Neuvolakäynnit

Tänään piti olla eka neuvolakäynti, mutta se peruuntui ilmeisesti poissaolon vuoksi ja siirtyi ensi viikolle. Jotenkin hurjaa ajatella että eka käynti vasta kun melkein 11 viikkoa täynnä :Grinning Face With Smiling Eyes:
Olis vaan kiva jo saada se nt-ultra aika ja lähete labroihin että saisi ne varattua.

Mulla on perjantaina ensimmäinen neuvolakäynti. Viikkoja on nyt kasassa 8+4, joten olisi tosiaan kiva saada hyvissä ajoin lähete labroihin ja aika sinne nt-ultraan, kun täällä tuntuu olevan vielä ihan hirveä ruuhka ja ajat tosi kortilla.

Eka nla tänään, eipä siellä hirveesti uutta tullu. Painon suhteen on ihana th, paino vain yks mittari mutta ei halua stressata odottajaa sen asian kanssa. Jos ei mitää myrkytykseen tms viittaavaa ole.
Pitäs ite soittaa ja varata nt-ultra. Sitä ennen seulakokeet käyä..
Sokerirasitus on kahesti raskauden aikana.

Eka nla tänään, eipä siellä hirveesti uutta tullu. Painon suhteen on ihana th, paino vain yks mittari mutta ei halua stressata odottajaa sen asian kanssa. Jos ei mitää myrkytykseen tms viittaavaa ole.
Pitäs ite soittaa ja varata nt-ultra. Sitä ennen seulakokeet käyä..
Sokerirasitus on kahesti raskauden aikana.
Mä olen vähän stressannut noista sokerirasituksista. Osaatko sanoa, onko kahteen mikä raja? En tiedä, millä ilveellä saisi sen litkun nieltyä, jos pitää käydä tässä alkupuolella raskautta rasituksessa.

En kyl muista rajoista.. Mut siis Mulla ikä ja paino ja edelliset raskaudet vaikuttaa että pidetään kahesti.
Mulla ollu tunnin arvo liian matala tokassa raskaudessa, olikohan ekassaki. Mut ei mulla mitää radidiagnoosia oo ollu, vaikka tokan kohdalla oli eka käynnillä nii kirjoitettu. Mut katto vielä ekan raskauden merkintöjä ni ei löytäny kyllä et ois sitä todettu.

Muokattu viimeksi:
Mä olen vähän stressannut noista sokerirasituksista. Osaatko sanoa, onko kahteen mikä raja? En tiedä, millä ilveellä saisi sen litkun nieltyä, jos pitää käydä tässä alkupuolella raskautta rasituksessa.

Oisko BMI yli 35, lähisuvun DM2 ja ensisynnyttäjyys/aiempi radi sellaiset tekijät, että tulisi kaksi, jos oikein muistan. Vähän kyllä aikaa, kun noista lueskelin, mutta tällainen valistunut arvaus.

Oisko BMI yli 35, lähisuvun DM2 ja ensisynnyttäjyys/aiempi radi sellaiset tekijät, että tulisi kaksi, jos oikein muistan. Vähän kyllä aikaa, kun noista lueskelin, mutta tällainen valistunut arvaus.

Mulle just tuon lähisukulaisen diabeteksen takia tulee kaksi kertaa, mutta en ole varma tuleeko se 2 kertaa suoraan siitä vai esim. toinen kerta iän takia ja toinen siitä.

Niihin sokerirasituksiin ei ole pakko osallistua. Mulle niitä yritettiin tyrkyttää, mutta sanoin pontevasti kiitos ei. Pyysin kotiin mittarin ja tein viikon seurannan, joka osoitti, että sokeriarvot on erinomaiset. Jo tuolloin oli korona-aika ja totesin, etten todellakaan ala niellä sitä karmeaa sokerilitkua, kun mikään muukaan makea ei mene alas, enkä ala pidättelemään oksennusta ja oleilemaan tuntitolkulla siellä neuvolassa koronaa hankkimassa.

