Neuvolakäynnit

Ensimmäistä odottavan ehkä vähän hölmö kysymys: tehdäänkö sokerirasituskoe siis vakiona kaikille raskaana oleville vähintään kerran vai pitääkö jotkut kriteerit täyttyä? Minä ymmärsin ensikäynnillä terkkari puheista että hän ei olisi minua sokerirasitukseen laittamassa mutta voiko se mennä niin?

Lainattu terveyskirjaston sivuilta:
"Raskausdiabetes diagnosoidaan 2 tuntia kestävällä 75 g:n sokerirasituskokeella. Se tehdään äitiysneuvolassa 24.–28. raskausviikolla niille raskaana oleville, joilla on raskausdiabeteksen riskitekijöitä. Jos sairastumisriski on erityisen suuri, kuten raskauden alkuvaiheessa vaikeasti liikapainoisilla tai niillä, joilla on aiemmin ollut raskausdiabetes tai joilla on vahva diabeteksen sukurasitus, koe tehdään jo raskausviikoilla 12–16. Jos se on normaali, koe uusitaan 24.–28. raskausviikolla.

Tutkimuksen aiheita siis ovat: sokerin esiintyminen aamuvirtsassa (yksikin havainto riittää), ylipaino (BMI yli 25 kg/m2), aiempi yli 4 500 g painoisen lapsen synnytys, yli 40-vuotias synnyttäjä tai raskauden seurannassa todettu kookas sikiö (makrosomia). Sokerirasituskoe suositellaan siis tehtäväksi valtaosalle raskaana olevista. Tutkimusta ei tarvita, jos äiti on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä ja normaalipainoinen (painoindeksi alle 25) eikä hänen lähisukulaisillaan esiinny tyypin 2 diabetesta. Koetta ei myöskään tarvitse tehdä alle 40-vuotiaalle uudelleensynnyttäjälle, jolla aiempaan raskauteen ei ole liittynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa ja joka on normaalipainoinen raskauden alkaessa."

Ainakin jos on alle 25v. eikä sukurasitteita tai ylipainoa, niin silloin ei välttämättä laiteta ensisynnyttäjiä sokerirasitukseen. Jos nyt oikein muistelen :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Oikein muistit. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Okei hei kiitos kaikille vastauksista! Ikää on kyllä jo melkein 30v mutta ei noista riskitekijöistä kyllä täytyy mikään. Niin liekkö sitä ei sitten meidän kunnassa tehdä tämmösissä tapauksissa.
Mutta jos kutsu siihen tulee niin ehdottomasti sitten menen, vaikka ilmeisesti se litkun juominen on aikas ällöttävä kokemus :tears:

Itse mietin vielä sitä, että mun esikoinen on nyt 6 kk. Että tokkopa muutenkaan on tapahtunut kovin suurta muutosta siihen mikä tilanne oli viime keväänä.

Sitä en ymmärrä, että miten niitä mittaustuloksia voisi tulkita väärin? Siihenhän annetaan selvät kirjalliset ohjeet ja lisäksi ne arvot syötetään sähköiseen järjestelmään, josta hoitaja ne katsoo ja tulkitsee. Sehän on sitten jo erikoista, jos valehtelee ne luvut sinne järjestelmään tai väärentää seurantakorttiin. Sellaisen henkilön kohdalla ei sitten auta mitään se, miten todetaan radi, kun kukaan ei tule sinne kotiin vahtimaan mitä syöt ja miten elät. Onhan näitä ihmisiä, joilla on hoitamaton 2.tyypin diabetes vuosia tai verenpainetauti hoitamattomana 10-20 vuotta jne.
Itsestä tuntuu käsittämättömältä, kun olen aina pitänyt terveydestä hyvää huolta; säännölliset hammas- ja terveystarkastukset, labrakokeet, papa-kokeet jne.

