Neuvolakäynnit

Ei mullakaa oo kuunneltu ekalla kerralla ääniä, täällä nii vanha laitekki ettei sillä kuuluis ees vielä. Saa nähä millo kuunnellaan ees ekan kerran..

Olin vain niin pettynyt, luulin että homma menee samalla kaavalla kuin edellisessäkin raskaudessa jolloin sydänäänet kuunneltiin ensimmäisellä käynnillä. Sama neuvola, eri kätilö.
Harmi kun jäi kökkö fiilis neuvolasta. Toivois että siellä olis aina mukava käydä. Toivotaan parempaa fiilistä seuraavalla käynnillä.

Olin koko ajan luullut että tänään on 9+1 mutta eletäänkin ilmeisesti vasta 8+5... sovelluskin näytti tuon 9+1.. Outoa. Takapakkia tunnutaan menevän jatkuvasti. Toivottavasti nt-ultrassa ei sitten enää mennä taaksepäin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Viikon päästä on eka neuvola. Eilen naisten polilla varhaisultrassa kirjoitettiin kuitenkin jo lähete verikokeisiin, kun nekin täytyy käydä ensi viikon lopulla. Saatiin myös nt-ultran aika jo.

Mulle soittivat just äitiyspolilta, huominen ultra-aika siirty iltapäivästä aamuun...nyt alko ehkä vähän jännittää. Mies on reissuhommissa ja oli saanut sovittua, että lähtee huomenna aikasemmin jotta pääsee mukaan. Toivottavasti pääseekin jo tänään lähtemään kotiin....

Olipa kiva neuvolakäynti :smiling-eyes: pääsen neuvola psykologille juttelemaan tapahtuneista (keskenmenot) ja esikoisen synnytyksen jälkeen syntyneestä synnytyspelosta. Hän rauhoitteli myös, että neuvolaan saa aina tulla kuuntelemaan sydänääniä jos tuntuu siltä ja sain NT-ultran heti rv 12+1.

Mä täällä kerroinki joku kk takaperin mun neuvolapelosta. Oon asunu yli 10 vuotta tässä kaupungissa ja alunperin oon kotosin viereistä kunnasta, joka on nykyään saman kaupungin kaupungisosa. Olisin kaikki osannu hoitaa omassa pikku kunnassa ja tienny oikeet ovet ja kaikki. Mut en oo ”joutunu” aluelliseen terveyskeskukseen ollenkaan. Tässäkin pikku kaupungissa niitä on 8. Oon aina käyny työterveydessä (yksityinen sairaala) tai kunnallisen sairaalan päivystyksessä, koska viikonloppusin ei saa lääkärin saikkulappua muualta.

Mutta keskustelin yllättävän tahon kanssa neuvolasta töissä ja kyseinen terkkari on kuulemma oikein ihana ja ymmärtäväinen:red-heart: helpottaa tätä uusien paikkojen ja toimintatapojen pelkoa.

Mukava oli ensimmäinen käynti täälläkin! Uusi terkka, joten jännitti miten kemiat kohtaa, mutta tosiaan hyvin meni! Osasi ottaa siis rennosti, eikä alkanut liikaa saarnaamaan mistään... :tears:

Mulla oli myös eilen eka neuvolakäynti (joka hoidettiin etänä). Tuttu terveydenhoitaja ennestään lapsen kautta, mutta jännitti olla nyt itse ekaa kertaa hänen asiakkaansa. Kaikki meni kuitenkin tosi kivasti ja huomasin, että hän suhtautui mukavan hienovaraisesti ja kannustaen moneen asiaan. Esim. painosta sanoi että he ei sitä tuu erikseen kyyläämään ja synnytyspelosta ja -tavoista pystyi puhumaan ilman että olisi saanut lukea rivien välistä mielipiteitä tms. Jotenkin tuli sellainen raikas, 2020-luvun fiilis keskustelustamme, asiat ja asenteet on muuttuneet. :smiling-eyes:

Vihdoin eka neuvolakäynti takana. Kyllä se varhainen sokerirasitus napsahti, kun isoisällä on 2. tyypin diabetes. Onneksi sen voi tehdä vaikka vasta viikolla 16 niin jotain saumaa saada paastottua ja pidettyä litku sisällä. Labrat pitää juosta aiemmin, että on sikiöseulontaan ajoissa.

Ihan vaan juteltiin ja sovittiin aikoja eli ultraan asti joutuu odottelemaan sydänäänetkin. Kysyin kaksosriskistä (perimä+ikä) niin sentään suurempi todennäköisyys yhteen kuin useampaan sikiöön. Varmistuu tuo määräkin sitten nt-ultrassa muutaman viikon päästä.

Mulla oli kyllä mielettömän ihana ultrakäynti, kätilö oli aivan ihana. En muista, että yksikään aikaisempi ultra isompien kanssa olis jättänyt näin hyvän mielen vaikka positiivisia kokemuksia nekin olleet.

Kätilö selitti koko ajan mitä katsoo, ja mikä on mitäkin. Ei pitänyt turhaa kiirettä minkään kanssa. Ja ite herkistyin kun kätilö puhu vauvasta hänenä, konkretisoitui viimeistään nyt itselle, että meille tosiaan tulee vauva:smiling face with heart-eyes:

Tuli tänää puhelu nla:sta, juomaa pitäs rueta. Ketoaineet yhen plussalla. Juominen on kyllä aina ollu mun kompastuskivi, paitsi jos noudattanut vhh.

Tuli tänää puhelu nla:sta, juomaa pitäs rueta. Ketoaineet yhen plussalla. Juominen on kyllä aina ollu mun kompastuskivi, paitsi jos noudattanut vhh.
Itse pelkään samaa tuomiota kun käyn labrassa ja jätän samalla pissaviljelynäytteen. Juominen on ollut muutenkin melkoisen tiukassa tämän oksentelun kanssa.. Kovasti koetan nyt ryhdistäytyä asian kanssa ja saada enemmän nesteytettyä, keskiviikkolle labraan aika.

Tänään oli nt-ultra rv 12+6

Ai että mikä onni nähdä pienokainen ja että kaikki oli hyvin. Oli myös mahtava kätilö joka ultrasi :red-heart: mä en meinannut koko puolen tunnin aikana saada sanaakaan suustani kun vaan itkin ja vollotin mutta hän niin ihanasti puhui meidän pikkuisesta ja höpötteli niin lempästi ja rauhallisesti. Oli aivan mahtava kokemus :red-heart:

Nyt vihdoin alan luottamaan tähän raskauteen :smiling-eyes: tästä se lähtee ja kohta alkaa toinen kolmannes

Ai että mikä onni nähdä pienokainen ja että kaikki oli hyvin. Oli myös mahtava kätilö joka ultrasi :red-heart: mä en meinannut koko puolen tunnin aikana saada sanaakaan suustani kun vaan itkin ja vollotin mutta hän niin ihanasti puhui meidän pikkuisesta ja höpötteli niin lempästi ja rauhallisesti. Oli aivan mahtava kokemus :red-heart:

Nyt vihdoin alan luottamaan tähän raskauteen :smiling-eyes: tästä se lähtee ja kohta alkaa toinen :red-heart::red-heart:

Ihanaa! :smiling face with heart-eyes::red-heart:

Nyt vihdoin alan luottamaan tähän raskauteen :smiling-eyes: tästä se lähtee ja kohta alkaa toinen kolmannes

Ihanaa! :smiling face with heart-eyes::red-heart:

Takaisin