Neuvolakäynnit

Ensimmäinen neuvola 18.1. jolloin viikot 9+, olisin saanut ajan jo viikkoa aiemmaksi mutten kokenut tarvetta.

Tällä viikolla oli eka neuvola, puhelimitse kylläkin kun mulla oli kipeähkö olo. Ei kyl muutenkaan olisi huvittanut mennä paikan päälle :Smiling Face With Open Mouth sain ajan nt-ultraan 1.2 jolloin 12+1. H10 viikolla otetaan verikokeet. Kiva kun täällä ultraa erikoislääkäri, kun taas edellisessä shp oli vaan kätilön tekemiä nt ja rakenneultra. Lääkärin ultra tuntuu jotenkin luotettavammaltq

Noni, vihdoin sain neuvolan kiinni. Eka käynti ens to 7+6, kun ei oikein ollu aikoja myöhemmälle. Meillä vaan yks nlatäti ni hommaa varmasti riittää.

Eka neuvola takana 8+6. Siellä oli kouluterkkari ja puhuttiin lähinnä edellisistä raskauksista. Ei yritettykään sydänääniä kun ei kuulemma osaa niitä etsiä. Onpahan nyt labraan ja ultraan ajat kuitenkin varattuna.

Minulla eka neuvola tän viikon pe, viikkoja silloin 8+6. Varataanko siellä jo nt-ultraan aika? Kiva alkaa saada tuollaisia etappien päivämääriä tietoon:smiling-eyes:

Minulla eka neuvola tän viikon pe, viikkoja silloin 8+6. Varataanko siellä jo nt-ultraan aika? Kiva alkaa saada tuollaisia etappien päivämääriä tietoon:smiling-eyes:

Lähetteen laittoi meillä neuvolassa eteenpäin, aika tuli postitse sitten muutaman päivän päästä. :smiling-eyes:

Meillä oli eka neuvola viime viikolla, ja siellä varattiin suoraan tuo nt-ultra-aika. Näköjään siis vaihtelee paikkakunnittain :smiling-eyes: Samoin varattiin seuraava neuvola, ja verikoe- ja sokerirasitusajat varasin sitten itse kotona. Tosiaan kiva saada tietoon seuraavia odotettavia (jännitettäviä!) virstanpylväitä!

Meillä ohjeistettiin varaamaan itse aina nt-ultraan sairaalan sähköisen ajanvarauksen kautta. Oli mun mielestä helppo ja kätevä systeemi ajan varaamiseen. Mutta käytäntöjä näyttää siis olevan hyvin monenlaisia.

Ekassa neuvolassa käyty tänään rv9+3.
Paljon sain lippulappusia matkaan mutta ei ollut hirveesti uutta tietoa. Sain influenssarokotuksen mikä oli todella hyvä juttu! Odotan enemmän tulevia käyntejä, seuraavana olisi nt-ultra noin 3 viikon kuluttua ja neuvola noin 5 viikon kuluttua.

Neuvolasta jäi kuitenkin hyvä fiilis!

Jäin nyt miettimään kun kahdessa ekassa raskaudessa sain ekalla käynnillä sellaisen veripalvelun lippulappusen, jolla tutkitaan veriryhmä ja ne mitkä lie vasta-aineet. Muutettiin nyt uuden sairaanhoitopiirin alueelle, enkä oo täällä ollu ennen raskaana. No nyt kun eka käynti oli etänä, niin en saannu mitään lappua. Mietityttää, että kai nekin veripalvelun näytteet sitten otetaan, vaikka en saannu mitää lappua. Käytännöt on niin erilaiset...

Jäin nyt miettimään kun kahdessa ekassa raskaudessa sain ekalla käynnillä sellaisen veripalvelun lippulappusen, jolla tutkitaan veriryhmä ja ne mitkä lie vasta-aineet. Muutettiin nyt uuden sairaanhoitopiirin alueelle, enkä oo täällä ollu ennen raskaana. No nyt kun eka käynti oli etänä, niin en saannu mitään lappua. Mietityttää, että kai nekin veripalvelun näytteet sitten otetaan, vaikka en saannu mitää lappua. Käytännöt on niin erilaiset...