Okei hei kiitos kaikille vastauksista! Ikää on kyllä jo melkein 30v mutta ei noista riskitekijöistä kyllä täytyy mikään. Niin liekkö sitä ei sitten meidän kunnassa tehdä tämmösissä tapauksissa.
Mutta jos kutsu siihen tulee niin ehdottomasti sitten menen, vaikka ilmeisesti se litkun juominen on aikas ällöttävä kokemus :tears:

Oon kerran ollut sokerirasitustestissä (vaikkei aiempia raskauksia olekaan) ja se litku ei musta ollut läheskään niin pahaa kuin olin kaikista jutuista kuvitellut! Sellasta hiukan ylimakeaa pillimehua vaan, eikä määräkään mikään mahdottoman suuri :smiling-eyes: Mut toki jos on vaikka huonovointisuutta niin kokemus voi olla ikävämpi.

Oon kerran ollut sokerirasitustestissä (vaikkei aiempia raskauksia olekaan) ja se litku ei musta ollut läheskään niin pahaa kuin olin kaikista jutuista kuvitellut! Sellasta hiukan ylimakeaa pillimehua vaan, eikä määräkään mikään mahdottoman suuri :smiling-eyes: Mut toki jos on vaikka huonovointisuutta niin kokemus voi olla ikävämpi.

Mulla sama kokemus. Yleisesti saan huonosti alas mitään pahan makuista, mutta tuo neste oli ihan ok ja sitä oli yllättävän vähän. Odotin paljon pahempaa ihmisten juttujen perusteella. :Grinning Face: Vaikeampi minulle oli se paasto, onneksi se suurin pahoinvointi oli mennyt tuolloin ohi. Esim. tällä hetkellä en mitenkään pystyisi sokerirasituskoetta suorittamaan, koska en voi paastota ja todennäköisesti oksentaisin sen nesteen ulos ja koe menisi sitten siinä.

Mutta en stressaisi tuosta liikaa etukäteen. Mulla osui esikoisen kohdalla tosi lempeät labran työntekijät, pääsin itsekseni pedille pötköttelemään odottelun ajaksi ja vointia käytiin kysymässä välillä.

Ei se sokerirasitus niin paha ole mitä yleensä kuulee tai saa lukea. Sokerilitku on yleensä kylmää ja näin menee paremmin alas eikä määräkään ole suuri. Etukäteen en panikoisi ja loisi turhaan itselle mörköjä asiasta :smiling-eyes:

Mulle se sokerirasitus oli kauhea, mutta kyllä siitä tietenkin selviää. Se pieni pullollinen sitä litkua tuntui siltä, kun ois pitänyt vetää puolitoista litraa. :tears: ja moni sanoi ennen omaa rasitusta et joo maistuisi hiilihapottomalle spritelle tai makealle trippimehulle, mutta ei kyllä ainakaan tuo minkä itse join. Se oli niin makeaa, että poltteli kurkkua. Pahinta oli se ettei saanut huuhdella sitä pahaa makua pois suusta edes vedellä. :Grimacing Face:

Onneksi pääsin kans makoilemaan omaan huoneeseen sängylle ja kokeet tultiin ottamaan suoraan sinne. Oli silloin muutenkin pahaa pahoinvointia edelleen, kokeen ajan onnistuin nieleskelemään mutta heti lähdettyä joutui juosta oksentamaan. En innolla oota tämän raskauden rasituksia, kun kahdesti taas joutuu käydä. :No Evil Monkey:

Itse joudun myös sokerirasitukseen viikolla 12-16 ylipainon vuoksi ja koska olen jo 28v ensisynnyttäjä.
En ajattele sitä ollenkaan negatiivisesti, hyvähän se on että seurataan huolellisesti :smiling-eyes:

On toki hyvä, että seurataan! En miettinyt esikoisesta missään vaiheessa et kieltäytyisin menemästä. Se vaan ärsyttää, että joutuu sen silti käymään kahdesti vaikka ensimmäisellä kerralla tulokset oli "täydellisesti" eikä yhtään siinä ja siinä rajoilla viitteiden kanssa. Toki tilanne voi muuttua muutamassa viikossa, mutta ei se itsestä hauskalta sillä hetkellä tuntunut. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

