Neuvolakäynnit

Varmaan aika harvassa neuvolassa pääsee ultraan yleensäkään ja ar-ultraankin lääkärille pääsee varmaan vaan erityisestä syystä. Toki eroja eri paikkakunnilla voi olla. Täälläkin melko moni on ultran varaillut ihan omakustanteisesti.
 
Oletteko siis neuvola-aikaa varatessa saaneet varattua myös ultra-ajan (np-ultra)? Sain ite ajan neuvolaan 13.1., jolloin 8+4. Mietin, että kai niitä ultra-aikoja on sitten saatavilla, jos se varataan vasta ekalla neuvolakäynnillä.

Onpa musta tullut nyt ihme stressaaja joka asian suhteen, ku yleensä otan tämmöset aika rennosti. Tietty edellisestä kerrasta on melkein 8 vuotta aikaa, ehkä siks nää mietityttää...

Ei. Meillä ainakin ekassa neuvolassa tehdään lähete verikokeisiin ja varataan aika nt-ultraan, vai olikohan se nykyään niin että saa sit itse varata.:think005 Muistaakseni viimeksi v. 2017 aika tuli ihan vaan postissa etten saanu itse sitä valita.
Mua kans stressaa et miten aikoja riittää :happy7 ku tuntuu et vaik syntyvyys laskee niin resurssit sen ku vähenee nopeammalla tahdilla.
 
Minulla olisi ollut neuvolan ensikäynti huomenna rv 7+3, mutta tänään soittivat sieltä, että meidän terveydenhoitaja on sairaana, eikä kenellekään muulle ole vapaana aikoja. Meidän neuvolassa seuraavat vapaat ajat olisivat vasta tammikuun puolessa välissä, joten sovittiin ensikäynti ensi maanantaille keskustan neuvolaan. Keskustan neuvolasta kyseltiin olenko käynyt varhaisultrassa ja en ole, joten tarjosivat minulle varhaisultraa ensiksi tälle päivälle, mutta ei sopinut omiin aikatauluihin niin sovittiin sitten se varhaisultra tammikuun alkuun 4.1, jolloin mulla on viikkoja 9+2. Tosi positiivinen yllätys kun ei tarvitsekaan odottaa sinne nt-ultaan tammikuun loppupuolelle! Ihanasti terveydenhoitaja otti vastaan myös mun pyynnön saada lähete ferritiinitason mittaukseen ja kuulema saan ehdottomasti lähetteen sinnekin. Mitään muuta kautta en koskaan ole saanut lähetettä!
 
Täällä esikoista odottava ja kaikki on uutta! Soitin neuvolaan 16.12. kun olin tehnyt positiivisen raskaustestin 14.12. Tänään virallisen laskelman mukaan 6+2 mutta luulen, että ollaan oikeasti kuudennen viikon lopussa, kun arvioin hedelmöitysajankohtaa ja huomioin epäsäännöllisen kiertoni. Sain neuvola-ajan tammikuulle niin, että laskelmieni mukaan silloin olisi 9+3. Lähtökohtaisesti pitäisi olla lähitapaaminen, mutta ajanvarauksen yhteydessä väläyteltiin myös etätapaamisen mahdollisuutta.

En ollut aiemmin ajatellut tuota varhaisultraa, mutta monet näyttää käyvän. Olisihan se tosiaan aika tylsää tuolloin tammikuussa kuunnella puolitoista tuntia ohjeita ja sitten muutaman viikon päästä ultrassa ilmenisi, ettei täällä esim sydän lyö.

Tuon ekan ajan varauksen yhteydessä ei ollut vielä puhetta ultrasta. Asun Helsingissä.
 
Onkohan olemassa jotain takarajaa ensimmäiselle neuvolakäynnille.. ei huvittaisi yhtään mennä neuvolaan. Tiedän että sitten alkaa taas sokereiden mittailu ja sen sellaiset (epä)mukavat :rolleyes:.
Mä niin haluaisin nauttia tästä viimeisestä raskaudesta edes hiukan aikaa. Etenkin kun kaikki ruokavalio-asiat on ihan hyvässä muistissa. Se jatkuva kyttääminen ja mittaaminen vaan saa kuupan pehmeäksi :bag:.
Mikähän on nt-ultran takaraja, se kaiketi täytyy varata neuvolan kautta.
 
