Neuvolahommia

Tänään oli kotineuvola, terveydenhoitaja unohti dopplerin ja mittanauhan ja pyys mut neuvolaan käymään heti alkuviikosta. Hemoglobiini 109, ei oikein tahdo nousta. Väsymys kovaa.
 
Meillä oli tällä viikolla neuvola. Samalla tunnustettiin isyys.

Verenpaineet oli vähän tipahtanu taas alaspäin 90/75. Aikasemmin yläpaine ollut 102-104. Hb noussu 118, ku edellisen kerran oli 109, jatketaan raudan syömistä edelleen. Vauva on raivotarjonnassa ja laskeutunut jo aika alas. Ollut kyllä jo useemman viikon pääalaspäin. Terkka veikkas että tää pikkukaveri ei sieltä enää nouse ja käänny väärään tarjontaan. Toki kaikki on mahdollista, mutta tilakin alkaa olee sen verran ahtaalla et epätodennäköstä. Tänään rv 30+6.

Seuraavan kerran olis lääkärin käynti rv 35, terkan käynti rv 37 ja terkan käynti 39, samalla esikoisen neuvola jos ei oo tää tuleva kaveri vielä kerennyt syntymään.
 
Tänään neuvola 31+6. Vauva kuulemma oikein päin pääalaspäin ja melko alhaalla jo. Sf mitta oli 28cm ja painoo ei ole viime kerrasta tullut lisää. Mietittiin jo synnytystä ja sen jälkeistä aikaa. Tuntuu vaan niin kauheen etäiseltä ajatukselta, kun siihen on niin pitkä aika ja kuitenkin se tulee melko pian kohdille
 
Huomenna olisi aamusta neuvola pitkästä aikaa, tosi pitkiä aikavälejä kyllä, Isyydentunnustus tiedossa. Ihan kiva että tehdään nykyään neuvolassa..
Isosisko mun henk.koht neuvolatäti :happy8 kävi tänään tunnustelemassa vauskin, tuumasi että on vähän vauvaa mahassa että ehkä vielä pieni kokoinen. Sanoi että on vauvan pää alas päin, vähän hämäsi kun kuulemma mun häpyluu on erikoisen kova luuli sitä ensin vauvan pääksi ja sanoi että ei oo äitiysneuvola uralla tuntenut vielä samanlaista. Yleensä kuulemma vähän hankalasti tunnettavissa mutta mulla tunsi heti ensi painalluksella.. Heittäytyi itsekin viereen makaamaan ja tunnusteltiin siinä sitten yhdessä meidän alamahoja, ja totta tosiaan mulla oli ihan eri tuntuinen ja kova.. Katotaan mitä siskon kollega sanoo huomenna vauvan asennosta ja mun häpyluusta :grin
 
Kivasti meni neuvola 30+2 ja totta tosiaan pääalas päin siellä hengaillaan. Painoa tullut alusta hurjat 2 kg.. Sf mitta huiteli hieman keskikäyrän yläpuolella. Nyt ei sitten enään töihin mennä, tämä viikko vielä kesälomaa ja äitiysloman alkuun saikkua. Itse otin puheeksi että en halua mennä muiden riesaksi kun kevyempää työtä ei ole tarjota ja mitään kun en pysty tehdä ilman kipuja ja supistuksia, parempi näin. Saavat töihin työntekijän joka voi tehdäkin jotain.. Ensi tiistaille laitettiin lääkäriaikaa.
 
Eilen 31+5 käyty neuvolassa. Hieman alle keskikäyrän kasvaa mutta kaikki hyvin :) oli tällä hetkellä raivotarjonnassa, toivottavasti pysyykin siellä. Seuraava käynti onkin sitten neuvolalääkäri viikolla 36+.
 
Tänään neukku ja hyvin meni. Kääntynyt rt (myös toivon et pysyy) ja alakäyrän yläpuolella kasvaa tasaiseen. Hb103 eli rautaa nyt 2tb/pv + multivita tai vaihdetaan ku tahdo nousta. Seuraava rv34 ja 36. :)
 
Meillä kans tällä viikolla neuvola (rv33) ylihuomenna. Jänskättää, missä asennossa vauva on. Tämään ainaki ollu semmosta mönkimistä, ettei oo tosikaan.
 
Meillä vauveli oli maanantain kontrolliultrassa poikittain (31+2), mutta ei kuulemma ole vielä hätää, kun vauva mahtuu hyvin pyörimään ympäri.

Osaako joku sanoa, milloin viimeistään vauvan olisi hyvä olla raivotarjonnassa? Toki jotkut vauvat kiepsahtaa ihan vikoina päivinäkin vielä esim perätilasta raivotarjontaan, mutta milloin vauvan tarjonnasta aletaan olla huolissaan?
 