On toki hyvä, että seurataan! En miettinyt esikoisesta missään vaiheessa et kieltäytyisin menemästä. Se vaan ärsyttää, että joutuu sen silti käymään kahdesti vaikka ensimmäisellä kerralla tulokset oli "täydellisesti" eikä yhtään siinä ja siinä rajoilla viitteiden kanssa. Toki tilanne voi muuttua muutamassa viikossa, mutta ei se itsestä hauskalta sillä hetkellä tuntunut. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Joo tuon ymmärrän kyllä ihan täysin, en viitannut kehenkään tuolla omalla viestillä.
Ne oli vaan siis omat fiilikset! :Kissing Cat Face With Closed Eyes:
Nyt kun luin tuon oman viestin niin voi tosiaan tulkita että se oli jollekkin tarkoitettu mutta ei!
Kyllä siellä neuvolassa heitin että "Jaha ompa kiva olla ensimmäistä kertaa raskaana, vanha ja lihava :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Joo tuon ymmärrän kyllä ihan täysin, en viitannut kehenkään tuolla omalla viestillä.
Ne oli vaan siis omat fiilikset! :Kissing Cat Face With Closed Eyes:
Nyt kun luin tuon oman viestin niin voi tosiaan tulkita että se oli jollekkin tarkoitettu mutta ei!
Kyllä siellä neuvolassa heitin että "Jaha ompa kiva olla ensimmäistä kertaa raskaana, vanha ja lihava :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Joo ei, enkä ottanut tuota mitenkään kohdennetusti! Vaan ihan omat ajatukset tuosta kahdesti käymisestä vain sen vuoksi kun ylipainoa sattuu olemaan. Tuntuu jotenkin hauskalta, että hei joo sun arvot on ihan priimaa mut käyppäs silti uudestaan kun et nyt jäänytkään kiinni radista. Jos seuraavalla kerralla jäisit. :Face With Tears Of Joy:

Mua kans vähän rasittaa tai ehkä eniten huvittaa että joudun kaksi kertaa sokerirasitukseen, syynä tosiaan lähisukulaisen diabetes - joka siis on mun isoisällä ja puhkesi tosi vanhalla iällä. En jotenkin usko sen hirveästi mun riskiä nostavan :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Mut samaa mieltä, että parempi toki että seurataan ja otetaan varman päälle, etenkin kun mulle (ainakaan ei-raskaana) testi ei kokonaisuudessaan ollut paha rasti. Mut litkun lisäksi tosiaan paastoaminen ja/tai nopeahko verensokerin nousu sen jälkeen on asioita joihin me reagoidaan kovin yksilöllisesti, toisille tuntuvat tosi epämukavalta.

Tänään oli eka neuvolakäynti, ja sain kuulla että jatkossa mulla olis taas se sama neuvolaterkka kuin ekassa raskaudessa, mikä on kyllä tosi hyvä juttu. Tänään oli siis joku jota en oo aiemmin nähnyt edes, mutta tosi mukava oli. Lähinnä juttelua oli vaan, verenpaineet mitattiin. Ne oli koholla, mutta osasin odottaa sitä ja koska kotimittauksissa on ollu ok ja jopa aika matalat niin en ole huolissaan eikä ollut terveydenhoitajakaan. Nt-ultra ajan sain tasan kolmen viikon päähän, jolloin viikkoja olisi 13+5.

Hieman hirvittää huominen neuvola tämän huonovointisuuden vuoksi, aika on puolen päivän jälkeen ja silloin etominen vasta pahenee. En tajunnut aikaa varatessa sanoa että ajakohta olisi mieluiten aamupäivällä jotta ehdin takaisin kotiin ennen puolta päivää. Sanoin vain että ei heti kahdeksalta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Aikaiset aamut tuntuu olevan muutenkin tällä hetkellä hankalia tämän olon kanssa ja meiltä menee puoli tuntia ajomatkaan.
Pitää jotain evästä kehitellä mukaan ettei olo pahene ainakaan syömättömyyden takia.