NT-ultra on viimeistään viikolla 12+6 ja sitä ennen on ne verikokeet, muuten en tiedä takarajaa neuvolakäynneille.:)
 
NT-ultra on viimeistään viikolla 12+6 ja sitä ennen on ne verikokeet, muuten en tiedä takarajaa neuvolakäynneille.:)
Eli sitten voisin ainakin kuukauden vetkuttaa vielä ennen soittoa neuvolaan :joyful:. Kuulostaa ihanalta!
 
Mahdollisesti :joyful: Itse soittelin eilen ja sain ajan vasta 15.1., koska pyhät sotkevat ja aiheuttavat ruuhkaa eli siinä mielessä kannattaa olla ajoissa, että saa nuo tutkimukset oikeaan aikaan tehtyä :happy:
 
En oo itsekään saanut vielä varattua neuvolaa. Alkuviikko oli liian kiire töissä ja tänään se näyttäisi olevan kokoajan varattu:banghead:
 
Mulla oli eilen eka neuvola.

Ei mitään erikoista, kerroin synnytystraumastani ja -pelostani ja hän halusi kuulla siitä kaiken. Pääsen jossain vaiheessa lähetteellä jonnekin suunnittelemaan tulevaa synnytystä. Hemoglobiini oli 133.
Kiva ja fiksu neukkutäti, näinkin hänet jo vajaa pari kk sitten esikoisen 3v-nlassa.

Varasin seuraavat ajat:
12.1. meen verikokeisiin
20.1. nt-ultra :love017

4.2. neuvola
5.3. lääkärineuvola

Ja äh, ku onnistuu näiden päivämäärien kanssa. Mun la on mun ystävän hääpäivä jotka kärsineet jo 2,5 v lapsettomuudesta ja ultrapäivä toisen ystävän hääpäivä, joka eronnut miehestä jota viel rakastaa ja ois halunnu lisää lapsia. Oisin ottanu toisen päivän ultralle mut ei ollut mahdollista. :lurking: Mut enhän mä tälle mitään voi ja ystävät tuskin mua siitä soimaa :wtf: mut kaikkea sitä vaan tulee ajatelleeksi...
 
Kävin ekalla neuvolakäynnillä viime viikolla, kun esikoiselle haettiin influenssarokotuksen tehoste. Hb oli taas alhaalla, vaan 113 ja rautakuurille määrättiin. Nyt vaan lisärauta aiheuttaa ylävatsakipuja, joten ehkä pitää siirtyä ottamaan tabletti vaan joka toinen päivä.
 
Meillä oli eilen eka neuvola! Vähän turhauttavaa kun juttelu on toki kivaa, mutta mä tykkään enemmän niistä tutkimuksista, joista saa konkreettista tietoa. Elettiin luuloissa et saadaan varata itte ajat ultriin ja neuvoloihin, mut näemmä ne varattiin nyt sit hoitajan toimesta eilen. Oli meillä kalenteri mukana, joten saatiin ne ihan ”ok” aikoihin, mutta olis se silti ollu huomattavasti helpompaa katsoa itse. Meillä kun on puolison kanssa vähän sellaiset työt että jokainen poissaolo tuottaa ongelmia, vaikka tietenkään niin ei saisi olla.
 
Meillä oli eilen eka neuvola! Vähän turhauttavaa kun juttelu on toki kivaa, mutta mä tykkään enemmän niistä tutkimuksista, joista saa konkreettista tietoa. Elettiin luuloissa et saadaan varata itte ajat ultriin ja neuvoloihin, mut näemmä ne varattiin nyt sit hoitajan toimesta eilen. Oli meillä kalenteri mukana, joten saatiin ne ihan ”ok” aikoihin, mutta olis se silti ollu huomattavasti helpompaa katsoa itse. Meillä kun on puolison kanssa vähän sellaiset työt että jokainen poissaolo tuottaa ongelmia, vaikka tietenkään niin ei saisi olla.

Onpa tylsää ettette saaneet itse varata! Mä oon ollut siinä uskossa, että saadaan ens viikolla neuvolasta lähete, ja voidaan sitten itse varata aika. Nyt aloin kuitenkin epäillä meneekö sittenkään noin. Olishan se kiva kun sais itse valita, niin löytyisi varmasti kummallekin tulevalle vanhemmalle sopiva aika. Hyvä, että saitte joka tapauksessa sumplittua ihan ok ajan. Millä raskausviikolla teillä on nt-ultra?
 
Espoossa kai voi itse varata Maisasta. Se selvinnee maanantaina..
 