Mua pelottaa se sokerirasitus, kun pelkkä ajatuski, et tyhjään mahaan vitusti sokeria yököttää jo valmiiks aivan törkeesti!! Ja siis olin raskaana tai en!! Muutenki oon semmone, et jos maha on liian tyhjä, ni oksennan/kyökin herkästi.

Viime raskaudessa jouduin käydä myös rv12 sokeritasituksessa vaikka olin normaalipainoinen uudelleen synnyttäjä ja ekassa raskaudessa ei ollu radia. Ekasta raskaudesta ei ollut edes pitkä aika tuolloin. Mutta syyksi riitti, että mun isällä on esidiabetes. No nyt sitten täällä sairaanhoitopiirissä ei sit tarvinnutkaan mennä kuin vasta vikalla kolmanneksella...

Voisi siis toivoa, että ainakaan varhaiseen sokerirasitukseen ei tarvitsisi mennä, mikä huojentaa oloa. Sinänsä haluan suositelluissa seulonnoissa ja testeissä käydä, kun niiden tarpeen on joku asiantunteva tilastojen ja tutkimusten perusteella määrittänyt. Ei hirveästi kiinnosta synnyttää mitään 60cm/5.5kg sokerivauvaakaan... Miehen geeneillä on jo riittävä riski isoon vastasyntyneeseen ilman radiakin.

Voisi siis toivoa, että ainakaan varhaiseen sokerirasitukseen ei tarvitsisi mennä, mikä huojentaa oloa. Sinänsä haluan suositelluissa seulonnoissa ja testeissä käydä, kun niiden tarpeen on joku asiantunteva tilastojen ja tutkimusten perusteella määrittänyt. Ei hirveästi kiinnosta synnyttää mitään 60cm/5.5kg sokerivauvaakaan... Miehen geeneillä on jo riittävä riski isoon vastasyntyneeseen ilman radiakin.

Sokerirasitus antaa sen yhden päivän tilanteen. Sokereita mittaamalla voi tarkistaa tilanteen useammin. Tiedän näitä, jotka saa puhtaan tuloksen sokerirasituksesta, mutta sen jälkeen kehittyy radi ja tulee näitä mörssäreitä. Jos lapsi kasvaa valtavasti saa siitä kyllä jo hyvissä ajoin tietoa, mm. rakenneultrassa ja sf-mittaa seuraamalla. Mulle sitä manattiin koko ajan, kun en rasitukseen suostunut, vaikka muuten seurasin sokeria silloin tällöin, jotta olin varma että arvot on koko ajan priimaa. No, meidän tyttöhän syntyi hoikkana ja pirteänä vauvana, josta kätilö sanoi heti, että tämä vauva ei ole sokerivauvaa nähnytkään.

Tänään eka neuvolakäynti. Ihmetyttää, että kävin keskiviikkona yksityisellä, jossa kätilö ultrasi ja joka tekee ko.työtä päivätyönään ja omaa pitkän kokemuksen. Sain sieltä lasketun ajan, niin tänään terkkari alkoi yskiä, että ei voi luottaa siihen kätilön ultraamaan laskettuun aikaan, kun ei ole ollut lääkäri ultraamassa. Viime raskaudessakaan lääkäri ei ultrannut kummallakaan käyntikerralla, jotka neuvolaohjelmaan kuuluu ja nt- ja rakenneultrat hoidetaan sikiöseulontayksikössä ja ne jotka siellä ultraa ei todellakaan ole lääkäreitä.

Muuten käynti oli taas yhtä tyhjän kanssa. Kaikki samat itsestään selvyydet piti jaaritella, kuin vuosi aikaisemmin. Ensi viikolla pitäisi päästä varaamaan nt-ultraa helmikuun alkuun. Onneksi seuraava neuvolakäynti vasta reilun kuukauden päästä.