Mun käsittääkseni jossain vkon 35 tienoilla sitä aletaan sit ihmetellä, jos on edelleen perätilassa tms.
 
Mulle sanottiin neuvolassa tänään (35+0), että jos vauva vielä tässä vaiheessa haluaa kääntyä toisinpäin, niin se saa tehdä ihan tosissaan töitä sen kääntymisen eteen. Eli kaipa sen olisi tosiaan näillä main hyvä olla jo lähtöasemissa. Meidän beibi siis kyllä olikin raivotarjonnassa, mutta kyselin, että mitä jos se vielä keksiikin pyörähtää. :)
 
Meillä on 36viikolla synnytystapa-arvio. Sillon pystyy vielä yrittään ulkokäännöstä jos vauva istuu.
 
Rv35-36 juuri tuo arvio/sisätutkimus/tarjonta katsaus.
Yrittävät joskus vielä synnärilläkin kääntää jos ei kääntynyt..

Itsellä vielä viikkoja niin "vähän" et kerkee viel kuperkeikkaa heittään jos mielii. :)
 
Mulle kanssa vyöhyketerapeutti sanoi että 36 viikon jälkeen epätodennäköistä että kääntyy muuta kuin ehkä pakotettuna. Tilannetta voi helpottaa spinning babies liikkeillä, joilla voi saada tilaa lantioon sekä istumistavoilla (polvet lantion alapuolella) yms. Mä oon tutustunut näihin koska nivunen kipeä osittain mahdollisesti siksi että vauvan pää painaa ja voin helpottaa itse tilannetta "avaamalla" tilaa.
 
Mulle kanssa vyöhyketerapeutti sanoi että 36 viikon jälkeen epätodennäköistä että kääntyy muuta kuin ehkä pakotettuna. Tilannetta voi helpottaa spinning babies liikkeillä, joilla voi saada tilaa lantioon sekä istumistavoilla (polvet lantion alapuolella) yms. Mä oon tutustunut näihin koska nivunen kipeä osittain mahdollisesti siksi että vauvan pää painaa ja voin helpottaa itse tilannetta "avaamalla" tilaa.

Tähän liittyen olen kuullut myös, että ylipäänsä pitäisi välttää selällään sohvalla löhöilyä ja suosia etunoja-asentoa ja vasenta kylkeä, niin vauva saa tilaa kääntyä oikein päin.
 
Mä siirsin ton lääkärineuvolan viikolle 38, hän sitten ultraa, mutta onkohan sitten jo liian myöhäistä kokeilla ulkokäännöstä jos vauva ei oo rt. Eilen mun kätilö tuttava kokeili miten vauva on tuolla, niin pää on kyllä alhaalla mutta sivulla alhaalla. Lapsivettä on kuulemma vielä paljon et pääsee vielä ympäri sit.
Mun ystävähän just synnytti perätila vauvan, ultrassa 38viikolla oli ollut raivotarjonta kyllä.
 
Meillä yritettiin esikoisen kohdalla kääntää rv38, mut ei enää kääntyny. Toki lapsi oli ollu aika kauan perätilassa ja asettunu oikein istumaan linkkuveitsiasennossa mun lantioon.

Meillä oli tänään rv33 neuvola. Vauva on ilmeisesti pää alaspäin (jee!) ja siks tuntuuki et häpyluu halkee ku baby työntää päätään sitä vasten. Kaikki on ylipäätään kunnossa, sf-mitta menee just keskikäyrän alapuolella.
 
Tänään oli neuvola. Sf-mitta menee hyvin omalla käyrällään. Sykkeissä oli sopivaa vaihtelua ja vauva potkutteli kivasti koko ajan. Vauva on edelleen poikittain, mutta siitä ei onneksi tarvitse kantaa vielä huolta :) hemppa oli 113 ja rautalisä pitäisi aloitella. Kaikenkaikkiaan hyvä neuvolakäynti.

Edit. Ja tärkeimmästä tärkein, paino ei ollut noussut itsellä :hilarious: aina pelottaa nousta puntarille neuvolassa, kun koskaan ei tiedä mikä paasaus th:lta tulisi
 
Muokattu viimeksi:
Streptokokkinäyte oli positiivinen. En tajunnut tänään kysyä, mut ilmeisesti ammeeseen pääsy synnytyksessä jää nyt vaan haaveeksi. Ja se ois ollu ihan ehdoton toive. Täytyy asennoitua uudestaan kivunlievitykseen.
 
Arvele, sit joudut jäämään kaheksi yöksi sairaalaan, ne antaa antibiootit vauvalle. Tosin ensisynnyttäjät jää muutenkin. Itse haluisin synnyttää niin ettei tarvis jäädä sairaalaan yöksi, kuumottaa vaan just toi streptokokki.
 
Takaisin
Top