Useammasta viestistä tulkitsin, että ekalla käynnillä saa lähetteen verikokeisiin eikä siinä oteta vai kuinka? Mulla 12.1. eka neuvola ja lueskuelin kaupungin sivuilta infoa:

"Äitiysneuvolan ensikäynnin tutkimuksia:
Verinäyte otetaan veriryhmän, Rhesus-tekijän ja hemoglobiinin määrittämiseksi ja kuppataudin poissulkemiseksi. Äidin suostumuksella tutkitaan myös hiv-vasta-aineet ja hepatiitti.

Virtsanäytteestä tutkitaan valkuaisen, sokerin ja tarvittaessa bakteerien määrää. Äidin pituus ja paino sekä verenpaine mitataan ja määritetään painoindeksi eli BMI."

Tässä mietin, pitäisikö paikalle mennä esim niin, ettei ole juuri käynyt pissalla, jotta voi antaa näytteen...?

Ei siis ollut aikaa varatessa puhetta kokeista muuten kuin että hoitaja mainitsi, että jos joudutaan toteuttamaaan etätapaamisena, ei kokeita voi ottaa...mutta ei siis eritellyt sen tarkemmin mitä kokeita.
 
Espoossa kai voi itse varata Maisasta. Se selvinnee maanantaina..

Kyllä. Mulla oli valittavana vaan yhdestä päivästä, mut aikoja oli aamulla ja iltapäivällä.

Useammasta viestistä tulkitsin, että ekalla käynnillä saa lähetteen verikokeisiin eikä siinä oteta vai kuinka? Mulla 12.1. eka neuvola ja lueskuelin kaupungin sivuilta infoa:

"Äitiysneuvolan ensikäynnin tutkimuksia:
Verinäyte otetaan veriryhmän, Rhesus-tekijän ja hemoglobiinin määrittämiseksi ja kuppataudin poissulkemiseksi. Äidin suostumuksella tutkitaan myös hiv-vasta-aineet ja hepatiitti.

Virtsanäytteestä tutkitaan valkuaisen, sokerin ja tarvittaessa bakteerien määrää. Äidin pituus ja paino sekä verenpaine mitataan ja määritetään painoindeksi eli BMI."

Tässä mietin, pitäisikö paikalle mennä esim niin, ettei ole juuri käynyt pissalla, jotta voi antaa näytteen...?

Ei siis ollut aikaa varatessa puhetta kokeista muuten kuin että hoitaja mainitsi, että jos joudutaan toteuttamaaan etätapaamisena, ei kokeita voi ottaa...mutta ei siis eritellyt sen tarkemmin mitä kokeita.

No ainakin täällä verikokeisiin mennään labraan ennen nt-ultraa ja ajan sai valita itse tietyllä aikavälillä (tai pääsee labraan kyllä ilman aikaakin).

Tota mietin kyllä itsekin et pitiköhän verikokeisiin jotenkin valmistautua, ku en tietoa löytänyt.
 
Tota mietin kyllä itsekin et pitiköhän verikokeisiin jotenkin valmistautua, ku en tietoa löytänyt.

En usko, mutta pissanäytteen pitää olla ainakin 4h ollut rakossa.
 
Onpa tylsää ettette saaneet itse varata! Mä oon ollut siinä uskossa, että saadaan ens viikolla neuvolasta lähete, ja voidaan sitten itse varata aika. Nyt aloin kuitenkin epäillä meneekö sittenkään noin. Olishan se kiva kun sais itse valita, niin löytyisi varmasti kummallekin tulevalle vanhemmalle sopiva aika. Hyvä, että saitte joka tapauksessa sumplittua ihan ok ajan. Millä raskausviikolla teillä on nt-ultra?

Öö jos nyt oikein laskin niin rv 12 (tarkemmin vielä 12+4). Onkohan se aika perus viikko sille? En ees oo mistään tarkistanu et millon se pitää tehdä 28.1.. kauheen pitkä aika odotella!!
 
Öö jos nyt oikein laskin niin rv 12 (tarkemmin vielä 12+4). Onkohan se aika perus viikko sille? En ees oo mistään tarkistanu et millon se pitää tehdä 28.1.. kauheen pitkä aika odotella!!

Mulle annettiin neuvolasta tarkka aikaväli mihin piti varata nt-ultra, varasin tietty ekan mahdollisen ajan ja se on 12+0.
 
Mulle annettiin neuvolasta tarkka aikaväli mihin piti varata nt-ultra, varasin tietty ekan mahdollisen ajan ja se on 12+0.

Joo meillä se hoitsu vaan varas sen niin en sit tienny mihin välille se meni :D Kohta ultraillaan jee.
 
Takaisin
Top