Neuvolajutut

Moikka,

Onko kellään kokemuksia/vertailuja kunnallisen ja yksityisen neuvolan välillä?

Varasin itse yksityisen, mutta pohdin tässä sen kannattavuutta :)

Esikoisen odotusaikana olin kunnallisella. Siitä ei vaan ole jäänyt kummoisia muistikuvia paitsi neuvolatätien vaihtuvuus.

Yksityisestä neuvolasta kaipaisin siis kokemuksia!
 
Baby: En ole kuullut että kukaan tuttuni olisi käynyt yksityisellä neuvolassa. Itselläni oli vasta ensimmäinen neuvolakäynti kunnallisellaa takana, mutta jäi oikein hyvä fiilis. Luotan kyllä saavani hyvää hoitoa ihan kunnalliselta puolelta, enkä näkisi tarvetta kääntyä yksityisen puoleen.
 
Mulla oli esikoisesta aivan ihana neuvolaterkka joka tuli mulle sattumalta kun muutettiin toiselle paikkakunnalle ja omassa piirissä ei ollut kesällä aikoja. Sain sitten jäädä tälle terkalle ja nyt sain hänet myös tähän raskauteen. Tosi ihanaa kun tietää, että neuvolassa vastassa ihana terkka. Kaikilla kun ei näin ole :sad001
 
Mullakin on aivan mahtava terkka ollut esikoisesta asti ja sama jatkaa vieläkin vaikka neuvola vaihtuikin, terkka tuli mukana uuteen. Nyt hän on ollut kesän poissa joten tuo kesäkuun ja nyt 15. Elokuuta oleva seuraava aika on vielä sijaisella mutta sitten pääsen taas tälle lempiterkalle :)
 
Terkka oli tosi mukava, mutta tuntuu että täällä ei tehdä paljon testejä. Täältä ja muualta lukenut että muualla on käyty virtsa- ja vasta-aine testeissä. Ultrassa on katsottu lapsen liikkeitä, napanuoran virtausta ja kerrottu asioita.
 
Mua ahdistaa kun neuvolantäti vaihtui esikoisen ajalta :sad001 Ennen oli ihana vanhempi rouva ja tää nykynen on paaaljon nuorempi mua ja jotenkin en pysty niin luontevasti kertoo asioita nyt. Ja se vanha täti olis tietenkin ollu perillä meidän asioista jo. Voiko neuvolantätiä vaihtaa? :O
 
Ainakin Helsingissä voi vaihtaa. Meillä oli eka sellainen roboottimainen miespuolinen neuvolahoitaja, joka katsoi vain tietokonetta kun mä puhuin ja keskittyi vain kaikkiin mittauksiin ja numeroihin. Saatiin vaihtaa ja uuteen olen ollut oikein tyytyväinen.
 
No tää nykynen täti on kans vähän sen tyylinen, että kaikkia ohjeita ja käyriä tuijotetaan hullun kiilto silmissä. Hyvähän se tietysti on, että seurataan, mutte esikoinen esim. on aina kasvanut miinuskäyrillä (miehen kanssa ollaan lyhyitä myös) ja on ollut tosi terve ja hyvinvoiva aina, niin mua alkais ahdistaa, jos liikaa tuijotetaan vaan noita käyriä.
 
Tänään käyty neuvolalääkärillä ja kaikki hyvin. Sykkeet oli siellä reippaassa 150.. :Heartred
Miten teillä on ollut sykkeet tyttl/poika raskauksissa?
Mulla oli pojasta aina jossain 130 kieppeillä!
 
Mulla oli pojalla sykkeet alusta alkaen 180, loppua kohden laski ihan vähän, neuvolalääkärikin sanoi et tyttö tulossa :D nyt on myös samaa luokkaa.
 
Menin nyt kuitenkin sinne yksityiseen neuvolaan ja olen siihen todella tyytyväinen.
Selkeä plussa on ainakin, että soittaa voi mihin aikaan vaan jos tulee kysyttävää ja ultrat ja sisätutkimukset tekee aina sama lääkäri samoilla laitteilla kun kunnallisella ilmeisesti kätilö/terveydenhoitaja ja yleensä aina eri :)
 
Mikä tuo neuvolalääkäri on, meillä ei mitään puhettakaan tuollaisesta....
 
Tässä jossakin näiden viikkojen paikkeilla on neuvolalääkärillä käynti. Niitä taitaa olla normaaliraskaudessa kaksi, se toinen sitten jossain viikon 36 paikkeilla. Lääkäri tekee gynekologisen tutkimuksen ja tunnustelee kohtua, kyselee asioita. Yleensä sitä edeltää normaali neuvolaterkkarilla käynti.
 
Meidän neuvolan terkka sanoi, että joissakin kunnissa se ensimmäinen neuvolalääkäri olisi jätetty pois sen takia, että aika samoilla viikoilla on np-ultrakin (mullakin nämä olivat peräkkäisinä päivinä). Vaikka eipä ainakaan täällä ultrassa silti samoja asioita käydäkään kuin lääkärin kanssa..
 
Mä muistan että viimeksi oli yksi neuvolalääkäri aika. Nyt ei oo ollu edes puhetta. Toinen neuvola on rv17.
 
Mulla oli ekassa raskaudessa 2 lääkäriaikaa.. ja niin taitaa olla tästä toisestakin :)
Itse tykkään käydä neuvolassa ja otan kyllä jokaisen ajan joka tarjotaan :)
Monet kokee useat käynnit turhiksi, mutta ehkä se on paljon kiinni minkälainen terkka sattunut kohdalle :)
 
Mulla on lääkäriaika viikolla 17 ja siihen ei liity terkkakäyntiä samaan.
 
Moikka. Ei meilläkään ole neuvolalääkäriä kun vasta viikolla 36. Ensimmäisestä muksusta mulla oli kans about puoles välis mut toisen aikaa pari vuotta sitten se keskivaiheen lääkärikäynti oli jo tiputettu pois. Ainoastaan jos on jotain häikkää niin sit mennään keskivaiheilla lääkärille :cool: näin täällä itä-uusimaalla :)
 
Mulla on 15 viikolla lääkäriaika. Se on mulle myös toinen neuvolakäynti vasta.
 
Mullekin terveystalossa kehotettiin ottamaan selkäsäryissä yhteys neuvolalääkäriin ja kysyin vaan et ketäs se mahtaa olla ? :grin tulossa vasta meilläkin tuo neuvolalääkäri käynti..
 
Takaisin
Top