Tämä onkin jännä, kun olet ollut etänä, multa viime viikolla otettiin siellä neuvolassa jo se verinäyte, josta tsekataan nuo vasta-aineet. Ensin hoitsu puhui vain veriryhmän selvittämisestä, mutta kun kerroin tietäväni sen, sanoi että vasta-aineiden takia näyte otetaan joka tapauksessa. Eli oisko unohtunut mainita tuolla sun etäkäynnillä käynnillä tuosta, koska kyllä ne ilmeisesti kaikilta järjestelmällisesti tsekataan.

Tämä onkin jännä, kun olet ollut etänä, multa viime viikolla otettiin siellä neuvolassa jo se verinäyte, josta tsekataan nuo vasta-aineet. Ensin hoitsu puhui vain veriryhmän selvittämisestä, mutta kun kerroin tietäväni sen, sanoi että vasta-aineiden takia näyte otetaan joka tapauksessa. Eli oisko unohtunut mainita tuolla sun etäkäynnillä käynnillä tuosta, koska kyllä ne ilmeisesti kaikilta järjestelmällisesti tsekataan.

Minä sain lähetteen labraan, neuvolassa ne ei suoraan itse mitään tee. Labrassa ottavat kaiken veriryhmästä, hemoglobiiniin ja vasta-aineisiin.

Minä sain lähetteen labraan, neuvolassa ne ei suoraan itse mitään tee. Labrassa ottavat kaiken veriryhmästä, hemoglobiiniin ja vasta-aineisiin.

Siis joo toki ei meilläkään neuvolassa näytteelle tehdä mitään, vaan lähtee sieltä Veripalveluun. Mutta meillä hoitaja on pätevä ottamaan näytteen, joten se hoidetaan sitten tuolla. Muut alkuraskauden näytteet hoidetaan normaalisti labran kautta.

Minunkin piti netistä varata ultraan aika. Oli ihan muutama aika vaan niille viikoille tarjolla ja kaikki ihmeellisesti 19 aikoihin. Outoa sanon minä :D Ennen oli kivempi kun sai vaan valmiin ajan.

Meillä oli eilen eka neuvola, yllätyin kuinka pitkä (2h) toi eka käynti oli! Aikamoinen informaatioähky olisi myös ollut jos ei ois jo lukenut itsekseen noista aiheista, itselle uutta asiaa oli aika vähän ja siltikin meinasi vähän puuduttaa. Sattui onneksi tosi mukava terkkari, jäi hyvä mieli koko tapaamisesta. :White Smiling Face:

Mitä siellä noin suunnilleen keskusteltiin (ei tarvi yksityiskohtaisesti selittää kuitenkaan), entäs kuunneltiinko sydänääniä? :smiling-eyes:
Itsellä edellisestä raskaudesta jo monta vuotta aikaa, joten ei muista kaikkea.

Mitä siellä noin suunnilleen keskusteltiin (ei tarvi yksityiskohtaisesti selittää kuitenkaan), entäs kuunneltiinko sydänääniä? :smiling-eyes:
Itsellä edellisestä raskaudesta jo monta vuotta aikaa, joten ei muista kaikkea.
Ihan kivan paljon oli varattu aikaa vaan meidän perhetilanteen läpikäyntiin, eli sellaista yleistä höpinää kun terkkari tutustui meihin. Käytiin läpi raskausajan suosituksia syömisestä, hammashoidosta ja liikunnasta, ja muutenkin kaikki terveystiedot läpi omista menneistä sairastelusta, lääkityksistä, rokotteista jne. Seulonnat selitti aika huolella. Katsottiin läpi miten seurataan sokeri- ja proteiiniarvoja tulevilla neuvolakäynneillä kun ne pitäis muistaa itse käydä tsekkaamassa heti alussa. Ja sit niiden kaiken maailman labrojen läpikäymiseen meni kans aikaa. Olikohan muuta. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Sydänääniä ei kuunneltu vielä tällä kertaa, oli pieni pettymys kun sanoi sen. Kävin 8+2 neuvolassa niin silloin ois ilmeisesti ollut vielä niin todennäköistä ettei ainakaan sillä laitteella niitä löydy, ettei alkanut niitä etsimään jottei tule pettymys. Mutta kaikilla seuraavilla kuunnellaan ainakin tuolla.:White Smiling Face:

Tänään oli eka neuvola ja jäi kyllä hyvä fiilis. Etukäteen jännitin, että vaikuttaako ikä ja hoitotausta asenteisiin, mutta th oli aivan ihana, kokenut ja kannustava, itsekin saanut lapsen mun ikäisenä ja kokenut lapsettomuutta. Luottavainen ja helpottunut olo jäi siitä, että on hyvissä käsissä, kun yhteys lapsettomusklinikkaan loppuuu. Np-ultran ajan saa itse varata Maisan kautta, mutta lähete on vielä sellaisessa tilassa ettei ajanvaraus onnistunut. Mitenköhän kauan meni muilla sähköisen ajanvarauksen kautta, että lähete käsiteltiin ja ajan sai varattua?

Tänään oli eka neuvola. Harmi, ku ei ollu se meijän oma terkka ni vaihtuu sit myöhemmin. Mut oli tuokin kiva. Ja pelkäsin, et törmään johonkin tuttuun ja kappas kurssikaveri se siellä tulikin oman lapsen kanssa vastan. No eipä sinällään kyllä haittaa, kun on niin mukava tyyppi.

Mies ei meinannu lähtee ensin mukaan, kyseli et onko siellä hänen kannalta ja hänelle olennaisia asioita. Kyllä vähän alko itkettää ja kysyinki et no onko tässä kyse nyt vaan hänen asioista. Onneks se tajus kysyä et eli sä haluat mut tueksi mukaan. Itkin et joo, ois se mulle tärkeää. Kysyin jälkeenpäin et katuuko et lähti ni ei katunu. Lupasin kuitenki et ei tarvi ihan kaikille käynneille lähteä, mut tää eka oli itelle tärkeä. Ja sit hän sano et kyl hän ultriin lähtee, ne on sille varmasti konkreettisempia ku muut käynnit.

Ihan mukava käynti, eipä paljon uutta tietoa tullu vaikka esikoista odotetaankin.

Meillä eka neuvola viikon päästä, sillon 8+3. Olisin saanut jo tälle viikolle, mutta halusin päästä ensin varhaisultraan ja se oli tänään. Kivakin että on eri viikolla, taas mitä odottaa. :)

Tänään oli eka neuvola. Harmi, ku ei ollu se meijän oma terkka ni vaihtuu sit myöhemmin. Mut oli tuokin kiva. Ja pelkäsin, et törmään johonkin tuttuun ja kappas kurssikaveri se siellä tulikin oman lapsen kanssa vastan. No eipä sinällään kyllä haittaa, kun on niin mukava tyyppi.

Mies ei meinannu lähtee ensin mukaan, kyseli et onko siellä hänen kannalta ja hänelle olennaisia asioita. Kyllä vähän alko itkettää ja kysyinki et no onko tässä kyse nyt vaan hänen asioista. Onneks se tajus kysyä et eli sä haluat mut tueksi mukaan. Itkin et joo, ois se mulle tärkeää. Kysyin jälkeenpäin et katuuko et lähti ni ei katunu. Lupasin kuitenki et ei tarvi ihan kaikille käynneille lähteä, mut tää eka oli itelle tärkeä. Ja sit hän sano et kyl hän ultriin lähtee, ne on sille varmasti konkreettisempia ku muut käynnit.

Ihan mukava käynti, eipä paljon uutta tietoa tullu vaikka esikoista odotetaankin.

Ite varaan kans kaikki ajat niin, että mies voi halutessaan tulla mukaan. Ei se ekalle, kun siellä vaan jutellaan niitä näitä. Mutta ultriin kyllä. Ja isyyden tunnustus. Ja aikoo ehdottomasti olla leikkaamassa napanuoran.

Takaisin