Jep, täälläkään ei hotsittaisi mitään jättiisoa tyyppiä punnertaa ulos. Enkä muutenkaan suhtaudu kepeästi radiin. Mäkin odotin kauhulla, että joudunko ylipainon vuoksi kahdesti sokerirasitukseen, mutta vain kerran tulee kohdalle. En siis voinnillisesti pystyisi sinne lähiaikoina menemään.

Mutta oon vierestä seurannut oman tutun täyttä kieltäytymistä radi-diagnoosista, osti oman mittarin ja tulkitsi tuloksensa omin päin niin, ettei hänellä mitään raskausdiabetesta ole. Suuttui kun "jäi kiinni" sokerirasituksessa ja sitten vielä toisessa, mutta kieltäytyi silti vastaanottamasta diagnoosia sekä kaikesta neuvonnasta, mitä neuvolasta olisi ollut saatavilla. Hänellä toki vaikutti varmasti se, että hän heti raskauden tultua ilmi oli sitä mieltä, että nyt vihdoin voi syödä "kahden edestä" ja painoahan siitä tuli raskauden aikana monta kymmentä kiloa lisää. Seurauksena sitten moninaiset radi-komplikaatiot ja hätäsektio, eli lopulta kaikki meinasi mennä täysin pieleen. Ei tulisi itse skipattua sokerirasitusta eikä etenkään epäilyä radista... Tuli esikoisen odotuksessa oltua tarkkana syömisten kanssa, kun tämä tutun tilanne oli silloin melko tuoreena muistissa.

Jep, täälläkään ei hotsittaisi mitään jättiisoa tyyppiä punnertaa ulos. Enkä muutenkaan suhtaudu kepeästi radiin. Mäkin odotin kauhulla, että joudunko ylipainon vuoksi kahdesti sokerirasitukseen, mutta vain kerran tulee kohdalle. En siis voinnillisesti pystyisi sinne lähiaikoina menemään.

Mutta oon vierestä seurannut oman tutun täyttä kieltäytymistä radi-diagnoosista, osti oman mittarin ja tulkitsi tuloksensa omin päin niin, ettei hänellä mitään raskausdiabetesta ole. Suuttui kun "jäi kiinni" sokerirasituksessa ja sitten vielä toisessa, mutta kieltäytyi silti vastaanottamasta diagnoosia sekä kaikesta neuvonnasta, mitä neuvolasta olisi ollut saatavilla. Hänellä toki vaikutti varmasti se, että hän heti raskauden tultua ilmi oli sitä mieltä, että nyt vihdoin voi syödä "kahden edestä" ja painoahan siitä tuli raskauden aikana monta kymmentä kiloa lisää. Seurauksena sitten moninaiset radi-komplikaatiot ja hätäsektio, eli lopulta kaikki meinasi mennä täysin pieleen. Ei tulisi itse skipattua sokerirasitusta eikä etenkään epäilyä radista... Tuli esikoisen odotuksessa oltua tarkkana syömisten kanssa, kun tämä tutun tilanne oli silloin melko tuoreena muistissa.

Minä tiedän monta, jotka saa radi-diagnoosin, mutta eivät noudata mitään ohjeita. Eli vedetään kaksin käsin evästä, roskaruokaa ja sokeria sen minkä kerkeävät. Että sillä rasituksella ei ole paljon merkitystä, jos niitä ohjeita ei sitten noudateta. Jokainen varmaan punnitsee omista lähtökohdista sen mikä on järkevää. Eikä rasituksen pois jättäminen tee kenestäkään radilaista, eikä mittaaminen ole yhtään epäluotettavampi tapa. Nämä ääritapaukset, joissa lihotaan kymmeniä kiloja lienevät jo aika lailla selvä luku itsessään.

