä ei lääkäri ollu yhtään huolissaan, kun näytin kotimittaustuloksia... Mulla tosin pissa ollut puhdas joka kerta, eikä turvotusta eikä päänsärkyä. Enkä kuulemma ole ainoa "valkotakkineuroosista" kärsivä [:)]
 
Rilan kanssa odotellaan vauvojen kääntymistä [:)] Meidän neuvolassa on terveydenhoitajalla sellainen alkeellinen ultra, jolla on tarjontaa katsottu. Joka kerta ollut pt... Tosin sen osaan itsekin kertoa, kun nappulan pää on välillä niin korkeella ettei mitenkään meinaa saada oltua. Ja potkitaan rakkoa ja ulko-ovea kohti [;)] Että kahden viikon päästä neuvola, ja jos vielä perätila, seuraavalle viikolle käännösyritys. Tosiaan kans toivon, että ymmärtäis vauva itse kääntyä! Olis niin paljon "helpompaa", tosin sanoin lääkärillekin että jossei käänny missään vaiheessa eikä kääntäminen onnistu, sit mennään niillä eväillä mitä annetaan. Tämä on esikoinen, sen puoleen vähän enemmän askarruttaa mahdollinen perätilasynnytys... [&:] Jos ei anneta vaihtoehdoksi muuta kuin sektio, niin selvä homma, eipä tartte itse pohtia. Hankalinta on siinä vaiheessa, jos annetaan alatiesynnytyskin vaihtoehdoksi! Kunnei ole edes normaalista raivotarjonta-synnytyksestä kokemusta. Noh, kyllä se vauva tavalla tai toisella mahasta ulos saadaan.
 
Synny 82 nauroin kans mun siskolle, että eihän nuo pikkuiset koskaan ole vatsaan jääneet, että eiköhän tästä selvitä, ovat sitten tulossa millä tyylillä tahansa[;)] Ihanteellista tietty olisi, että vauva ymmärtäisi tarjota päätä oviaukolle[:D]
 
Takaisin
Top