Mulla oli tänään ensikäynti neuvolassa, ja siinähän se meni höpötellessä ja vanhoja esitietoja kerratessa. Terkka sanoikin, että tälleen tokalla kerralla ensikäynti on niin paljon nopeampi, kun kaikki perustiedot löytyvät jo. Musta toki tuntui siltä että lähinnä näyttelen raskaana olevaa, kun oireet helpottaneet niin paljon viime viikon aikana (nyt noin 9 viikkoa täynnä).

Mulla on varattuna lääkärineuvola jo tälle viikolle. Terkka tuli sanoneeksi, että täällä päin lääkärit aina ultraavat ekassa neuvolassa ja haluavat pitää sen siksikin aikaisin, siis jo hyvissä ajoin ennen nt-ultraa. En ole varmasti ainoa jonka mieltä huojentaa, ettei tarvitse odotella nt-ultraan asti, jos kaikki ei olisikaan hyvin.

Mä joudun/pääsen nyt viidennen kanssa ensimmäistä kertaa sokerirasitukseen. Mielelläni olisin jo aikasemmista mennyt, koska kaikki ovat olleet isoja. Mutta eivät vissiin tarpeeksi isoja, itse oon normaalikokoinen eikä sukurasitusta ole niin ei ole ollut sokerirasitukseen asiaa. Tavallaan oon helpottunut, että nyt pääsen. Lähinnä iän takia ja tällä kertaa terkkari oli sitä mieltä, että jo senkin vuoksi nyt kun aikaisemmat olleet isoja.

Kyllä mua vähän jo jännittää kuinka iso vauva nyt mahtaa olla tulossa....synnytykset tosin menneet aina hyvin mutta kyllä silti vähän hirvittää jos vaikka lähemmäs 5kg olis tulossa:tears:

Oli kyllä niin turha neuvolakäynti ettei tosikaan, tulin vain vihaiseksi. Elämäntilanteen kartoitus, liikunta, ruokavalio yms. Paino ja verenpaine. Ei edes kuunneltu sydänääniä! Viikotkin kätilö laski mielestäni väärin, pitää vielä tarkistaa. Laittoi lähetteen labraan jossa käytävä helmikuun alkuun mennessä. Sain ajan nt-ultraan ja lääkäriaika vasta joskus rv 16+..
Tästä käynnistä jäi todella huono mieli.
Kai siellä nyt sitten on kaikki hyvin vaikka ei sydänääniä kuunneltukaan. Seuraavaksi sitten se nt-ultra ensikuussa, päivämäärääkään en muista kun pisti niin vihaksi :Angry Face:

Oli kyllä niin turha neuvolakäynti ettei tosikaan, tulin vain vihaiseksi. Elämäntilanteen kartoitus, liikunta, ruokavalio yms. Paino ja verenpaine. Ei edes kuunneltu sydänääniä! Viikotkin kätilö laski mielestäni väärin, pitää vielä tarkistaa. Laittoi lähetteen labraan jossa käytävä helmikuun alkuun mennessä. Sain ajan nt-ultraan ja lääkäriaika vasta joskus rv 16+..
Tästä käynnistä jäi todella huono mieli.
Kai siellä nyt sitten on kaikki hyvin vaikka ei sydänääniä kuunneltukaan. Seuraavaksi sitten se nt-ultra ensikuussa, päivämäärääkään en muista kun pisti niin vihaksi :Angry Face:

Ei esikoisestakaan ainakaan täällä kuunneltu sydänääniä vielä ekalla neuvolakäynnillä, vasta sit NT-ultran jälkeisellä. En kyllä tiedä onko tässäkin varmaan paikkakuntakohtaisia eroja. Harmi että jäi tylsä fiilis :( <3

Ei esikoisestakaan ainakaan täällä kuunneltu sydänääniä vielä ekalla neuvolakäynnillä, vasta sit NT-ultran jälkeisellä. En kyllä tiedä onko tässäkin varmaan paikkakuntakohtaisia eroja. Harmi että jäi tylsä fiilis :sad001 :Heartred
Olin vain niin pettynyt, luulin että homma menee samalla kaavalla kuin edellisessäkin raskaudessa jolloin sydänäänet kuunneltiin ensimmäisellä käynnillä. Sama neuvola, eri kätilö.

Takaisin