Minä tiedän monta, jotka saa radi-diagnoosin, mutta eivät noudata mitään ohjeita. Eli vedetään kaksin käsin evästä, roskaruokaa ja sokeria sen minkä kerkeävät. Että sillä rasituksella ei ole paljon merkitystä, jos niitä ohjeita ei sitten noudateta. Jokainen varmaan punnitsee omista lähtökohdista sen mikä on järkevää. Eikä rasituksen pois jättäminen tee kenestäkään radilaista, eikä mittaaminen ole yhtään epäluotettavampi tapa. Nämä ääritapaukset, joissa lihotaan kymmeniä kiloja lienevät jo aika lailla selvä luku itsessään.

En toki missään sanonut, että rasituksen väliin jättäminen aiheuttaisi kenellekään radia. Mutta en myöskään lähtökohtaisesti suhtaudu kielteisesti tutkimuksiin, joilla on hyvä tarkoitus enkä näin ylipainoisena aio jättää sokerirasitusta väliin. Jokainen tekee omat päätöksensä menevätkö vai eivät. Kerroin vain esimerkin tutusta ihmisestä, jolta meinasi lähteä sekä oma että lapsen henki, koska hän ei hyväksynyt radi-diagnoosiaan, tätä ei missään nimessä oltu kohdistettu kehenkään foorumilla kirjoittelevaan.
Mutta olennaista tosiaan on se, että miten siihen radiin sitten suhtautuu, on se sitten rasituksen kautta tai verensokerimittarilla havaittu. Sokerirasitus on ehkä siinä mielessä luotettavampi, että jos joku lähtee ilman mitään tietotaitoa vain mittailemaan vs-mittarilla omin päin ja tulkitsee tuloksia oman mielensä mukaan, eihän sellaisestakaan ole mitään hyötyä.

Olen käynyt melkein jokaisessa raskaudessa sokerirasituksessa vaikka ylipainoa tai sukurasitteita ei ole. Syynä kahdella peräkkäisellä käynnillä ollut pissassa sokerit koholla, minulla munuaiset päästää kaiken sokerin raskausaikana läpi söin mitä tahansa. Neuvolan kätilön mieliksi olen niissä sitten käynyt vaikka itse olen tiennyt että mahdollisuus radiin kohdallani on hyvin pieni. Alkuraskauksia lukuun ottamatta olen ollut aina tarkka syömisistäni. Makeita ei ole raskaana ollessa tehnyt mieli eikä liiemmin purilaisia tai muutakaan 'roskaruokaa'. Raskaana ollessa olen tainnut syödä aina terveellisemmi kuin ikinä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Ensimmäistä odottavan ehkä vähän hölmö kysymys: tehdäänkö sokerirasituskoe siis vakiona kaikille raskaana oleville vähintään kerran vai pitääkö jotkut kriteerit täyttyä? Minä ymmärsin ensikäynnillä terkkari puheista että hän ei olisi minua sokerirasitukseen laittamassa mutta voiko se mennä niin?

Ensimmäistä odottavan ehkä vähän hölmö kysymys: tehdäänkö sokerirasituskoe siis vakiona kaikille raskaana oleville vähintään kerran vai pitääkö jotkut kriteerit täyttyä? Minä ymmärsin ensikäynnillä terkkari puheista että hän ei olisi minua sokerirasitukseen laittamassa mutta voiko se mennä niin?

Voisiko olla taas noita kuntakohtaisia eroja? Meidän kunnassa nimittäin (ainakin silloin kuusi vuotta sitten) kaikki ensiodottajat sai mennä sokerirasitukseen. Mut toki jos rasitus tehdään vain kerran, se on vasta raskauden puolivälin jälkeen, joten jos terkkari on ajatellut vaan sitä, ettei sinun tarvitse mennä kahdesti ja ulosanti vaan on jäänyt epäselväksi? Tai sitten teidän kunnassa on vaan jotenkin eri systeemi ja sulla ei ole mitään riskitekijöitä miksi sut tulisi sinne ohjata.

Ainakin jos on alle 25v. eikä sukurasitteita tai ylipainoa, niin silloin ei välttämättä laiteta ensisynnyttäjiä sokerirasitukseen. Jos nyt oikein muistelen :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Takaisin